Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3308167
Wij oogsten de cantaloupe als er boven bij het steeltje kleine scheurtjes komen. Dan nog in huis 2 dagen narijpen en smullen maar.
Zo hebben wij het tenminste vorig jaar gedaan op advies van google. Wij hebben nu ook meloenen van supermarkt formaat hangen en ik kan bijna niet wachten, maar gezien de kwaliteit van vorig jaar wil ik me nog wel even beheersen. De galia's zijn ook groot genoeg, maar ze zijn nog helemaal groen. Ook hierbij moet ik geduldig zijn
#3311306
pearlsofpassion schreef:En hoe gaat het met de moestuintjes?
Hier gaat het prachtig, te veel om op te noemen.
Maar op deze was ik gisteren toch wel extra trots. :biggrin2:
20170816_063959.jpg
Wow, das een echte!

Hier heb ik gisteren de puinhopen van doorgeschoten sla en peterselie en verdroogde erwtjes geruimd en nog een lading slasoorten opnieuw ingezaaid. Kijken of het nog een beetje wil. En ondanks ernstige verwaarlozing heb ik toch een stel hele mooie tomaten hangen. Eens kijken of die met nog een beetje liefde de rode eindstreep willen halen.

Mijn courgettes falen weer jammerlijk. Ik heb achter niet genoeg zoembeestjes om ze te bestuiven. Mede dankzij de buurman die beton heeft gegoten in een hommelnest >:( Misschien ga ik volgend jaar de bak met courgettes in de voortuin zetten, daar heb ik zoemers genoeg
#3311309
Hier heb ik afgelopen weekend een nieuwe zaaironde gedaan.
Mosterdblad, rucola, raapstelen en nieuwe poging radijs.
Daarnaast nog wat cherrytomaatjes waarvan ik had gedacht dat het niets meer zou worden maar die het wonderbaarlijk goed is gaan doen en waarvan de tomaatjes nu beginnen te kleuren :)

Uien zijn hier redelijk mislukt in mijn ogen. Ja, we hebben een paar kleine uitjes maar ik heb geleerd dat je kan oogsten wanneer het loof afgestorven is. Hier heeft het loof niet de kans gehad om af te sterven omdat het compleet is opgegeten door de slakken....
Bleekselderij gaat ook niet heel denderend, blijft erg klein.
Loof van de worteltjes begon ook af te sterven maar worteltjes waren erg klein dus ook geen groot succes.

Heb wel gemerkt dat het voor mij nog een kunst is om niet alles allemaal tegelijk te willen maar keuzes te maken ;D
Zit er ook over te denken om volgend jaar wellicht meer in potten te doen zodat de planten wat meer ruimte hebben om zich heen :biggrin2:
#3311324
De tomaten doen het goed, iedere dag kan ik er wel een paar plukken. Vanavond eten we tomatensoep. De paprika's doen het geweldig, de komkommers gaan nu gelukiig wat langzamer, er waren dagen dat ik er wel 4 of 5 tegelijk kon oogsten. De meloenen doen het ook super. Ik lust geen meloen uit de winkel meer. Deze, aan de plant gerijpte, meloenen smaken toch veel en veel lekkerder. De rest is een zooitje, de sla is doorgeschoten, de radijsjes willen niet groeien, en de enige abrikoos lag vanmorgen op de grond. Gelukkig zijn de schapen/geiten/kippen blij met alle mislukkingen.
#3311342
De komkommer lijkt het bij mij dan weer op te geven. Zowel de pompoenen als de courgette en komkommers hebben het een tijd ontzettend goed gedaan, en vielen dan plots een paar weken stil. De pompoenen zijn terug herbegonnen, de courgetten moeizaam, maar de komkommerbladeren vergelen. Ik heb al wat compost bij gegeven, en water krijgt hij ook zeker genoeg :-X , maar het mag blijkbaar niet baten.
Maar de kolen, boontjes en bietjes doen het prachtig. De rest eigenlijk wel.
Enkel mijn jonge pastinaakjes verdwijnen op 1 of andere manier steeds... :-\
#3311357
Edit: ik weet waarom ik geen courgettes meer heb. Mijn kippen eten ze op! >:(
Mijn courgetten staan in de kippenren omdat daar plaats en voeding genoeg is en ze de kippen in de zomer wat extra schaduw geven. Bovendien moet ik geen onkruid wieden. :biggrin2: Normaal laten ze die perfect gerust, maar nu plots dus niet...
Ik heb er nu maar een draadje rond gezet.
#3311361
Oooh de meloenen zijn geweldig! Echt heerlijk. Verder hier een rijke oogst bonen, courgettes, pompoenen, aardappels, tomaten, wortels, bietjes, sla, rucola. Dit jaar vallen de aardbeien, komkommers, ui, prei en kolen gigantisch tegen. Ik denk dat het daar te wisselvallig weer voor geweest is?
#3332368
Daar zijn we weer! Eind februari, het begint weer te kriebelen. Vandaag wat eerste voorbereidende werkzaamheden in de tuin gedaan.

Vorige week heb ik mijn bak al afgedekt met vuilniszakken. Ik heb last van zo'n bodembedekkend onkruidje wat zich niet meer laat wieden. Dus hopelijk doet het gebrek aan licht de truc.

Afbeelding

In de schuur heb ik vandaag een paar bakjes ingezaaid. Met de wetenschap dat het nog te vroeg is en vrij kansloos, maar dat geeft niet.

Afbeelding

Laat het echte seizoen maar beginnen, ik heb er zin in!
#3332372
Slim, zo afdekken, maar je moet het toch minstens een maandje laten liggen hoor. Met hardnekkige planten nog langer. En de kans is bestaande dat het gewoon terug uitschiet, als de wortel overleefd.
Maar goed, je kan wel schoon starten dan. :biggrin2:

Ik heb in het najaar delen van mn moestuin afgedekt, maar nu begin ik daar niet meer aan. Dat wat niet afgedekt of begroeid is, zal gewoon gewied moeten worden...

Ik ben nog aan het wachten om te starten, maar heb er ook wel zin in. Houdt de voorspellingen goed in de gaten of de winter ermee ophoudt. Maar nu blijft ie nog wat hangen, blijkbaar..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door