Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3255796
Hope schreef:Bedklossen moeten we ook hebben, ook bij een ziekenhuisbevalling. Ik ga even overleggen of ze daar een uitzondering willen maken want ons bed wordt echt hoog met klossen en voor manlief is dat tamelijk onhandig. Dat ze niet de hele week krom kunnen staan, dat snap ik wel. Aan de andere kant wil ik niet elke dag fysieke controles dus zou het alleen over het opmaken van het bed gaan. Ach, dat hoor ik wel, of dat echt nodig is.

Ik vind het moeilijk. Want ja, wat heb je nu nodig en wat niet? Zeker omdat wij toch best wat dingen zullen moeten (laten) aanpassen is het natuurlijk ook niet zo dat we snel even wat kunnen halen in de winkel. De aanpassingen kosten natuurlijk wel weer geld en dat zomaar uitgeven voor dingen die we nooit gaan gebruiken is ook weer zo'n onzin.

Zijn er hier trouwens mama's die wasbare luiers gebruiken? Mijn moeder gebruikte altijd hydrofielluiers en zou nooit anders willen. Ik wil geen chemicaliën aan die billetjes en ik vind zo'n berg afval echt niks voor het milieu.
De hoogte van het bed zou naar 80cm moeten. Ik ben zelf maar 1.57 dus ik zie dat ook niet zo zitten. Dan moet ik een opstap gebruiken om in m'n eigen bed te komen Afbeelding

Ik ga voor wasbare luiers, heb inmiddels alles in huis! Er zijn tegenwoordig zoveel leuke en verschillende soorten. Op de site van kaatjekatoen staat veel uitgelegd. Zij zijn echter best wel duur...
ik heb alles uit Engeland besteld, daar is nog meer keus en het is ook nog eens goedkoper!
Door jasmijn
#3255814
Welke site heb je daar voor gebruikt?

Heb nu wegwerp luiers maar wil eigenlijk als nog wasbaren doen, had door tegen slag alleen even geen geld om ze te kopen maar die weg werp staan me echt heel erg tegen :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#3255816
Reactie op de lijst van hope.

De eerste alinea zou ik doen. Ik ben ik het zkh bevallen, dus had alleen een kraampakket. En natuurlijk hebben we ook emmers in huis, maar niet gebruikt uiteraard.
Pak zout kan ook een nieuw busje zijn. Als het maar dicht zit. Ondersteek zou ik bij de zorgwinkel huren of lenen. In het zkh heb ik overigens ook niet op het potje gezeten, maar had ik een wc aan de kamer en ik was net mobiel genoeg om mezelf erop te hijsen.
Ik zou nog wel alcoholswaps of een flesje alcohol en watten oid erbij nemen. Al is het alleen maar om de thermometers te ontsmetten.
Ik dacht dat ik een bedzeiltje in mn kraampakket had zitten, maar niet gebruikt dus. Ik heb overigens heel veel geluk gehad dat mn vliezen in het zkh pas braken toen ik daar net een half uurtje binnen was. Ik had bijzonder veel vruchtwater (polyhydramnion) en had daarmee het halve huis geruineerd :biggrin2:


Tweede alinea de babykleertjes.
Jasje kan ook en wat dikker vest zijn. Schaf geen hele winterjas aan. Dat is niet nodig en bij een verse baby zelfs niet handig. ook kan je de maxicosi niet goed aansnoeren met een dikke jas!
6 rompers en 6 sets bovenkleding ga je wel gebruiken. Ik zou kiezen voor maat 50-56 ipv 50. Blijk je nou een grote baby te gaan krijgen, kies dan voor 56 en ook alvast 62. Losse truien en broeken vond ik vreselijk onhandig. Ik vind jumpsuits echt heel erg geschikt. Geen opkruipende trui, minder aankleden, Scandinavische merken hebben meestal de meest schattige printjes (en zijn veelal biologisch). 6 paar sokjes ook doen. Je zou ook voor sloffen kunnen kiezen.
Mutsjes zijn handig om mee naar huis te gaan en om op te doen als de baby nog wat moeite heeft met zichzelf warm houden. Zodra dat goed gaat, zou ik overgaan op schattige strikmutsen voor buiten. Een hele harige baby hoeft geen muts buiten in april.
Geen idee waar je 3 badcapes voor nodig hebt. na het badderen gebruikte ik alleen hydrofielen. Ik gebruikte een badcape bij het cb, om de baby in te vouwen. Maar ook dat was niet perse nodig.


Babybadbenodigheden.
Klein pakje pampers is handig. Hoeft niet gelijk een weeshuispak te zijn, er bestaan ook kleine pakjes met een paar stuks erin.
18 hydrofielen ga je wel gebruiken (tip: hema!). Tegenwoordig noemen ze het gewoon een hydrofiele doek.
3 pakken kontendoekjes vind ik een beetje overdreven. Aan de andere kant komt het wel op (tenzij je wasbare doekjes gaat gebuiken) en in het begin met verse baby gebruik je meer doekjes wegens onhandigheid.
Luieremmer hebben wij alleen gebruikt om het babybadje mee te vullen. Ga je wasbaar luieren, is een luieremmer wel een must. Neem er 1 met deksel.
Geen idee wat je met een swaddle zou moeten doen. Een gewone hydrofiel is groot genoeg voor een newborn. Sterker nog, zelfs Vera van 2,5 jaar en zo ergens rond de 90 cm kan toe met een gewone hydrofiel.


Beddingen voor baby
Wieg of ledikant zou ik wel doen. Dit kan ook een cosleeper zijn uiteraard. Ook als je samenslaapt en verder altijd draagt, zijn er momenten dat je de baby even MOET wegleggen. Beneden kan dat in de box, voor boven heb je dan een wieg of ledikant.
En molton onderleggers en molton hoeslakens vind ik overdreven. Ik heb geloof ik alleen onderleggers. (en in ons eigen familiebed molton hoeslaken)
Matrasje moet ademenend zijn, let hier ook op bij je boxmatras (ik vind een matras in de box echt handig, alleen een boxkleed is koud en hard). Dit hoeft natuurlijk niet perse van koudschuim te zijn.
Dekentjes kan je ook bij de kringloop, hema, opbergkist van je schoonouders of lekker verantwoord bij regenboogschaap halen. Fleece is ook niet perse nodig, ik had alleen katoenen dekentjes. Prenatal vind ik een dure onwinkel.
Kruiken zijn handig voor verwarmen van kleertjes en bed. Wij hebben ze in het begin (daarvoor) veel gebruikt. Om de baby te verwarmen kan je beter huid op huid contact doen, ook vanuit hechtingsoogpunt.


Babybaddingen
Babybad vonden wij wel handig. Overigens kan je ook heel goed je baby in een emmer of in de gootsteen wassen.
Standaard hoeft niet perse. Ik geloof dat jullie lang zijn, dan is een standaard meestal te laag. Als de baby zittend in bad wordt gedaan, dan is een standaard weer te hoog. Badje of emmer kan je ook op de grond, op een kastje/commode of op tafel zetten.
Kam heb ik bij Vera nooit gebruikt. Haarborstel pas vanaf dat ze ongeveer een jaar was, daarvoor was ze te kaal.
Als die babypoetsmiddelen heb ik nooit gebruikt. vera gaat in bad met een drupje babybadolie. Werkt ook goed voor peuters. Shampoo gebruiken we alleen als ze er iets vies in heeft gesmeerd. Jonge kinderen maken weinig tot geen talg aan, dus die hoef je niet te ontvetten met shampoo en zeep etc. Wij gebruiken voor Vera Urtekram en in bad tegenwoordig Petit&Jolie. Urtekram is ongeparfumeerd en P&J amper. Zwitsal stinkt en hoeft echt niet op je verse neutrale baby. In het zkh kan je ook volstaan met 'Nee, niet die. Deze wel.'
Verschoonkussen en hoezen zijn handig. Wij hebben zowel boven als beneden een verschoonkussen. Nog steeds gebruiken we de celstofonderleggers tijdens het verschonen. Alle baby's gaan net plassen als je de luier afdoet. Als er een onderlegger onderligt, is niet gelijk je hoes nat. Ook handig in het geval van (nek)stront.
Flessen en spenen heb ik serieus nooit gebruikt.


Poedermelk hoef je echt niet bij voorbaat in huis te hebben!
Mocht het echt nodig zijn (is meestal niet, ik durf te zeggen dat Elza van Jasmijn ook onnodig met kv is bijgevoed), zijn er altijd apotheken etc open waar dit te halen valt.
Weegschaal heeft de kraamverzorgster. En anders het cb.


Maxicosi is een autostoel en alleen een autostoel.


Bij vragen over wasbare luiers zou ik te raden gaan bij een wasbareluierconsulent of eerder de webshop waar je ze zou willen halen.
Alles 2x wassen vind ik overdreven. 1x is genoeg. Geen wasverzachter vind ik logisch, baby's zijn erg gevoelig.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3255817
Ik luier overigens niet wasbaar.
Wel serieus over nagedacht tijdens de zwangerschap van Vera, maar uiteindelijk niet gedaan. Waar ik altijd bij was met de was, was dat na de komst van Vera wel anders en had ik ineens meeer dan genoeg was. Ook kon ik tijdens en na de zwangerschap niet wijs uit het enorme aanbod.
Ik moet zeggen dat ik ook niet zo van stront in mn machine hou. Babykak kan wel, maar peutervlaaien zijn minder smakelijk.
Door jasmijn
#3255819
Ja dat klopt ik had genoeg melk om gelijk bij te voeden met eigen melk, als we eerst hadden gekolft en dan pas hadden gevoerd had ze nooit kunstmelk hoeven krijgen :-\

Vind die babycaps wel erg handig en voor al de eersten week erg fijn om de kleine kouw kleum in te wikkelen, maar als je een groter baby hebt die zijn temperatuur beter op pijl kan houden zeer waarschijnlijk idd niet nodig.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255826
Thx voor de tips Koekje! Heel fijn!

Ik heb zojuist op marktplaats zes rompertjes maat 50 gekocht, overslag, wit. Voor 1 euro ;D
Ik kan ze altijd nog als poetslap gebruiken. Geen jas dus, check. Het leek me ook al helemaal niks. Ik denk dat onze maxicosie nooit uit de auto komt, dus het insnoeren moet simpel, snel maar vooral veilig gaan.
Mutsjes ga ik nog halen dan.

Een badje moeten we wel doen denk ik. Met een steuntje zodat manlief ook de baby eens in bad kan doen. Manlief heeft moeite met motoriek in zijn handen, vandaar. Badcapes ga ik nog lekker laten zitten dan. Hydrofieldoeken heb ik nooit teveel. Ik gebruik die ook voor Nelson en bij de paarden (uiteraard krijgt de baby andere ::) ) dus die kunnen na de babytijd gewoon door naar de stal.

Ik heb vanuit het verleden met veel operaties waarna ik weken plat moest blijven, een incontinentie beschermer voor het matras, die wil ik vanaf een week of dertig gaan gebruiken. Ligt heerlijk en het is 100% waterdicht plus het kan in de kookwas. Ik zou er zelfs op durven bevallen, dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Billendoekjes lijkt me op zich wel handig. Ik wil wel een merk zonder zooi en die zijn niet bij elke winkel te koop. Maar ja, ze zijn natuurlijk ook zo besteld.
Een luieremmer ga ik zeker aanschaffen. Luiers wassen kan in de wasmachine waar ik de handdoeken van de paarden in gooi, ze komen niet in onze eigen wasmachine.

Verzorgingsproducten wil ik op zich wel wat in huis hebben maar geen kast vol. Manlief heeft mij een pakketje van Naïf cadeau gedaan, ik denk dat dat dan voldoende is.
Kunstvoeding ga ik wel in huis halen. Ik ben er nu al door vier artsen op gewezen dat borstvoeding geven nog wel eens te zwaar zou kunnen zijn met mijn lijf. En nu met een HG zwangerschap is herstellen na de bevalling ook wel moeilijker waarschijnlijk. Omdat ik ook daarin weer een zeikerd ben wil ik niet bij de kruidvat een blik nutricia of hero halen maar willen wij een biologische, suikervrije kunstvoeding op basis van geitenmelk. Ik wil bv absoluut proberen maar als mijn lijf na de zwangerschap echt op is, dan kan het zomaar zijn dat flessen echt beter is. We zullen zien.

Matras in de box vind ik een hele goede! Wij gaan beneden een tweede commode (of verschoonplek op een kastje of zo) realiseren zodat we nooit onnodig met de baby de trap op hoeven en waar we ook zittend kunnen verschonen. Traplopen is voor ons best zwaar en manlief moet de baby dan in een draagdoek of iets doen. Met een tweede commode waar we alles bij de hand hebben kunnen we dat voorkomen. Ik wil daar ook een setje (of twee) kleertjes neerleggen voor bij ongelukjes.

Voorlopig kunnen we even vooruit met sjoppen :biggrin2:
Door hannabelgje
#3255839
Schoonzus gebruikt wasbare luiers. Nog nooit zo'n gave billetjes gezien als bij mijn nichtje. Ze heeft de luiers via mp gekocht en gewoon goed gewassen vantevoren. (Uiteraard) Als je een beetje zoekt dan lukt dat prima voor redelijke prijzen. Ook de billendoekjes gebruikt ze wasbaar en ook dat bevalt goed.
Als je aan wasbaar denkt qua luiers, misschien ook iets om aan wasbaar kraamverband te denken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3255853
Als je voor wasbare luiers gaat, zou ik zeker voor wasbare doekjes gaan ook. Je kan ze zelf ook in lotion zetten en in een doosje bewaren. Naar het schijnt werken die veel beter dan de wegwerp.
Ik heb het overwogen maar manlief zag het niet zitten. Hier dus wegwerp...

Ik gebruik wel badcapes en handdoeken voor het afdrogen. Ik.vind dat een stuk aangenamer voor de baby, maar dat blijkt echt heel persoonlijk te zijn. Zelfs in het ziekenhuis zijn de verzorgers het oneens en zweren beide bij wat zij gebruiken...
Ik gebruik ze nu bij Laurens nog steeds. Wikkel hem erin vlak nadat hij uit bad komt en droog hem grondig af met een andere kleine badhanddoek terwijl hij zo lang mogelijk gewikkeld blijft.

Grote hydrofieldoek gebruik ik om onder het hoofd te leggen in.bed. Als hij dan wat teruggeeft op de matras hoef je niet meteen de hele overtrek te vervangen. Ook in ons bed doe ik dat.

In de auto hebben wij een isofix systeem. Dat vind ik het veiligst. Gewoon met de gordel vind ik voor een maxi cosi echt 2x niks. Nadat ze uit de maxi cosi groeien, kan de autostoel ook op dat systeem. Wij hebben de two way fix waardoor hij tot minstens 15 maand nog achterwaards kan rijden. Das een stuk veiliger voor de nek.


Tweede commode en matras in de box is inderdaad een must. In de box hebben wij er zelfs 2 liggen omdat ik eentje te dun vond. Voorzie voldoende plaats voor kleertjes en een klein wasmandje voor vuile kleertjes zodat je niet elke keer speciaal naar de wasmachine moet lopen. Tenzij dat vlakbij is natuurlijk. Bij ons staat die boven dus ik zou telkens moeten traplopen...
Bij ons staat het babybadje gewoon op dezelfde tafel als het verzorgingskussen. Nog zo gemakkelijk en betere hoogte dan een standaard.

Ivm de borstvoeding, laat je niet te gek maken.
Kv in huis halen, ok. Al heb ik het zelfs niet overwogen maar goed. Maar laat ze niet op voorhand in je hoofd stoppen dat het je niet zou lukken.
Persoonlijk merk ik er niets van dat bv belastender zou zijn op het lichaam. Je moet meer drinken maar verder merk ik niets aan mijn lichaam. Los van de borsten, die zijn wel anders uiteraard.
Je slaapt beter en vaster, hoeft niet in het midden van de nacht op te staan om een fles te bereiden en je kan de baby op verzoek voeden waardoor hij gewoon kan doorslapen en jij max een half uurtje per voeding kwijt bent. Vaak minder.
Baby's op kv slapen wel sneller door maar dat is niet zo gezond voor de baby.

Ik heb me daar vanonder helemaal niet extra moeten verzorgen dus daar kan ik niet over meespreken. Ik gebruik gewoon kraamverbanden en dat is alles. Tijdens het douchen wel even afspoelen uiteraard...
Ben ook steeds meer dan mobiel genoeg geweest om naar het toilet te lopen.
Al een geluk want de voorbije week op de kinderafdeling in het zh was die op het eind van de gang. Het was daar niet echt voorzien op pas bevallen moeders... Gelukkig had ik dus niets nodig... :-X
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255868
Ooh, ook eens op zoek naar wasbare doekjes dan. Ik had er ondertussen al wel gevonden met alleen water. Ik koop een pak, lijkt me wel handiger voor onderweg en stel dat alle doekjes een keer in de was zitten.

Onze wasmachine, droger en badkamer zijn beneden. Boven slapen wij echt alleen. Een goede wasmand voor boven is inderdaad wel een goede tip.

Een badje, daar gaan we even over denken. We willen een onderrijdbare commode, misschien kan het badje daar ook wel gewoon op. Mijn probleem is dat ik niet kan stilstaan dus ik zal toch echt moeten zitten.
Door Sieglinde
#3256304
Super lang geleden dat ik hier was. Ondertussen gaat Robyn al naar school en is Jack 6 maand geweest.
Drukdrukdruk.
Onze hond is enkele maanden geleden gestorven dus ik zit minder op het forum ook.

Ik probeer wat bij te lezen maar dat zal onmogelijk zijn zeker? Hoe gaat het met iedereen?

Hier enkele foto's van mijn tweetal

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over samen slapen. Hier slapen we met 4 in een familiebed..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3256339
Hope schreef:Bedklossen moeten we ook hebben, ook bij een ziekenhuisbevalling. Ik ga even overleggen of ze daar een uitzondering willen maken want ons bed wordt echt hoog met klossen en voor manlief is dat tamelijk onhandig. Dat ze niet de hele week krom kunnen staan, dat snap ik wel. Aan de andere kant wil ik niet elke dag fysieke controles dus zou het alleen over het opmaken van het bed gaan. Ach, dat hoor ik wel, of dat echt nodig is.
Wij hadden heel braaf het bed op klossen gezet, ondanks dat het al duidelijk was dat het een ziekenhuisbevalling zou gaan worden. De dag voor ik zou worden ingeleid gedaan en die nacht ongenadig ter aarde gestort. Ik had nogal eens last van kuitkrampen 's nachts en dan sprong ik het bed uit om over de strijkplank te gaan hangen. Met m'n nog half slapende hoofd dus geen erg in de hoogte. Tijdens het landen schoot de kramp ook nog eens in mijn andere kuit, dus lag ik daar vloekend met 2 krampkuiten op de grond.
Eenmaal weer thuis vond de kraamverpleegster die hele klossen nergens voor nodig en mochten ze er weer onderuit. :-X
Door Anne in Zweden
#3256346
Sieglinde schreef:Super lang geleden dat ik hier was. Ondertussen gaat Robyn al naar school en is Jack 6 maand geweest.
Drukdrukdruk.
Onze hond is enkele maanden geleden gestorven dus ik zit minder op het forum ook.

Ik probeer wat bij te lezen maar dat zal onmogelijk zijn zeker? Hoe gaat het met iedereen?

Hier enkele foto's van mijn tweetal
Ooo, Robyn met de prachtige krullen! Wat is ze groot geworden al! En je hebt inmiddels dus ook een zoontje gekregen? Ook een prachtig ventje, zo te zien. Gefeliciteerd!
Door suzanne 1
#3256788
Wij gebruiken ook wasbare luiers. Ik heb een tweedelig systeem van een voorgevormde luier met een los overbroekje. Die houden alles het beste en zijn ook voor oppas etc goed te gebruiken. Zelf gebruik ik ook veel vouwluiers. Die zijn goedkoop, werken (met inlegger) net zo goed en mogen gewoon op 90 graden gewassen worden mocht dat nodig zijn....en ze zijn super snel droog. Altijd handig om op voorraad te hebben mochten alle luiers in de was zitten. Wasbare billen doekjes zijn haast wel een must bij wasbare luiers. Anders zit je weer met een apart emmertje voor de doekjes en die zijn vies. Wasbare gooi je gewoon samen met de luiers in de emmer en die gaan samen in de was.
Er doen ook veel verhalen de rondte op internet hoe ze te wassen, en met sommige worden ze echt niet schoon.. Ik was ze volgens www.theclothdiaperfiles.nl en dan zijn ze goed schoon
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door