Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3076698
Wij overwegen n klein formaat hond (pup) aan onze roedel van 2 nog jonge (1 en 2jr) Cane Corso's toe te voegen, maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover... is dit (on)verstandig? De cc's zijn een roedel (groot terrein) met allerlei formaat honden gewend, maar voegt het iets toe in onze huisroedel of lijkt het veel leuker dan het is? Het verschil tussen 2 reuzen en 2 reuzen en 1 mini lijkt niet zo groot, maar het moet natuurlijk wel een toevoeging zijn in het plezier van alle3 en niet voor problemen zorgen die we vooraf hadden kunnen voorzien...

Tips, adviezen, bezwaren?
Alvast heel erg bedankt!
#3076700
Wat is klein?

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde overwogen en wij hebben besloten geen hele kleine hond bij onze Dalmaten te plaatsen. In de regel zijn onze honden juist heel voorzichtig met juist kleine hondjes. Maar het zijn verder enorme boeren botte rauwdouwers en een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik vind hele kleine hondjes te kwetsbaar.

Dat is mijn persoonlijke mening he!
#3076708
Ik zou het niet schuwen, beetje afhankelijk van hoe klein, maar zeg vanaf 8 of 9 kilo zou ik het zelf zo doen, kleiner ook wel maar die zijn een stuk kwetsbaarder en dan zou ik bang zijn dat je teveel politie moet spelen. Tom weegt zo'n 7 kilo, als een reus op zijn poot gaat staan doet het pijn maar die breekt niet zeg maar, zou je er een chi van 2 kilo bij zetten durf ik niet te garanderen dat datzelfde pootje ook heel blijft  ;)
Tom is gewend aan alle soorten honden van mega naar mini en als je dat goed begeleid en je bewust bent van de risicos kan dat enorm leuk zijn, voordeel van kleintjes is dat ze een kleinere draaicirkel hebben dus over het algemeen prima zichzelf kunnen redden bij grote honden (mits ze dat beiden aangeleerd hebben uiteraard he, je moet niet een grote hond van 3 jaar die nooit een kleintje gezien heeft lukraak bij een kleine hond gooien en verwachten dat dat vanzelf wel goed komt) je ziet gewoon dat grote honden uit zichzelf al voorzichtiger zijn met kleintjes en ze ahw ontzien. Enige "probleem" wat ik persoonlijk regelmatig ervaar is dat grote jachthonden op hem jagen willen, ik denk doordat hij zo beweeglijk is en bokkensprongen kan maken zehem als prooi zien ofzo.
Maar dat zal bij een CC niet zo gebeuren denk ik zomaar, het is ook niks wat niet te sturen is hoor, de eigenaren van de honden waar ik mee loop corrigeren ze ook gewoon, maar het is wel iets waar ik altijd alert op blijf.
Verder praat Tom prima hond en gaat het eigenlijk gewoon altijd goed, zelfs de Barsois waar we mee lopen snappen hem, en visa versa.

IK zie er dus zelf geen probleem in, mits de grote honden gewend zijn aan kleintjes en je ze daarin kan sturen en het kleine hondje idem, die zal ook moeten leren dat ie mss wel denkt groot te zijn, maar het toch echt niet is, ook dat is wel eens lastig want minis hebben vaak een groot ego. Tom is daarin ook niet uitgezonderd maar heeft wel de grens geleerd, op het moment dat hij echt zichzelf in de nesten heeft gewerkt schiet ie acuut over in de onderdanige modus en gaat meestal op zijn rug liggen, de andere honden druipen dan doorgaans af of laten zich wegsturen.

Verder ben ik zelf heel erg van het zo min mogelijk ingrijpen, maar het sturen, ik haal ze zo min mogelijk uit elkaar, maar afhankelijk van de situatie leid ik of de groten af of Tom.
Het kostte 1 of 2 wandelingen en nu gaat het gewoon super, als een volleerde roedel rennen ze met elkaar en er zijn eigenlijk nooit strubbelingen.
Ik weet niet of je zelf al eens een klein hondje gehad hebt, maar begin anders eens met een logeerpartijtje van een paar dagen, gewoon om te zien hoe het bevalt om een kleine hond tussen de reuzen te zetten :)
het zal best aanpassen zijn hoor, doorgaans zijn kleintjes een stuk brutaler dan grote honden (generaliserend gezegt) dus best wennen als je nog geen kleintje gehad hebt  :biggrin2:
#3076709
dreumelaartje schreef: Klein is dan ook wel echt klein Lizzy... bedankt voor jouw visie. Dat is ook waar wij t meest over twijfelen: hoe is spelen dan, stoeien... rennen? Onze honden zijn soms nog echt onstuimig en dat mag ook, maar met zo'n uk er bij kan t misschien wel serieus gevaarlijk zijn...
Echt chihuahua klein?
#3076711
Mijn ervaring is dat hele kleine hondjes een heel groot ego mee slepen. Dat ego zorgt ervoor dat de meeste grote honden voorzichtig met ze om gaan. Zeker in een roedel lijkt me dat geen probleem, tenzij je CC onbesuisd lomp zijn. Als het hondje van pup af aan in de roedel word opgenomen lijkt mij dat er geen problemen ontstaan.
#3076713
Thanks Martine! We hebben wel eens een boomertje over de vloer en dat gaat wel goed, maar die is waarschijnlijk relatief n stuk steviger dan n pinchertje, zeker als t als pup hier binnen zou komen. Met onze kat van 3,5kg gaat t ook goed, ze is idd sneller/wendbaarder dan de joekels, maar de CC-poten komen wel aan als de jonge reu haar toch een keer wil uitnodigen voor n spelletje. Ik wil zeker niet de hele dag lopen regelen en misschien is t ook nog gewoon net ietsje te vroeg voor weer een opvoedertje er bij...
#3076714
Kleine hondjes zijn heel kwetsbaar in combi grote hond(en).

Wij hebben twee kleine, maar geen ieniemini, best kwetsbare hondjes. Chinese naakthonden.
Onze grote hond is een Border Collie maar is natuurlijk niet zo groot als een CC  ;)

Het gaat goed maar we laten nooit! Groot en klein ongezien/ongehoord bij elkaar. Dan gaat of klein in de bench of groot.
We moeten nl regelmatig verbaal ingrijpen omdat in de ernst van het spel groot lomp kan gaan doen. Ook al ligt Google met spelen, zijn poot is mega op een bloot hondje van net 5 kg.
Ze zijn trouwens erg creatief met spelen met elkaar! Een genot om te zien. Klein springt op de bank of stoel zodat er gelijke hoogte is in bek"gevechten". Groot gaat liggen op zijn rug zodat klein er boven op kan klimmen voor het spel. Klein rent achter groot en groot achter klein waarin het tempo wordt aangepast.

De kleintjes zijn in onze situatie duidelijk de baas. Zij bepalen wanneer spel begint en wanneer het stopt. En daar zijn ze heel duidelijk in! Dan zijn het net hele grote honden
#3076717
dreumelaartje schreef: Thanks Martine! We hebben wel eens een boomertje over de vloer en dat gaat wel goed, maar die is waarschijnlijk relatief n stuk steviger dan n pinchertje, zeker als t als pup hier binnen zou komen. Met onze kat van 3,5kg gaat t ook goed, ze is idd sneller/wendbaarder dan de joekels, maar de CC-poten komen wel aan als de jonge reu haar toch een keer wil uitnodigen voor n spelletje. Ik wil zeker niet de hele dag lopen regelen en misschien is t ook nog gewoon net ietsje te vroeg voor weer een opvoedertje er bij...
Het grootste risico zit hem denk ik in het eerste jaar, ik weet niet hoe oud de CC's nu zijn, ik zou het zelf wel het fijnst vinden als die ruim door de pubertijd heen zijn zodat die al goed stabiel zijn (uberhaubt met de aanschaf van een nieuwe pup lijkt me dat wel fijn eigenlijk, 3 hele jonge honden lijkt me veel heel veel werk ) een pincher is idd best kwetsbaar, boomers zijn toch wat steviger qua bouw over het algemeen, maar ze leren dan wel prima omgaan met kleintjes  :)
Ik zou het zeker niet laten hoor als je het graag wil, maar wel goed om er over na te denken  :)
Pinchers hebben een prima ego wat ze goed helpt bij zichzelf beschermen in elk geval  :biggrin2:

Joh kleintjes zijn zo leuk, ik hou wel van die mini dingen met een grote bek....dus ik zeg...doen!  :biggrin2:
#3076719
[quote="Fido"]
Kleine hondjes zijn heel kwetsbaar in combi grote hond(en).

Wij hebben twee kleine, maar geen ieniemini, best kwetsbare hondjes. Chinese naakthonden.
Onze grote hond is een Border Collie maar is natuurlijk niet zo groot als een CC  ;)

Het gaat goed maar we laten nooit! Groot en klein ongezien/ongehoord bij elkaar. Dan gaat of klein in de bench of groot.
We moeten nl regelmatig verbaal ingrijpen omdat in de ernst van het spel groot lomp kan gaan doen. Ook al ligt Google met spelen, zijn poot is mega op een bloot hondje van net 5 kg.
Ze zijn trouwens erg creatief met spelen met elkaar! Een genot om te zien. Klein springt op de bank of stoel zodat er gelijke hoogte is in bek"gevechten". Groot gaat liggen op zijn rug zodat klein er boven op kan klimmen voor het spel. Klein rent achter groot en groot achter klein waarin het tempo wordt aangepast.

De kleintjes zijn in onze situatie duidelijk de baas. Zij bepalen wanneer spel begint en wanneer het stopt. En daar zijn ze heel duidelijk in! Dan zijn het net hele grote honden
#3076726
Ik heb twee kleintjes (mijn Sheltieteefjes zijn rond de 6 kg) en zou het nooit doen. Niet als de grote honden al redelijk volwassen tot volwassen zijn en onbenullig. Nou zal het ook zeker aan het ras kleine hond liggen; Shelties zijn natuurlijk zachte hondjes over het algemeen.

Punt is niet omdat ze niet met elkaar overweg zouden kunnen; hun grootste vriend is een Bouvier reu, en vroeger was de grote Golden reu van mijn broer ook regelmatig hier. Maar omdat het verschil in kwetsbaarheid bij (onbenullig) spelen zo groot is; de kleintjes kunnen er fysiek gewoon niet tegenop. Met een knal tegen elkaar hebben de kleintjes een paar gekneusde ribben, terwijl de ander 3 haren in de war heeft. ::)
Net wat Fido zegt; het is geweldig leuk, maar je moet altijd enorm alert zijn vanwege het verschil in grootte. Als je kleintje de andere honden altijd moet ontwijken en bang wordt, of bijterig vanwege de kennis dat samen dingen doen pijn oplevert, dan heb je een groot probleem.
Het ligt dus zeker ook aan het ras kleine hond wat je op het oog hebt.
#3076727
Heel erg bedankt voor jullie feedback! Ik ga proberen me aan mijn voornemen te houden om dit jaar een jaartje niet op te voeden. De honden luisteren,  maar op de jongste kunnen we nog niet blind varen... ik wil geen chaos creeeren en denk dat het veiligstellen van zo'n kleintje nog even meer spanning dan plezier met zich meebrengt...
#3076736
Het is heel afhankelijk van de individuen.

Regelmatig laat ik 50 kg zeer lompe Jones bij 7 kg minihondje van pa. Nu is minihondje van pa opgegroeid met mijn herder (maar goed 24/28 kg is heeeeeel wat anders dan 50 kg).
We hebben er in in het begin behoorlijk bovenop gezeten en tegenwoordig bemoeien wij ons nergens meer mee. Het is de kleine die steeds de grote loopt uit te dagen en te etteren en als het dan eens piep au is dan heeft ze pech gehad. Nu blijft het bij haar 7 kg en tamelijk 'robuuste' bouw bij au en zal zoals Martine zegt de poot en rug niet breken. Jones hebben wij geleerd niet staand, maar liggend met haar te spelen en niet over haar heen te rennen.

Vergt nogal wat organisatievermogen in het begin.

Maakt wel dat ik van mening ben veranderd: heb heel lang gedacht sh*t als Boris dadelijk wegvalt, dan kan ik geen andere hond bij Jones zetten en is hij alleen  :'(
Nu denk ik: met zoekwerk vind ik wel een geschikt 10 kg hondje om bij  hem te zetten. Hier gaat het waarschijnlijk wel gebeuren, maar dan wel juiste match maken (en pup wordt het zonder meer niet).
#3076749
Ik heb jarenlang een shih tzu bij mijn boxers gehad. Twee boxer teven en een shih tzu teefje. In de regel ging dit wel  goed, eigenlijk negeerde ze elkaar een beetje.  Het heikele punt zat hem bij ons in de eet momenten,  de periode rond de loopsheden /schijndracht en met speelgoed.
Op het begin was de shih tzu de baas en was er weinig aan de hand, de boxers luisterde prima naar haar :biggrin2:
Maar toen ze ouder werd werd ze steeds kwetsbaarder en honden zijn wat dat aangaat meedogenloos, dus zij werd gecorrigeerd en dan is vijf kilo hond geen partij voor een gespierde hond van 30 kilo.
Tot aan de dood van onze Pippi is het gelukkig redelijk goed gegaan maar ik durf er nu echt geen klein hondje meer bij te nemen. Ik vind het risico te groot omdat een kleine,  normale correctie van een grote hond heel verkeerd kan uitpakken bij een klein hondje.
#3076759
Ik heb het omgekeerde gedaan ongeveer; met 2 shelties heb ik er een schotse collie bijgezet.
Tot spelen komt het niet (meer) omdat Rowan (de collie) te wild en onbesuisd is en Tristan (de sheltie) dat niet zo wat vind. Maar, hij wordt niet gesloopt ;-)
Nou valt dit natuurlijk qua "soort honden" en hoogteverschil erg mee. Ik zou niet een heel kwetsbare hond bij lompe onbuouwen rouwdouwers zetten.. maar ja... ook DAT kan goed gaan.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door