Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3032897
*Lia* schreef: Ik maak het ook zelf:
1 kilo frituurvet (4 pakjes van 250 gram)
1 grote pot pindakaas
1 pond rozijnen
1 netje grof gemalen pinda's (ik maal ze zelf in een oude koffiemolen)
Hand gedroogde meelwormen

Het gaat erin als koek.
Ohhh, dit is ook een mooi recept zeg!
Door keetje
#3032922
Ik voer het hele jaar door. De vettige dingen pas rond deze tijd maar zaden, meelwormen etc. heb ik voor het gevoegelte klaarliggen.
Alles komt hier vreten, tortelduifjes, houtduiven, mussen, spreeuwen,winterkoninkjes,kool/pimpel/staartmezen, bonte spechten,  kruisbekken, groenlingen, appelvinken, putters, boomklevertjes, boomkruipertjes en weet ik veel wat voor vogeltjes nog meer. Het is hier altijd een aan en af vliegen van vogeltjes. Zal ook wel komen omdat we tegen het bos/hei aanwonen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3032966
Vogelpindakaas maak ik zelf van rauwe pinda's die ik bij de Turkse/Marokkaanse supermarkt koop. In de keukenmachine malen, beetje olie erdoor malen, potje vullen. Niet te veel olie want dan loopt de pindakaas uit de pot. Deze pinda's zijn zacht en blank, ze zijn geblancheerd om het velletje te verwijderen. De vogels zijn er gek op. De pindakaaspot hangt hier in een kooi zodat de kauwtjes en eksters er niet bijkunnen, anders is binnen een dag de pot leeg  :-X De kleintjes kunnen er allemaal bij evenals de specht.
Vetpotjes met zadenm muesli, rozijntjes maak ik van vast runder(frituur)vet.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3048205
Heb zojuist het 5e kilo frituurvet, grote pot pindakaas, pindanetje grof gemalen, pond rozijnen en een flinke hand gedroogde meelwormen, in de pan gedaan. Hij staat nu buiten af te koelen. Geregeld naar buiten om te roeren. Anders zit alles onderin de pot als je het te snel erin doet. Het is ook leuk om havermout te mengen met wat plantaardige olie met wat rozijnen en gedroogde meelwormen te geven. Spreeuwen zijn er dol op. Straks weer de potten vullen en er kan weer gesmuld worden. Morgen weer nieuwe voorraad vet- rozijnen halen. Ook de vetbollen waar de vogels niet meer bij kunnen smelt ik gewoon mee. Voor het donker wordt zitten nu de laatste spreeuwen even hun buikjes vol te proppen. Zij gaan niet met een leeg maagje de nacht in.
Door tt-tjes
#3048266
Pauline schreef: Hier wordt de vogelpindakaas niet gegeten en de gewone wel.  :-X
hier ook. Wat ik wel vaker doe is ossewit smelten en daar voer in. En dan plakken van maken. Vinden ze ook errug lekker.
Door Lizzy
#3048617
Wij hebben volgens het recept van Pike en Lia ons eigen bedenksel gemaakt. Van rauwe pinda's met wat olijfolie pindakaas gemaakt, frituurvet gesmolten, pindakaas, pinda's, meelwormen, zaadjes erbij gekiept. In kopjes gedaan die we bij de kringloopwinkels zijn wezen halen. In de boom gehangen. En nu zat er dus gisteren 3 meter van mijn keukenraam................

Een kleine roodbonte specht  :circle: :circle: :circle:

Dus ik gauw foto's maken met mijn telefoon, durfde niet meer te bewegen, beter dan dit is het helaas niet geworden, weinig (geen) bewijs. Hij zit op het kopje voor het vogelhuisje dat aan de schuur hangt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pike
#3048664
Gaaf he zo'n specht. Die komt hier ook op de pindapot af. Ik heb er nu een pot inzitten met gesmolten rundervet gevuld met zaadjes, havermout e.d. maar die eten ze niet  >:( blijkbaar was mijn pindakaas lekkerder  :-\ dus ik ga vanmiddag maar weer gauw pinda's halen en zet de vetpot voor de kauwtjes neer. Die vreten altijd alles  ::)
Door tt-tjes
#3049103
Ik heb me rot gezocht naar meelwormen, maar weet niet waar ik die hier nog kan krijgen. Jumper heeft ze normaal maar was totaal uitverkocht. Zou Intratuin ze hebben?
Laatst gewijzigd door tt-tjes op ma 29 dec 2014, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door