Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3045497
smulpaap schreef: Is het Zaans een taal , een dialect , of gewoon een spraakgebrek  :biggrin2:

Wie skraift blaift ( Wie schrijft die blijft )

De are kant ( De andere kant )

Bangeskaitterd je skeet temet in de broek

Me kenne et niet begaffele ( Als men het werk niet meer aankan )

Beskete ( Je ziet er pips uit )

Buussie komt nog welles een bakkie doen ( Buurvrouw komt koffie drinken )

Temet ( Bijna )

Apteek ( Apotheek )

As je eut ben geweest moet je niet skeef over de spoboomen gaan ( Als je uit bent geweest moet je niet scheef over de spoorbomen gaan )

Theus ( Thuis )

En dit alles ook nog behoorlijk zangerig . Ik heb mezelf een keer gehoord , op toen nog een cassetterecorder . Ik schrok er van , snel uit dat ding  :biggrin2:
Ik kan wel heel netjes uit en thuis zeggen , school en spoorbomen . Maar er moet wel aan gedacht worden
Haha herkenbaar. Ben zelf met ABN opgegroeid en spreek het ook (volgens familie inmiddels wel met  West-Friese uitdrukkingen........en inderdaad betrap ik mezelf wel eens op een sk ipv een sch klank 8)), maar meneer onix komt hier vandaan en werkt ook de hele dag met westfriezen. De eerste keer dat we "bôskippe" gingen doen heb ik wel even gevraagd waar we nu weer heen gingen. Bleek gewoon de supermarkt te zijn (boodschappen)  :biggrin2: Inmiddels heb ik vrijwel geen ondertiteling meer nodig, maar als ze hier echt dialect met elkaar praten volg ik het niet hoor.
#3045499
bloemetje schreef: Hier spreekt men een mengeling van Zaans en Amsterdams (west fries noemen ze het geloof ik). Ik praat zo terug als ik zo word aangesproken :biggrin2:. Alleen het echte zaanse eut en theus doen we hier niet. Mijn taaltje is trouwens aan het uitsterven  :'(. Dat vind ik wel jammer. 
Oww dat is vloeken in de kerk hoor. Zaans en Amsterdam is geen Westfries. Het Zaans lijkt er wel op maar behoort niet tot West Friesland en is dan ook geen west fries.  Zelf geboren en getogen in Medemblik wat wel Westfriesland is maar dat was een stad en daar werd niet specifiek dialect gesproken zoals in de dorpen. Wel familie in de dorpen en ouders afkomstig uit de dorpen zodat het dialect wel gesproken werd. Het accent is aanwezig maar niet meer zoals vroeger omdat ik inmiddels al 15 jaar daar weg ben. Als ik mensen tegenkom die het dialect spreken schakel ik zo weer om. Mensen die mijn accent niet meteen kunnen plaatsen vragen meestal of ik uit Amsterdam kom omdat het daarop lijkt. Wanneer ik boos ben komt het dialect er meteen weer vloeiend uit. :-)
#3045511
Bij mij hoor je alleen aan hoe ik de letter 'O' uitspreek dat ik dichtbij Rotterdam ben opgegroeid en naarmate ik langer in Rotterdam woonde was dat ook steeds beter te horen. Hier in Spanje snappen ze niet wat voor accent ik heb, ze vragen vaak of ik uit Galicia kom (noord Spanje).
En ik vind mezelf nu vooral heel stom praten als ik  een enkele keer Nederlands praat, ik hoor mezelf nu ineens praten als ik Nederlands praat.
Ik vind dialecten erg leuk.

Kan me heel goed herinneren dat ik bij Pauline was en dat Eddie in zijn beste abn tegen mij probeerde te praten, maar iedere keer verviel in zijn dialect. En Pauline: Nederlands praten Eddie!!
#3045516
Geboren in Den Haag en van mijn 4e tot mijn 19e in Wassenaar getogen, zo klink ik denk ik ook, voor mij gewoon ABN of Hollands :biggrin2:

Dialecten vind ik soms wel leuk, zoals dat zangerige uit de achterhoek, maar de 'zacht g' kan mij minder bekoren.
Amsterdams, Rotterdams en echt heel grof plat Haags vind ik dan weer erg leuk  :biggrin2:
#3045539
Woon nu 11 jaar in de buurt van Den Haag, maar kom oorspronkelijk uit Tilburg. Maar daar schijn je niets meer van te horen  ;)
Maar als we bij familie in het Zuiden zijn praot ik volgens vriendlief subiet wir mee unne zagte g.
Volgens familie praat ik "zoals iedereen boven de rivieren"  ;D
wat me nog verraad: ons pap/mam en gehad ipv gekregen zeggen.
#3045569
Geboren in Den Haag, alwaar het door mijn ouders toch wel erg werd "gestimuleerd"  ::) om abn te spreken.

Daarna (6 jaar oud) verhuisd naar een klein boerendorpje vlakbij Utrèg, waar onze vriendjes ons mega bekakt vonden praten. Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Betuwe en weer Den Haag hebben volgens mij geen enkel spoor nagelaten.

Bij Rotterdammers krijg ik rillingen van die harde "t" die ze overal bij uittuffen. Utrègs is gewoon te lui om je mond te vormen bij het praten, Betuws is helemaal niet te volgen en écht Haags vind ik geweldig, ik kan er alleen helemaal niks van.

In Groningen moet ik verschrikkelijk lachen om het accent. Ze doen allemaal ontzettend hun best dat niet te doen als ik er ben, maar komt er een collega binnen, schakelen ze zonder het zelf te beseffen direct over.  ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door