Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3292915
onze moestuin/kruidentuin/boomgaard/kas hebben er nog nooit zo goed bijgestaan. Alles doet het voortreffelijk. Als dat zo doorgaat krijgen we een enorme oogst en kan ik een groente en fruit handeltje beginnen.
Afgelopen winter hebben we de boerenkool geoogst, alleen de bladeren. De stam met wortels hebben we in de grond laten zitten. Het was de bedoeling om dit aan de schapen te geven. Maar we hebben het laten staan. Nu loopt alles uit en het zijn al flinke struikjes. Ik verwacht dat we die gewoon weer kunnen oogsten. Wie heeft dit eerder gedaan?
#3293130
Lida. S schreef:onze moestuin/kruidentuin/boomgaard/kas hebben er nog nooit zo goed bijgestaan. Alles doet het voortreffelijk. Als dat zo doorgaat krijgen we een enorme oogst en kan ik een groente en fruit handeltje beginnen.
Afgelopen winter hebben we de boerenkool geoogst, alleen de bladeren. De stam met wortels hebben we in de grond laten zitten. Het was de bedoeling om dit aan de schapen te geven. Maar we hebben het laten staan. Nu loopt alles uit en het zijn al flinke struikjes. Ik verwacht dat we die gewoon weer kunnen oogsten. Wie heeft dit eerder gedaan?
Misschien is boerekool wel een vaste plant en kun je idd gewoon weer oogsten.
Ik heb vorig jaar Verbena, een éénjarige, gezaaid en in het na de winter niet uit de grond getrokken maar afgeknipt aan de grond en hij begint ook weer uit te lopen!
#3293132
lianneke schreef:Misschien is boerekool wel een vaste plant en kun je idd gewoon weer oogsten.
Ik heb vorig jaar Verbena, een éénjarige, gezaaid en in het na de winter niet uit de grond getrokken maar afgeknipt aan de grond en hij begint ook weer uit te lopen!
Dat zou wel leuk zijn, maar ik hoef niet iedere dag boerenkool te eten. Onze vriezer ligt nog vol met boerenkool, en de "overblijvende" boerenkolen zijn nu al behoorlijk groot.. Dus als er iemand van de winter boerenkool wil eten, geef dan maar een seintje. Ik rijd nog steeds iedere maand van Groningen naar DenHaag en kan wel een portie meenemen.
#3293156
Kaela schreef:Jazeker! PB je adres maar, dan stuur ik ze je op!

Ik heb vanmorgen bij de action een klein kasje gevonden voor een klein prijsje. Super blij mee. Heb er nu voor de grap mijn appie moestuintjes in gezet, maar ik wilde hem voor mijn tomaten. Om ze een beetje droger en warmer te kunnen houden indien nodig.

Afbeelding
Wat een lief kasje. Eens kijken of ze die hier bij de action ook nog hebben. Ben nog op zoek naar iets tijdelijks.
#3293217
Meneer vroeg van de week welke pnaten ik in de border dit jaar wilde hebben. De keuze is gevallen op (gele) courgette en komkommer.
Vorig jaar hadden we pompoenen. Heel gezellig, maar wij eten dat niet. Nadat ik na de oogst wat had uitgedeeld, heb ik de rest in de groenbak gedaan.
In de bakken op het terras wil ik weer pepertjes en paprika. En aardbeien in mn flat aan de zijkant van het terras.
#3295752
Ik ben zo blij met onze kas. Vandaag en gisteren de hele dag daar bezig geweest. Lekker warm, beter dan buiten met al die wind en regenbuien.
Alles staat er nu weer prachtig bij. Tomaten, paprika, peper zijn al zeker 30 cm hoog en die heb ik op hun definitieve plek gezet. De aardbeien bloeien, rucola en spinazie kunnen worden geoogst en de rest groeit als kool (behalve natuuurlijk wat ik gister en vandaag heb gezaaid). Ik houd helemaal niet van groente en fruit, maar een moestuin is toch geweldig.
#3295754
Afbeelding

De eerste bak is gevuld. We hebben het dit jaar makkelijk gedaan en plantjes gekocht, i.p.v. zelf voorzaaien.
Sla, meerdere soorten, andijvie, snijbiet, pastinaak, en een kerrieplantje.
Bak erachter komen in ieder geval bonen en verder moet ik nog tegen iets leuks aanlopen.
Groot net erover tegen de vogels.

Afbeelding

Naast de kas de aardappels, en aarbeien.

Afbeelding

In de kas stekken van de bamboe. We zijn een gedeelte van de tuin anders aan het indelen, en hebben straks wat planten nodig om drie lelijke containers te verbergen.

Afbeelding

In de kas een zeekraal plantje. Met flesje zout water erbij. Ik ben benieuwd! Vind het altijd wel lekker, zeekraal.


De eerste pepers zijn ook geoogst, maar die staan nog binnen. Meneer kreeg er weer aardig de hik van dus het was een hete. :biggrin2:
#3295770
Lida. S schreef:Ik ben zo blij met onze kas. Vandaag en gisteren de hele dag daar bezig geweest. Lekker warm, beter dan buiten met al die wind en regenbuien.
Alles staat er nu weer prachtig bij. Tomaten, paprika, peper zijn al zeker 30 cm hoog en die heb ik op hun definitieve plek gezet. De aardbeien bloeien, rucola en spinazie kunnen worden geoogst en de rest groeit als kool (behalve natuuurlijk wat ik gister en vandaag heb gezaaid). Ik houd helemaal niet van groente en fruit, maar een moestuin is toch geweldig.
Gelukkig dat ze bij jou niet kapot zijn gevroren! Bij mij zijn bijna alle tomaten dood. Gelukkig heb ik de paprika's en pepers nog binnen staan.
#3295773
judith vd schreef:Gelukkig dat ze bij jou niet kapot zijn gevroren! Bij mij zijn bijna alle tomaten dood. Gelukkig heb ik de paprika's en pepers nog binnen staan.
Wat jammer van jouw plantjes. Het is hier in de kas niet kouder geweest dan -0,4. Daar hebben de planten niet onder geleden. Ik had alleen vorige week, net voor die koude nacht een deel van de dille buiten gezet. Ik weet nog steeds niet of die het redt, maar voor de zekerheid heb ik nieuwe gezaaid.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik heb zeker 20 tomatenplantjes weggegooid. Ik had er veel te veel en niemand in de omgeving wilde ze hebben.
#3295775
lianneke schreef:Ik heb ook een kas!!Afbeelding Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Jij hebt een prachtige tuin, en jij hebt veel meer verstand van moestuinen dan ik. Dat ik lekker warm in mijn kas kan werken, wil niet zeggen dat ik een beter resultaat heb.
Ik zal kijken of ik morgen wat foto's kan maken (en plaatsen).
Wij denken erover om het kippenhok in de moestuin te zetten, zodat de kippen het onkruid kunnen opeten/wegkrabbelen. Is dat een goed idee of zullen de kippen onze plantjes gaan opeten? Vroeger liepen de kippen toch ook altijd los rond een boerderij?
Wij trekken alles voor, en pas als de plantjes minimaal 10 cm zijn gaan ze de tuin in.
#3295778
Lida. S schreef:Wat jammer van jouw plantjes. Het is hier in de kas niet kouder geweest dan -0,4. Daar hebben de planten niet onder geleden. Ik had alleen vorige week, net voor die koude nacht een deel van de dille buiten gezet. Ik weet nog steeds niet of die het redt, maar voor de zekerheid heb ik nieuwe gezaaid.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik heb zeker 20 tomatenplantjes weggegooid. Ik had er veel te veel en niemand in de omgeving wilde ze hebben.
Ik ben gewoon met poging nr 2 begonnen ;) .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door