Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3141452
Wij dubben nog steeds over hoe onze piepers te bewaren... Hoe doen jullie het? We willen proberen iets met zand te doen. Maar waar haal je kisten vandaan en welke zijn geschikt? Wat voor zand is geschikt?
#3141475
-Annemarie- schreef: Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Hij gaat goed!  :)


Afbeelding

Afbeelding


Er komen er nu ook meer bij, het broed heeft zich goed door de hele stam heengewerkt.

Die grote gaat er vanavond af. Vers van de stam in de pan.  ;)
Leuk, dat gaat zeker mijn volgende project worden, ...die stammetje heb je kant en klaar besteld/gekocht? En hoe lang zijn die?
#3141527
keetje schreef: Vraagjes,....kan ik mijn vijg snoeien en zoja, hoe ver terug en wanneer? Dit ivm de vruchten voor volgend jaar.
Mijn vijg is nu een ontzettend wijd uithangende struik maar zit wel bomvol vijgen. Daardoor hangt hij nog verder uit.
Een vijg snoei je terug in januari/februari.
En ik heb dan gewoon vruchten dat jaar.
#3141529
Ok, bedankt voor je antwoord. Het is dus net als met de druif, als alles stil ligt snoeien. Maar ik heb altijd gedacht dat aan oud hout, de jaar voor het seizoen, net voor de winter de nieuwe vijgjes gevormd worden. Als je dan in Januari snoeit snoei je toch alles weg< dacht ik dus. Maar jij zegt dat je dan gewoon vrucht hebt? En is dat dan weer aan nieuw hout? Of alleen aan oud hout?
#3141530
keetje schreef: Ok, bedankt voor je antwoord. Het is dus net als met de druif, als alles stil ligt snoeien. Maar ik heb altijd gedacht dat aan oud hout, de jaar voor het seizoen, net voor de winter de nieuwe vijgjes gevormd worden. Als je dan in Januari snoeit snoei je toch alles weg< dacht ik dus. Maar jij zegt dat je dan gewoon vrucht hebt? En is dat dan weer aan nieuw hout? Of alleen aan oud hout?
Ik let er eigenlijk niet zo op maar snoei hem gewoon terug.
Dus als ik het zo bekijk komen de vruchten gewoon ook op het nieuwe hout.
#3141640
Jantina schreef: Wij dubben nog steeds over hoe onze piepers te bewaren... Hoe doen jullie het? We willen proberen iets met zand te doen. Maar waar haal je kisten vandaan en welke zijn geschikt? Wat voor zand is geschikt?
Hier liggen ze in de koele berging.
#3141659
keetje schreef: Leuk, dat gaat zeker mijn volgende project worden, ...die stammetje heb je kant en klaar besteld/gekocht? En hoe lang zijn die?
Stammetje hebben we zelf geregeld. Deuvels met broed van Groene Takken.

Wat heb je nodig: stammetje (even inlezen), deuvels, boor, hamer, gesmolten kaarsvet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gaatje boren in de stam, deuvel erin, afdichten met kaarsvet. Op de juiste plaats neerzetten en wachten.  :biggrin2:
Foto's zijn van begin juli 2012.

Maar je kunt de stammetjes ook kant en klaar kopen.  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door