Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3302840
dinky89 schreef:Kijk net naar mijn rode bessenstruik, zitten er ineens in ieder topje luizen :'(
Iemand tips hoe ik ze er goed uit kan krijgen?
Het is nog niet zo'n hele grote struik en het is echt in ieder topje dat de blaadjes kreuken en daaronder dus luizen zitten....
Ik heb mijn wilg gesproeid met een azijn, afwasmiddel en water mengsel. Maar daar is ie niet beter van geworden. Luis is wel weg en de wilg mag lelijk worden. Maar of je dat op je bessenstruik wil?
#3302872
dinky89 schreef:Kijk net naar mijn rode bessenstruik, zitten er ineens in ieder topje luizen :'(
Iemand tips hoe ik ze er goed uit kan krijgen?
Het is nog niet zo'n hele grote struik en het is echt in ieder topje dat de blaadjes kreuken en daaronder dus luizen zitten....
Brandnetelgier misschien?
#3302876
dinky89 schreef:Kijk net naar mijn rode bessenstruik, zitten er ineens in ieder topje luizen :'(
Iemand tips hoe ik ze er goed uit kan krijgen?
Het is nog niet zo'n hele grote struik en het is echt in ieder topje dat de blaadjes kreuken en daaronder dus luizen zitten....
Alle blaadjes voorzichtig met een sopje schoonmaken. Een heidens werk. En om een nieuwe aanval van luis te voorkomen: dille rond de struik zetten. Ik zorg er altijd voor dat ik veel dille heb in de moestuin, daarmee voorkom ik (bijna altijd) luis. Ook heb ik altijd een paar losse plantenbakken met dille staan. Mocht er toch ergens luizen zitten dan gaat de dille daar naar toe.
#3302886
Heb nu eerst inderdaad met een sopje gewerkt en het zo goed mogelijk verwijderd.
'Gelukkig' staat de bessenstruik in de gewone tuin dus (nog) geen gevaar voor de rest. Zal morgen maar eens kijken voor mierenlokdoosjes want die zaten er ook volop bij om die luizen te beschermen :-X Morgen na het werk maar eens zien hoe het er dan voor staat.
#3302894
Brandnetelthee of als ze heel hardnekkig zijn, pili-pili aftreksel. Met plantenspuit op je struik spuiten.
Met een harde waterstraal kan je ze er trouwens ook afspuiten. Maar das maar tijdelijk.
En als je een lieveheersbeestje vind erop zetten uiteraard. Die vreten ze echt heel efficiënt op. Als je een tijdje wacht komen die vast ook vanzelf, maar als je struik nog klein is, is dat niet leuk natuurlijk. Is hij misschien dood voor ze er zijn...
Door Too
#3302907
eelke schreef:Lieveheersbeestjes kun je ook op internet bestellen geloof ik

Oa bij 'rood met zwarte stippen',
Oost Indische kers is een echte luizen magneet...in het kader van: if you can't beat them etc
#3302911
dinky89 schreef:Heb nu eerst inderdaad met een sopje gewerkt en het zo goed mogelijk verwijderd.
'Gelukkig' staat de bessenstruik in de gewone tuin dus (nog) geen gevaar voor de rest. Zal morgen maar eens kijken voor mierenlokdoosjes want die zaten er ook volop bij om die luizen te beschermen :-X Morgen na het werk maar eens zien hoe het er dan voor staat.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

https://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/mieren
#3302915
Tja, ik denk dat de lieveheersbeestjes er niet bij durven te komen zolang de vele mieren die stomme luizen beschermen.

Wist trouwens niet dat die lokdozen slechte invloed hebben op de bij. Dan is dat dus een no go.
#3303052
Vandaag nog eens gekeken en mijn sopje lijkt zijn werk behoorlijk te hebben gedaan. Er zitten bijna geen mieren en luizen meer op :) nog beetje nieuw sopje er op gespoten met mijn smalle flessebroes en ik vind het nu wel acceptabel ;)
Was gisteren iets teveel in de stress geschoten waardoor ik aan gif ging denken :-[
Bedankt voor de hulp!
#3303069
Ik heb mijn eerste erwtjes geoogst.

En eet ik verder geen enkele groente of fruit voor mijn plezier, erwtjes zo van de plant zijn zoooooo lekker! Ik vind het gewoon snoepjes.

De oogst van mijn eerste zaaironde lijkt niet groot te worden, maar ik heb gelukkig laatst nog 2 vakken ingezaaid. Dus ik hoop later dit jaar weer wat te snoepen te hebben!

Mijn aardbeien hangen nu inderdaad slak-vrij. Dus eten de vogels ze op ;D . Moet eigenlijk een netje overheen, maar dat wordt wel een hele toer. Wie weet vind ik er nog eens eentje eerder dan de vogels.
#3308066
Wie heeft er ervaring met meloenen?
We hebben er veel in de volle grond staan met vruchten. De cantaloupe meloenen hebben nu supermarkt formaat zeg maar maar wanneer oogst je ze nou? Ik lees er op internet diverse dingen over.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door