Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3060667
hannabelgje schreef: Je kunt ze toch ook op andere manieren bezig houden dan met wandelen?
Weet je waar Dalmaten voor zijn gefokt?

Ja, natuurlijk kun je ze bezig houden. Maar dan nog hebben ze gewoon beweging nodig. En meer dan hier beschreven staat.
#3060673
Ik heb slechts eenmaal een pup gehad, Taylor onze labrador. Die minutenregel kende ik toen niet, maar ze heeft nooit zulke korte stukjes gelopen als pup. :o De puppycursus alleen duurde al een uur per keer.
Ze is wel op 2 maanden na 15 geworden. ;)
#3060690
Het laatste artikel dat ik las gooide een minuut per week overboord. Er werd in maanden gedacht. En kijken naar hoe loopt pup. Vier tot vijf maal daags 10 minuten per maand. Dus elf weken bouw je op van twintig naar dertig minuten zodat bij drie maanden, is 13 weken je op half uur zit. Waarbij je kijkt hoe fit loopt pup mee en aanpast aan individu.
Door Martine-Tom
#3060691
Angelique schreef: Ik heb me nog nooit aan die regels gehouden. Pups doen een wandeling, gaan daarna binnen of buiten spelen, waar ze maar zin in hebben en als ze moe zijn gaan ze slapen.

En altijd kekke heupjes hoor.
Dat ze nog leven  :P

Ik vind dat er af en toe wel erg strikt gedacht word hoor, je gaat niet 3 uur lopen met een pup van 8 weken maar gebruik gewoon je gezonde verstand...dat overleven ze echt wel.
#3060697
Martine-Tom schreef: Dat ze nog leven  :P

Ik vind dat er af en toe wel erg strikt gedacht word hoor, je gaat niet 3 uur lopen met een pup van 8 weken maar gebruik gewoon je gezonde verstand...dat overleven ze echt wel.
Nee, 3 uur lopen is onzin inderdaad. Dan moet je onderweg 2x stoppen omdat puplief ff moet slapen. :biggrin2:

Echt, ik had nog nooit van de minutenregel gehoord.
#3060705
hier een pup van 3,5 maanden.
We hebben haar vanaf 9 weken en de eerste week hebben we alleen kleine rondjes gelopen, 10-15 min. denk ik, maar vooral omdat we elk uur buiten moesten plassen op het hondenveldje. Daar een klein rondje, ook in de hoop dat je nog andere honden tegenkomt die ze kan leren kennen.
Toen zag ik al dat ze volop energie had en thuis vooral als een gek rondjes ging rennen in de tuin, met als gevolg dat ze steeds uitgleed en haar velletje openhaalde. Dus toen ging ze al snel mee met een klein rondje park, eerst aangelijnd (want als ze los ging dan rende ze gerust 3x het park rond en dat vond ik net te veel  :biggrin2:
Met 12 weken ging ze al af en toe mee met een rondje kanaal, ong 45 min. SOms tilden we haar nog stukken, maar als je dan een wurmende aal in je armen aan het dragen bent die eigenlijk liever wil lopen ..... ga dan maar lopen hoor.

Nu gaat ze soms mee met rondjes van 1, 5 uur. Niet elke dag, maar ze gaat nu 2 x per week. Ze kan dan lekker rennen en ravotten, gewoon op het veld, sommige stukken vast aan de lijn en andere stukken los en als een raket zo snel, maar ja, het blijft een windhond, ze is geboren om te rennen, we spelen niet met ballen of frisbees, maar juist rennen en ravotten ook met andere honden daar leert ze van.

Slapen doet ze dan weer als ze thuis is.....de rest van de dag  ;D Zoals het een windhond betaamd!

Mijn  mening is ook, kijk naar je hond en vooral de bouw en ras.
Het ene ras heeft meer beweging nodig dan de ander (bv een duitse dog,) zal ik nooit zo uitlaten als we met Lizz doen.
Ik weet niet hoe het met een kruising is als jullie hebben maar ik zou voorzichtig zijn met abrupte bewegingen, als ballen gooien end. Juist een pup is nog in de groei en het schokkende remmen om de bal te pakken is niet zo fijn voor groeiende botten en gewichten.

wat ook leuk is en niet zo druk en belastend is snoepjes verstoppen, in de tuin of huis. Daar zijn ze wel even mee bezig.
attje en puk schreef: dank je wel voor jullie reacties...ik probeer er wel rust in te brengen buiten het wandelen om, alleen heeft meneer daar niet altijd zin in...in de bench pff dan ga ik blaffen en piepen, in mn mand op de gang echt niet dan krab ik aan de deur...maar ondanks dat let ik er wel op dat hij genoeg slaapt..t is inderdaad moeilijk om te zien wanneer het genoeg is, want hij gaat maar door en door en door..
Als hij gaat zitten of liggen tijdens het wandelen heb je eigenlijk al teveel gelopen en zou ik het korter of minder actief houden voor hem.
En als je de bench leuk genoeg maakt, lekker kluifje of gevulde kong oid erin leggen, hoeft hij niet te blaffen. Misschien vind hij de mand in de gang nog niet zo leuk, hij is dan alleen en kan je niet zien, je zou dat kunnen opbouwen net zoals bij de bench.

Ik weet niet waar ik het heb gehoord of gelezen, maar het schijnt dat je gedrag ook kan aanleren? als je nu de hele dag een wakkere hond hebt met veel aandacht vragen en jij beloond het, zal hij dat ook later zijn.. .... Maar ik kan het mis hebben hoor, ik ben windhonden gewend en die zijn gewoon niet zo heel druk aanwezig  8)
Veel plezier met je pup, geniet ervan, voor je het weet zijn ze groot (net als Lizz bij ons  ;))
#3060753
Niet aangehouden, terwijl ik toch een ras heb wat nou niet bekend staat om de super gewrichten. Ik heb gewoon op gevoel gelopen en soms stukken getild. Als ik me aan die 5 minuten regel had gehouden, was mijn huis verbouwd geweest. Rust is belangrijk, maar beweging ook. Dus 3 uur wandelen, nee, maar ook niet precies de 5 minuten regel. Goed in de gaten houden en als hij moe werd, naar huis tillen en dan wist ik de volgende keer dat we iets korter gingen lopen.
Door Lil
#3060788
Grappig dat velen spreken over een verbouwd huis.

Ik had een (kruising) herder ehhhh heb nog, maar is al heel lang geen pup meer.
Deze heeft NIET ons huis verbouwd.

Wel ging ik die 15 minuten 4 x of 5 x per dag en deed ik thuis met hem trainen (zooooo veel dat hij nog moest leren). Die rust had hij geestelijk nodig (lichamelijk misschien niet, maar geestelijk wel).
#3060795
bij Roef hield ik me er heel braaf aan tot frustratie van Roef en mij  ::)
Bij Hidde moest ik er wel soepeler mee zijn omdat hij wel mee moest met de wandelingen als manlief aan het werk was,je laat een pup nu eenmaal geen anderhalf uur alleen thuis!

nu had ik wel een doggyride waar ik hem na een tijdje inpootte,maar Hidde is vanaf een week of 8 gewoon met ons mee gegaan op wandelingen.
Ik denk echt dat die regel te strikt is,als je pup gewoon rustig mee hobbeld en niet jakkert,lekker een beetje snuffeld dan is er niks mis mee om wat langer met ze te lopen...Maar! rust rust en rust is echt wel belangrijk voor een pup,dus thuis moest meneertje echt verplicht zijn bed in.
en was hij aan het brullen?(eerste 2 weken ) jammer dan!! ik deed een dekentje over de bench en na 10 minuten ging het licht uit en sliep hij een paar uur.
#3060804
Lizzy schreef: Als je dat met een Dalmaat pup doet, kun je je huis opnieuw inrichten en verbouwen.
Klopt. Maar ik zou dan liever vaker wandelen dan langer.
Beter 8 keer 11 minuten dan 2 keer een uur. Rust is net zo belangrijk als beweging.
Maar wandelen is hier ook wel echt stevig wandelen. Los het bos in bijvoorbeeld. Aan wandelingen door de wijk deden wij niet. Op een zachte bodem (bos) zou ik langer durven lopen dan op asfalt. Voor honden die altijd binnen zijn is het ook weer anders denk ik dan voor mijn Nelson. Die was altijd buiten in de tuin aan het raggen. Die moest ik echt afremmen in zijn activiteit.

En in huis rennen? No way. Ze glijden alle kanten op met de meeste gladde vloeren.
#3061021
wat fijn om al jullie ideen en ervaringen te lezen...het is best stom we hebben altijd honden gehad en zo..en nu heb ik weer een pup en ben ik toch bang om iets fout te doen, terwijl ik het eigenlijk best wel weet. ik ga denk ik liever een 20 a 30 min lopen aan de riem met puk en dat ie dan binnen lekker rustig is, ipv korte stukjes en dan binnen nog rennen en vliegen (lees glijden enzo) met alle gevolgen van dien voor de gewrichten en heupjes.
Puk loopt ook lekker vrolijk mee en gaat niet zitten ofzo dus ik denk dat het wel goed is....ik ga natuurlijk neit 4 x pd een half uur lopen hoor..
vriendlief wil liever geen bench, ik ben dr eigenlijk wel een voorstander van, maar puk heeft nu een plekje gevonden naast de bank, waar die lekker gaat slapen, als dat zo blijft dan vind ik dat ook goed maar anders alsnog een bench....
#3061056
Lizzy schreef: Weet je waar Dalmaten voor zijn gefokt?

Ja, natuurlijk kun je ze bezig houden. Maar dan nog hebben ze gewoon beweging nodig. En meer dan hier beschreven staat.
En wat dacht je van fauven dan? Net zoiets. Ik heb mij ook nooit aan die regel gehouden. Want het werkte gewoon niet bij mijn honden.
Iemand heeft mij ooit verteld: de 5 minuten regeling is voor de slechtste exemplaren van de beroerdste rassen en voor mensen met honden. Zodat die hun pup niet overnemen en in de vernieling werken. Hondenmensen weten wel waar ze de grens moeten leggen bij hun pup.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door