Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037475
Draf is ivm ontbreken van het sleutelbeen. Galop geeft op verharde weg teveel schokken op de schouders.

Oscar draaft altijd en op zijn tijd een stukje galop. Tenslotte kan hij bijna nooit lekker rennen, dus dan doen we het zo. Voor het trainen van spieren en het afvallen is draf prima. Galop traint zeer zeker ook spieren, dus voor stukjes ook prima.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3037482
Pauline schreef: Ik heb er dus echt eentje die niet draven kan, galop kan hij al vanaf zo'n 7 km per uur. En ik twijfelde omdat ik niet wist of het draf of galop was, maar het filmpje wat ik (met gevaar voor eigen leven) heb gemaakt wees echt uit dat het galop was.
Teckeltjes mogen toch niet naast de fiets?
Heb begrepen dat dat heel slecht voor de rug is!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3037491
Lazy Garfield schreef: Teckeltjes mogen toch niet naast de fiets?
Heb begrepen dat dat heel slecht voor de rug is!
Nou Joris liep regelmatig naast de fiets en ik heb eigenlijk nooit erover nagedacht dat dat slecht voor zijn rug kan zijn. Hij wordt bijna 10 en is toevallig vorige week eens door Joeps fysio gezien en zijn rug is prima. Joep daarentegen heeft nooit naast de fiets willen lopen, hij ging nooit harder dan zijn gebruikelijke sukkelgang, dus daar zal hij het wel niet van gekregen hebben.

Vraag me alleen af waarom het slecht zou zijn??

Edit: wat we heel veel deden en doen is eerst in de fietskar, naar het buitengebied en dan lekker uit de kar en doen waar je zin in hebt. Ik fiets wel door en ze komen altijd achter me aan. Tegenwoordig komt Joris achter me aan, Joep zit lekker in de kar te genieten van het lekker niet hoeven rennen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037587
Wodans avonturen schreef: Mij is ook altijd geleerd, niet in galop met de hond! Dan train je z'n hart ipv z'n spieren zoals bij draf. En een vergroot hart geeft grotere kans op een hartaanval
Wie heeft je dat verteld? Hoe kan een hond in hemelsnaam galopperen zonder zijn spieren te gebruiken (en dus te trainen)? En hoe zou een hond kunnen draven zonder ook zijn hart te trainen?

Bij paarden is galop juist een gang waarin je kracht traint. Bij elke afwikkeling springt/stuwt de hond met zijn achterpoten naar voren, dit is een prima krachttraining voor de achterhand.
Door Jantina
#3037643
Pauline schreef: Ik heb er dus echt eentje die niet draven kan, galop kan hij al vanaf zo'n 7 km per uur. En ik twijfelde omdat ik niet wist of het draf of galop was, maar het filmpje wat ik (met gevaar voor eigen leven) heb gemaakt wees echt uit dat het galop was.
Hoe bedoel je dat hij niet kan  draven? Alleen naast de fiets niet?
Door robbiekomvoor
#3037650
Mijn 2 duitse herders Janice en Justa draven gemiddeld zo'n 13km per uur,dit houden ze toch erg lang vol :)
De dwergjes lopen gemiddeld zo'n 8km per uur,maar ook stukken van 13km,maar dat gaat in snel galop :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3037659
Ik heb ook altijd geleerd dat de hond aan de fiets niet mocht galopperen. Gezegd werd daarbij dat een hond van nature grote afstanden in  draf aflegt en dat ook heel lang goed vol kan houden, terwijl galop bedoelt is voor korte sprints.  Een paard stapt normaal gesproken het grootste deel van de dag (al grazende) en galoppeert als het moet vluchten.

Maar met een teckel? Ik heb een teckel gehad, en als ik daarmee ging wandelen, dan liep dat beestje al pittig te draven naast me. Dat gebeurt natuurlijk al snel vanwege die korte pootjes, hun passen maken niet veel bodem. Dus ik kan me voorstellen dat als je dan op de fiets stapt een teckel absoluut niet in staat is om zelfs in een uitgestrekte draf een laag fietstempo bij te houden en logischerwijs in galop valt. Of dat goed of slecht is voor wat dan ook daar durf ik geen uitspraak over te doen. Maar ik zou het zelf niet doen met een hond(je) dat een fiets niet in draf kan bijhouden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3037664
Jantina schreef: Hoe bedoel je dat hij niet kan  draven? Alleen naast de fiets niet?
Hij draaft nooit Jantina..... Of hij stapt en zodra hij sneller wil gaat hij in galop. Ik zal het eens filmen, goed?
Door robbiekomvoor
#3037671
pike schreef: Ik heb ook altijd geleerd dat de hond aan de fiets niet mocht galopperen. Gezegd werd daarbij dat een hond van nature grote afstanden in  draf aflegt en dat ook heel lang goed vol kan houden, terwijl galop bedoelt is voor korte sprints.  Een paard stapt normaal gesproken het grootste deel van de dag (al grazende) en galoppeert als het moet vluchten.

Maar met een teckel? Ik heb een teckel gehad, en als ik daarmee ging wandelen, dan liep dat beestje al pittig te draven naast me. Dat gebeurt natuurlijk al snel vanwege die korte pootjes, hun passen maken niet veel bodem. Dus ik kan me voorstellen dat als je dan op de fiets stapt een teckel absoluut niet in staat is om zelfs in een uitgestrekte draf een laag fietstempo bij te houden en logischerwijs in galop valt. Of dat goed of slecht is voor wat dan ook daar durf ik geen uitspraak over te doen. Maar ik zou het zelf niet doen met een hond(je) dat een fiets niet in draf kan bijhouden.
Bibi is model standaard teckel en heeft er totaal geen moeite mee,daarom lijkt het mij ook niet slecht om op deze manier wat extra beweging te geven...
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3037673
Misschien heb ik het wel helemaal mis en draaft Joris wel degelijk. Ik zal hem dus filmen en dan laten zien, jullie weten vast wel of het draf of galop is. Van de plaatjes op internet wordt ik ook niet wijzer... Iets met 2 poten op de grond enz....
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3037737
De Duitse herder loopt in draf zo'n 14 km per uur. Dit houdt meneer wel een tijd vol. Af en toe mag ook 1 van de chihuahua naast de fiets fiets of step. In draf gaan we niet zo hard, maar galop redt ie 10 km per uur  ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037741
Pauline schreef: Misschien heb ik het wel helemaal mis en draaft Joris wel degelijk. Ik zal hem dus filmen en dan laten zien, jullie weten vast wel of het draf of galop is. Van de plaatjes op internet wordt ik ook niet wijzer... Iets met 2 poten op de grond enz....
Bij draf heb je 2 benenparen: linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter. En deze wisselen elkaar af. Draf is een 2 takt gang, je kunt bij de draf 1-2 1-2 1-2 meetellen.
Galop is een drietakt gang. Eerst 1 achterpoot, dan de andere achterpoot en diagonale voorpoot en als laatste de overgebleven voorpoot. Galop kan linker- of rechtergalop zijn, dat wordt bepaald door welke voorpoot er als laatste aan de grond komt. In beide gangen zit een zweefmoment, maar bij de galop is dat zweefmoment als het ware echt een sprong. Beide voorpoten bewegen dan samen naar voren, terwijl bij de draf de voorpoten altijd in tegengestelde richting aan het bewegen zijn.

Ik denk dat voor jou het makkelijkste is om te kijken of je 1-2 1-2 1-2 mee kan tellen, of dat je als het ware telkens een klein sprongetje zit. Of kijken naar de voorpoten: bewegen die min of meer steeds dezelfde kant op, of bewegen ze steeds in tegengestelde richting.

Hahaha, leuk gangwerk in lettertjes vangen, het is lastig! Maak maar gewoon een filmpje hoor Plien, das vast makkelijker :)
Door Lil
#3037742
Draven. De Belgen mochten als ze los liepen ook stukje galop. Jones draaft met 15-20 km per uur. Uitgestrekt 25 km/h zulke zaken worden erg hachelijk met die snelheid en 50 kg hond. Hij mag niet harder dan 20km/h van mij en in het dorp 16 of zo.
Gebruikersavatar
Door pike
#3037831
Kaela schreef: Bij draf heb je 2 benenparen: linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter. En deze wisselen elkaar af. Draf is een 2 takt gang, je kunt bij de draf 1-2 1-2 1-2 meetellen.
Galop is een drietakt gang. Eerst 1 achterpoot, dan de andere achterpoot en diagonale voorpoot en als laatste de overgebleven voorpoot. Galop kan linker- of rechtergalop zijn, dat wordt bepaald door welke voorpoot er als laatste aan de grond komt. In beide gangen zit een zweefmoment, maar bij de galop is dat zweefmoment als het ware echt een sprong. Beide voorpoten bewegen dan samen naar voren, terwijl bij de draf de voorpoten altijd in tegengestelde richting aan het bewegen zijn.

Ik denk dat voor jou het makkelijkste is om te kijken of je 1-2 1-2 1-2 mee kan tellen, of dat je als het ware telkens een klein sprongetje zit. Of kijken naar de voorpoten: bewegen die min of meer steeds dezelfde kant op, of bewegen ze steeds in tegengestelde richting.

Hahaha, leuk gangwerk in lettertjes vangen, het is lastig! Maak maar gewoon een filmpje hoor Plien, das vast makkelijker :)

Verschil stap en draf van de hond is een dit filmpje mooi duidelijk gemaakt:


Niet vergeten dat veel honden vaak in telgang gaan, dat geeft weer een andere beenzetting. Linksvoor en linksachter gaan gelijk naar voren en dan rechtsvoor en rechtsachter tegelijk. Maar ik denk dat honden met korte pootjes dat niet zo snel zullen doen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door