Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3342308
Oh, ben je me net voor, Lida! :D
Hier hangen er ontzettend veel aan, heel blij mee, en is er eentje beginnen kleuren. Maar nog niet rijp dus. De rest is nog helemaal geel. Maar das niet erg, kunnen ze nog wat groeien.
Tis zowiezo wel vroeg he. Met die week super goed weer begin april zijn ze goed in gang geschoten he. :)
#3342316
Wij hebben gisteren de eerste aardbei netjes gedeeld. Nu maar wachten tot de rest rijp gaat worden.
Dit jaar hebben we voor het eerst kunnen oogsten van eigen asperges, waren lekker.
Nog 20 min. Wachten en dan kan de jaarlijkse rabarbertaart uit de oven gehaald worden.
De bladgroentes doen het al goed in de moestuin. Morgen gaan de vruchtgewassen in de tuin en gaat het nieuwe seizoen echt van start.
Het fruit belooft ook een aardige oogst te worden. Ik heb er zin in.
#3342352
Aardbeien zijn nog niet zo ver, asperges wel! Hebben er al heerlijk van gegeten. Rabarber zit in potjes, van het vocht limonade gemaakt.
Shiitakes doen het ook goed. Uit de moestuinbak hebben we al paksoi gegeten, die moest uitgedund worden en we hebben de jonge blaadjes gewokt.
#3342366
Oh, rabarbertaart is zo lekker!
Daarvoor twijfel ik of ik niet eentje zou nemen. Maar Meneer is er niet zo voor, de konijnen mogen het niet eten en bij mijn ma in de tuin was die vroeger niet in toom te houden. Maar in een pot zou misschien nog iets zijn...
#3342374
Wij zijn ook begonnen met moestuinieren! Meneer Anne heeft een fabuleuze groentekas gebouwd aan het huis vast, en daar komen nu de eerste puntjes omhoog uit de aarde. :D We hebben ook op de koude grond een vierkant van 3 x 3 meter ongeveer met een mengsel van oud gemaaid gras, stro en aarde bedekt en daar gisteren een aantal biologische aardappels met uitlopers in gedrukt. Ben benieuwd! Vorig jaar had ik een oud keukenkastje zonder achterwand op z'n kant gelegd en met een mengsel van van alles gevuld, en daar ook een paar vergeten aardappels in gestoken. Vervolgens vier maanden in Duitsland geweest, komen we eind augustus weer terug, groeien de allerlekkerste aardappels die ik ooit gegeten heb in dat keukenkastje! :D Hopelijk doet de natuur ook dit jaar weer gewoon zijn eigen ding en hoef ik alleen maar water te geven en af en toe wat onkruid te verwijderen. :biggrin2:

De zomer is natuurlijk kort in Zweden, en de winter was lang (laatste sneeuw was half april pas verdwenen), dus dingen als wortels en courgette kunnen nu pas de grond in. Ik ben heel benieuwd hoe moestuinieren hier zal gaan, of het iets oplevert. Dit jaar spelen we alleen maar een beetje om te zien wat er wanneer gebeurt, volgend jaar willen we het echt serieus aanpakken (op tijd beginnen zaadjes op te kweken, dat soort dingen).

Ik lees dus mee en zal af en toe ook melden hoe m'n tomaten erbij hangen! ;D
#3342431
pearlsofpassion schreef:Oh, rabarbertaart is zo lekker!
Daarvoor twijfel ik of ik niet eentje zou nemen. Maar Meneer is er niet zo voor, de konijnen mogen het niet eten en bij mijn ma in de tuin was die vroeger niet in toom te houden. Maar in een pot zou misschien nog iets zijn...

Ik bedoelde te zeggen dat ze nu gekookt en al in een potje zitten. ;) Maar misschien is rabarber in een pot ook wel goed te kweken. :)


Vandaag de maïsplantjes buiten uitgezet. Paksoi en spitskool gaan goed. Sinds vorige week ook laurier in een plantenbak, en maggiplant. We proberen zoveel mogelijk nutsplanten in de tuin te hebben.
Onkruid en slakken weggehaald onder de rozenbottels, dat moet je niet doen met blote armen. ::) :P


@ Anne: eigen aardappels zijn het lekkerst. :) Succes met de moestuin!
#3343583
1527699773029-400582092.jpg
1527699773029-400582092.jpg (2.94 MiB) 2217 keer bekeken
Vandaag eerste rode aardbeien :D
1527700171518-931148009.jpg
1527700171518-931148009.jpg (2.89 MiB) 2217 keer bekeken
Vraag me wel af wat de rabarber heeft. Hij leek het goed te gaan doen maar lijkt nu ineens weer wat af te sterven :-\

Paksoi komen ineens ook al bloemen in zonder een fatsoenlijke krop te zijn :( gaat hier dus beetje wisselend in de tuin
#3344698
Oogst van vandaag:
IMG_3104.JPG
IMG_3104.JPG (2.16 MiB) 2152 keer bekeken
Morgen eten we de broccoli, ik ga me ziek eten aan erwtjes en een maaltje aan mijn moeder geven morgen. En elke dag een paar mooie aardbeien.

Gelijk de hele tuin opgeruimd, bloemen in potten gedaan en een deel mos van de bestrating gehaald. Heerlijk, word ik zo zen van! Ook al is het soms best rot werk, ik denk dan even nergens anders aan, gewoon even in het hier en nu.
#3344875
Wij hebben voor het eerst kweeperen aan het boompje! Staat er al zeker drie/vier jaar, maar elke keer helemaal niks. Nu dus wel. :)

Verder veel rabarber. Aardbeien elke dag een paar, maar er staat ook niet heel veel. Asperges eten we om de drie dagen, heerlijk.
De mussen doen zich te goed aan de jonge snijbiet. ::) Paksoi schoot alleen maar door dus daar hebben we blaadjes van gegeten maar het werd geen grote plant. Er staan twee spitskolen die niet spits worden. :biggrin2:
Mais gaat goed. Kruisbes is afgedekt tegen de vogels. De jonge vlierbloesem doet het ook goed. Verder in de potten op het terras: munt/maggi/bieslook/peterselie/tijm.

Meneer heeft rozenblaadjes jam gemaakt, van de rozenbottel. Leuk!

De shiitakes doen het ook prima (met een laagstroom draadje om de boomstam tegen de slakken). Echt, zó laag dat ze alleen maar schrikken en niet verder kruipen.
#3345751
Oooowww, wat is moestuinieren leuk! Vooral als je in de tropen woont, zoals wij (10 mm regen sinds half april) ::) .

Vandaag de radijsjes uitgedund, op advies van de buurvrouwen (want Fröken Anna heeft natuurlijk weer geen idee van dat soort dingen ::) ;D ), en kaak nâh:
IMG-20180617-WA0005.jpeg
IMG-20180617-WA0005.jpeg (1.97 MiB) 2040 keer bekeken
En lekker dat ze zijn! O, wat een verschil met radijsjes uit de winkel!


De aardbeien en rode uien gaan ook soepeltjes. Zo leuk dit!
20180617_170720.jpg
20180617_170720.jpg (2.02 MiB) 2040 keer bekeken
#3345755
Anne in Zweden schreef:Vanavond eten we het groen van de radijsjes, met knoflook en rijst. Ben benieuwd!
Ik moet eerlijk zeggen dat de rijst met knoflook me wel wat lijkt, maar het groen van de radijsjes?? Maar misschien valt het mee. Eet smakelijk
#3345756
Lida. S schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de rijst met knoflook me wel wat lijkt, maar het groen van de radijsjes?? Maar misschien valt het mee. Eet smakelijk
Veeeeeeel knoflook is het geheim. ;D

Nee, ik heb op internet nagekeken of er met radijsjesgroen iets gedaan kan worden, behalve aan de kippen voeren, en het groen schijnt erg gezond te zijn. Calcium, ijzer, vitamine C en A. Het perfecte gezelschap voor een wit wijntje! :D :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door