Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kinnie
#3061510
Nou als ik de foto zie denk ik dat is prima... Voor zover dat te beoordelen is op deze foto. Maar je moet het kunnen voelen, gewicht zegt me totaal niks
Ik heb hier 2 goldens, een reu van 42 kilo die echt niet dik is, en zelfs nog ietsje moet aankomen. En een teefje van 31 kilo, en die is ook echt niet te dik. Als een DA zegt dat het goed is, is mijn ervaring dat er nog wel ietsje bij mag. Er is een verschil tussen vol en dik natuurlijk, ik houd niet van mager, maar te dik is natuurlijk een ander verhaal.
Door Martine-Tom
#3061523
Me and my boys! schreef: als je hond toch al wat flinker is snap ik niet dat je haar in de winter waarin ze minder beweging krijgt haar ook nog eens meer te eten geeft
+1

En ik vind flyball dusdanig belastend dat ik idd liever een magere hond zie als 1 die een kilotje teveel heeft.
De mening van de da zou ik totaal geen waarde aan hechten  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3061536
Kinnie schreef: Nou als ik de foto zie denk ik dat is prima... Voor zover dat te beoordelen is op deze foto. Maar je moet het kunnen voelen, gewicht zegt me totaal niks
Ik heb hier 2 goldens, een reu van 42 kilo die echt niet dik is, en zelfs nog ietsje moet aankomen. En een teefje van 31 kilo, en die is ook echt niet te dik. Als een DA zegt dat het goed is, is mijn ervaring dat er nog wel ietsje bij mag. Er is een verschil tussen vol en dik natuurlijk, ik houd niet van mager, maar te dik is natuurlijk een ander verhaal.
Mijn ervaring is precies andersom. Als een dierenarts zegt dat ie het goed vindt, zie ik er graag nog wat vanaf. Pluk woog een paar jaar terug ruim 5 kilo en was prachtig slank volgens een dierenarts. Nu weegt ze 3,9 kilo en zei een andere dierenarts dat het zo wel kan, maar 3,6 a 3,7 beter zou zijn. En ik was het roerend met haar eens. Dat is minstens 1,1 kilo op 5 kilo lichaamsgewicht, dat is meer dan 20%!
Door Martine-Tom
#3061539
Kaela schreef: Mijn ervaring is precies andersom. Als een dierenarts zegt dat ie het goed vindt, zie ik er graag nog wat vanaf. Pluk woog een paar jaar terug ruim 5 kilo en was prachtig slank volgens een dierenarts. Nu weegt ze 3,9 kilo en zei een andere dierenarts dat het zo wel kan, maar 3,6 a 3,7 beter zou zijn. En ik was het roerend met haar eens. Dat is minstens 1,1 kilo op 5 kilo lichaamsgewicht, dat is meer dan 20%!
Herkenbaar, mijn ene da vind Doki standaard te mager "mag wel een kilotje bij hoor!" en de ander vind hem gewoon goed op gewicht.
Doki is dus gewoon slank, geen gram vet teveel of te weinig.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3061560
Gewicht is zo hond-afhankelijk. De ene golden is de andere niet. Kijk naar die twee in mijn onderschrift. Totaal verschillende types qua bouw en totaal verschillende gewichten, hoewel qua schofthoogte gelijk. Maar is jouw teef echt maar 51 cm? Dat is de zwarte hond op mijn onderschrift ook, die is toch echt een slag kleiner dan alle goldens en labradors die ik ken. Dan vind ik namelijk het gewicht in verhouding tot de schofthoogte wel behoorlijk.

Afgaande op jouw foto vind ik haar achter haar ribben wel wat stevig tonen, maar zoals aangegeven ik kan niet voelen of dat spiermassa of vet is ;-).

Ga gewoon is verschillende honden voelen, misschien geeft je dat een beter beeld over je eigen hond. Dat beeld is namelijk vaak vertekend, soms heb ik ook niet door dat mijn eigen hond weer is aangekomen omdat je eraan gewend raakt en ze elke dag ziet.
Door suzanne 1
#3061569
Gewicht. ..lastig is dat met honden die een dikke vacht hebben. Met wijlen mijn duitse herder wel eens bij een (invallende) dierenarts geweest.  Dat was hartje winter en meneer had zo'n dikke vacht dat je zijn ribben zelfs slecht kon voelen. ....volgens de dierenarts was hij 7 kg te zwaar terwijl hij altijd zo rond hetzelfde woog en zeker niet vet was. Heb er nog ruzie over gehsd toen en ben blij dat ik hem uiteindelijk niet op dieet heb gedaan. ....ik was er nl een paar maanden later toen meneer zijn dikke wintervacht kwijt was en toen kreeg ik complimenten dat hij zo mooi slank was  ::)
En nu hetzelfde met onze husky teef. Die heeft zo'n mega dikke vacht (castratenvacht) dat je in de winter haar ribben niet meer voelt. Dan lijkt ze dus ook tonnetje rond omdat ze ook nog een langere uitstaande vacht heeft. We hebben haar 1x moeten kaal scheren....en toen kwam er een heel slank hondje onder vandaan.  Ik zorg bij haar ervoor dat ze tussen de 22-25kg blijft dan is ze goed.

Ik ben ook van mening dat een sporthond echt slank moet zijn. ...Zelfs van een kg teveel kunnen ze last hebben. Ik zou jou hond eerst eens die 3 kg af laten vallen en kijken hoe ze dan is. Bij mijn dikbehaarde honden kan ik trouwens beter aan de heup/bekken botten voelen hoe dik ze zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3061574
Gewicht zegt helemaal niks. Soieren wegen zwaarder dan vet en ook type en schofthoogte tellen mee.

Ik denk dat wij zoveel labradors en goldens zien met overgewicht dat we het vrij normaal gaan vinden als deze mollig of dik zijn.
Een golden heeft normaal gesproken niet zo'n ontzettend dikke vacht, dus kan je gewoon de regel aanhouden dat je de ribben niet mag zien maar wel moet kunnen voelen zonder druk te zetten.

Op de foto vind ik de hond echt te fors. Ik zou hem in de winter eerder minder voeren dan meer.
Door zurca
#3061577
Inderdaad, waarom een hond die in de winter wat minder beweging krijgt, plus miss. wel wat mag afvallen, wel meer voeren? Verder is het moeilijk om zo te zeggen of een hond wat zou af kunnen vallen of niet. Als je de hond aait, voel je dan de ribben? Zoja dan ist prima... (Ik vind een hond al snel "spekkie" maar dat komt omdat ik zelf van die dunne honden gewend ben....noem de herder van mn ouders altijd spekkie omdat ze, in mijn ogen, te "dik" is :biggrin2: )
Elvira schreef:
Van een teefje dat ik vroeger had werd altijd op de behendigheidstraining gezegd dat ze te dik was na de loopsheid, mijn dierenarts zei altijd : dat is een vrouwenkwaal, het gaat op de heupen zitten. Dat was volgens mij hormonaal, een paar maanden later was ze weer in model, maar na de loopsheid, werd ze breder in de taille.  :)
Wat grappig om te lezen.. Ziggy is na de loopsheid ook altijd wat voller, zeker bij de taille. En na een maand of 2 is dat weer verdwenen :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3061584
DJ en Doerak schreef: Gewicht is zo hond-afhankelijk. De ene golden is de andere niet. Kijk naar die twee in mijn onderschrift. Totaal verschillende types qua bouw en totaal verschillende gewichten, hoewel qua schofthoogte gelijk. Maar is jouw teef echt maar 51 cm? Dat is de zwarte hond op mijn onderschrift ook, die is toch echt een slag kleiner dan alle goldens en labradors die ik ken. Dan vind ik namelijk het gewicht in verhouding tot de schofthoogte wel behoorlijk.

Tussen schofthoogte en gewicht is er geen verband. Duc is ook 51 cm schofthoogte maar hij weegt amper 16 kg.
Door eelke
#3061585
pike schreef: Tussen schofthoogte en gewicht is er geen verband. Duc is ook 51 cm schofthoogte maar hij weegt amper 16 kg.
Daar kwam ik inderdaad ook achter, Joep is 62 cm en Gijs 'maar' 75, maar die laatste is twee keer zo zwaar als de eerste ;)
Hoewel het binnen hetzelfde ras denk ik wel iets kan zeggen.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3061595
eelke schreef: Daar kwam ik inderdaad ook achter, Joep is 62 cm en Gijs 'maar' 75, maar die laatste is twee keer zo zwaar als de eerste ;)
Hoewel het binnen hetzelfde ras denk ik wel iets kan zeggen.
Ja, binnen het ras bedoel ik ook. Een golden met een schofthoogte van 51 cm is erg klein te noemen en dan met een gewicht zoals TO noemt vind ik toch behoorlijk. Ik noemde mijn hond zodat je kunt zien (maar zag nu dat je dat op dit onderschrift helemaal niet goed kunt zien  :biggrin2:, dat zag ik niet tijdens het reageren) hoe klein hij is vergeleken met mijn goldens.
Door suzanne 1
#3061601
Ik denk dat het bij goldens zowiezo lastig te vergelijken is. Er zit zo enorm veel verschil tussen de show en jachtlijnen.....vooral ook qua bouw en lengte van het lichaam. Je kunt dus de ene golden niet zomaar met de ander vergelijken qua gewicht. Het enigste wat je kunt doen is voelen en kijken hoe je hond het er op doet.
Voorbeeldje... met mijn pyreneese herder doe ik fanatiek aan behendigheid....ook wedstrijden. Dat is net als fly ball een belastende sport. Vorig jaar was hij ongemerkt aangekomen door de medicijnen. Hij woog toen 13,3 ipv 12,5 (let wel....veel mensen vinden hem te mager bij 12,5 kg) Dat is dus nog geen kg meer. Maar meneer was duidelijk trager en had wat meer moeite met de sprongen tijdens een scherpe draai. Toen laten afvallen naar 12,5 kg en meneer is weer pijlsnel. Zoveel kan dat dus uitmaken voor een sporthond. Ik vond het zelf verbazingwekkend dat er zoveel verschil zat tussen 800 gram in gewicht.
Ik zou dus zeker zorgen dat je hond slank blijft voor het sporten.....het scheelt zoveel voor de gewrichten en spieren! Zowiezo....niet alleen voor de sport trouwens.
En idd.....de meeste mensen vinden mijn pyr te mager.....maar daar doet hij het het beste op en op een show vinden ze hem dan te dik  :o .....zo zie je maar weer, een golden moet standaard 'te dik' zijn op show, een pyreneese herder moet bijna van zijn graat gaan op show.
Bij een pyreneese herder moet je als ze nat zijn de laatste 3 ribben net kunnen zien....dan zijn ze goed op gewicht voor de show.
Door Kinnie
#3061636
DJ en Doerak schreef: Ja, binnen het ras bedoel ik ook. Een golden met een schofthoogte van 51 cm is erg klein te noemen en dan met een gewicht zoals TO noemt vind ik toch behoorlijk. Ik noem
de mijn hond zodat je kunt zien (maar zag nu dat je dat op dit onderschrift helemaal niet goed kunt zien  :biggrin2:, dat zag ik niet tijdens het reageren) hoe klein hij is vergeleken met mijn goldens.
Het gaat om een teefje he. Dat is echt niet erg klein voor een golden kijk maar naar de rasstandaard. Mijn teefje is ong 54-55cm en die is groot voor een teef. En dan heb ik het over showlijnen. Jachtlijnen zijn vaak kleiner
Laatst gewijzigd door Kinnie op do 22 jan 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3061784
Oké, dan heb ik vaak grote teven gezien denk ik. Mijn reuen zijn beide niet groot voor een reu en Doerak is zeker een slag kleiner dan hun vandaar dat ik dan denk dat 51 cm voor een teef erg klein is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door