Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3065906
Sinds twee weken doen mijn handen het niet meer.
Ik kan mijn vingers nog nauwelijks bewegen, ze voelen stijf, pijnlijk en de coördinatie is ontzettend beroerd.
Dingen als veters strikken of typen gaat vrijwel niet.

Als ik naar buiten ga heb ik twee paar handschoenen aan (speciale onderhandschoenen met daarover een iets dikkere, soepele handschoen) maar na vijf minuten gil ik het letterlijk uit van de pijn.
Mijn handen doen dan helemaal niets meer. Ik moest vanmorgen aan een voorbijganger vragen of hij Nelson voor me wilde aanlijnen want ik kreeg de klip van de riem niet aan zijn band geklipt. Heb uiteindelijk de riem om mijn middel laten knopen want ik kon hem van pijn en stijfheid niet vasthouden.

Zijn er mensen met fibromyalgie die dit herkennen? Valt er nog iets aan te doen?
De pijn is werkelijk waar niet te harden en de 'aanval' van vanmorgen duurde ruim drie kwartier.  :-X
Door jasmijn
#3065917
Ja, gelukkig niet zo erg als bij jou maar ik merk wel dat ik veel meer en vaker pijn heb aan mijn handen.
Ook de rest van mijn lichaam doet veel meer pijn de laatsten tijd, komt echt door de kou.

Enige wat ik heb gevonden is zorgen dat je echt heel goed warm blijft, dus kachel flink hoog en als ik het echt kout krijgt werken met zo heet mogelijk water.
Dus douchen of handen wassen met warm of heet water zorgt dat het iets minder is, maar ook niet echt heel erg veel.
Door lightning
#3065963
Ja heb het ook en kou en toch en nattig weer is niet fijn, helaas maar mee leren leven. slik wel pijnstilling dat scheelt me iets van de pijn. ik heb leren te doseren. zomers is het prettiger en vooral in het buitenland dan heb ik bijna nergens last van.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3065973
Heel herkenbaar,zat gisteren vreselijk te vloeken op mijn handen toen ik een sleuteltje in een geldkistje wilde steken! Lukte niet!! Rest van lichaam ook niet zo,maar ik moet.......!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3065978
Ja, met koud weer heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Ik gebruik een jachtlijn om gedoe met musketonhaken te vermijden. Verder verlicht gemberthee een beetje, smeer ik me gek met magnesiumolie en uiteraard zit de dicofinac ook weer in mijn systeem, maar het wondermiddel heb ik ook nog niet gevonden.
Ik merk ook dat met de kou mijn spraak wat achteruit gaat, dat vind ik wel een eng dingetje. Praten lukt wel maar soms met wat moeite waardoor er weer wat vooroordelen ontstaan bij sommige mensen. :-\  Komt nog bij dat ik ook trillende handen heb door essentiele tremor. Het een versterkt het ander. Koude handen doen pijn, pijn is extra trillen, extra trillen is nog koudere handen is nog meer pijn.. leuk circkeltje zo. :-X En door de medicatie voor de e.t. kan ik niet zomaar lukraak alles gebruiken voor de fibrom.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3065998
Els&Flow schreef: Ja, met koud weer heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Ik gebruik een jachtlijn om gedoe met musketonhaken te vermijden. Verder verlicht gemberthee een beetje, smeer ik me gek met magnesiumolie en uiteraard zit de dicofinac ook weer in mijn systeem, maar het wondermiddel heb ik ook nog niet gevonden.
Ik merk ook dat met de kou mijn spraak wat achteruit gaat, dat vind ik wel een eng dingetje. Praten lukt wel maar soms met wat moeite waardoor er weer wat vooroordelen ontstaan bij sommige mensen. :-\  Komt nog bij dat ik ook trillende handen heb door essentiele tremor. Het een versterkt het ander. Koude handen doen pijn, pijn is extra trillen, extra trillen is nog koudere handen is nog meer pijn.. leuk circkeltje zo. :-X En door de medicatie voor de e.t. kan ik niet zomaar lukraak alles gebruiken voor de fibrom.
Kijk, met die tips kan ik misschien wel wat!
Ik slik wel magnesium, maar smeren doe ik niet. Dicloflenac gebruik ik ook maar dat doet zo goed als niks.

Laat ik ook maar eens gaan googelen op een jachtlijn, want dit was niet leuk. Had geluk dat er iemand liep anders had ik toch wel een uitdaging gehad.
Dat praten dan herken ik wel. Mensen horen aan mij niks zeggen ze maar het gaat wel moeilijker, alsof er er voor moet werken om de woorden eruit te krijgen. Nooit geweten dat dit bekend was bij fibro, ik dacht dat ik dan gewoon oververmoeid was ofzo.

Echt lastig is het hé! Het is inderdaad mee leren leven en over het algemeen lukt dat ook best aardig, maar nu mijn handen er zo goed als mee gestopt zijn is het toch echt wel een probleem.
Ik denk dat ik ook maar een aangepaste teugel ga laten maken zodat ik toch een beetje kan blijven paardrijden. Dat houdt mijn lijf over het algemeen wel beter, maar nu durf ik er gewoon niet op omdat ik mijn teugels amper vast kan houden.
Door Borke
#3066000
Je hebt van die jachtlijnen die je ook over je schouder kunt hangen, die hoef je dus niet vast te houden met je handen en het 'halsband deel' schuif je zo over de kop van je hond heen.

Google maar eens op schouderjachtlijn.
Laatst gewijzigd door Borke op vr 30 jan 2015, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3066006
Borke schreef: Je hebt van die jachtlijnen die je ook over je schouder kunt hangen, die hoef je dus niet vast te houden met je handen en het 'halsband deel' schuif je zo over de kop van je hond heen.

Google maar eens op schouderjachtlijn.

Ooooh dat is handig! Daar ga ik zeker naar kijken! Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door chooky
#3066015
Sinds vorig jaar volg ik een opleiding om Essentrics-lessen te geven. Ik heb de eerste 2 certificaten gehaald (mag dus ook lesgeven) en ben bezig met het derde level. Dit gaat over lesgeven aan mensen met lichamelijke problemen, dat gaat van een 'simpele' stijfheid tot chronische rugpijn en dus ook fibromyalgie. In mijn lesboek staan ook een flink aantal ervaringen van mensen die Essentrics hebben gedaan en het effect wat dit heeft gehad op hun lichaam. Essentrics kan (uiteraard) niets doen om de fibromyalgie te verminderen. Het kan echter wel pijn en krampen verlichten.
Ik zou best aan een of meerdere van jullie een keer een (gratis) workshop willen geven om je te laten kennismaken met de techniek. Wie weet heb je er iets aan. Er zijn ook een aantal oefeningen die je, wanneer je snapt hoe ze werken, gewoon thuis kunt doen wanneer nodig.
Door saluki
#3066072
Geen vit D tekort? bloedwaarden van mij 27 zat op 8 paracetamol en drie tramadol.
Nu nagenoeg na een hoge dosering D pijnvrij zonder medicijnen. Ik gebruik nog wel elke dag vit D, magnesium en B12.
Kon ook bijna niets meer zonder pijn.
Door tt-tjes
#3066104
Het enige wat ik gebruik is magnesium. Verder geen medicijnen. Mijn handen zijn wel wat stijver nu en mijn knieën ook. Verder zere voetzolen.
Maar ik ben sinds een aantal dagen kurkuma pasta aan het nemen en verklaar me voor gek, maar ik slaap al een paar nachten goed door en kom uitgeruster mijn bed uit.
Ook ben ik niet meer zo dood en doodmoe na een dag werken.
Ik neem een theelepeltje in melk omgeroerd 's morgen. Ik heb toch het idee dat het iets doet. Ik ga de dosering wel nog wat omhoog zetten volgende week.
Gebruikersavatar
Door Whooppie
#3066105
Van dat praten herken ik ook , ik heb een tijd celebrex geslikt omdat ik niet tegen de dicloflenac kan krijg ik maagpijn van nu slik ik als het echt niet anders kan naproxen dat werkt beter voor mij en ik heb een tijd tai chi zwemmen gedaan dan is het water extra verwarmt en dat hielp wel een beetje doordat je ontspant en ik sliep heel slecht ik heb nu een waterbed en dat help ook wel een beetje .
En ja het is vooral ermee leren leven .
Gebruikersavatar
Door Hope
#3066129
saluki schreef: Geen vit D tekort? bloedwaarden van mij 27 zat op 8 paracetamol en drie tramadol.
Nu nagenoeg na een hoge dosering D pijnvrij zonder medicijnen. Ik gebruik nog wel elke dag vit D, magnesium en B12.
Kon ook bijna niets meer zonder pijn.
Dat is wel een goede om een keer te laten testen misschien.
Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit meer met (dit soort) klachten naar de huisarts ga omdat het toch vooral een kwestie van mee leren leven is. Maar misschien is het toch wel goed hier even naar te vragen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door