Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#3075180
Ik heb ook nog bijna geen vleeswaren kunnen vinden zonder toegevoegde suiker. Maar ik ben inmiddels wel zover dat ik me geen zorgen meer maak over 0,5/1 gram KH per 100 gram in vleeswaren. Die 100 gram daar doen we (als het spek is) 4 dagen mee dus dat is te doen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3075182
Van een ander forum heb ik dit recept en het is een blijverdje:

Basis recept cake/cupcakes/muffins
4 grote eieren klutsen ( of 5 kleine)
200 gram amandelmeel er door mixen.
voor 200 gr suikervervanger (ik gebruik zelf dus banaan)
60 gr gesmolten roomboter/kokosvet er door mixen
Een paar druppels amandel essence er door doen
voor 250 gr meel, bakpoeder er bij doen (half zakje) op de hoogste stand mixen en in muffin vormpjes (of papieren dingetjes) scheppen.

Op ~175 graden in 20 min gaar bakken.


Ook lekker met cacao, vanille, sinaasappelschilletjes.

Zeer geschikt als bodem voor taart. Of in een ronde vorm gebakken, met cacao.
Doorsnijden, suikervrije jam er op en slagroom.
Afstrijken met chocolade.

Dit is mijn basis recept voor alle cakejes, taartjes e.d.
Door Mandarijn
#3075207
Als je toch brood wilt eten is er Allinsonbrood. Dit brood is suikervrij.
De ingrediënten zijn volkorenmeel, water, zout en gist. Bij het bereiden van het brood wordt er meer water toegevoegd dan bij gewoon volkorenbrood. Hierdoor wordt het een compact brood dat stevig en mals is.
Bij de supermarkt kun je het krijgen (Jumbo, AH) maar je hebt de kans dat het schap soms leeg is. Dat heb ik al enkele keren gehad.
Door fransbulletje
#3075209
Je kunt ook dadels of gedroogde abrikozen gebruiken om te zoeten in baksels.
Rauwe cacao met gepureerde abrikozen geeft ook een heerlijke chocopasta.

Brood zelf bakken dan zit er echt geen suiker in.

Mijn kookbijbels zijn van Rineke Dijkinga, veel info wat voedingsmiddelen voor je doen met een heel groot stuk over alle soorten suikers en fantastische recepten.
Door Lizzy
#3075210
marina schreef: In soya melk zit ook suiker.
Ik zijn veel recepten voor suiker vrije cake te vinden!
Er bestaat ook sojamelk zonder suiker :) (die is alleen 10 keer zo goor dan sojamelk met suiker - bovendien..., soja is ook niet gezond....).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3075212
Lizzy schreef: Er bestaat ook sojamelk zonder suiker :) (die is alleen 10 keer zo goor dan sojamelk met suiker - bovendien..., soja is ook niet gezond....).
Die heb ik nu. En ja,  hij is echt goor  :biggrin2:
Ik heb ook een pak amandelmelk en een pak havermelk. Het is gewoon even zoeken wat ik lekker vind en wat betaalbaar is. Gezond leven en op je budget letten blijkt niet makkelijk.

Zelf brood bakken ga ik niet doen. Ik heb werk genoeg. Het lijkt me echt het gezondste, maar ik ga dat gewoonweg niet redden. Het brood wat ik nu eet bevat het minste suiker volgens de bakker.
Door Lil
#3075213
Lizzy schreef: Er bestaat ook sojamelk zonder suiker :) (die is alleen 10 keer zo goor dan sojamelk met suiker - bovendien..., soja is ook niet gezond....).
DAarom heb ik liever amandelmelk. De ongezoet van Alpro is zonder suiker. Zitten ook nauwelijke kcal in. De original is dus wel gezoet.

AH puur en eerlijk. Gist, meel, water, zout.
Door marina
#3075215
Lizzy schreef: Er bestaat ook sojamelk zonder suiker :) (die is alleen 10 keer zo goor dan sojamelk met suiker - bovendien..., soja is ook niet gezond....).
Ja die hebben wij ook altijd. Ik gebruik het ook niet meer, als ik al  een kant en klare melk gebruik dan amandelmelk (zonder suiker). Maar liefste maak ik de amandelmelk zelf, veel lekkerder! De pulp gebruik in dan weer in baksels.

Enige soya die ik nog gebruik zijn de foute vega worstjes van de appie (met suiker), vind ze zo lekker!

Ik merk overigens wel een groot verschil tussen spelt en tarwe. Heb dus alles vervangen door (volkoren)spelt (couscous, pasta's ed). Brood eet ik zelden, meestal bak ik het dan zelf, anders de speltbrood van de Appie.
Tussen de middags maak ik meestal een salade met groenten en gierst/quinoa oid.
Koolhydraatarm werk voor mij echt niet, ik heb dan onvoldoende energiereserve met sporten. Gemiddelde tijd met hardlopen ligt dan lager en vermoeider.

Maar TS, ja zo simpel is het eigenlijk, puur eten, geen pakjes en al het andere zelf maken!
Door Lil
#3075217
marina schreef: Ja die hebben wij ook altijd. Ik gebruik het ook niet meer, als ik al  een kant en klare melk gebruik dan amandelmelk (zonder suiker). Maar liefste maak ik de amandelmelk zelf, veel lekkerder! De pulp gebruik in dan weer in baksels.

Enige soya die ik nog gebruik zijn de foute vega worstjes van de appie (met suiker), vind ze zo lekker!

Ik merk overigens wel een groot verschil tussen spelt en tarwe. Heb dus alles vervangen door (volkoren)spelt (couscous, pasta's ed). Brood eet ik zelden, meestal bak ik het dan zelf, anders de speltbrood van de Appie.
Tussen de middags maak ik meestal een salade met groenten en gierst/quinoa oid.
Koolhydraatarm werk voor mij echt niet, ik heb dan onvoldoende energiereserve met sporten. Gemiddelde tijd met hardlopen ligt dan lager en vermoeider.

Maar TS, ja zo simpel is het eigenlijk, puur eten, geen pakjes en al het andere zelf maken!
Jij ook al. Ik ga met de dag achteruit als ik koolhydraatvrij (ook geen fruit etc) doe of zoals nu als ik dieet. Ik kan vaak geen 30 minuten de honden uitlaten en dat in tempo slak. Doe ik een keer zondigen dan loop ik 1.5 uur in flink tempo met 10 vingers in mijn neus achterwaarts bij wijze van spreken.
Door coby.p
#3075219
ik ben geen zoetekauw, uitgezonderd melkchocola, mmmm, geef ik soms aan toe.
probleem is bij mij dat ik veel dingen die genoemd worden echt niet te eten vindt,
voorbeelden, amandel, dadels, morcerella, en nog meer, ook vult bij mij sla niet, ook geen smoothie, en van water, wat vaak wordt aangeraden bij trek, niet bij mij, soep heb ik snel honger na. eet een paar keer per week spelt brood met kalkoen filet, of kaas, (jonge)
veel k en k, komt er niet in, maar soms wel, bv, bamisoep als lunch.
en mag graag als tussendoortje bisquit eten, en in het weekend chips
inderdaad lastig dat overal suiker in zit.
Door fransbulletje
#3075221
Het is om schakelen naar zoveel mogelijk zelf maken, alleen dan weet je wat je eet.
Sommige dingen kosten echt niet veel tijd.
Voor vanavond maak ik een boerenkooltaart en in het recept staat taartbodem van hartige taartdeeg.
Ik meng 250 gram speltmeel ( volkoren) met 250 gram yoghurt of kwark , 2-3 eetlepels olie, zout en beetje bakingsoda.
Perfect deegje zonder rare dingen want suiker is één maar wat dacht je van alle andere toevoegingen als E nummers en smaak versterkers.

Ook ik maak alles met speltmeel, havermout , boekweitmeel en dat voelt vele malen beter dan tarwe.
Door Lizzy
#3075223
Havermelk maken is trouwens ook heel makkelijk. Wat je er voor nodig hebt is een blender en kaasdoek. En havermout. En water.
Door charmed
#3075224
Oh die ga ik maken want heb ontzettend zin aan iets :)
Pauline schreef: Van een ander forum heb ik dit recept en het is een blijverdje:

Basis recept cake/cupcakes/muffins
4 grote eieren klutsen ( of 5 kleine)
200 gram amandelmeel er door mixen.
voor 200 gr suikervervanger (ik gebruik zelf dus banaan)
60 gr gesmolten roomboter/kokosvet er door mixen
Een paar druppels amandel essence er door doen
voor 250 gr meel, bakpoeder er bij doen (half zakje) op de hoogste stand mixen en in muffin vormpjes (of papieren dingetjes) scheppen.

Op ~175 graden in 20 min gaar bakken.


Ook lekker met cacao, vanille, sinaasappelschilletjes.

Zeer geschikt als bodem voor taart. Of in een ronde vorm gebakken, met cacao.
Doorsnijden, suikervrije jam er op en slagroom.
Afstrijken met chocolade.

Dit is mijn basis recept voor alle cakejes, taartjes e.d.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door