Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3130753
Tsjeee hij gaat echt meer naar de poedel ja! Grappig, toen hij kleiner was dacht ik er meer wetter in te zien.  En de vacht?
Door Shanti en co
#3130761
Bedankt, het is inderdaad een heerlijk duo.  :)
Jantina schreef: Tsjeee hij gaat echt meer naar de poedel ja! Grappig, toen hij kleiner was dacht ik er meer wetter in te zien.  En de vacht?
Ze hadden verwacht dat het helemaal een poedelvacht zou worden maar dat is het volgens mij niet.
Op de Nationale (nederlandse rashonden show) waren natuurlijk genoeg wetters om te voelen maar er was ook een dwergpoedeltje. Boekes vacht voelde anders dan allebei, de poedel was veel zachter en de wetter gewoon anders, niet perse ruwer.

Deze foto is toen van Boeke gemaakt.  :smitten:
Afbeelding
Door Shanti en co
#3142910
Hier wat foto's van Boeke. De vakantie foto's moet ik nog verder uitzoeken (waren er maar zo'n 1400  :-X ) dus toen ging ik gister maar weer nieuwe foto's maken.  :biggrin2:
In Frankrijk hebben we meerdere keren de vraag gekregen of hij een caniche royal was, een koningspoedel. Op zijn staart na heeft hij qua uiterlijk ook niet zoveel meer weg van de wetter. En blijkbaar komen daar meer poedels en/of minder doodles voor dan in Nederland want hier is hij meestal een labradoodle.  :P Maar een echte fan zoals Shanti had had hij niet, wit is toch leuker blijkbaar. De bakker vond Shanti helemaal geweldig en wist zelfs welk ras ze was.

Afbeelding

Even poseren:
Afbeelding

Shanti is een beetje overbelicht en Boeke een beetje onderbelicht op sommige plekken maarja, dan hadden we ook geen witte en zwarte hond moeten nemen.  :P
Afbeelding

In de uiterwaarden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Shanti en co
#3142942
En Boeke begint grijs te worden, ouwe.  :biggrin2:
Het komt door graying, daarbij worden de snuit, poten en soms uiteindelijk het lichaam lichter van kleur en/of komen er lichte haren in de vacht.
Allebei zijn ouders hadden dit niet maar het is genetisch wel goed te verklaren. Het graying gen uit zich alleen bij de honden met een baard.
Het komt bij de poedel voor maar zijn vader heeft het niet, die is volledig zwart. Hij heeft echter wel het gen voor de baard doorgegeven aan alle pups. De wetterhoun heeft geen baard dus die zullen nooit graying laten zien maar blijkbaar heeft de moeder het gen ervoor wel doorgegeven aan sommige pups waarbij het zich wel uit door het baard gen van papa.
Wat is genetica toch weer leuk.  :D

Hier een foto van zijn rug, daar zitten veel witte haren.
Afbeelding

En zijn broertje.
Afbeelding
Door chelsey
#3142947
Hij is wel mooi hé, maar inderdaad heel poedelig  :P (vind ik niet erg, heb zelf een zuivere grote poedel  :P)
Mooie honden heb jij!
Door Shanti en co
#3142948
Klopt hij wordt erg poedelig, dat vinden wij gelukkig ook erg mooi.  :)
En onafhankelijk van hoe hij eruit ziet is hij natuurlijk de allermooiste en allerleukste samen met Shanti.  :biggrin2:
Door Shanti en co
#3144025
Gister zijn we met de honden naar het Erkemeder strand gegaan om te proberen Boeke te leren zwemmen. Voor een speeltje of andere hond wilde hij dat niet dus nu werd ik lokaas.  :biggrin2:
Toen mijn vader en ik gingen overgooien en steeds dieper liepen kwam Boeke ook achter ons aan en na de eerste keer zwemmen durfde hij vaker met ons mee te lopen. Wel heeft hij het zwem gedeelte nog niet perfect door. Als het nog niet heel diep is blijft hij met zijn achterpoten op de bodem lopen en spettert ontzettend met zijn voorpoten.  ;D In het diepere deel zwom hij wel echt en toen ik zijn kont wat omhoog tilde ging hij ook echt zwemmen.
Afbeelding
Door Jantina
#3144026
Heb jij nou nog veel contact met de fokker/rasvereniging over hem? Want volgens mij vinden ze deze kruising experimenten toch niet echt geslaagd, aangezien ze nu op zoek gaan naar look-a-like Wetters? Moet ook wel zeggen dat ik er niks van de Wetterhoun in zie, voor het project is dat stiekem wel heel jammer. Maar niet voor jullie natuurlijk, hij is prachtig en jullie zijn er gewoon super blij mee!
Door Shanti en co
#3144044
Ja ik mail af en toe met de fokker en over 1,5 maand hebben we weer een terugkomdag met de outcrossnesten. Dat is tijdens een fokkersdag van de vereniging en dan worden ze ook bekeken en gekeurd door een keurmeester.
Boeke is wel de meest poedel-achtigste van het nest denk ik. Hij is zo'n 63cm hoog en 23kg zwaar, zijn andere broertjes zijn ongeveer net zo hoog maar wel zwaarder en breder. Ook een zusje lijkt op de foto's forser gebouwd te zijn (dat is ook niet zo moeilijk, Boeke is ontzettend rank) Voor de fokkersdag worden de pups als het goed allemaal redelijk hetzelfde getrimd dus dan kunnen we leuk gaan vergelijken.  :)

De vacht vertekend denk ik ook wel, wetters hebben nou eenmaal geen baard en geen doorgroeiende vacht overal. Op een recente kopfoto van Boeke kreeg ik wel van meerdere mensen de reactie dat hij een poedelkop met een echte wetterblik had.

Of het project een beetje geslaagd is kun je over een F1 nog niet echt zeggen. De mensen die over het project gaan weten dat gelukkig ook maar voor het grote publiek was het inderdaad leuk geweest als er al honden bijzaten die echt op wetters leken.
Deze F1 hond heeft ook niks weg van een Boxer:
Afbeelding

Maar 1 generatie verder lijkt het er toch wel op.
Afbeelding

Het aankeuren van look-a-likes staat als sinds 2013 op de planning maar het plan van aanpak is dit jaar gemaakt en goedgekeurd. Ik ben benieuwd hoe het aankeuren zal gaan, hoeveel fok honden er bijkomen en natuurlijk hoe het op de lange termijn uitpakt. 

En inderdaad, het maakt niet uit wat andere mensen de vereniging uiteindelijk van Boeke vinden. Hij is toch wel de leukste en de liefste.  :biggrin2:
#3148127
De vorige maand hebben we overgeslagen vanwege de vakantie maar gister heb ik weer vergelijk foto's van Boeke gemaakt.

Dit was de eerste foto met 8 weekjes jong.
Afbeelding

En nu is meneer 8 maanden.  :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kiekeboe!
Afbeelding

Hij is nog maar iets lager dan Shanti, in de breedte heeft hij nog wel even om te groeien.  :D
Afbeelding

:-*
Afbeelding
Door Borke
#3148145
Zijn blik vind ik wel van een wetter, maar verder zie ik er meer poedel in.
Een wetter is toch meer als een tank, die dendert quasi enthousiast dwars door je heen, als en lompe beer. Fantastische honden vind ik ht en wij hebben lang overwogen of we er ook een wilden hebben toen Borke jong was. Ik wilde alleen niet 2 reuen samen houden, als de een al dekreu was en damesbezoek kreeg. Dan was een gecastreerde dame handiger.

Is dat ook in het karakter zo die verschillen, lijkt hij meer op een poedel?
Ik blijf het interessant vinden, want ik vind poedels te 'tuttig' en wetters te lomp, wat dat betreft heb je misschien wel de ideale hond naar mijn smaak  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door