Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3035738
Nou toen ik nog niet beter wist en nog brok voerde was ik voor 1 hond al 68 euro kwijt . Daar deed ik een maand mee .
Dat zouden voor haar de ""juiste brokken "" zijn . Ik zat zo ongeveer elke maand bij de d.a met die hond
Consult , medicatie , weer eens een zalfje . Voor die ene hond waren de kosten dus nooit te berekenen
De klachten bleven natuurlijk .

Er waren nog twee honden die ook nog moesten eten , en later kwam er nog een hond bij .
Dus ook met brokken was ik aardig wat geld kwijt .

Het kwartje viel in 2008 . De klachten die mijn ene dame had verdwenen en zijn op eerst kvv en snel daarna barf nooit meer terug gekomen .
Twee van mijn honden gingen eindelijk goed eten . En nummer vier knapte ook enorm op op vers .

Ik zag eindelijk blije honden , eten werd een feest . Stuk voor stuk gingen ze vele malen beter in hun vel zitten  .

En dat is voor mij persoonlijk zo belangrijk (geworden ) Dus ik weet wel heel precies de hoeveelheden die ze opeten , beter dan de hoeveelheid geld  die erin gaat zitten .
Nu hoef ik hier gelukkig geen mega -grote hoeveelheden te kopen en te voeren . Twee van de vier honden zijn inmiddels overleden , en er komen geen andere honden meer bij .
Juist omdat ik kwaliteit belangrijk vond , en steeds belangrijker ben gaan  vinden . Plofkip is erg aantrekkelijk bv . Maar dat voer ik ze niet omdat ik ook iets opheb met dierenwelzijn .

Mochten deze twee honden er niet meer zijn dan komen er geen reuze-rassen , hoe leuk ik ze ook vind . Wij gaan dus voor een budget hondje , of hooguit twee
Want ook vers voeren word duurder . En dat doe je dan gemakkelijker als je 1 of 2 kleintjes hebt , als je ook kwaliteit wilt (blijven) voeren .
#3035740
Nadia schreef: Eerlijk. Ik heb geen idee voor hoeveel ze hier weg eten aan geld. Ze eten zeg maar genoeg.

Maar om je berekening nog leuker te maken.. Je kunt niet zomaar van kilo's uit gaan. Je kunt natuurlijk wel zeggen barf kost mij gemiddeld 2 euro de kilo. Maar dan kun je niet zeggen dat als je hond bijvoorbeeld een kilo per dag eet dat je dan 2 euro per dag voert WANT...
Vleesbot voer je over het algemeen meer dan spiervlees. Orgaan weer minder. Pens weer wat meer dan gewoon orgaan.
Eigenlijk zou je dus moeten uitrekenen wat dit allemaal los kost en hier gemiddelden van rekenen.
Dat heb ik dus ook niet gedaan omdat het zo niet werkt Maar alles los rekenen en middelen daar heb je ook niets aan. Een gemiddelde kiloprijs zegt nog steeds niets. Want als ik 1.20 voor konijnenkoppen uitgeef en 3,60 voor ribben dan is dat gemiddeld 2,40. Maar wat als ik 2x zo vaak koppen als ribben voer? Dan is het nog maar 2,00 per kg. En dan voer je ook nog andere botsoorten. En tig soorten orgaanvlees met alllemaal andere prijzen, idem spiervlees. Je kan dat wel uitrekenen maar dat wordt een hels karwei.
Als je nou gewoon alles wat je in een jaar tijd uitgeeft aan botten, spiervlees, orgaan, vis, groente, eieren etc. bij elkaar optelt en dat getal deelt door de 365 dagen van het jaar dan weet je voor hoeveel geld je per dag gemiddeld gevoerd hebt. Eenvoudiger kan het niet.
#3035750
Klopt. Maar als je pas begint kan ik me best voorstellen dat je wilt weten voor hoeveel je voert. En mijn antwoord was meer gericht aan Mark. aangezien hij het leuk vind om met cijfertjes te stoeien :)
Denk trouwens dat je met een maand uitrekenen ook al een heel eind komt. Moet je alleen niet uit je eigen voorraad weg voeren. of dagelijks opschrijven wat je hebt gevoerd
Ach, zo leiden en meer wegen naar rome.
#3035752
smulpaap schreef:
Mochten deze twee honden er niet meer zijn dan komen er geen reuze-rassen , hoe leuk ik ze ook vind . Wij gaan dus voor een budget hondje , of hooguit twee
Want ook vers voeren word duurder . En dat doe je dan gemakkelijker als je 1 of 2 kleintjes hebt , als je ook kwaliteit wilt (blijven) voeren .
Weet niet wat je precies onder klein verstaat maar vergis je niet, kleine honden vreten soms best wel veel: Pike at tot zijn 11e jaar bij een gewicht van 15 kg ongeveer 580 gram aan eten, Armagnac met 11 kg 440 gram.  ::) 
Door Ruisje
#3035764
Nadia schreef: Vind ik ook hoor :)
Als je het helemaal mooi wilt maken, moet je eigenlijk ook eens uiterekenen hoeveel ze van wat krijgen..
Voer je vaker goedkope kipkarkassen? Of duurdere hazenruggen? Dat maakt ook veel verschil.
Ik vind bio/wild belangrijk. Dat krijgen ze 80% dat schroeft de prijs ook op.
De honden krijgen 1x per week kip (rug) en bij de katten zit er maar om de 3 weken kip in de zelfgemalen barfmix. Een van hun 3 barfdagjes is nl met een kippennekje. ;) Verder is het vleesbot parelhoen, konijn, kwartel, fazant, eend, gans en patrijs. Spier is rund (geen kopvlees), lama, hert, zwaan, gans, fazant, paard en kalkoen. Ik probeer zoveel mogelijk de diersoorten evenredig te voeren.
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 07 dec 2014, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#3035765
pike schreef: Dat heb ik dus ook niet gedaan omdat het zo niet werkt Maar alles los rekenen en middelen daar heb je ook niets aan. Een gemiddelde kiloprijs zegt nog steeds niets. Want als ik 1.20 voor konijnenkoppen uitgeef en 3,60 voor ribben dan is dat gemiddeld 2,40. Maar wat als ik 2x zo vaak koppen als ribben voer? Dan is het nog maar 2,00 per kg. En dan voer je ook nog andere botsoorten. En tig soorten orgaanvlees met alllemaal andere prijzen, idem spiervlees. Je kan dat wel uitrekenen maar dat wordt een hels karwei.
Als je nou gewoon alles wat je in een jaar tijd uitgeeft aan botten, spiervlees, orgaan, vis, groente, eieren etc. bij elkaar optelt en dat getal deelt door de 365 dagen van het jaar dan weet je voor hoeveel geld je per dag gemiddeld gevoerd hebt. Eenvoudiger kan het niet.
Met een vast week of 2-wekelijks of 'vul maar in' menu kun je dat dus wel uitrekenen. Dat had ik toen gedaan -- kiloprijs per dag uitrekenen en een gemiddelde formule over al die dagprijzen. ;D Ik heb een tic met spreadsheets :biggrin2:
#3035828
pike schreef: Weet niet wat je precies onder klein verstaat maar vergis je niet, kleine honden vreten soms best wel veel: Pike at tot zijn 11e jaar bij een gewicht van 15 kg ongeveer 580 gram aan eten, Armagnac met 11 kg 440 gram.  ::)


Tessa is 7 kilo en 11,5 jaar , ze eet 250 gram per dag . Dus dat valt reuze mee  :biggrin2:
#3035861
smulpaap schreef:

Tessa is 7 kilo en 11,5 jaar , ze eet 250 gram per dag . Dus dat valt reuze mee  :biggrin2:


Dus als er ooit weer een andere hond /honden komen dan word dat uiterlijk 15 kilo hond  ( Ik had problemen met de verbinding )
Maar zoals gezegd , ik hoef nu al 32 kilo hond minder te voeren sinds de twee oudjes zijn overleden .
#3035879
Ik houdt ook wel van die berekeningen  :biggrin2:
Ben toendertijd vooral overgestapt omdat het veel goedkoper was.
Inmiddels is het nog steeds goedkoper dan een "goede" brok, maar vooral ook de andere voordelen ben ik ook heel blij mee.
Ik let heel erg op de kosten/kwaliteitsverhouding van het vlees wat ik koop, simpelweg omdat ik het niet breed heb.

Ik heb 4 honden en die eten zo 1500-1750 barf per dag.
Even uitgaande van 1750 per dag, is 22,25kg per week.
Groente voer ik wat over is van mijn eten dus tel ik niet mee en de eieren komen van eigen kippen.

Ik voer ongeveer per week:
1500gr pens        1,50 euro
6500gr vleesbot  6,50 euro
1250gr orgaan    2,50 euro
3000gr spiervlees  6,75 euro

Totaal: 17,25 euro per week keer 4,33 weken = 74,70 per maand
Daarbij komen dan nog stroomkosten, zeg 3kw per dag is ongeveer 0,75ct per dag = 22,20 per maand.
= totaal 96,90 per maand aan BARF.

Als ik dat vergelijk met Hill's hondenbrok die ik toendertijd voerde.
Die kost 3,66 per kilo.
En daar zouden ze zo'n 1000gr van moeten eten per dag.
Dus 3,66 per dag = 111,33 per maand

Dan ben ik nog steeds goedkoper uit dan met brok van toen.
Ik let ook goed op aanbiedingen hier en koop dan grotere hoeveelheden in, dat scheelt qua prijs zeker veel.
#3035884
Martine-Tom schreef: Oh hier ook al eens berekend en met brok zou ik goedkoper uitzijn, vooral voor de katten, Tom eet zo weinig dat het niet echt veel uit kán maken, maar voor de katten (nu vind ik dat katten sowieso nooit brok moeten eten, maar dat ter zijde) zou ik met brok, en dan geen RC meuk maar een brok die in brokland goed is (hoog vlees aandeel, graanvrij enz) stukken goedkoper uitzijn als nu.
Echt?
Ik denk dat je dat zou verbazen als je dat werkelijk zou gaan voeren.
Pas op, ik denk dat de meeste mensen die nooit brok gevoerd hebben, zich daarop miskijken.  Je denkt eenvoudig uit te rekenen: oh van brok moet ik zoveel voeren, maar klopt dat wel? Heb je nu een hond of kat die meer dan de richtlijn eet, dan is dat op brok ook zo.  En met welke brok reken je dan, een goedkope brok? Want dan zou het je verbazen hoeveel ze daarvan moeten eten om genoeg te hebben. Of een goede brok, want dan kan het je net de omgekeerde richting uit verbazen...  Daar zit zoveel verschil in.  Je kan dat niet echt weten, zonder het uit te testen op je eigen dieren.

Van een van de beste brokken moet je echt niet zoveel voeren.  Er zit geen vocht in, maar ook relatief weinig afval.
Ik heb het indertijd zelf gemerkt.  Ik ben in mijn zoektoch van een goedkope brok (2euro/kg) stap voor stap naar steeds duurdere brok gegaan. Op het eind Orijen (wat is dat 8 euro/kg?) dus zowat het duurste dat je kan gaan (maar in mijn ogen ook het beste voor katten).  Tussenin heb ik nog Porta gevoerd aan 4 euro/kg. En weet je wat? Tussen die goedkope brok en die Porta, zat geen cent verschil in kosten als ik het per dag uitrekende. Ze hadden gewoon maar de helft zoveel nodig daarvan.  Je moet me niet geloven, maar ik heb het zelf ondervonden.

Er zit ook een heel verschil in samenstelling in.  Die goedkope was graan met vleessmaak (en kwam er dus net zo hard vanachter weer uit) en in Porta zit tenminste meer vlees dan graan.  In Orijen zit helemaal meer vlees, en enkel wat aardappel en groenten voor de binding, dus daar aten ze nog een stuk minder van dan van de Porta.  Uiteindelijk kwam die Orijen wel duurder uit dan wat ik voorheen voerde, die dan weer wel.
Maar toen ik dan op BARF overging, koste mij dat op dat moment bijna net zoveel als toen ik Porta voerde (ietsje meer).  En dus minder dan bij Orijen. 
Nu voer ik duurdere zaken dan toen ik begon met BARF, deels omdat ik daarvoor kies, deels omdat het spiervlees een stuk duurder geworden is.  Of ik kan niet meer aan zo goedkoop spier geraken als toen.  Ik begon aan zo'n 2,2 euro/kg (katten is altijd duurder dan een hondenmenu, minder bot, en geen pens ;)), en nu voer ik zeker 2,5 euro/kg.  Maar dan nog... Zolang ik niet aan 4 euro/kg aan vlees kom, ben ik goedkoper uit dan op Orijen.  TOTW of wat dan ook dat je kan vinden van goede brok, maakt niet zoveel verschil.  Het zal wel wat schelen in prijs, maar het is uit te testen hoeveel je dan werkelijk moet voeren.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met BARF altijd goedkoper uitkom dan met die brokken van de beste categorie. ( En zeker dan RC, want dat bucht met een goede naam en een hoge prijs. )
Dat is evenwel zo voor katten!  Voor honden is het verschil iets minder groot, meen ik, omdat hondenbrokken echt wel een stuk goedkoper zijn dan kattenbrokken... Meer dan het verschil in menu bij versvoeren.

Mijn ervaring is ook dat de richtlijnen op de verpakking niet te volgen zijn om tussen merken te vergelijken.  Het ene merk geeft standaard te veel aan, het andere net te weinig.  Het is altijd zelf zoeken voor je kat.  En dat is met vers net zo.

Mijn conclusie is altijd geweest dat brok zeker niet goedkoper was.  Eerder duurder. Niet alleen is mijn eigen ervaring zo geweest, maar ik zie ook niet in hoe je met vers tot hetzelfde bedrag kan komen als je aan een echt goede brok kwijt zou zijn. Die dingen zijn duur!
Wat ook nog was is dat ik op alleen brok, elk jaar met mn katten naar de DA kon voor gebitsverzorging.  60 euro/kat, reken maar uit.
En wat vond ik daarop?  Stukjes rauw vlees voeren om hun tanden schoon te maken. En dat waren zo'n kleine hoeveelheden dat die zeker in de supermarkt gekocht werden.  Als je dat erbij telde, ben ik op compleet rauw vlees zeker goedkoper uit!

Dat kwam ook goed uit, want mijn ventje snapte daar allemaal niets van, waarom de katten steeds maar ander voer moesten hebben. Als ik steeds duurder was gegaan, had hij daar nooit akkoord mee gegaan.  Het is maar omdat hij ook zag dat hun vacht verbeterde, omdat hun tanden dan schoon bleven enz, én omdat het in prijs bijna niet scheelde, dat ik hem on board kreeg.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 08 dec 2014, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3035915
pearlsofpassion schreef: Echt?
Ik denk dat je dat zou verbazen als je dat werkelijk zou gaan voeren.
Pas op, ik denk dat de meeste mensen die nooit brok gevoerd hebben, zich daarop miskijken.  Je denkt eenvoudig uit te rekenen: oh van brok moet ik zoveel voeren, maar klopt dat wel? Heb je nu een hond of kat die meer dan de richtlijn eet, dan is dat op brok ook zo.  En met welke brok reken je dan, een goedkope brok? Want dan zou het je verbazen hoeveel ze daarvan moeten eten om genoeg te hebben. Of een goede brok, want dan kan het je net de omgekeerde richting uit verbazen...  Daar zit zoveel verschil in.  Je kan dat niet echt weten, zonder het uit te testen op je eigen dieren.

Van een van de beste brokken moet je echt niet zoveel voeren.  Er zit geen vocht in, maar ook relatief weinig afval.
Ik heb het indertijd zelf gemerkt.  Ik ben in mijn zoektoch van een goedkope brok (2euro/kg) stap voor stap naar steeds duurdere brok gegaan. Op het eind Orijen (wat is dat 8 euro/kg?) dus zowat het duurste dat je kan gaan (maar in mijn ogen ook het beste voor katten).  Tussenin heb ik nog Porta gevoerd aan 4 euro/kg. En weet je wat? Tussen die goedkope brok en die Porta, zat geen cent verschil in kosten als ik het per dag uitrekende. Ze hadden gewoon maar de helft zoveel nodig daarvan.  Je moet me niet geloven, maar ik heb het zelf ondervonden.

Er zit ook een heel verschil in samenstelling in.  Die goedkope was graan met vleessmaak (en kwam er dus net zo hard vanachter weer uit) en in Porta zit tenminste meer vlees dan graan.  In Orijen zit helemaal meer vlees, en enkel wat aardappel en groenten voor de binding, dus daar aten ze nog een stuk minder van dan van de Porta.  Uiteindelijk kwam die Orijen wel duurder uit dan wat ik voorheen voerde, die dan weer wel.
Maar toen ik dan op BARF overging, koste mij dat op dat moment bijna net zoveel als toen ik Porta voerde (ietsje meer).  En dus minder dan bij Orijen. 
Nu voer ik duurdere zaken dan toen ik begon met BARF, deels omdat ik daarvoor kies, deels omdat het spiervlees een stuk duurder geworden is.  Of ik kan niet meer aan zo goedkoop spier geraken als toen.  Ik begon aan zo'n 2,2 euro/kg (katten is altijd duurder dan een hondenmenu, minder bot, en geen pens ;)), en nu voer ik zeker 2,5 euro/kg.  Maar dan nog... Zolang ik niet aan 4 euro/kg aan vlees kom, ben ik goedkoper uit dan op Orijen.  TOTW of wat dan ook dat je kan vinden van goede brok, maakt niet zoveel verschil.  Het zal wel wat schelen in prijs, maar het is uit te testen hoeveel je dan werkelijk moet voeren.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met BARF altijd goedkoper uitkom dan met die brokken van de beste categorie. ( En zeker dan RC, want dat bucht met een goede naam en een hoge prijs. )
Dat is evenwel zo voor katten!  Voor honden is het verschil iets minder groot, meen ik, omdat hondenbrokken echt wel een stuk goedkoper zijn dan kattenbrokken... Meer dan het verschil in menu bij versvoeren.

Mijn ervaring is ook dat de richtlijnen op de verpakking niet te volgen zijn om tussen merken te vergelijken.  Het ene merk geeft standaard te veel aan, het andere net te weinig.  Het is altijd zelf zoeken voor je kat.  En dat is met vers net zo.

Mijn conclusie is altijd geweest dat brok zeker niet goedkoper was.  Eerder duurder. Niet alleen is mijn eigen ervaring zo geweest, maar ik zie ook niet in hoe je met vers tot hetzelfde bedrag kan komen als je aan een echt goede brok kwijt zou zijn. Die dingen zijn duur!
Wat ook nog was is dat ik op alleen brok, elk jaar met mn katten naar de DA kon voor gebitsverzorging.  60 euro/kat, reken maar uit.
En wat vond ik daarop?  Stukjes rauw vlees voeren om hun tanden schoon te maken. En dat waren zo'n kleine hoeveelheden dat die zeker in de supermarkt gekocht werden.  Als je dat erbij telde, ben ik op compleet rauw vlees zeker goedkoper uit!

Dat kwam ook goed uit, want mijn ventje snapte daar allemaal niets van, waarom de katten steeds maar ander voer moesten hebben. Als ik steeds duurder was gegaan, had hij daar nooit akkoord mee gegaan.  Het is maar omdat hij ook zag dat hun vacht verbeterde, omdat hun tanden dan schoon bleven enz, én omdat het in prijs bijna niet scheelde, dat ik hem on board kreeg.
Ja echt  ;)
Dit zijn ook niet mijn eerste katten en het setje hiervoor at commercieel, via via kan ik een "Goede"{  brok in Duitsland bestellen en dat zou aardig wat goedkoper zijn dan KVV.
Blik zou ik opzich minder bezwaar tegen hebben om aan een kat te voeren, daar nog wel eens naar gekeken maar het criterium "Geen suiker en geen graan" zorgde ervoor dat het minimaal net zo duur zou zijn om ze op blik te zetten.
Maar goed, zoals ik al zei voor een kat vind ik een brok sowieso geen optie.

Een goed bedoelende buuf die ooit een weekendje oppaste en ze wilde verwennen kocht Whiskas brokken voor ze....en dat snapten ze werkelijk waar niet  ;D
#3035930
Ik heb ook wel eens gerekend. De precieze bedragen weet ik niet meer maar.

-KVV is het duurst.
-Nierdieet brokken zijn duurder dan BARF.
-BARF valt hier dus tussenin.
-Anders zou ik een koudgeperste brok voeren, niet de allerduurste merken, dat is wel goedkoper dan BARF.

Maargoed, BARF is gewoon de optie waar ik me het beste bij voel.
#3035947
May Linn schreef:
Ik voer ongeveer per week:
1500gr pens        1,50 euro
6500gr vleesbot  6,50 euro
1250gr orgaan    2,50 euro
3000gr spiervlees  6,75 euro
Vleesbot voor 1 euro per kg?
Spiervlees voor 2,25 per kg?

Sorry maar dat krijg ik dus nergens. Dan vraag ik me toch echt af wat voer jij dat je vleesbot voor 1 euro en spiervlees voor 2,25 per kg hebt.

Hert goedkoopste vleesbot wat ik voer kost 1,50 per kg en het goedkoopste spiervlees zit op 3 euro per kg
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door