Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3347080
koekje schreef:Lique, heb jij dezelfde? Zijn de tomaten en paprika's uit hetzelfde tray ook mini's? In de tomaten zitten wat bloemetjes en de paprika's hebben al wat knopjes namelijk.
Ja die heb ik ook. Het zou allemaal mini zijn. Is denk ik ook wel zo, want de paprika is nog best klein, maar zit wel vol in de bloemetjes. Hier is 1 komkommer groeiende, hij is nu formaat miniaugurk :biggrin2:
#3348720
Dilemma, dilemma. Vlindereitjes op de palmkool. Ga ik voor een lekker maaltje, of ga ik voor een bijdrage aan de vlinderpopulatie...

De courgettes doen het dit jaar mega goed, alleen nu heb ik weer steeds bloemen van hetzelfde geslacht. Nu al 3 mannetjes en nog geen een vrouwtje. Zo krijgen we geen courgettes! Duimen dat er nu ook vrouwtjes gaan komen.
IMG_3515.JPG
IMG_3515.JPG (4.69 MiB) 2369 keer bekeken
De tomatenoogst wordt ook (voor mijn mini tuin) flink dit jaar als het zo goed blijft gaan.
IMG_3487.JPG
IMG_3487.JPG (3.23 MiB) 2369 keer bekeken
IMG_3486.JPG
IMG_3486.JPG (3.5 MiB) 2369 keer bekeken
#3348724
Ik denk dat vlindereitjes op palmkool van het koolwitje zijn. En koolwitjes doen het al prima. Sterker nog de vlinders hebben sowieso een heel goed jaar. Ik zou dus gaan voor dat lekkere maaltje als ik jou was.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3348746
Ons mini-moestuintje. Links (niet in beeld) staat de asperge, die groeit nu uit. De mais gaat goed, ui en knoflook ook!
De rest wordt aangevreten, maar we gunnen de fauna ook wat. ;)
Verder staan er drie ondiepe waterbakken voor de vogels en insecten. We spuiten niets.
Afbeelding

De kolen (en snijbiet) dus flink aangevreten maar in het midden nog een redelijke kool. Die gaan we nu oogsten.
Afbeelding
Afbeelding

Japanse wijnbes, rozenbottel.
Afbeelding
Afbeelding

De kruisbes is al jam geworden.
Afbeelding

En verder de peper-muur van Meneer. Daar staan ook de tomaten tussen.
Afbeelding
Afbeelding

Alles bij de muur groeit op een watersysteem met plantenvoeding, staat dus niet in de aarde. Dat bevalt eigenlijk heel goed, dus gaan we volgend jaar meer op die manier kweken. Eens in de zoveel tijd de waterton vullen, en de vlotter zorgt dat het waterniveau op peil blijft. Dan heb je er verder geen omkijken naar.
#3348830
Mooie tuintjes!
Al moet ik zeggen, dat ik niet zoveel zou laten aanvreten hoor Annemarie. ;) Het kan ook overdreven. :biggrin2:

1 voordeel van het warme droge weer is idd dat de tomaten het super doen. Die zullen geen plaag of rot krijgen zo... :-X

Ik zit in dubio. Door de geplande bevalling begin augustus heb ik waarschijnlijk nog 2-3 weken dat ik nog iets kan doen in de moestuin, daarna zal het zich beperken tot noodzakelijk onderhoud en oogsten. Alhoewel, ik krijg nu met die hitte ook niets gedaan, er beweegt al weken niets behalve wat water geven en heel af en toe nog iets planten. Zo staan mmn bonenstaken er nu 2 weken en zitten er nog steeds geen bonen in de grond. In principe is het nu eigenlijk te laat, maar goed...

Maar nu is het dillema, niets meer zetten, want het is eigenlijk belachelijk iets te willen zaaien in die kurkdroge grond. Zelfs het onkruid groeit al tijden niet meer.
Of net wel, en dan extra water sleuren, want de groenten gaan dit jaar pokkeduur worden want de oogsten mislukken.
Kleine noot, m'n man moet met regenwater sleuren ( ik heb nog een beetje staan) want ik kan niet in mijn toestand. Dus zelf, neem ik de tuinslang. En dat is natuurlijk niet helemaal correct tov de maatschappij. Alhoewel je vaak mensen nog gewoon ziet auto wassen of waterspelletjes houden met de tuinslang. Dan vind ik eten kweken toch iets verantwoorder...
#3348836
Wij worden ook helemaal gek van de hitte en droogte hier. Momenteel is het bijna 34 graden, aargh! :wall: :wall: :wall: De tomaten doen het super, dat wel, en de aardappelen ook, en gisteren hebben we de eerste courgetjes genuttigd (nadat ik in dit topic had gelezen dat het goed is vroeg te plukken, omdat de plant dan nog beter zijn best gaat doen). Wat zijn groenten en fruit toch lekker als je ze rechtstreeks vanaf de plant in je mond stopt!
Water geven is hier gelukkig geen probleem, omdat we een eigen (diepgeboorde) bron hebben met ongelimiteerd water. Maar in de stad en in Zuid-Zweden dreigt er echt al een drinkwatertekort en wordt mensen gevraagd geen auto's te wassen of gewassen te begieteren. En dat in Zweden... :-X Wat een waanzinnige zomer is dit toch.
#3348934
Pop, ik zou het niet meer doen. Ik vind het heel bewonderenswaardig dat je nog zo actief bent, ik kon met zo'n termijn alleen nog maar soort van zitten/hangen en van de wereld voor me uit staren. Dit is het laatste restje zwangerschap. Het moment om je echt voor te bereiden op het aankomende nieuwe gezinslid en eventueel nog wat last minute nesteldrang te krijgen. Ik zou wat voorbereidingen doen op de oogst, die door anderen gedaan mag worden tijdens jouw kraamperiode. En eventueel de rest waar dat kan opruimen voor het nieuwe jaar.
Niet alles zal duurder worden. De tomaten groeien bij de kwekers ook goed.
#3348938
:) Ik vind het lief dat je zo met me inzit Koek.
Maar ik heb ook nog m'n konijntjes. Dus 1x per dag ga ik toch echt even buiten wat oogsten en die nijnen eten geven. Dat is echt mijn ding, krijg ik Meneer echt niet zomaar uitgelegd. En heb ik ook echt nodig om me goed te voelen. Even rondje rond de tuin. Wat buitenlucht.
Doorgaans doe ik dat als de kindjes in bed liggen en baby zal dan ofwel even bij papa liggen na een voeding, ofwel in de draagdoek mee.
Maar goed, voor de rest heb je wel gelijk. Ik moet ook niet overdrijven. En bonen is wellicht overdreven en te veel werk om te oogsten. Mijn 8e bed had ik ook al bedacht om er gewoon karton op te leggen.
Normaal doe ik aan ecologisch moestuinieren maar met de droogte heb ik vrijwel geen mulch, want geen grasmaaisel. En dat maakt het een stuk lastiger.
#3349029
Zelfs hier groeien er dingen :biggrin2: courgettes doen het goed, rare is dat de mooiste planten tot nu toe de minste vruchten dragen. Maar de 1ste is al geoogst en de volgende Ijn al onderweg. De gele doen het beduidend beter dan de groene. Aardbeien doen het ook goed, hangt nu ene net overheen zodat de familie ekster de boel niet meer leegrooft, dus nu houden we er ook nog wat aan over. Pompoenen zijn ook in ontwikkeling.

Kaella, wat staan je tomaten er mooi bij!

Annemarie, klinkt interessant die planten zonderaarde. Zou je er ietsmeer over kunnen vertellen?
#3349032
Ik moet mijn courgettes gaan beschermen tegen de kippen. Niet dat ze ze stuk pikken of zo maar ze vinden eronder blijkbaar de ideale plek om een zandbad te nemen met als gevolg dat ze bijna uitgegraven worden... ::) er is een kring rond gegraven die zeker 10cm diep is, en de planten komen natuurlijk onder het stof te liggen, dus dat kan niet de bedoeling zijn.

De komkommer begint hier ook bloempjes te maken en meteen 5 tegelijk. Dus daar zal dan binnenkort ook wat aan beginnen groeien.
#3349059
Angelique schreef:Zelfs hier groeien er dingen :biggrin2: courgettes doen het goed, rare is dat de mooiste planten tot nu toe de minste vruchten dragen. Maar de 1ste is al geoogst en de volgende Ijn al onderweg. De gele doen het beduidend beter dan de groene. Aardbeien doen het ook goed, hangt nu ene net overheen zodat de familie ekster de boel niet meer leegrooft, dus nu houden we er ook nog wat aan over. Pompoenen zijn ook in ontwikkeling.

Kaella, wat staan je tomaten er mooi bij!

Annemarie, klinkt interessant die planten zonderaarde. Zou je er ietsmeer over kunnen vertellen?

Helemaal zonder aarde is niet waar. De zaden worden gekiemd op zand en de plantjes groeien binnen op in aarde. Daarna worden ze verpot in grove kokossnippers voor de houvast en gaan ze naar buiten.
Het watersysteem bestaat uit een lange buis met gaten waar de potten in staan. Aan de ene kant een vlotter die er voor zorgt dat het waterniveau in de buis hoog genoeg blijft, aan de andere kant een regenton (100 liter) met water en speciale plantenvoeding. Daartussen een tuinslang die het water van de ton naar de vlotter laat lopen. (vlotter: die er ook in het toilet voor zorgt dat de spoelbak weer volloopt).
De planten (potjes) staan met de voeten in het water en maken daarna waterwortels aan die ervoor zorgen dat de plant de voeding en het water op kan nemen.

Hier stonden ze er net in (21 mei).
Afbeelding

Je hoeft dus niet elke dag water te geven, zolang de ton vol genoeg is. De plantenvoeding wordt op maat gemaakt. Kokossnippers gebruiken we omdat die daarna weer gecomposteerd kunnen worden, samen met de rest van de plant en de wortels. (dus geen steentjes of steenwol oid.)
Er staat een basilicum plantje uit de supermarkt in, die doet het ook prima! Verder dus verschillende soorten peper- en tomatenplanten.

De betere thuisknutsel, het heeft even geduurd voordat alles aan elkaar zat en waterdicht was. :biggrin2: Maar daarná heb je er bijna geen omkijken naar.
#3349062
-Annemarie- schreef:

Helemaal zonder aarde is niet waar. De zaden worden gekiemd op zand en de plantjes groeien binnen op in aarde. Daarna worden ze verpot in grove kokossnippers voor de houvast en gaan ze naar buiten.
Het watersysteem bestaat uit een lange buis met gaten waar de potten in staan. Aan de ene kant een vlotter die er voor zorgt dat het waterniveau in de buis hoog genoeg blijft, aan de andere kant een regenton (100 liter) met water en speciale plantenvoeding. Daartussen een tuinslang die het water van de ton naar de vlotter laat lopen. (vlotter: die er ook in het toilet voor zorgt dat de spoelbak weer volloopt).
De planten (potjes) staan met de voeten in het water en maken daarna waterwortels aan die ervoor zorgen dat de plant de voeding en het water op kan nemen.

Hier stonden ze er net in (21 mei).
Afbeelding

Je hoeft dus niet elke dag water te geven, zolang de ton vol genoeg is. De plantenvoeding wordt op maat gemaakt. Kokossnippers gebruiken we omdat die daarna weer gecomposteerd kunnen worden, samen met de rest van de plant en de wortels. (dus geen steentjes of steenwol oid.)
Er staat een basilicum plantje uit de supermarkt in, die doet het ook prima! Verder dus verschillende soorten peper- en tomatenplanten.

De betere thuisknutsel, het heeft even geduurd voordat alles aan elkaar zat en waterdicht was. :biggrin2: Maar daarná heb je er bijna geen omkijken naar.
Wauw wat ontzetten slim en mooi gemaakt, maar hoe gaat het nu met de droogte en je regenton? Vul je die automatisch met kraanwater nu ivm gebrek aan regen water of is dit nog handmatig of heb je ergens anders nog een grotere voorraad regenwater die je ter beschikking hebt?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door