Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3336259
hannabelgje schreef:Zooo heerlijk een weekend in de moestuin doorgebracht. Gisteren 1 bak zaaiklaar gemaakt en mijn nieuwe kasje in elkaar gezet. Vandaag de vlinderstruik gesnoeid en mijn eerste mm bak ingezaaid met verschillende soorten sla, radijs, postelein en raapstelen. Wat een heerlijk weer!
Nog ff een fotootje van mijn nieuwe kasje. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Oh wat fijn.
Wij hebben de moestuin en kruidentuin omgeploegd. Het is nog maar het tweede jaar dat hij bewerkt gaat worden, dus het mag nog wel een keer.
De bedoeling is wel dat hij nu deftig aangelegd worden en nooit meer geploegd of gespit... ::)

Ik ben super jaloers dat je al aan zaaien toekomt.
En op je nieuwe kasje! Waar heb je die gekocht? En sluit die mooi af zodat de warmte binnen blijft?
Ik dacht eigenlijk iets te kopen zoals erachter staat, in het mini. Maar dus ook met zeil en rits. Maar dit vind ik een stuk mooier!
En hij zou enkel dienen om voor te zaaien en dus op het terras komen te staan, dus het oog mag ook wat willen. ;)
#3336276
Mijn kasje komt van intratuin. Normaal 129 euro en nu 60. Ik heb em voor mijn verjaardag gekregen. Zeil wil ik niet meer, dat is 1 seizoen en dan kun je het weggooien. Ik ga sparen voor een echte kas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3336280
Wat een schattig kasje hannabelgje :)

Hier komt inmiddels van alles op van wat ik binnen voorgezaaid heb :cool: met buiten zaaien wacht ik nog even aangezien komende week weer steeds vorst s nachts wordt verwacht.
Wel vast net over mijn bak gedaan om de katten te weren en ik weer stront mag ruimen ::)
#3336311
hannabelgje schreef:Mijn kasje komt van intratuin. Normaal 129 euro en nu 60. Ik heb em voor mijn verjaardag gekregen. Zeil wil ik niet meer, dat is 1 seizoen en dan kun je het weggooien. Ik ga sparen voor een echte kas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik vind hem niet terug op de site van Intratuin. :-[
En er is er geen dicht genoeg in de buurt om eens even te gaan kijken.
#3336530
Normaal gesproken zet ik al mijn voorgezaaid spul Voor de schuifpui op de grond(als het niet in de woonkameer staat vergeet ik ze te verzorgen ::) ) Alleen nu hebben we dus een pup rondlopen, dus dat gaat niet meer nu natuurlijk :???:
Dat worden dit jaar alleen planten die ik gelijk in de volle grond kan zaaien , zoals boontjes, of misschien ook wat plantjes kopen die so de grond in kunnen.

Als het goed is komt er dit jaar een kas, dus dan kan ik het voorzaaien daar naar toe verplaatsen :biggrin2:
#3336533
Katten en kinderen zijn hier ook de reden waarom binnen voorzaaien niet gaat.
En meneer zou het ook niet erg fijn vinden, geloof ik.

Vorig jaar had ik ook niets voorgezaaid, en ik had toch ook een mooi gevulde moestuin. Ben wel heel wat plantjes op de markt gaan halen.
Ongeveer de helft denk ik.

Dit jaar zou ik graag voorzaaien maar dan moet ik dus een kasje vinden dat ik leuk vind. ::)
#3336991
Ik heb vanmiddag bij de volkstuinen compost gehaald om in de (moes)tuin te gebruiken. Een dame vertelde mij dat het scherpe compost was en ik maar even moest googlen voor het juiste gebruik omdat het amoniak gehalte vrij hoog zou zijn. Echter met Google vind ik alleen scherp geprijsde compost ipv scherpe compost ::) Nu zit ik dus beetje met de handen in het haar waar ik de compost kan gebruiken....

Concreet is dit mijn tuinsituatie:
- moestuinbak met kleine plantjes
- moestuinbak die nog niet gevuld is
- kleigrond die ik losser zou willen maken door toevoegen van compost
- vaste planten waaronder rode bessenstruik en vlinderstruik in border met kleigrond

Ik begreep dat ik de compost niet met inzaaien kan gebruiken maar ik zoek dus hoe ik het wel kan gebruiken. Iemand hiervoor linkjes naar info of tips?
#3336995
Ik heb geen idee Dinky. Ik gebruik de makkelijke moestuinmix en ook de compost van de makkelijke moestuin. Ik heb nog nooit van scherpe compost gehoord.

Ik heb vandaag mijn bak ingezaaid. Gelijk ook tomaatjes voor gezaaid, ik heb daar fijn een plank in de schuur voor. Ik heb mijn hele bak nu gezaaid en in 3 vakken heb ik kleine bloemkool en broccoli plantjes. Soms lukt dat, anders kan daar snel genoeg weer wat anders in. Nu maar eens zien wat het weer ga doen, na al die kou mag er nou wel wat warmte gaan komen.

Mijn erwtjes, die ik een kleine twee weken geleden heb gezaaid komen wel al op. Dat valt me alles mee!
#3336996
dinky89 schreef:Ik heb vanmiddag bij de volkstuinen compost gehaald om in de (moes)tuin te gebruiken. Een dame vertelde mij dat het scherpe compost was en ik maar even moest googlen voor het juiste gebruik omdat het amoniak gehalte vrij hoog zou zijn. Echter met Google vind ik alleen scherp geprijsde compost ipv scherpe compost ::) Nu zit ik dus beetje met de handen in het haar waar ik de compost kan gebruiken....

Concreet is dit mijn tuinsituatie:
- moestuinbak met kleine plantjes
- moestuinbak die nog niet gevuld is
- kleigrond die ik losser zou willen maken door toevoegen van compost
- vaste planten waaronder rode bessenstruik en vlinderstruik in border met kleigrond

Ik begreep dat ik de compost niet met inzaaien kan gebruiken maar ik zoek dus hoe ik het wel kan gebruiken. Iemand hiervoor linkjes naar info of tips?
Hoe ruikt de compost? Als hij naar bosgrond ruikt is ie goed. Ruikt ie zurig of naar ammonia dan is ie niet bruikbaar voor planten. Wel om zwarte grond te verrijken waar geen planten op staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3337120
Moestuinbak nummer twee schoongemaakt, een zak mm mix erin, mijn nieuwe raster erop en hij is weer klaar voor gebruik. Lekker hoor. Nou de temperaturen nog wat hoger zidat mijn zaadjes op komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3337196
Wat voor aardbeienplantjes raden jullie aan? Ik heb jaren plantjes gehad, maar nooit tevreden. Ik kreeg alleen maar kleine aardbeien, erg laat in het seizoen. Nu weet ik dat er vroeg, laat en doorbloeiers zijn, maar welke rassen zijn nou lekker? Ik hou wel van zoet en liever niet al te kleine aardbeien.
#3337201
Hoe ruikt de compost? Als hij naar bosgrond ruikt is ie goed. Ruikt ie zurig of naar ammonia dan is ie niet bruikbaar voor planten. Wel om zwarte grond te verrijken waar geen planten op staan.
Aangezien de dame zei hoog gehalte ammonia zal het de tweede variant zijn die je noemt :-\ Moet dan dus maar even zien wat ik er mee kan...
Kaela schreef:Wat voor aardbeienplantjes raden jullie aan? Ik heb jaren plantjes gehad, maar nooit tevreden. Ik kreeg alleen maar kleine aardbeien, erg laat in het seizoen. Nu weet ik dat er vroeg, laat en doorbloeiers zijn, maar welke rassen zijn nou lekker? Ik hou wel van zoet en liever niet al te kleine aardbeien.
Ik denk zomaar dat ik een laatbloeier heb aangezien ik er vorig jaar nog grote aardbei er van heb gehad terwijl de stekjes halverwege zomer waren geplant volgens mij. Maar hoe of wat precies weet ik niet aangezien ik stekjes van mijn moeder over heb genomen dus aan mij heb je niet veel
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door