Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3047295
Monique77 schreef: Als ik vol zou zitten dan zou ik niet fokken ... Mocht ik met de max leeftijd zitten, dan zou ik toch ook niet fokken
Maar nogmaals, ik zou graag ooit eens een nestje willen fokken, maar dan puur voor mezelf met een combinatie waar ik achter sta voor mezelf, dus dat is niet helemaal hetzelfde als hier  :biggrin2:
Ja, maar dan ben je dus wel gauw uit gefokt. Want dan kun je, tegen de tijd dat je wel weer zelf een hond aan wilt houden eerst weer een nieuwe teef aanschaffen.
#3047314
Lizzy schreef: Ja, maar dan ben je dus wel gauw uit gefokt. Want dan kun je, tegen de tijd dat je wel weer zelf een hond aan wilt houden eerst weer een nieuwe teef aanschaffen.
Dit dus.
Het was een heel bewuste beslissing om uit het eerste nest niks aan te houden. Om dus te kijken hoe Kees vererft.
Ik ben me idd bewust van het feit dat ze msisschien wel leeg blijft of 8 reuen krijgt de volgende keer maar ja, fokken is gokken....
#3047349
**Marjolijn** schreef: Nero heeft distichiasis helaas. En bij de briards betekend dat niet fokken.
Lizzy, er zijn diverse pupkopers geweest die helemaal weg van Nero waren en we hebben het inderdaad even besproken. Daar kwam een duidelijke nee uit. Nero hoort zo bij ons, doet het zo goed en is een vreselijk leuke hond. Het is gewoon zwaar kl#te dat we niks met hem kunnen maar met het leed van de herplaatsing van Boris nog in gedachten kunnen we het gewoonweg niet. Nero hoort bij ons.
Anyway, na een nachtje slapen is het wel duidelijk dat ze gewoon beter niet kan blijven. Ze gaat naar mensen toe die er wel voor open staan om onder onze naam een nestje te fokken.
Er gaan trouwens 2 reuen naar mensen toe die zelf weinig met showen en fokken hebben maar er wel voor open staan om hun hond door mij te laten showen en mocht het zo ver komen ook in te zetten voor de fok onder mijn begeleiding.
Dat is al meer dan ik gehoopt had tot nu toe.
Balen dat hij toch een 'oogafwijking' heeft!
Ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen!
Door miik
#3047379
Ik denk ook dat het verstandig is om het zo te doen.
Ik ben er ook ene paar keer tegenaan gelopen... van wat wil je en hoe belangrijk is het om te kunnen fokken ?
Net zoals jij Nero houdt, zou ik dat ook doen. Mijn honden zijn er in de eerste plaats als mijn maatje/hond... en pas daarna evt een nestje fokken....
Uit Joy haar eerste nestje heb ik Abby gehouden, geen moment spijt van gehad. Zo gek van haar...
Van Joy haar 2e nestje kwam de mogelijkheid om een pup in co-own te houden, maar er was niet een geschikt teefje, dus dat is een reu geworden. Daar is tot nu toe weinig mee gedaan, kan nog, maar weet niet of dat nog gaat gebeuren, door omstandigheden. En dat is jammer, maar dat is de gok die je neemt met co-own, vind het ook niet zo erg hoor.
Van Abby wilde ik uit het eerste nestje geen pup houden... maar ook toen was co-own mogelijk... en dus hebben we Venna gehouden. Super super leuk hondje, dat ik regelmatig zie en waar we nu mee bezig zijn om de testen rond te krijgen...
Dus ja, daar hoop ik ergens komend jaar een keer een nestje mee te kunnen fokken :)
En nu Abby haar 2e nestje ? Ik zou wel weer een border pupje willen- Abby en Joy zijn nu 6 en 10... Maar dan moet het wel een heel mooi hondje zijn, perse een teefje, en de werklust die ik zoek, etc etc... en zit dat er niet bij, dan blijft er geen pup.
Dan kijken we bij het nestje van Venna weer verder....
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3047419
Lizzy schreef: Ja, maar dan ben je dus wel gauw uit gefokt. Want dan kun je, tegen de tijd dat je wel weer zelf een hond aan wilt houden eerst weer een nieuwe teef aanschaffen.
Dat snap ik niet helemaal ?
Stel ik heb 4 honden lopen, en hier is de max 4 honden, maar ik wil een nestje van een van mijn honden
Dan zou ik kijken hoe groot de kans is dat ik met 4 honden zit, is dat lang dan zou ik niet fokken, is dat niet lang dan zou ik toch een pup aanhouden uit het nest.
In het eerste geval (dan ik dus niets aanhou omdat vol = vol) zou ik dus wachten tot ik wel een pup kan aanhouden, bedoel de gemiddelde fokker heeft toch meerdere leeftijden rondlopen ?
Maar misschien zie ik het verkeerd hoor, en ga ik teveel uit van mijn eigen tunnelvisie  :biggrin2:

Maar wat ik niet snap .... Stel je besluit nu geen pup aan te houden omdat het financieel niet uitkomt, hoe ga je dan een eventueel gebrek betalen bij een van de pups ? Natuurlijk hoop ik mee dat alle pups gezond zijn, maar stel er zit iets erfelijks in en je moet de aanschaf terugbetalen (of nog erger, bij meerdere pups) wat dan ?
Door Lizzy
#3047446
Monique77 schreef: Dat snap ik niet helemaal ?
Stel ik heb 4 honden lopen, en hier is de max 4 honden, maar ik wil een nestje van een van mijn honden
Dan zou ik kijken hoe groot de kans is dat ik met 4 honden zit, is dat lang dan zou ik niet fokken, is dat niet lang dan zou ik toch een pup aanhouden uit het nest.
In het eerste geval (dan ik dus niets aanhou omdat vol = vol) zou ik dus wachten tot ik wel een pup kan aanhouden, bedoel de gemiddelde fokker heeft toch meerdere leeftijden rondlopen ?
Maar misschien zie ik het verkeerd hoor, en ga ik teveel uit van mijn eigen tunnelvisie  :biggrin2:

Maar wat ik niet snap .... Stel je besluit nu geen pup aan te houden omdat het financieel niet uitkomt, hoe ga je dan een eventueel gebrek betalen bij een van de pups ? Natuurlijk hoop ik mee dat alle pups gezond zijn, maar stel er zit iets erfelijks in en je moet de aanschaf terugbetalen (of nog erger, bij meerdere pups) wat dan ?
OK, ik heb 4 honden. Linga is 9,5 jaar en met Linga kan ik geen nest meer fokken. Biscuit is bijna 5 jaar en met haar kan ik ook geen nest meer fokken. Frou Frou en Fritzi zijn beide bijna 2 jaar. Stel, ze zijn 4 jaar. Mooie leeftijd voor een eerste nestje. Linga is dan 11,5 jaar, Biscuit is dan 7 jaar. Dus dat gaat 'm niet worden. Weer 2 jaar verder zijn ze zes. Mag ik echt wel op gaan schieten. En ik vind 6 eigenlijk niet zo'n mooie leeftijd voor een eerste nestje.... Maar goed, Linga is dan 13,5 jaar en Biscuit is dan 9 jaar. En dus kan ik nog steeds geen nest fokken met Frou en/of Fritzi, want ik kan er zelf (als ik alleen zou fokken indien ik zelf een pup aan houd) geen pup van aanhouden. Dus tegen de tijd dat Linga er niet meer zou zijn, zijn Frou en Fritzi zelf te oud om er een eerste nestje mee te fokken.
Door Lizzy
#3047455
MarijeEnBoomer schreef: Voor je het weet heb je dus een huis vol  :D
Ja precies ;D

Maar dat is dus precies het probleem waar fokkers tegenaan lopen. En ze houden dus alle waardevolle pups zelf en "ineens" hebben ze 10, 20 of 40 honden. Of ze houden pups in co-ownership en fokken af en toe een nestje, zonder zelf een pup aan te houden (maar wel makkelijk de draad op te kunnen pakken met honden die zij zelf gefokt hebben en dan een pup aanhouden als het weer schikt). Of ze stoppen met fokken. Veel meer keuze is er niet.
Door Lizzy
#3047468
MarijeEnBoomer schreef: Ik kan P eigenlijk al niet gebruiken want dan heb ik opeens 3 etters.
En dan was B al 'oud' toen P kwam. Maar als P 3 is ( mooie leeftijd 1e nest) dan is B pas 10
Als je geen 3 honden wilt, nee, hoef je dus eigenlijk geen nest met P te fokken :biggrin2:
Door Lil
#3047565
MarijeEnBoomer schreef: P blijft dus maagd  :biggrin2:
hé hé ook honden kun je plezier gunnen zonder dat er pups komen. Stel je voor krijg je geen pups mag je ook nooit eens.... arme arme P. Wordt toch echt rondje 144
#3047623
Of je kunt als fokker de hondjes die met pensioen zijn herplaatsen. Dan heb je geen 20 honden in huis en kun je blijven fokken. Maar dat is emotioneel wel heel erg zwaar. Ik ken een fokker die dat doet, maar die wordt wel altijd met de nek aangekeken. Terwijl het bij cattery's heel normaal is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door