Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3037897
pike schreef:
Verschil stap en draf van de hond is een dit filmpje mooi duidelijk gemaakt:


Niet vergeten dat veel honden vaak in telgang gaan, dat geeft weer een andere beenzetting. Linksvoor en linksachter gaan gelijk naar voren en dan rechtsvoor en rechtsachter tegelijk. Maar ik denk dat honden met korte pootjes dat niet zo snel zullen doen.
Charlie loopt ook in telgang en als ie in dan in draf gaat, maakt ie heel kort n soort huppeltje.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3037906
Mini's 3-tal schreef: Charlie loopt ook in telgang en als ie in dan in draf gaat, maakt ie heel kort n soort huppeltje.
Dat deed onze Liz ook. Tenminste; van telgang naar normale stap, daartussen kwam dat huppeltje.

Ehmmm dat dacht ik altijd, maar misschien ging ze dan wel in draf. Oh jee *gaat verschil stap-draf filmpje nog maar eens bekijken*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037975
Mini's 3-tal schreef: Charlie loopt ook in telgang en als ie in dan in draf gaat, maakt ie heel kort n soort huppeltje.
Dat heet tripoleren  :biggrin2:
Door hannabelgje
#3037977
Jantina schreef: Ik heb altijd begrepen dat ze alleen mogen draven, niet galopperen.
Dat is erg afhankelijk van de hond. Corgi's hebben als voorkeurgang galop. Dat kost minder moeite dan draven. Tijdens het drijven van het vee horen ze dat ook te doen. Ik wissel het tijdens het fietsen af. Beetje draf en beetje galop.
Door Lil
#3037998
Jantina schreef: Ik heb altijd begrepen dat ze alleen mogen draven, niet galopperen.
In doorsnee genomen geldt dit. Maar ik zie dit net als de regel je mag maar 5 minuten per levensmaand wandelen bij pups. Het is een stelregel, geen harde wet.

De fysio vertelde dat veel honden met lange ruggen juist heel veel moeite hebben met draven en dan is draven niet per definitie beter. Maar het gros van de honden is gemaakt op draven en dan is dat wel beter. Maar goed honden hebben alle gangen, dus verantwoord en niet te lang mag ook een drafhond best af en toe stukje galopperen vind ik en een galop hond draven.
Door Lil
#3038083
Martine-Tom schreef: En hoe heet het als ze naast de fiets keffend en springend naast je huppelen?  ::) :biggrin2:
Ik wilde zeggen roteb terriër gang.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3038122
Jantina schreef: Apart, ik heb toch 2 rassen met lange ruggen en die draven toch altijd eigenlijk...
Ik begin er niet aan naast de fiets. Als ik normaal loop draven de pootjes al behoorlijk snel.
Laat staan als ik fiets met haar, lijkt me veel te snel gaan of ik moet zo langzaam fietsen dat ik bijna omval.  :D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3038126
Kaela schreef: Bij draf heb je 2 benenparen: linksvoor met rechtsachter en rechtsvoor met linksachter. En deze wisselen elkaar af. Draf is een 2 takt gang, je kunt bij de draf 1-2 1-2 1-2 meetellen.
Galop is een drietakt gang. Eerst 1 achterpoot, dan de andere achterpoot en diagonale voorpoot en als laatste de overgebleven voorpoot. Galop kan linker- of rechtergalop zijn, dat wordt bepaald door welke voorpoot er als laatste aan de grond komt. In beide gangen zit een zweefmoment, maar bij de galop is dat zweefmoment als het ware echt een sprong. Beide voorpoten bewegen dan samen naar voren, terwijl bij de draf de voorpoten altijd in tegengestelde richting aan het bewegen zijn.

Ik denk dat voor jou het makkelijkste is om te kijken of je 1-2 1-2 1-2 mee kan tellen, of dat je als het ware telkens een klein sprongetje zit. Of kijken naar de voorpoten: bewegen die min of meer steeds dezelfde kant op, of bewegen ze steeds in tegengestelde richting.

Hahaha, leuk gangwerk in lettertjes vangen, het is lastig! Maak maar gewoon een filmpje hoor Plien, das vast makkelijker :)
Die ga ik in de gaten houden, maar ik denk nu al dat ie dan wel kan draven! We gaan het zien.
Door Jantina
#3038164
Lazy Garfield schreef: Ik begin er niet aan naast de fiets. Als ik normaal loop draven de pootjes al behoorlijk snel.
Laat staan als ik fiets met haar, lijkt me veel te snel gaan of ik moet zo langzaam fietsen dat ik bijna omval.  :D
O ik ook niet hoor. Heb het met de Petit reu wel eens gedaan maar met een Teckeltje zie ik er het nut niet van in.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door