Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3064124
odradaatje schreef: En die ene sprong er voor mij ook uit. Hopelijk is alles goed met haar. Ook wel tof dat de uitzondering toch de aandacht trekt en aantrekkelijk is. Of ligt het er aan dat ik geen border kenner ben en dus puur op uiterlijk/aanspreken reageer.
Ja, ik snap het wel hoor. Als haar gehoor goed is dan is het een perfect hondje om mee te sporten, ze heeft een mooie bouw, net als oma Joy, en een erg leuk karakter met aardig wat werklust net als Abby. (met de juiste begeleiding kan dit ook prima als ze eenzijdig doof is hoor). Enige is dat ik niet wil dat er met haar gefokt wordt. Daar denken sommige andere fokkers anders over....
MarijeEnBoomer schreef: Ga je met alle pups voor de bear test?
Nee, dat is niet nodig. De pupjes met een gewone tekening hebben geen enkel risisco dat er iets mis zou kunnen zijn met het gehoor. Het ene pupje met de deels witte kop heeft nog aardig wat zwart pigment op haar oor en de binnenkant is helemaal zwart, meestal zijn dit gewoon horende oortjes. Een boel fokkers zouden dit dus ook niet laten testen...
Maar ik vind het wel belangrijk, ik wil het graag zeker weten !

Als voorbeeld, 1 van mijn pupkopers - hun vorige hond was een border collie met een praktisch hele witte kop. Maar het was niet zo'n leuke hond, ze was kribbig, fel, en zeker naar de kinderen onhebbelijk, ook was ze vaak de pineut en grepen andere honden haar...... Ik vroeg of haar gehoor ooit getest was- nee...... Als ik dit hele verhaal hoor, dan zou het me helemaal niks verbazen als dit hondje doof was of iig 1 doof oor heeft gehad... Ze schrikken dan vaak van mensen die onverwachts aanraken en het onvoorspelbare gedrag van kinderen. Ook is de communicatie met andere honden dan soms lastig....
Ik denk dan jammer.. als deze hond getest was (en daarom misschien niet bij kleine kinderen was geplaatst) hadden dingen heel anders kunnen lopen en was het misschein wel een heel leuk hondje geworden.....
Laatst gewijzigd door miik op di 27 jan 2015, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3064169
MarijeEnBoomer schreef: Maar doofheid heeft toch niks met aftekening te maken?
Setters hebben 'nooit' hele witte oren en zijn toch echt af en toe doof.
Voor zover ik weet komt de doofheid door het gen waar wit op zit.
Ja, die witfactor, maar die hebben de pupjes met standaard tekening dus niet...
Die ene pup met halve witte kop heeft die witfactor wel. En dan ligt het bij de borders ook nog aan het pigment, en dus aan de aftekening... Een border collie met een donker gekleurde kop, zwarte oren, maar wel bont op zijn lijf (of een witte vles op het lijf) heeft geen gehoor problemen... ondanks dat ze die witfactor dan wel hebben...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door