Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#3056629
Irta schreef: Hier een paar jaar geleden een perzische golden kat gevonden, zwierf al een hele tijd bij mijn broertje rond huis, zag er niet uit! Maar leek mij dat die wel een baasje moest hebben gehad. Dus meegenomen naar de DA, maar nee, de kat had echt geen chip... Kon het me bijna al niet voorstellen, maar ja, de DA had toch gecontroleerd... Afijn, niet opgegeven en verder gezocht naar een evt eigenaar. Uiteindelijk ook gevonden, en wat bleek? Kat was dus wel degelijk gechipt :-X
Dat kan hoor, soms gaan ze gewoon kapot, er zijn ook gevallen bekend dat ze verdwijnen.
Hier 5 dieren laten chippen allen zonder problemen.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3056634
Martine-Tom schreef: Dat kan hoor, soms gaan ze gewoon kapot, er zijn ook gevallen bekend dat ze verdwijnen.
Hier 5 dieren laten chippen allen zonder problemen.
Nou verdwijnen lijkt me heel sterk, ze verplaatsen zich mogelijk wel door het lichaam, maar zomaar spontaan verdwijnen is natuurlijk onzin ;) Maar goed, mijn punt was dat het imo een illusie is om te denken dat als je kat eenmaal maar gechipt is dat er dan niks kan gebeuren ofzo. Ja, je kat kan uit de ren ontsnappen, en het kan ook zijn dat je netjes gechipte kat dan alsnog niet bij je terug gebracht kan worden omdat de chip niet werkt. Daarmee wil ik niet zeggen dat chippen per definitie onzin is, maar  wilde de reacties tot nu toe alleen even nuanceren :biggrin2: Ik zie het zelf meer als nog weer een extra maatregel. Met een goede ren zie ik persoonlijk het nut er eerlijk gezegd niet zo van. Wanneer de ren kapot zou zijn zou ik dat ook heel snel opmerken, maar die afweging moet ts zelf natuurlijk maken. Daabij ben ook ik niet zo'n fan van allerlei lichaamsvreemde technologie in een levend wezen. Kans is miss heel erg klein daat het mis gaat, maar de kans dat de kat uit een ren ontsnapt en vervolgens spoorloos verdwijnt is dat net zo goed (maar miss ligt dat ook aan onze suffe (overigens wel ooit gechipte) katten ;) )
Door Martine-Tom
#3056635
Irta schreef: Nou verdwijnen lijkt me heel sterk, ze verplaatsen zich mogelijk wel door het lichaam, maar zomaar spontaan verdwijnen is natuurlijk onzin ;) Maar goed, mijn punt was dat het imo een illusie is om te denken dat als je kat eenmaal maar gechipt is dat er dan niks kan gebeuren ofzo. Ja, je kat kan uit de ren ontsnappen, en het kan ook zijn dat je netjes gechipte kat dan alsnog niet bij je terug gebracht kan worden omdat de chip niet werkt. Daarmee wil ik niet zeggen dat chippen per definitie onzin is, maar  wilde de reacties tot nu toe alleen even nuanceren :biggrin2: ik zie het zelf meer als nog weer een extra maatregel. Met een goede ren zie ik persoonlijk het nut er eerlijk gezegd niet zo van. Wanneer de ren kapot zou zijn zou ik dat ook heel snel opmerken, maar die afweging moet ts zelf natuurlijk maken. Daabij ben ook ik niet zo'n fan van allerlei lichaamsvreemde technologie in een levend wezen. Kans is miss heel erg klein daat het mis gaat, maar de kans dat de kat uit een ren ontsnapt en vervolgens spoorloos verdwijnt is dat net zo goed (maar miss ligt dat ook aan onze suffe (overigens wel ooit gechipte) katten ;) )
Nee hoor, het gebeurd echt, zal ongetwijfeld zeldzaam zijn, maar ik ken een kat waarbij de chip eerst afgezakt is naar onder de oren en toen naar buiten gegroeid is en eruit is gevallen.
Door hannabelgje
#3056636
Samjo schreef: Niet gechipt dat valt mij dan toch weer tegen van deze fokster.

Ik chipte mijn kittens al begin jaren 2000 want dan kon het nr. nog mooi mee op de stamboom zo dat er nooit mee gesjoemeld kon worden. Ik zou het zeker laten doen stel dat er ooit iets gebeurd waardoor hij weg raakt dan kan jij altijd bewijzen dat het jouw kat is.
Ze vindt het zielig en laat het dan doen onder narcose bij castratie/sterilisatie. Ik vond het ook wel vreemd hoor. Ok tuurlijk voelen ze het, maar als ze een mep krijgen van een huisgenoot hebben ze ook pijn.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3056637
Nee hoor, het gebeurd echt, zal ongetwijfeld zeldzaam zijn, maar ik ken een kat waarbij de chip eerst afgezakt is naar onder de oren en toen naar buiten gegroeid is en eruit is gevallen.
Ah kijk, dat kan ik me idd wel voorstellen. Maar dat noem ik niet verdwijnen, dan is ie gewoon afgestoten door het lichaam ;)
Laatst gewijzigd door Irta op ma 12 jan 2015, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3056639
Martine-Tom schreef: Nee hoor, het gebeurd echt, zal ongetwijfeld zeldzaam zijn, maar ik ken een kat waarbij de chip eerst afgezakt is naar onder de oren en toen naar buiten gegroeid is en eruit is gevallen.
Ik ken ook behoorlijk wat verhalen van vermiste chips. Niet op 1 hand te tellen. Ook op tv geweest bij airport. Twee cheetas die verhuisden naar een andere dierentuin. Waren beiden gechipt maar bij eentje konden ze de chip niet vinden. De nodige röntgenfoto's gemaakt en nergens een chip te vinden.
Zelfde bij een pup van vier maanden van mensen die gingen emigreren. Weg chip en hond zes maanden in quarantaine. 
Allebei op tv geweest. Werd ook gezegd dat het zeldzaam is, maar wel kan gebeuren.
Door Lil
#3056754
Irta schreef: Ah kijk, dat kan ik me idd wel voorstellen. Maar dat noem ik niet verdwijnen, dan is ie gewoon afgestoten door het lichaam ;)
Als je dat niet ziet, zoals ik bij mijn korthaar dan is die voor de baas verdwenen. Die zeggen hé hoe kan dat?

Kapot hebben wij ook al meegemaakt. Te zien op foto, maar geen enkel apparaat die het ding nog kon lezen.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3056757
Lil schreef: Als je dat niet ziet, zoals ik bij mijn korthaar dan is die voor de baas verdwenen. Die zeggen hé hoe kan dat?
Dat begreep ik inmiddels hoor :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3056777
Ik ken héél veel paarden en héél veel honden die zijn gechipt.
En ik ken er één waarbij er problemen waren met de chip. Dat ding ging kapot.

Uiteindelijk zette de da een 2e chip in de andere zijde van de hals, nooit meer problemen gehad.

Ik zou ze niet te vroeg laten chippen en chippen bij een castratie klinkt super. Dan zijn ze mooi even tam en heeft de chip tijd om in te kapselen.
Door Lil
#3056850
Hope schreef: Ik ken héél veel paarden en héél veel honden die zijn gechipt.
En ik ken er één waarbij er problemen waren met de chip. Dat ding ging kapot.

Uiteindelijk zette de da een 2e chip in de andere zijde van de hals, nooit meer problemen gehad.

Ik zou ze niet te vroeg laten chippen en chippen bij een castratie klinkt super. Dan zijn ze mooi even tam en heeft de chip tijd om in te kapselen.
Ik ken er wel meer, maar heb behoorlijk veel wedstrijden (100 deelnemers in doorsnee) gelopen. De chips werden wekelijks afgelezen en ik vermoed wel eens dat ik daarom wel eens hoorde van kapotte of juist omdat het zo heel veel mensen waren.

Nooit heeft een da tegen mij gezegd dat er rust gehouden moest worden en dat zou ook idd fout kunnen zijn. Mijn kitten was 12 weken dat lijkt mij de normale leeftijd (stel dat ze ras was geweest dan had ze die chip ook al bij de fokker gehad).

Dus ik ben al jaren benieuwd hoe het komt. Paarden moeten idd rust houden. Mijn mond viel open want honden mogen daarna gewoon sporten.
Gebruikersavatar
Door kira
#3056866
Er loopt in Amerika een onderzoek naar de gevolgen van de chip. Als je dat leest zeg ik nee, maar ik ben niet in staat te conTroleren of dat onderzoek wetenschappelijk enigszins betrouwbaar is.

Bij grote beer is de chip gaan wandelen. Daar waar hij naar toe was gewandeld kreeg ze een goed aardig gezwel.

Onze katers zijn wel gechipped. Ik vindt terug vinden bij vermissing ook belangrijk en tig honden en katten worden oud, met chip.
Door hamada
#3056869
Het afgelopen jaar zijn er toch ook een aantal katten in het nieuws geweest die na langere tijd, zelfs een paar jaar, nav de chip toch weer bij hun baasje terug zijn gekomen.
Dus in die zin heeft het toch wel meerwaarde.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3056874
Ik werk nu een aantal weken bij de Dierenambulance en je wilt niet weten hoeveel katten er binnen zijn gekomen zonder chip.... Zie dan maar eens de eigenaar terug te vinden..... Ze worden helemaal beschreven en aangemeld als gevonden bij Amivedi.... Maar vaak wordt de eigenaar niet terug gevonden..... het is dat een kat niet verplicht gechipt moet worden, zoals nu bij honden......
Wijzelf hebben ook 2 katten gehad, die eigenlijk niet buiten kwamen waardoor we eigenlijk ze niet hebben gechipt.... Nu we een hond hebben, die gechipt is, realiseren we dat het heel erg belangrijk is om dat te doen en te laten registreren....
Vaak wordt er gechipt tegelijk met een castratie/sterilisatie......
Gebruikersavatar
Door joel
#3056875
Lil schreef: Ik ken er wel meer, maar heb behoorlijk veel wedstrijden (100 deelnemers in doorsnee) gelopen. De chips werden wekelijks afgelezen en ik vermoed wel eens dat ik daarom wel eens hoorde van kapotte of juist omdat het zo heel veel mensen waren.

Nooit heeft een da tegen mij gezegd dat er rust gehouden moest worden en dat zou ook idd fout kunnen zijn. Mijn kitten was 12 weken dat lijkt mij de normale leeftijd (stel dat ze ras was geweest dan had ze die chip ook al bij de fokker gehad).

Dus ik ben al jaren benieuwd hoe het komt. Paarden moeten idd rust houden. Mijn mond viel open want honden mogen daarna gewoon sporten.


Ow dat wist ik niet.....
Toevallig is Lizz ook haar chip 'kwijt'' geraakt....met haar tweede titering/vaccinatie deed ie het nog  (niet onze eigen DA want die titert niet, dus daarom wel een chip controle, toevallig) , bij de titering met 13 weken kon ik hem niet meer voelen met borstelen en verzorging en vroeg ik aan de DA of ze wilde checken en was ie weg, ze heeft nog nieuwe baterijen in het apparaat gestopt maar ook toen niets kunnen vinden.
DUs nu heeft Lizz een nieuwe en weer kan ik hem niet voelen, maar misschien omdat ze nu net een beetje meer puppyvetjes/bespiering heeft...? Advies na het zetten was om niet extra te gaan checken/voelen waar hij zat, ben nogal een peuteraar  ::)  Maar hoorde niets over niet sporten end, en Lizz is natuurlijk wel van het hollen, rennen en ravotten.

Na mijn werkweek maar eens checken bij onze eigen DA.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3056884
kira schreef: Er loopt in Amerika een onderzoek naar de gevolgen van de chip. Als je dat leest zeg ik nee, maar ik ben niet in staat te conTroleren of dat onderzoek wetenschappelijk enigszins betrouwbaar is.

Bij grote beer is de chip gaan wandelen. Daar waar hij naar toe was gewandeld kreeg ze een goed aardig gezwel.

Onze katers zijn wel gechipped. Ik vindt terug vinden bij vermissing ook belangrijk en tig honden en katten worden oud, met chip.
Interessant, dat onderzoek! Heb je daar een link of naam oid van?

Je laatste zin, sorry maar dat klinkt mij als de omgekeerde wereld in de oren... Er zijn heul veul katten zonder chip heel oud geworden. Dus (?) dan zou je op dezelfde manier kunnen redeneren dat een chip onnodig is? ;) En ja, op eenzelfde manier: er zijn heul veul honden heel oud geworden op brokken.... ::) (dat laatste even puur om mn punt duidelijk te maken, niet om discussie daarover uit te lokken, daar zijn we het allemaal wel over eens neem ik aan :P)

Nogmaals, ik zeg absoluut niet dat ts niet moet chippen, maar de enige echte reden die ik tot nu toe gelezen heb is "stel dat de kat uit de ren ontsnapt". Voor mij persoonlijk val dat een beetje onder bangmakerij als ik heel eerlijk ben. Als die kat nou de hele dag vrij buiten liep bv, of als nu al dubbel en dwars (in een degelijk wetenschappelijk o'zoek) aangetoond zou zijn dat chippen geen of weinig gezondheidsrisico's geeft, dan zou de kleine kans op ontsnapping en als gevolg daarvan een mogelijk doemscenario misschien zwaarder wegen dan die kleine gezondheidsrisico's, maar vooralsnog is dat naar mijn weten niet zo. Just my 2 cents ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door