Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3067518
A of m is automatisch scherpstellen of handmati. Laat hem nog maar ff op a staan zou ik zeggen.
Als je de standaard kitlens hebt is de kans groot dat die zonder Is of os is tenminste dat is bij de canons zo, dus denk bij nikons ook
#3067521
Kaio schreef: A of m is automatisch scherpstellen of handmati. Laat hem nog maar ff op a staan zou ik zeggen.
Als je de standaard kitlens hebt is de kans groot dat die zonder Is of os is tenminste dat is bij de canons zo, dus denk bij nikons ook
Indardaad, dat schuifje is om handmatig of automatisch scherp te stellen, er zit hier voor ook een knopje op de camera. Maar ik zou er, bij bewegende beelden, ook voor kiezen om dat op automatisch te laten staan ;)
#3067530
Sportfoto's met weinig licht is eigenlijk onmogelijk. Ik wil 's zomers nog wel eens de honden fotograferen, maar dan praat ik over sluitertijden van 1/1500 - 1/4000. En dan kun je de beweging "bevriezen".

Als je de volgende zaken handmatig instelt:
- ISO 400
- Sluitertijd 1/800
- Het scherpstelpunt instellen op alleen het centrale scherpstelpunt (zie de handleiding)
dan zou je in elk geval wat meer de actie vast kunnen leggen.

@Heicke: De coolpix is camera om landschappen en portretfotografie mee te doen. Actiefoto's met zo'n camera gaat niet echt lukken. Dat is ook de reden dat ik mijn ooit-eens-bij-de-Lidl-gekochte digitale camera nooit meer gebruik  :biggrin2:
#3067549
Ik ging er in mijn antwoord van uit dat je een compact camera hebt, vandaar mijn suggestie voor de sportstand.

Persoonlijk stel ik altijd alles handmatig in. Sluitertijd, ISO, diafragma, witbalans. Ik ben inmiddels wel zover dat ik liever een scherpe foto heb (dus kleine sluitertijd) met wat ruis door de hoge ISO, dan een heldere foto met onscherpe honden. De ruis valt bij mijn camera tot ISO 800 ook reuze mee, dus het is even uitproberen wat je acceptabel vindt.

1/1000 is toch wel het minimum voor echt goede actiefoto's, ook als ze langzamer bewegen. Dus daar zou ik eerst eens voor gaan en dan kijken hoeveel marge je eventueel nog hebt. Ik fotografeer ook in RAW, zijn je foto's dan een tikje te donker, is het nog niet erg, dan kun je ze wel weer oplichten.
#3067639
@ Kaio en Zurca ok ik laat hem op A staan :)

@ Ronald dankjewel :) ik ga worstelen met de instellingen

@ Kaela ah zo, ik wist zelf niet eens dat het een spiegelreflexcamera is ;D en dan vreemd vinden dat de foto's niet lukken ::)
Ik ga even wat dingetjes uitproberen zodra het een beetje beter weer is 8)
#3067648
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar je moet met actiefoto's je camera op continue scherpstellen zetten, dan stelt de camera steeds scherp op het onderwerp...succes, het zijn de moeilijkste foto's om te maken!
#3067654
Ronald schreef:

@Heicke: De coolpix is camera om landschappen en portretfotografie mee te doen. Actiefoto's met zo'n camera gaat niet echt lukken. Dat is ook de reden dat ik mijn ooit-eens-bij-de-Lidl-gekochte digitale camera nooit meer gebruik  :biggrin2:
Ben ik niet met je eens....ook met een compactcamera zijn aardige actiefoto's te maken. Ja met een spiegelreflex worden ze nog mooier dat wel.
Maar ik vind deze foto, gemaakt met een compactcamera van Minolta toch best gelukt;
Afbeelding
#3067657
Ronald schreef: @Heicke: De coolpix is camera om landschappen en portretfotografie mee te doen. Actiefoto's met zo'n camera gaat niet echt lukken. Dat is ook de reden dat ik mijn ooit-eens-bij-de-Lidl-gekochte digitale camera nooit meer gebruik  :biggrin2:
Mijn budget was en is helaas niet groter ;) Dit was al het meest dure apparaat wat ik ooit nieuw heb gekocht. Actiefoto's maken kan ik er wel mee (mijn eerste toestel wat geen bewogen foto's aflevert tenminste) alleen ik baal er altijd van dat hij niet direct afdrukt op het moment dat ik die knop indruk. En dat vraagt dus wat creativiteit om het juiste moment in te schatten en dat kun niet altijd.

Of ik de sluitertijd kan instellen weet ik eigenlijk niet, dat ga ik van het weekend eens even uitzoeken of ik dat kan en wat dat voor een effect dat heeft.

Kijk, wat actiefoto's, ze zullen vast minder scherp en mooi zijn als die van jullie maar ik ben er toch trots op :)

Afbeelding

Afbeelding
#3067658
Heb even gegoogeld en volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn om sluitertijden in te stellen....
Even het boekje erbij pakken en dan uitgaan proberen ;)

(En mag ik je nog een tip geven? Als je je hond op de foto zet, even door de knieen zakken. Dan fotografeer je meer op ooghoogte en dat levert nog leukere foto's op ;) )
#3067670
zurca schreef: Heb even gegoogeld en volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn om sluitertijden in te stellen....
Even het boekje erbij pakken en dan uitgaan proberen ;)

(En mag ik je nog een tip geven? Als je je hond op de foto zet, even door de knieen zakken. Dan fotografeer je meer op ooghoogte en dat levert nog leukere foto's op ;) )
Thanks, ik ga het opzoeken en bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3067798
zurca schreef: Heb even gegoogeld en volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn om sluitertijden in te stellen....
Even het boekje erbij pakken en dan uitgaan proberen ;)

(En mag ik je nog een tip geven? Als je je hond op de foto zet, even door de knieen zakken. Dan fotografeer je meer op ooghoogte en dat levert nog leukere foto's op ;) )
En extra tip: dan wel weer op tijd opstaan  ;D ;D ;D
#3067918
Wat een hoop tips waar ik ook nog veel mee kan. Ben niet zo'n autodidact en zoek eigenlijk nog een goede cursus waar ze op zijn jip en janneke uitleggen wat ik met mijn camera kan. Nu zijn het vaak gelukstreffers. Maar sluitertijd aanpassen daar kan ik alvast wat mee  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3067933
Die zijn er ook, ik kreeg er eentje voor 25 euro bij de camera erbij. Citaat fotograaf: die groene autostand zit er niet op, dan had je ook een goedkope camera kunnen kopen  :biggrin2:

En ik heb eens wat papiertjes met de meest eenvoudige instellingen voor licht. Dan ga je spelen met max en min waarden en dan zie je wat het doet. Dus dezelfde foto nemen maar dan uiterste instelling (telkens maar aan eentje sleutelen uiteraard) dan krijg je gevoel wat het doet.
#3067986
Kaio schreef: Die zijn er ook, ik kreeg er eentje voor 25 euro bij de camera erbij. Citaat fotograaf: die groene autostand zit er niet op, dan had je ook een goedkope camera kunnen kopen  :biggrin2:

En ik heb eens wat papiertjes met de meest eenvoudige instellingen voor licht. Dan ga je spelen met max en min waarden en dan zie je wat het doet. Dus dezelfde foto nemen maar dan uiterste instelling (telkens maar aan eentje sleutelen uiteraard) dan krijg je gevoel wat het doet.
Ook heel leuk is een lichtmeter. Die verteld je precies welke instellingen je gebruiken kan. Maar die kost wel wat (en dan moet je ook niet zo dom zijn om hem regelmatig thuis te laten liggen  ::) ).

Wat ik soms ook doe, is een foto op automatisch maken en kijken wat de camera aan instellingen kiest. En dan ga ik kijken wat ik beter wil. Dus als de foto te licht is, pas ik de ISO, diafragma of sluitertijd aan. Is de foto onscherp, kijk ik eerst naar de sluitertijd. Wil ik de scherptediepte anders, pas ik het diafragma aan. Ik vind dat een fijne manier om in te leren schatten welke instellingen bij welke omstandigheden passen. En om te leren waarom je bepaalde instellingen wilt hebben bij bepaalde situaties.
Hou hierbij in gedachten dat de automatische stand, altijd zoekt naar een gemiddelde. De camera probeert de foto dan zo te maken dat er niets heel donker en niets heel licht wordt. Maar het kan goed zijn dat jij juist wel (een deel van) je foto wat donkerder of lichter wil hebben. Daar kan je dan mee spelen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door