Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3054950
Martine-Tom schreef: Tja, maar zo simpel ligt het ook niet he, de mensen die zich daarbij voegen voelen onvrede, kunnen zich voor hun gevoel niet in de maatschappij plaatsen omdat ze zich buitengesloten voelen. Als ze op zo'n moment een fout Imam (in dit geval he, omdat we het over Moslims hebben) tegen komen die ze eerst laat voelen dat ze daar wel thuis horen zodat ze eindelijk een plekje hebben en dan langzaam worden ze bloot gesteld aan extremisme waarbij ze ingegeven word dat ze voor de goede zaak vechten, ze zuiveren de wereld en doen goed voor de Islam...de Islam die ook zo goed voor hun was, ze een thuis gaven toen ze die niet hadden enz enz.
Het is echt niet zo dat ze vandaag wakker worden terwijl ze zich gewoon goed voelen in deze maatschappij en ineens besluiten om zelfmoordenaar te worden oid.

En dat is wat ik veel geloven zie doen, mensen die zwak zijn (op welke manier dan ook) het gevoel geven dat ze niet alleen zijn en zich zo langzaam aan de kerk/geloof/sekte of wat dan ook binden.
Kijk bijvoorbeeld naar de Jehovas die overlijdensadvertenties af gaan om bij de treurende weduwe steun te bieden, als je op dat moment gevoelsmatig alleen op de wereld bent en er is een groep mensen die meer dan bereid zijn om je op te nemen ben je sneller geneigd om dat te doen dan dat je het gevoel hebt er niet alleen voor te staan.

Nou wil ik uiteraard de Jehova's niet op 1 lijn trekken met moslimextremisme, maar de werkwijze is wel hetzelfde, in het begin mag je zijn wie je bent en hoe langer je erbij bent hoe meer je aan hun regels zal moeten voldoen, en hoe meer je gaat geloven wat je aangedragen word, het is nou eenmaal menselijk om ergens bij te willen horen...

En veel mensen ontlenen er steun aan, zijn er gelukkig mee, en veel geloofsgemeenschappen doen er verder ook weinig kwaad mee, maar er zijn ook extremen zoals dit. Ik denk dat het qua begrijpen hoe iemand zover kan komen om te moorden uit naam van extremisme je eigenlijk moet kijken hoe mensen er toe komen om bijvoorbeeld sektes aan te hangen zoals die groep in Amerika in de jaren '70 die massaal zelfmoord pleegde toen ze ontmaskerd dreigden te worden, Jonestown was dat geloof ik...
Heel erg mooi gezegd, Martine, en heel waar ook, denk ik.
Gebruikersavatar
Door Sher
#3054951
Juul schreef: Een andere ook interessante invalshoek;
Bron; http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... wrong.html

Here's a theory. Terrorists aren't offended by cartoons. Not even cartoons that satirise the Prophet Muhammad. They don't care about satire. For all I know they may not even care about the Prophet Muhammad.
Instead, they merely pretend to be offended by cartoons, in order to give themselves a pretext to commit murder. Murder so horrifying, on a pretext so unWestern, that non-Muslims – blinded by grief and rage – turn on Muslims. Blame them. Persecute them. Burn their book, attack their mosques, threaten them in the street, demand their expulsion from Western societies. Actions that, in turn, scare Western Muslims, isolate them, alienate them. And thus drive some of them to support – and even become – terrorists.

Result: terrorists swell their ranks for a civil war they long to provoke non-Muslims into starting.
In our angry innocence, however, we persist in thinking this is somehow about cartoons. In thinking that the terrorists "win" if we don't reproduce those cartoons, and "lose" if we do. As if, at this very moment, terrorist leaders across the West are privately wailing in anguished disbelief because satirical cartoons have been reproduced this morning in several European newspapers.("Disaster! Our plan has backfired in a way we couldn't possibly have foreseen! Ink really does beat Kalashnikovs! Satire defeats us once again!")

On the whole, I'm not sure that's very likely. I don't think the terrorists "win" if we fail to reproduce cartoons. I think the terrorists "win" if we leap up, gulp down their bait – and hate Muslims.

This is not about satire. This is beyond satire.

En nog één om over na te denken;

http://www.theguardian.com/commentisfre ... sted-logic
Ik denk wel dat dit klopt.  :-\
Gebruikersavatar
Door Sher
#3054953
Anne in Duitsland schreef: Hij is mooi, zonder meer! Maar het blijft een beetje preken voor eigen parochie, toch.
Welke parochie is dat dan?  :-\
Door Anne in Zweden
#3054971
Sher schreef: Welke parochie is dat dan?  :-\
De parochie van mensen die toch al tegen geweld zijn, die van hun leven geen wapen zouden oppakken om een andere mens mee te doden, die zouden willen dat er geen geweld bestond op de wereld.
Extremisten, en mensen die sympathieën koesteren voor extremisme, worden door zo'n John Lennon-cartoon niet geraakt, die gooien niet ineens hun wapens aan de kant en roepen niet ineens: ja, verrek, zó moet de wereld worden!
Gebruikersavatar
Door Sher
#3054975
Anne in Duitsland schreef: De parochie van mensen die toch al tegen geweld zijn, die van hun leven geen wapen zouden oppakken om een andere mens mee te doden, die zouden willen dat er geen geweld bestond op de wereld.
Extremisten, en mensen die sympathieën koesteren voor extremisme, worden door zo'n John Lennon-cartoon niet geraakt, die gooien niet ineens hun wapens aan de kant en roepen niet ineens: ja, verrek, zó moet de wereld worden!
Ja.......... dat snap ik ook wel.... Er zijn ook mensen die tegen geweld zijn en toch niet door deze cartoon geraakt worden, toch? Ik snap je punt niet helemaal, geloof ik.  :)
Door Anne in Zweden
#3054978
Sher schreef: Ja.......... dat snap ik ook wel.... Er zijn ook mensen die tegen geweld zijn en toch niet door deze cartoon geraakt worden, toch? Ik snap je punt niet helemaal, geloof ik.  :)
Ik heb niet echt een punt. Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik het een prachtige cartoon vind, maar dat hij alleen mensen zal aanspreken die toch al hopen op een wereld zonder geweld.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3054998
Martine-Tom schreef: Tja, maar zo simpel ligt het ook niet he, de mensen die zich daarbij voegen voelen onvrede, kunnen zich voor hun gevoel niet in de maatschappij plaatsen omdat ze zich buitengesloten voelen. Als ze op zo'n moment een fout Imam (in dit geval he, omdat we het over Moslims hebben) tegen komen die ze eerst laat voelen dat ze daar wel thuis horen zodat ze eindelijk een plekje hebben en dan langzaam worden ze bloot gesteld aan extremisme waarbij ze ingegeven word dat ze voor de goede zaak vechten, ze zuiveren de wereld en doen goed voor de Islam...de Islam die ook zo goed voor hun was, ze een thuis gaven toen ze die niet hadden enz enz.
Het is echt niet zo dat ze vandaag wakker worden terwijl ze zich gewoon goed voelen in deze maatschappij en ineens besluiten om zelfmoordenaar te worden oid.

En dat is wat ik veel geloven zie doen, mensen die zwak zijn (op welke manier dan ook) het gevoel geven dat ze niet alleen zijn en zich zo langzaam aan de kerk/geloof/sekte of wat dan ook binden.
Kijk bijvoorbeeld naar de Jehovas die overlijdensadvertenties af gaan om bij de treurende weduwe steun te bieden, als je op dat moment gevoelsmatig alleen op de wereld bent en er is een groep mensen die meer dan bereid zijn om je op te nemen ben je sneller geneigd om dat te doen dan dat je het gevoel hebt er niet alleen voor te staan.

Nou wil ik uiteraard de Jehova's niet op 1 lijn trekken met moslimextremisme, maar de werkwijze is wel hetzelfde, in het begin mag je zijn wie je bent en hoe langer je erbij bent hoe meer je aan hun regels zal moeten voldoen, en hoe meer je gaat geloven wat je aangedragen word, het is nou eenmaal menselijk om ergens bij te willen horen...

En veel mensen ontlenen er steun aan, zijn er gelukkig mee, en veel geloofsgemeenschappen doen er verder ook weinig kwaad mee, maar er zijn ook extremen zoals dit. Ik denk dat het qua begrijpen hoe iemand zover kan komen om te moorden uit naam van extremisme je eigenlijk moet kijken hoe mensen er toe komen om bijvoorbeeld sektes aan te hangen zoals die groep in Amerika in de jaren '70 die massaal zelfmoord pleegde toen ze ontmaskerd dreigden te worden, Jonestown was dat geloof ik...
Mooi gesproken Martine :)
Denk dat het heel belangrijk is om niet alleen de daden te veroordelen maar ons ook af te vragen waarom het zo ver is gekomen.
Het idee om maar een islamitische staat uit te roepen (of kalifaat zoals ze het zelf noemen) is in mijn ogen zo slecht nog niet. Op die manier kunnen zij daar leven onder de sharia. Wij vinden hun denkwijze niet goed maar zij vinden onze leefwijze verachtelijk. Elk een eigen gebied waar we mogen leven zoals we willen en wanneer we er willen komen dienen we elkaars normen en waarden te accepteren.
Want wat maakt ons 'beter' dan de moslims? Hebben wij de bijbel niet als basis van onze wetgeving? Waarom zouden zij niet een plek op aarde mogen hebben waar zij hun heilige boek als de wet invoeren? In ruil voor het stuk grondgebied dat zij dan hebben/krijgen moeten zij de 'westerse' beschaving met rust laten.
Vrees alleen dat ze het daar niet mee eens zullen zijn en steeds meer grondgebied willen. Net als de christelijke westerse beschaving zijn denkwijze ziet als de beste en het enige juiste.
Door Anne in Zweden
#3055001
dinky89 schreef: Mooi gesproken Martine :)
Denk dat het heel belangrijk is om niet alleen de daden te veroordelen maar ons ook af te vragen waarom het zo ver is gekomen.
Het idee om maar een islamitische staat uit te roepen (of kalifaat zoals ze het zelf noemen) is in mijn ogen zo slecht nog niet. Op die manier kunnen zij daar leven onder de sharia. Wij vinden hun denkwijze niet goed maar zij vinden onze leefwijze verachtelijk. Elk een eigen gebied waar we mogen leven zoals we willen en wanneer we er willen komen dienen we elkaars normen en waarden te accepteren.
Want wat maakt ons 'beter' dan de moslims? Hebben wij de bijbel niet als basis van onze wetgeving? Waarom zouden zij niet een plek op aarde mogen hebben waar zij hun heilige boek als de wet invoeren? In ruil voor het stuk grondgebied dat zij dan hebben/krijgen moeten zij de 'westerse' beschaving met rust laten.
Vrees alleen dat ze het daar niet mee eens zullen zijn en steeds meer grondgebied willen. Net als de christelijke westerse beschaving zijn denkwijze ziet als de beste en het enige juiste.
Maar zulke plekken zijn er toch allang? Meer dan een zelfs? Het halve Midden-Oosten en delen van Azië staan tot hun beschikking als ze in een islamitische staat willen wonen. Maar daar gaat het dus niet om, blijkbaar. Blijkbaar moet de islam wereldwijd overheersend worden. Desnoods met geweld.
Door Anne in Zweden
#3055011
Me and my boys! schreef: Wat een gedoe zeg...Wat een ellende daar...ongelooflijk gewoon
Ze willen sterven als martelaar... Hopelijk word die wens van hun snel ingewilligd...
Erg hè? Het lijkt wel oorlog op grote schaal.

Overigens hoop ik juist dat ze levend worden opgepakt. Om te voorkomen dat ze martelaar worden, en zo als voorbeeld voor nieuwe islamitische extremisten eindigen. :(
Door Martine-Tom
#3055015
Anne in Duitsland schreef: Erg hè? Het lijkt wel oorlog op grote schaal.

Overigens hoop ik juist dat ze levend worden opgepakt. Om te voorkomen dat ze martelaar worden, en zo als voorbeeld voor nieuwe islamitische extremisten eindigen. :(
Ik hoop het ook, vooral omdat je via hun toch de grote mensen achter hun daden moet zien te vinden, daar zit hem het echte probleem, de mensen die nu aanslagen plegen zijn volledig inwisselbaar, pionnetjes, als deze het niet zijn staan er honderden te trappelen om hun plek in te nemen.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3055029
Me and my boys! schreef: Eng.... De wereld gaat zo langzamerhand naar de klote
Pffffffff +1 weet ff niets te zeggen!
Door **Jolanda**
#3055040
Ik vind het maar akelig hoor.
Mannen met wapens die niet bang zijn om te sterven. Ze hebben schijt aan mensenlevens. Hoe wil je met hun onderhandelen? :-\
kaszi schreef: ISIS eist aanslag op Charlie Hebdo op en kondigt voor zaterdag nieuwe aanslagen aan  :'(

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150109_01465039
Dit is minstens net zo eng. Waar gaan ze toeslaan? Ook hier in ons landje? Waar in ons landje?
Ik vond het al niks dat NL zo 'trots' liet weten dat ze hun eerste bommen op de IS hadden laten vallen. Je weet dat er vroeg of laat een reactie op komt. En die lijkt nu dus te komen. :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door