Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3040492
In de zomer lukt het me goed om aan divers en voldoende groenvoer te komen voor de konijnen. Maar nu in de winter vind ik dat toch lastiger, ik mis de onkruiden die ik anders pluk.

Wat geven jullie nu in de winter aan jullie konijnen?

Daar komt ook bij dat ik nu een Vlaamse Reus erbij heb en daar gaat toch even wat meer voer naar binnen dat het Pooltje wat erbij  loopt. De twee Pooltjes die ik vorig jaar had kon ik gemakkelijk met groente blijven voeren en dan als bijvoer wat brokjes, maar ik merk dat ik nu vooral de groente erbij geef en de brokjes meer hoofdvoer wordt nu het winter is.

Wat geven jullie aan groenvoer?

In de winter:                                                                                      In de zomer:

andijvie,                                                                                                vers gras
appel                                                                                                    klavers
Bloemkool                                                                                              wegebree
Boerenkool,                                                                                          kamille
broccoli,                                                                                                melkriet
knolselderie                                                                                          fluitekruid
komkommer                                                                                          zevenblad
koriander                                                                                              brandnetel
munt                                                                                   
paksoi,
paprika,
peterselie
sla
spinazie,
tomaat,
veldsla
wilgentak
witlof,
wortel(loof)
Laatst gewijzigd door WillyP op do 18 dec 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#3040504
Boerenkool, broccoli, witlof, wortel(loof), paprika, tomaat, spinazie, andijvie, paksoi, veldsla. Eigenlijk alles wat de cavia's ook krijgen, en dan meerdere keren per dag royale porties en veel variatie. Aangevuld met onbeperkt hooi en nog geen half handje droogvoer per dag. Verse wilgentak is ook goed, maar dat geef ik alleen in de zomer. Onkruid en fruit geef ik nooit.
#3040512
Bedankt, ik ga dit eens even bovenaan het topic zetten, alle groentes en kruidenplanten. Dan heb ik op den duur een mooi lijstje.
Nynke schreef: Mijn konijnen kregen altijd wortels en bijvoorbeeld de stronken van broccoli naast hooi en wat brokjes. Ook het blad van fluitekruid staat nog lang in het najaar en vonden ze wel lekker.
Daar heb ik nog nooit aangedacht aan fluitekruid.
kakocavi schreef: Boerenkool, broccoli, witlof, wortel(loof), paprika, tomaat, spinazie, andijvie, paksoi, veldsla. Eigenlijk alles wat de cavia's ook krijgen, en dan meerdere keren per dag royale porties en veel variatie. Aangevuld met onbeperkt hooi en nog geen half handje droogvoer per dag. Verse wilgentak is ook goed, maar dat geef ik alleen in de zomer. Onkruid en fruit geef ik nooit.
Waarom geef je nooit onkruid? Onder onkruid versta ik klavers, melkriet, wegebree, kamille enz. Bij ons zijn er in de buurt hele mooie bermen waar weinig of geen auto's komen, daar pluk is altijd, maar dat groeit nu niet meer.

Ik geef zelf nu in willekeurige volgorde vooral broccoli, bloemkool, wortel en het loof, wat sla, komkommer, witlof, paprika, wilgentak ligt er altijd en wordt geregeld ververst, .... En vooral altijd hooi. En dan 's ochtends en 's avonds een handje brokjes.

De Vlaamse Reus (Maxi) weegt 6kg, het pooltje (Mini) 800gr.
Ik merk dat Mini ook echt stopt met eten als ze genoeg heeft. Maxi heeft op dit moment nooit genoeg lijkt het. Ze is niet dik en ik wil haar dus zoveel mogelijk groente geven zodat haar buikje ook lekker gevuld blijft.
#3040521
WillyP schreef:
Waarom geef je nooit onkruid? Onder onkruid versta ik klavers, melkriet, wegebree, kamille enz. Bij ons zijn er in de buurt hele mooie bermen waar weinig of geen auto's komen, daar pluk is altijd, maar dat groeit nu niet meer.
Ik geef geen onkruid omdat bij mij in de buurt alleen maar planten naast een weg staan of op hondenveldjes. Ik vind het niet gezond om dat te geven. Wilgentak pluk ik wel regelmatig vers van de boom, dat houdt ze altijd lekker bezig.
#3040525
kakocavi schreef: Ik geef geen onkruid omdat bij mij in de buurt alleen maar planten naast een weg staan of op hondenveldjes. Ik vind het niet gezond om dat te geven. Wilgentak pluk ik wel regelmatig vers van de boom, dat houdt ze altijd lekker bezig.
Dan zou ik het ook niet geven.
#3040533
Naast bovengenoemde groenten voer ik ze hier ook andijvie, knolselderie en kruiden (peterselie, koriander, munt e.d). Ik heb ook 1 fruitmonster die 1x per dag een stukje mandarijn, appel of banaan krijgt.

Onkruiden kun je ook gedroogd voeren, misschien een idee voor volgend jaar om zelf te drogen  ;) Ik heb het heel lui besteld voor ze  ;D
#3040540
Alles wat hierboven langsgekomen is behalve bloemkool, ik voer geen kool, behalve boerenkool. Dit ivm gas.

Zevenblad 's zomers, veel zevenblad. :)
Brandnetel, dagje laten liggen dan wordt het goed gegeten. Ik laat het bewust staan en oogst het en hang het te drogen onder terrasoverkapping en daarna hang ik het in de garage. Vinden ze 's winters ook super.
#3040542
Ik geef mijn Konijntje zoveel broccoli en boerenkool als hij in één keer op kan, nooit problemen mee gehad. Het zal wel deels genetisch zijn, maar gewenning is ook belangrijk.

Oh ja, kruiden. Peterselie, munt en basilicum zijn erg lekker. Ik koop af en toe eens zo'n potje in de supermarkt, niet vaak vanwege de prijs maar al mijn knagertjes worden er wild van.
#3040571
Ik mis het hooi, maar dat zal je vast geven. Hier ook stro waar ze aan knabbelen. Wij geven ze ook gedroogde maïskolven (gedroogd van eigen land), daar zijn ze ook lekker zoet mee. En naast alle groente hoewel ik geen nachtschades geef en met mate kool en sla) mis ik peentjes en bietjes in je lijstje en het fruit. Ze krijgen hier behoorlijk wat fruit. Ananas zijn ze dol op en is in de rui heel gezond en een stukje appel af en toe en ik doe ze een groot plezier met bessen. Nu in de winter zijn dat vooral blauwe bessen die over zijn van onszelf. Fruit mag ivm de suikers alleen als ze heel veel ruimte hebben en heel actief zijn. Nou dat zijn ze hier wel...  ::)
#3042554
Hooi hebben ze in altijd, sowieso! Dat vergeet ik te zeggen inderdaad, maar dat hebben ze zoveel ze willen.

peentjes, zijn wortel en het loof ervan  ;)Die krijgen ze.

Rode bietjes is een goeie.

Ananas en blauwe bes zou ik zelf niet bedenken om te geven, maar als ik het heb zal ik ze eens een stukje laten proeven.

Zevenblad? Hoe zie zevenblad eruit?  Even gegoogled, lijkt op fluitekruid, de bloem tenminste. Ik weet niet of ik het zou herkennen in het echt.

Brandnetel droog ik inderdaad ook weleens, zou ik vaker moeten doen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door