Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3349787
Ah, de ene nieuwsuitzending spreekt de andere uiteraard steeds tegen, maar na opzoeken op de site van de openbare omroep zou bloemen water geven met de gieter nog mogen en plonsbaden vullen net niet.
Nou, dan hou ik me daar maar aan. Dan kan ik ook zeggen waar ik het opgezocht heb en dat is de meest betrouwbare bron, zou je denken.

Oh, en drinken en je dieren water geven mag ook nog. :P

Regen die er vanmorgen gevallen is valt serieus tegen. De regenton is amper gestegen en die vangt redelijk veel op.
Door Too
#3349792
pearlsofpassion schreef:Ah, de ene nieuwsuitzending spreekt de andere uiteraard steeds tegen, maar na opzoeken op de site van de openbare omroep zou bloemen water geven met de gieter nog mogen en plonsbaden vullen net niet.
Nou, dan hou ik me daar maar aan. Dan kan ik ook zeggen waar ik het opgezocht heb en dat is de meest betrouwbare bron, zou je denken.

Oh, en drinken en je dieren water geven mag ook nog. :P

Regen die er vanmorgen gevallen is valt serieus tegen. De regenton is amper gestegen en die vangt redelijk veel op.

Haal adem, maak je niet druk.... vul een lekker badje voor je jongens en laat ze kliederen, vanavond leeg je m in de (moes)tuin en klaar is Klara.
Morgen herhaal je dit verhaal..
Hartstikke jammer en frustrerend dat je dit jaar niet of maar weinig kunt oogsten maar ook dat hoort bij (moes)tuinieren, het weer kunnen we nou eenmaal niet sturen
#3349801
En toch he, ondanks ridicule regelgeving, gaat het toch een waterbesparing opleveren. Ook als de bronnen elkaar tegen spreken.
Op het moment dat er beleid wordt uitgegeven voor, in dit geval omgaan met water, is er bij (een deel van) de mensen bewustwording en mogelijk naleving van die regels. Een aantal mensen zonder jonge kinderen, geen huisdieren, geen (moes)tuin, zal mogelijk ineens niet midden op de dag de auto gaan wassen. Misschien zullen er minder gazons besproeid worden.
En als deze zaken geven al een besparing van het drinkwater.

Hier is door het waterschap met het begin van de droogte een advies uitgegeven. Dus geen verbod, hoogstens advies. Zitten ook geen financiele consequenties in de zin van boetes aan vast. Dat is gewoon het advies om tussen de piekuren (6 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds ofzo) niet de auto te wassen, geen kinderbadjes te vullen en niet de tuin te gaan besproeien. En ik geloof minder of niet douchen.
En dat schijnt geholpen te hebben. Er is minder water verbruikt in de periode dat het advies is uitgegaan.
#3349804
Hmm, das fijn. Hier werd dat advies al een maand geleden gegeven, maar geen effect. Men verbruikte nog steeds evenveel. Dus ja, nu verbod. En er staan boetes en zelfs gevangenisstraffen op... :-\
OK, dat zal enkel voor erge overtreders zijn, maar het wijst er wel op dat ze het menen.

En natuurlijk zal het effect hebben. Maar wij behoren tot de groep die al van in het begin zo zuinig mogelijk zijn.
Samen douchen, kinderen niet elke dag in bad, slechts 2x in de week sproeien door ecologisch moestuinieren, zoveel mogelijk regenwater gebruiken enz....
Gazon doen we zowiezo nooit.
Alleen toilet doorspoelen gebeurt nu vaker. Ik met een piepkleine blaas en darmen die 4x per dag willen, en 2 kinderen die gelijktijdig zindelijk proberen te worden... ::) Maar ook dat combineren we zoveel mogelijk, dus spoelen zo weinig mogelijk door.
Door Too
#3349806
Oh maar dat ben ik met je eens Koek en ik ben ook de tut die het eerste koude water van douche even in een emmer laat lopen ipv het putje.. fijn voor de plantjes, om de kattenbak te poetsen
En ik vind ook niet dat je maar wat moet doen maar ipv uitgebreid douchen/in een vol bad een opblaasbadje/speciekuip vullen en na fijn spelen daar een paar planten mee reanimeren daar zie ik het probleem niet zo van eigenlijk.

In mijn wijk is het vrij gebruikelijk om je stoepje bladvrij te spuiten ipv te vegen dáár heb ik dan wel weer een uitgesproken mening over ::)
Door Too
#3349808
pearlsofpassion schreef:Hmm, das fijn. Hier werd dat advies al een maand geleden gegeven, maar geen effect. Men verbruikte nog steeds evenveel. Dus ja, nu verbod. En er staan boetes en zelfs gevangenisstraffen op... :-\
OK, dat zal enkel voor erge overtreders zijn, maar het wijst er wel op dat ze het menen.

En natuurlijk zal het effect hebben. Maar wij behoren tot de groep die al van in het begin zo zuinig mogelijk zijn.
Samen douchen, kinderen niet elke dag in bad, slechts 2x in de week sproeien door ecologisch moestuinieren, zoveel mogelijk regenwater gebruiken enz....
Gazon doen we zowiezo nooit.
Alleen toilet doorspoelen gebeurt nu vaker. Ik met een piepkleine blaas en darmen die 4x per dag willen, en 2 kinderen die gelijktijdig zindelijk proberen te worden... ::) Maar ook dat combineren we zoveel mogelijk, dus spoelen zo weinig mogelijk door.
Aaah PoP jullie zijn echt zo zorgvuldig, ik denk ook niet dat die adviezen echt voor jullie gelden.
En naar de wc gaan..dat moet gewoon
#3349846
Ik heb gisteren mijn eerste geheel rijpe kerstomaatje geplukt, maar de schil is vrij taai en dik. Kan dat komen doordat ik de tomaten al vroeg buiten heb gezet (in plantenbakken) en het tussendoor nog flink koud (rond vriespunt) is geweest 's nachts, in het begin? En doordat ze bij weer en wind onbeschut zijn geweest? Nou is het wel een heel warm voorjaar en warme zomer geweest, maar 's nachts was het vaak nog best koud. Kunnen tomaten een dikkere schil krijgen daardoor, dat ze extra gehard zijn, zeg maar?
#3350584
Anne, zou dat niet rasafhankelijk zijn?
Of gewoon zo horen?
Die van mij zijn ook wel iets dikker, maar niet dat het stoort.

Vandaag is de eerste perzik, rijp, van de boom gevallen. :D Het is het eerste jaar dat hij draagt, dus het was een beetje zoeken wanneer ik ze nu zou moeten trekken. Maar nu zijn ze plots allemaal wel rijp, precies. Mooi sappig en super lekker.
Vandaag ze maar allemaal trekken. Ik vrees alleen dat we ze nooit op tijd opkrijgen. ::) Er hangen er wel 30-40 aan.

De appels heb ik er ook maar afgehaald. Dat wordt appelmoes maken.
#3350601
pearlsofpassion schreef:Anne, zou dat niet rasafhankelijk zijn?
Of gewoon zo horen?

Die van mij zijn ook wel iets dikker, maar niet dat het stoort.

Vandaag is de eerste perzik, rijp, van de boom gevallen. :D Het is het eerste jaar dat hij draagt, dus het was een beetje zoeken wanneer ik ze nu zou moeten trekken. Maar nu zijn ze plots allemaal wel rijp, precies. Mooi sappig en super lekker.
Vandaag ze maar allemaal trekken. Ik vrees alleen dat we ze nooit op tijd opkrijgen. ::) Er hangen er wel 30-40 aan.

De appels heb ik er ook maar afgehaald. Dat wordt appelmoes maken.
Geen idee, daarom vroeg ik het. :P :biggrin2: Ik heb ook gele kerstomaatjes geplant, en die hebben ook een iets dikkere schil dan ik had verwacht/gewend ben van winkeltomaten. Ik denk dat de koude nachten wel een rol hebben gespeeld. Ik heb gewoon echte onoverwinnelijke vikingtomaten gekweekt, bwraaaaagh! :knuppel2: :boxing: :knuppel2: :biggrin2:
#3350608
De pruimen en morrelen zijn rijp. Als iemand er belang bij heeft mag je langskomen en zelf plukken (nieuw Scheemda) Het zijn er veel te veel. De vriezer ligt er al vol mee. Het is zonde dat ze op de grond liggen te verrotten. Appels en peren zijn nog niet zover, maar die mogen straks ook gehaald worden. Honden mogen mee. Het terrein is uitbraak vrij en er is genoeg water (wel vol met kroos) waar ze kunnen afkoelen
#3351525
Tomatenoogst:
IMG_20180808_091538.jpg
IMG_20180808_091538.jpg (2.85 MiB) 2503 keer bekeken
Ze konden eigenlijk beter nog iets langer hangen maar de rest van de week geven ze hier bewolkt en hier en daar nog wat regen. Morgen zou er zelfs veel vallen.
En ik had geen zin om te wachten tot deze rot zouden worden of zouden barsten van teveel water ineens. Mijn tomaten staan nl gewoon buiten, zonder afdak. ::)
Ze kunnen nog wat narijpen naast de bananen.

Het zijn niet de eerste, maar nu ik er zoveel tegelijk afhaal vond ik het er wel mooi uitzien. :biggrin2:
#3351834
Dat ziet er goed uit, PoP! De tomaten doen het hier ook goed, staan al sinds mei onafgedekt en best wel blootgesteld aan de elementen (hebben tussendoor nog nachtvorst gehad), maar ze hebben er niet onder te lijden gehad, en ze smaken heerlijk!

Andere kwestie: heeft iemand een toverformule tegen wespen in de aardbeien? Ik heb heel veel aardbeitjes maar ze worden allemaal kapotgevreten door die klerebeesten. >:( En het plukken van de niet-aangevreten beien is zo ook geen pretje. Ideetje, iemand?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door