Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2968085
sella schreef: Ik heb heel veel bloemen voor de vlinders en de bijen gezet, maar toch ben ik niet blij met alle rupsen die mijn kool opvreten.
Dus ik ga er ook iets op verzinnen. Een kleine bak ofzo met kool en daar een fijnmazig net overheen.
Dan kunnen ze hun buik rond eten aan het nectar van de bloemen, en op een ander plant hun eitjes afzetten.
Ik had vorig jaar ook prachtige palmkolen staan. Tot het witte vlindertje ze ontdekte.
Dit jaar heb ik ze in potten gezet, 4 bamboestokken erin en fijne vitrage erover. Met elastiek om de pottten vast gemaakt.
Ging heel goed, tot ik het zat was om iedere keer die vitrage eraf te halen met water geven.
Ik had nog geen vlinder gezien dit jaar en heb het eraf gelaten.
Binnen twee dagen, weg kool. Vol met rupsen.
Nu ligt alles bij de kipjes, vinden het wel lekker.
Het werkt wel maar je moet wel volhouden dus!
#2969229
Afbeelding
Mijn eerste pompoen.  :D

Afbeelding
De tomaten moeten nog kleuren.

Afbeelding
De eerste bloemen in de snack-komkommer. Mijn eerste komkommer plant was weggevreten door de slakken. Dus heb ik enkele weken terug een nieuwe zaadje in de grond gestopt, met dit als resultaat. Hopelijk is het niet te laat in het seizoen.
#2969298
Neally schreef: Nee, natuurlijk is er niets aan als je oogst door een ander als jezelf wordt opgevroten.  :biggrin2:

Dit weekend vlindertelling.
http://www.vlindermee.nl/doc/zoekkaart.pdf
Ik ga nog eens vragen hoe ook al weer een fijne vlinderplant heet.
Bedoel je toevallig vlinderstruik?

Hier gaat de basilicum erg goed :-) bieslook begint nu volgens mij beetje te komen en de peterselie doet nog niets. Zitten nu weekje in potje met Magnetronfolie in de vensterbank ;-)
#2969840
Ik heb fijnmazig net besteld en binnen gekregen. Hout gehaald en vanmiddag druk geweest met zagen en verven. Alleen nu zijn de schroeven op, dus ik kan niet verder. Ik ga per pot een frame maken en die bespannen met gaas, zodat ik meer of minder potten naast elkaar onder gaas kan zetten. Tot nog toe lijkt het heel aardig te worden. Morgen of donderdag na het werk maar mee verder.
#2969970
Ook hier eindelijk wat bloemetjes aan mijn augurk, geloof ik tenminste. Had er 3 maar 2 hebben de slakkeninvasie niet overleefd. deze laatste gaat als een raket, ik zie hem groeien.
De tomaten zijn niet weg te eten. Goede oogst dit jaar. De paprika's moeten nog op kleur komen en de aardbeien zijn aan een tweede leg bezig, opeens weer allemaal bloemetjes. :)
#2969984
Wat een prachtige bos bloemen marga!

Hier gaan de komkommers dood, al het blad krijgt vlekken, weinig opbrengst dit jaar helaas. Al wel een paar potten ingemaakt en die zijn zalig!
Ook weer mannelijke bloemen aan de courgette en de eerste 2 kunnen oogsten.
Tomaat doet het goed, moet volgend jaar echt dieven, het ziet er niet uit nu!
Aubergines groeien ook lekker en de pompoen doet het ook goed.
Ik heb dit jaar veel in pot staan maar dat bevalt toch minder goed.
#2970378
Vivianneb schreef: Ik heb het hier vandaan :)

http://www.famme.nl/10-x-groente-die-je ... t-groeien/

3. Champignons
Voor het kweken van een eigen champignonfamilie heb je er eigenlijk maar ééntje nodig om mee te beginnen. Best wel voordelig dus! Snijd het steeltje van een champignon en plant hem in een pot onder ongeveer 2 cm natte, koele grond. Belangrijk is om de pot uit de zon te houden en ergens neer te zetten waar het relatief donker is. Binnen een paar weken komen de nieuwe paddenstoelen vanzelf naar boven.
Tijdje niet meegelezen, dus heb nog wat bladzijden te gaan.
Maar hier wil ik nog wel even op reageren. Champions en paddenstoelen zijn op zich hartstikke makkelijk te kweken. Mijn moeder heeft het ook een keer gedaan, bakje kant en klaar in de kelder, ze groeiden als een tierelier, binnen korte tijd zat de hele kelder er onder....  :-X
Kortom weet waar je ze heenzet... :biggrin2:
Laatst gewijzigd door petralita op wo 06 aug 2014, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2970423
Misschien een domme vraag, maar heb je bij komkommers ook mannelijke en vrouwelijke planten?
Ik heb 4 komkommerplanten staan. Ze zien er hetzelfde uit, de bloemen volgens mij ook, maar twee planten barsten van de komkommers en de twee anderen hebben alleen maar bloemen.
Ook dezelfde vraag voor de aubergine. Ik heb 1 plant vol bloemen, maar geen vruchten
#2970458
Lida. S schreef: Misschien een domme vraag, maar heb je bij komkommers ook mannelijke en vrouwelijke planten?
Ik heb 4 komkommerplanten staan. Ze zien er hetzelfde uit, de bloemen volgens mij ook, maar twee planten barsten van de komkommers en de twee anderen hebben alleen maar bloemen.
Ook dezelfde vraag voor de aubergine. Ik heb 1 plant vol bloemen, maar geen vruchten
Mijn komkommers groeien heel afwisselend, de ene tijd staan ze stil en dan plots groeien er verschillende komkommers.
Ook bij mijn aubergine, ik had 1 vrucht, die lange tijd niet heeft gegroeid en nu heb ik al 2 of 3 vruchtjes die goed groeien.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door