Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Zo 24 Jun 2018, 18:56

Ja.
En kleiner zijn ze lekkerder.
Ik wacht wel tot de bloem eraf valt, maar dan gaat ie eraf.
dinky89
5-sterren

Berichtdoor dinky89 » Wo 27 Jun 2018, 18:12

Ineens zijn de kastanjechampignons enorm :o
Vorige keer dat ik keek waren ze juist nog erg klein. Nu de 3 champignons dus maar snel geoogst ::)
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 27 Jun 2018, 23:27

koekje schreef:Lique, heb jij dezelfde? Zijn de tomaten en paprika's uit hetzelfde tray ook mini's? In de tomaten zitten wat bloemetjes en de paprika's hebben al wat knopjes namelijk.

Ja die heb ik ook. Het zou allemaal mini zijn. Is denk ik ook wel zo, want de paprika is nog best klein, maar zit wel vol in de bloemetjes. Hier is 1 komkommer groeiende, hij is nu formaat miniaugurk :biggrin2:
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Zo 15 Jul 2018, 09:15

Dilemma, dilemma. Vlindereitjes op de palmkool. Ga ik voor een lekker maaltje, of ga ik voor een bijdrage aan de vlinderpopulatie...

De courgettes doen het dit jaar mega goed, alleen nu heb ik weer steeds bloemen van hetzelfde geslacht. Nu al 3 mannetjes en nog geen een vrouwtje. Zo krijgen we geen courgettes! Duimen dat er nu ook vrouwtjes gaan komen.

IMG_3515.JPG

De tomatenoogst wordt ook (voor mijn mini tuin) flink dit jaar als het zo goed blijft gaan.

IMG_3487.JPG

IMG_3486.JPG
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Zo 15 Jul 2018, 10:06

Ik denk dat vlindereitjes op palmkool van het koolwitje zijn. En koolwitjes doen het al prima. Sterker nog de vlinders hebben sowieso een heel goed jaar. Ik zou dus gaan voor dat lekkere maaltje als ik jou was.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Zo 15 Jul 2018, 17:18

Ons mini-moestuintje. Links (niet in beeld) staat de asperge, die groeit nu uit. De mais gaat goed, ui en knoflook ook!
De rest wordt aangevreten, maar we gunnen de fauna ook wat. ;)
Verder staan er drie ondiepe waterbakken voor de vogels en insecten. We spuiten niets.
Afbeelding

De kolen (en snijbiet) dus flink aangevreten maar in het midden nog een redelijke kool. Die gaan we nu oogsten.
Afbeelding
Afbeelding

Japanse wijnbes, rozenbottel.
Afbeelding
Afbeelding

De kruisbes is al jam geworden.
Afbeelding

En verder de peper-muur van Meneer. Daar staan ook de tomaten tussen.
Afbeelding
Afbeelding

Alles bij de muur groeit op een watersysteem met plantenvoeding, staat dus niet in de aarde. Dat bevalt eigenlijk heel goed, dus gaan we volgend jaar meer op die manier kweken. Eens in de zoveel tijd de waterton vullen, en de vlotter zorgt dat het waterniveau op peil blijft. Dan heb je er verder geen omkijken naar.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Ma 16 Jul 2018, 13:43

Mooie tuintjes!
Al moet ik zeggen, dat ik niet zoveel zou laten aanvreten hoor Annemarie. ;) Het kan ook overdreven. :biggrin2:

1 voordeel van het warme droge weer is idd dat de tomaten het super doen. Die zullen geen plaag of rot krijgen zo... :-X

Ik zit in dubio. Door de geplande bevalling begin augustus heb ik waarschijnlijk nog 2-3 weken dat ik nog iets kan doen in de moestuin, daarna zal het zich beperken tot noodzakelijk onderhoud en oogsten. Alhoewel, ik krijg nu met die hitte ook niets gedaan, er beweegt al weken niets behalve wat water geven en heel af en toe nog iets planten. Zo staan mmn bonenstaken er nu 2 weken en zitten er nog steeds geen bonen in de grond. In principe is het nu eigenlijk te laat, maar goed...

Maar nu is het dillema, niets meer zetten, want het is eigenlijk belachelijk iets te willen zaaien in die kurkdroge grond. Zelfs het onkruid groeit al tijden niet meer.
Of net wel, en dan extra water sleuren, want de groenten gaan dit jaar pokkeduur worden want de oogsten mislukken.
Kleine noot, m'n man moet met regenwater sleuren ( ik heb nog een beetje staan) want ik kan niet in mijn toestand. Dus zelf, neem ik de tuinslang. En dat is natuurlijk niet helemaal correct tov de maatschappij. Alhoewel je vaak mensen nog gewoon ziet auto wassen of waterspelletjes houden met de tuinslang. Dan vind ik eten kweken toch iets verantwoorder...
Anne in Zweden
5-sterren

Berichtdoor Anne in Zweden » Ma 16 Jul 2018, 13:56

Wij worden ook helemaal gek van de hitte en droogte hier. Momenteel is het bijna 34 graden, aargh! :wall: :wall: :wall: De tomaten doen het super, dat wel, en de aardappelen ook, en gisteren hebben we de eerste courgetjes genuttigd (nadat ik in dit topic had gelezen dat het goed is vroeg te plukken, omdat de plant dan nog beter zijn best gaat doen). Wat zijn groenten en fruit toch lekker als je ze rechtstreeks vanaf de plant in je mond stopt!
Water geven is hier gelukkig geen probleem, omdat we een eigen (diepgeboorde) bron hebben met ongelimiteerd water. Maar in de stad en in Zuid-Zweden dreigt er echt al een drinkwatertekort en wordt mensen gevraagd geen auto's te wassen of gewassen te begieteren. En dat in Zweden... :-X Wat een waanzinnige zomer is dit toch.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Di 17 Jul 2018, 00:31

Pop, ik zou het niet meer doen. Ik vind het heel bewonderenswaardig dat je nog zo actief bent, ik kon met zo'n termijn alleen nog maar soort van zitten/hangen en van de wereld voor me uit staren. Dit is het laatste restje zwangerschap. Het moment om je echt voor te bereiden op het aankomende nieuwe gezinslid en eventueel nog wat last minute nesteldrang te krijgen. Ik zou wat voorbereidingen doen op de oogst, die door anderen gedaan mag worden tijdens jouw kraamperiode. En eventueel de rest waar dat kan opruimen voor het nieuwe jaar.
Niet alles zal duurder worden. De tomaten groeien bij de kwekers ook goed.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Di 17 Jul 2018, 07:13

:) Ik vind het lief dat je zo met me inzit Koek.
Maar ik heb ook nog m'n konijntjes. Dus 1x per dag ga ik toch echt even buiten wat oogsten en die nijnen eten geven. Dat is echt mijn ding, krijg ik Meneer echt niet zomaar uitgelegd. En heb ik ook echt nodig om me goed te voelen. Even rondje rond de tuin. Wat buitenlucht.
Doorgaans doe ik dat als de kindjes in bed liggen en baby zal dan ofwel even bij papa liggen na een voeding, ofwel in de draagdoek mee.
Maar goed, voor de rest heb je wel gelijk. Ik moet ook niet overdrijven. En bonen is wellicht overdreven en te veel werk om te oogsten. Mijn 8e bed had ik ook al bedacht om er gewoon karton op te leggen.
Normaal doe ik aan ecologisch moestuinieren maar met de droogte heb ik vrijwel geen mulch, want geen grasmaaisel. En dat maakt het een stuk lastiger.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”