Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3036589
Suzanne schreef: Mijn telefoon staat zo ingesteld dat hij NIET automatisch het 3G netwerk zoekt en gebruikt (ik heb een beperkte databundel) maar dat hij WEL zoekt naar wifi.
Hoe beperkt is je databundel? Ik heb 500 mb en durf mezelf rustig verslaafd te noemen. Ik zit thuis en op het werk op de wifi en verder op mijn bundel en ik heb hem in 1,5 jaar tijd pas 1 keer voor driekwart opgekregen.

Dus niet te huiverig zijn. Als het goed is stuurt je provider ook smsjes als je de helft van je bundel verbruikt hebt ed. En je kunt een MB meter app opzoeken, dan weet je ook ruwweg wat je verbruik is (klopt nooit helemaal, maar het geeft wel een idee).
Door Suzanne
#3036594
Kaela schreef: Hoe beperkt is je databundel? Ik heb 500 mb en durf mezelf rustig verslaafd te noemen. Ik zit thuis en op het werk op de wifi en verder op mijn bundel en ik heb hem in 1,5 jaar tijd pas 1 keer voor driekwart opgekregen.

Dus niet te huiverig zijn. Als het goed is stuurt je provider ook smsjes als je de helft van je bundel verbruikt hebt ed. En je kunt een MB meter app opzoeken, dan weet je ook ruwweg wat je verbruik is (klopt nooit helemaal, maar het geeft wel een idee).
Mijn databundel is 200 mb
Toen ik 1 x op nu.nl keek bleek ik al 1 mb verbruikt te hebben en dat ging me dus een tikje te rap ;-) Ik moet zeggen dat ik daar wel echt van schrok, ik had niet voorzien dat dat zo rap zou gaan.
Ik heb 'm dus acuut uitgezet want binnen 1 ochtend zat ik op bijna 5 mb. Mocht ik het dan ooit een keer ECHT nodig hebben dan zou ik buiten bundel gaan en dat is de bedoeling niet.

Het is ook zeker niet de bedoeling dat ik er mail op ga lezen (ik krijg mijn mail er ook niet op binnen, dat heb ik niet ingesteld); ik doe er geen forums, over FB twijfel ik nog maar ik vrees dat dat mb's VREET waar je bijstaat.
Surfen ben ik zeker niet van plan erop te gaan doen; dat doe ik gewoon thuis.

Ik wil dus eigenlijk stomweg zo min mogelijk gebruik maken van 3G; alleen als het echt niet anders kan.

Het is ook geen speledingetje (okay, nu wel even, in de aanleerfase) het is echt bedoeld om in noodsituaties bereikbaar te zijn en hulp in te kunnen roepen. Dus ik wil die 200 mb eigenlijk "altijd in reserve hebben"... dat ik er 's 10-20 van gebruik omdat ik toch wil weten of er file's staan ;-) prima, maar meer wil ik eigenlijk niet.  Straks ga ik ook alleen met dit toestel van huis als ik verder van huis ga. Naar mijn werk blijft hij thuis bijvoorbeeld.... alleen als ik ritten verder van huis maak, of op vakantie,.. dan gaat hij mee.

*edit: het is nu dus niet belangrijk dat die verbinding niet tot stand kwam .. maar als dat ooit wel zo is, dan wil ik dus kunnen verbinden zoals ik wil.

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op di 09 dec 2014, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3036601
Nou ja, als het écht alleen maar voor noodsituaties is, dan zou ik me gewoon niet druk maken om de wifi. Dan gebruik je je MB's gewoon niet en heb je altijd genoeg. Zo heel rap gaat het echt niet hoor. Als ik een heel weekend bij mijn ouders BP en facebook kijk, dan heb ik hooguit een MB of 20 a 30 verbruikt en dan kijk ik echt lang erop.
Door Suzanne
#3036612
Kaela schreef: Nou ja, als het écht alleen maar voor noodsituaties is, dan zou ik me gewoon niet druk maken om de wifi. Dan gebruik je je MB's gewoon niet en heb je altijd genoeg. Zo heel rap gaat het echt niet hoor. Als ik een heel weekend bij mijn ouders BP en facebook kijk, dan heb ik hooguit een MB of 20 a 30 verbruikt en dan kijk ik echt lang erop.
Kijk, dat vind ik dus meteen een hele boel MB... die zou ik dus gewoon liever niet verbruiken.
Ik heb maar 200 mb per maand he? En dan vind ik 20 a 30 gewoon een heleboel ;-(

Bovendien wil ik begrijpen waarom het niet werkt zoals ik wil... het kan zo moeilijk vast niet zijn; duizenden mensen kunnen bij de Mac wel internetten.. dan moet ik dat toch ook kunnen? ;-)

Ik wil het begrijpen en kunnen.. ongeacht of ik het ooit later nog ga gebruiken. Zodat ik, ALS het nodig is, weet hoe of wat...

Suzanne

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3036616
Maar voor "zoveel" MB moet je dus echt gewoon meerdere uren op gewone sites surfen, dat gaat dus echt niet zomaar. En waarom wil je ze zo Per See niet verbruiken? Je betaald er toch voor? En je hebt dan nog 170 MB over! Zo vreselijk vaak en dringend kunnen die noodgevallen toch niet zijn dat je zo verschikkelijk zuinig op je MBtjes moet zijn?

Tja, als je het wil begrijpen moet je je erin verdiepen. Eelke legt het prima uit, jip-en-janneker valt het naar mijn idee niet te maken. Gewoon proberen dus.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3036618
ik neem aan dat je thuis op wifi zit, dus dat kost al geen mb's en een heleboel bedrijven bieden ook gratis wifi aan. Al met al zit je dan niet veel op een 3g internet.
Ik heb in 3 weken tijd 60 mb verbruikt, zit dus een heel eind van de 200 mb af. Goede vrienden en familie vraag ik altijd de toegangscode tot internet, daar gebruik ik ook geen data uit mijn bundel...........
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3036628
Waarom het bij de een wel en de ander niet allemaal automagisch gaat is simpelweg de keuze van het bedrijf.

Ik kan hier thuis een open netwerk aanmaken waarop iedereen alles kan doen wat ze willen. Omdat er ook minder legale of voor mij onwenselijke dingen via mijn verbinding gedaan kunnen worden, wordt dat dus aan mijn naam opgehangen.

Als ik mijn verbinding beveilig, moet ik mensen apart het wachtwoord geven. Dat gaat wel als het er 3 in de maand zijn, maar niet als het er 1000 per dag zijn. Daarom verzinnen ze dan iets anders. Je apparaat wordt geregistreerd met een "uniek nummer", en jij geeft akkoord dat je geen gekke dingen doet op mijn verbinding.

Dat vrijwaart mij als je dat toch doet, maar tevens kan ik jou dan volgen zolang mijn wifi-punten jou kunnen ontvangen.

Ziggo/upc/kpn doen het nog anders met hun hotspots, die laten je als klant inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en dan kunnen ze dus bijhouden wat jij aan al dan niet ongewenste dingen doet op een van hun duizenden verbindingen.

Zoals je dus ziet, er zijn diverse mogelijkheden om mensen wifi te geven. En waarom intratuin en macdonalds dan bij jou niet werken, geen idee.

Zie je, wanneer je je internet opent wel een draaiend rondje? De pagina's die akkoord moeten geven zijn meestal niet snel. Als er immers tientallen mensen zijn die tegelijk aan het internetten zijn, raakt de toch al niet zo snelle verbinding snel vol en moet je even geduld hebben.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3036635
Ik heb ook zoiets aan t handje gehad. Kreeg ook een melding, klik ok. Verder niks nada noppes. Bij
de kroegen aan zee heb ik er dan weer geen probleem mee. Misschien werkte op dat moment het gewoon
even niet mee.
En ik denk ook dat als je thuis met je 'nieuwetijdperkvoorwerp' speelt je ook geen MB's 'verliest'.
Succes met de uitzoek....
Door Martine-Tom
#3036637
Ik vraag me vooral af welke bloedspoed, levensbedreigende situatie je tegen kan komen waarbij je je internet nodig hebt  ;D
Dat je wil kunnen bellen die vat ik nog wel, maar in de 5 jaar ofzo dat ik een slimmefoon heb nog geen enkele situatie gehad dat ik een inernet-spoedje had...bellen wel, dus als je het alleen daarvoor gedaan hebt..even aagje welke situatie je dan voor ogen had.
Door Suzanne
#3036649
Martine-Tom schreef: Ik vraag me vooral af welke bloedspoed, levensbedreigende situatie je tegen kan komen waarbij je je internet nodig hebt  ;D
Dat je wil kunnen bellen die vat ik nog wel, maar in de 5 jaar ofzo dat ik een slimmefoon heb nog geen enkele situatie gehad dat ik een inernet-spoedje had...bellen wel, dus als je het alleen daarvoor gedaan hebt..even aagje welke situatie je dan voor ogen had.
Zoeken naar een ziekenhuis of dierenarts bijvorbeeld, of toch dringend willen weten waar er ergens een tuincentrum is of willen weten waar ik ben als ik in the middle of nowhere ben ;-)

Het is wellicht heel gebruikelijk maar ik vind een verbruik van 20-30 mb per weekend gewoon schokkend veel ;-((
Ik had niet bedacht dat dat zoveel zou kunnen zijn en het geeft mij een heel onzeker gevoel als ik dat in een weekend zou gebruiken. Als ik zie dat ik op 1/2 dag rond de 5 mb zit... dan vind ik dat gewoon veel, want ik deed vrijwel niets: 1 x nu.nl bekeken en 1 x naar het weerbericht. Als DAT al zoveel kost...????

Suzanne
Door Martine-Tom
#3036650
Suzanne schreef: Zoeken naar een ziekenhuis of dierenarts bijvorbeeld, of toch dringend willen weten waar er ergens een tuincentrum is of willen weten waar ik ben als ik in the middle of nowhere ben ;-)

Het is wellicht heel gebruikelijk maar ik vind een verbruik van 20-30 mb per weekend gewoon schokkend veel ;-((
Ik had niet bedacht dat dat zoveel zou kunnen zijn en het geeft mij een heel onzeker gevoel als ik dat in een weekend zou gebruiken. Als ik zie dat ik op 1/2 dag rond de 5 mb zit... dan vind ik dat gewoon veel, want ik deed vrijwel niets: 1 x nu.nl bekeken en 1 x naar het weerbericht. Als DAT al zoveel kost...????

Suzanne
Er zijn ook dingen die op de achtergrond meedraaien en je niet actief gebruikt maar toch MB's eten (volgens mij WhatsApp en fb chat enzo).
Door Suzanne
#3036651
Kaela schreef: Maar voor "zoveel" MB moet je dus echt gewoon meerdere uren op gewone sites surfen, dat gaat dus echt niet zomaar. En waarom wil je ze zo Per See niet verbruiken? Je betaald er toch voor? En je hebt dan nog 170 MB over! Zo vreselijk vaak en dringend kunnen die noodgevallen toch niet zijn dat je zo verschikkelijk zuinig op je MBtjes moet zijn?

Tja, als je het wil begrijpen moet je je erin verdiepen. Eelke legt het prima uit, jip-en-janneker valt het naar mijn idee niet te maken. Gewoon proberen dus.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn voor mensen die een smartphone al jaren kennen en gebruiken ;-)
Ik vind het heel moeilijk te begrijpen wat ze bedoelt. Het is geen enkel punt me erin te verdiepen; ik lees erover, probeer ook het een en ander.. maar ik kom er gewoon niet uit hoe dat zit met die verbindingen. En waarom het niet werkt als het aangeeft wel te werken ;-)
DAarom vraag ik het ook hier, omdat hier gewoon veel kennis zit. Maar, je moet echt 10 stappen terug met mij om het uit te leggen. Ik ben een mobiel gewend waar je mee kunt bellen ;-) en ook dat deed ik nog niet voor een tientje per half jaar.
De bundel die ik nu heb (75 minuten bellen + 200 mb internet...) was voor mijn gevoel een goede keus. Ik zal er niet veel mee online zijn en die 75 minuten krijg ik nog niet op in 1/2 jaar ;-)  maar minder kon niet ;-)  (bij deze provider).

Er zullen ongetwijfeld andere mogelijkheden zijn qua bundel maar omdat ik daar geen verstand van heb ;-) moest ik na wat inlezen toch een keus maken. Dan vind ik een bedrag van 7,50 per maand een prima iets om dingen uit te proberen.

Ik probeer echt te begrijpen waarom het niet lukt en ik probeer te snappen wat jullie zeggen maar de terminologie gaat me al even te ver, sorry, ik ben niet zo modern ;-(((

Thuis kan ik online komen; dan verbind hij met mijn eigen modem, maar onderweg lukt het me dus niet ;-((
Ook niet (altijd) als ik probeer bewust verbinding te leggen met het 3G netwerk.
En ja, ik vind het dus gewoon heel erg wennen en bijna eng. Maar omdat ik ook het nut van zo'n ding wel zie ;-) wil ik dus wel proberen het te snappen.

Daarom vroeg ik het ook bij de MacDondalds aan de medewerker.... die had het er ook beslist niet over dat ik eerst naar hun website moest. Het zou het gewoon moeten doen als je akkoord gaf voor het verbinden met die wifi-spot..... en vandaar dat ik het dus niet snap ;-(

Suzanne
Door Suzanne
#3036652
Mini's 3-tal schreef: Waarom het bij de een wel en de ander niet allemaal automagisch gaat is simpelweg de keuze van het bedrijf.

Ik kan hier thuis een open netwerk aanmaken waarop iedereen alles kan doen wat ze willen. Omdat er ook minder legale of voor mij onwenselijke dingen via mijn verbinding gedaan kunnen worden, wordt dat dus aan mijn naam opgehangen.

Als ik mijn verbinding beveilig, moet ik mensen apart het wachtwoord geven. Dat gaat wel als het er 3 in de maand zijn, maar niet als het er 1000 per dag zijn. Daarom verzinnen ze dan iets anders. Je apparaat wordt geregistreerd met een "uniek nummer", en jij geeft akkoord dat je geen gekke dingen doet op mijn verbinding.

Dat vrijwaart mij als je dat toch doet, maar tevens kan ik jou dan volgen zolang mijn wifi-punten jou kunnen ontvangen.

Ziggo/upc/kpn doen het nog anders met hun hotspots, die laten je als klant inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en dan kunnen ze dus bijhouden wat jij aan al dan niet ongewenste dingen doet op een van hun duizenden verbindingen.

Zoals je dus ziet, er zijn diverse mogelijkheden om mensen wifi te geven. En waarom intratuin en macdonalds dan bij jou niet werken, geen idee.
Dit bovenstaande kan ik volgen ;-)
Ik snap het verschil tussen een open verbinding (en dan kan iedereen ook nog met mij meekijken) en een beveiligde verbinding.
Als mensen bij mij op bezoek komen kunnen ze ook ons netwerk vinden maar daar zonder wachtwoord geen toegang toe krijgen.
Andersom zal dat ook zo werken ;-) voor beveiligde netwerken.

Mini's 3-tal schreef: Zie je, wanneer je je internet opent wel een draaiend rondje? De pagina's die akkoord moeten geven zijn meestal niet snel. Als er immers tientallen mensen zijn die tegelijk aan het internetten zijn, raakt de toch al niet zo snelle verbinding snel vol en moet je even geduld hebben.
Dit kan ik niet volgen ;-)

Dat geduld hebben wel ;-)  maar...

Als ik (thuis) online ben, op mijn eigen wifi (met wachtwoord wat ik eenmalig heb ingegeven) dan zie ik geen draaiende rondjes.
Bij de Mac en Intratuin zag ik geen draaiende rondjes, wel een "zendmastje" wat het prima leek te doen ;-) Voor mij een "teken" dat ik dus beslist online was en verbonden....

Het is een beetje het gevoel dat ik het bijna snap, maar nog niet helemaal ;-)
En om te voorkomen dat ik het ding uit frustratie het raam uit knikker ;-) probeer ik maar hulp in te roepen. De gebruiksaanwijzing gaat uit van een basiskennis, en handigheid, die ik niet bezit.

Suzanne
Door Nynke
#3036653
Suzanne schreef: Ik probeer echt te begrijpen waarom het niet lukt en ik probeer te snappen wat jullie zeggen maar de terminologie gaat me al even te ver, sorry, ik ben niet zo modern ;-(((
En ik maar denken dat ik de enige ben die het allemaal niet snapt  :biggrin2: :P :biggrin2:  Het lijkt bij mij wel zo te zijn dat ik geen ruimte in mijn hoofd ben om het te begrijpen en op te slaan. Dan voel ik me ineens echt oud  :D :D
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3036656
Ik snap dat je het eng vindt en dat niet alles wil lukken...
Is er niet ergens een buurjongen/meisje dat je hiermee kan helpen?
Die gewoon rustig met je kan gaan zitten en alles stap voor stap uitleggen?

Wat voor telefoon heb je? Dat maakt namelijk best wel uit in de uitleg die er gegeven wordt...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door