Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ruisje
#3080934
pearlsofpassion schreef: Die tabby-vererving is wel heel interessant. Bedankt daarvoor! ;)

Het klopt wat je schrijft hoor, ik kan er geen fouten in ontdekken met wat ik ervan weet.  Ik geloof gewoon dat je de combinatie's waaruit wel rode katers maar geen rode poezen kunnen voortkomen, vergeet.  Net doordat die combinatie's wel bestaan, is de kans op rode katers iets groter dan rode poezen.  Over de gehele populatie.
Als je vooraf uitgaat van een bepaalde oudercombinatie waaruit rode poezen kunnen voorkomen, is de kans op rode katers of rode poezen uit deze combinatie inderdaad even groot. Net als zwarte poezen en katers, zoals je al aangaf.  Maar er zijn niet enkel dit soort oudercombinatie's mogelijk, in een kattenpopulatie. 
En als je uitgaat van een combinatie waar wel rode katers uit kunnen voorkomen, maar geen rode poezen is die kans niet meer gelijk.  Bij de combinatie van een rode poes en zwarte kater vb, zullen alle katers rood zijn, en alle poezen schildpad.  De kans op rode katers (zekerheid) is in dat geval dus veel groter dan rode poezen (geen kans). 
Als je dan de kansberekening neemt over deze beide voorbeeld combinatie's heen. Hoeveel rode poezen en rode katers er voortkomen als je de kittens uit deze twee oudercombinatie's samentelt, dan krijg je dubbel zoveel rode katers als rode poezen.  Je hebt uiteraard een deel schildpadpoezen, terwijl er helemaal geen schildpad-katers zijn... ;)
In een populaties heb je dus verschillende mogelijke combinatie's.  Combinatie's waaruit rode poezen kunnen voortkomen en net zo goed rode katers:  Schildpadmoeder x rode vader, rode moeder x rode vader.  En ook combinatie's waaruit enkel rode katers en geen rode poezen voorkomen: schildpadmoeder x zwarte vader, rode moeder x zwarte vader.  Verder zijn er ook nog combinatie's die natuurlijk enkel zwarte of schildpadkittens geven zoals zwarte moeder x rode vader of zwarte moeder x zwarte vader.  Deze doen hier echter niet ter zake omdat we de verschillen in kans tussen een rode kater en rode poes vergelijken. 
Het feit dat deze combinatie's ook voorkomen, beïnvloed echter wel de kans op bepaalde oudercombinatie's en die hebben dan weer invloed op het voorkomen van rode katers of poezen in de populatie.  Hoe meer zwarte katten tov rode katten in de populatie, hoe meer verschil er in kans op rode katers en rode poezen zit.  Om de eigenlijke kansen uit te rekenen, wordt het dus wel nog een stuk ingewikkelder en afhankelijk van welke populatie de vergelijking plaatsvind. 


Ik greep terug naar HTK populatie's omdat, wanneer men zegt dat rode poezen zeldzamer zijn dan rode katers, dat meestal over HTK's gaat.  Asielkatjes, of kittens van bij mensen thuis. 
Bij raskatten worden de combinatie's door de mensen gekozen en  zijn er soms voorkeuren in kleuren binnen een ras. Dus de kleuren binnen het ras worden beïnvloed ipv dat ze ad random zijn zoals bij loslopende katten.  Het is inderdaad waar dat bij HTK's een groot deel van de katten gecastreerd zijn. Maar tenzij je ervanuit gaat dat bepaalde kleuren eerder gecastreerd worden dan andere, heeft dat geen effect en zijn de kleuren van de ouders die deelnemen aan het voortplanten van de populatie nog steeds ad random (dus geen inmenging van de mens).  Ik geloof niet dat zwarte katten eerder gecastreerd worden dan rode katten... 

En nu stop ik er ook mee, want het is inderdaad heel erg off-topic. ;)
Ik was geen combinaties vergeten hoor. ;) En inderdaad de kans op een rode kater is groter dan een rode poes, evenveel als dat de kans op een zwarte kater groter is dan een zwarte poes. Dat komt omdat er bij katers maar 2 verschillende kleuren mogelijk zijn en bij poezen 3! ;)
Ja, ik had dus ongelijk en had moeten zeggen dat een rode poes net zo zeldzaam is als een zwarte poes. :biggrin2:

Ik had alle mogelijkheden voor mijn vorige reactie even opgeschreven:

schildpad moeder x zwarte vader:
zwarte poesjes
schildpad poesjes
zwarte katertjes
rode katertjes

schildpad moeder x rode vader:
rode poesjes
schildpad poesjes
zwarte katertjes
rode katertjes

rode moeder x rode vader:
rode poesjes
rode katertjes

rode moeder x zwarte vader:
schildpad poesjes
rode katertjes

zwarte moeder x zwarte vader:
zwarte poesjes
zwarte katertjes

zwarte moeder x rode vader:
schildpad poesjes
zwarte katertjes

Voor wie zich afvraagt hoe het zit: Katers krijgen de kleur van de moeder èn poezen de kleur van de vader en moeder samen! :)

Nu stop ik echt! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 02 mar 2015, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#3080946
Wij wilde heel graag een maine coon of noorse boskat.
Nu is een halve maine coon op ons pad gekomen ( omdat vader onbekend is ).
Qua uiterlijk en karakter is hij een maine coon.
Door keetje
#3080982
Tjee, wat een verhalen alleen om mijn opmerking dat ik 2 rode poezen heb?  :)

Sientje, mijn autistische poes die overleden is was ook rood. Nelis, onze 3poot was ook rood. Om de een of andere reden komen er steeds roden op mijn pad.
En nu dus weer 2 rode poezen en een rode kater.
Allemaal EKH trouwens.
Door Ruisje
#3080996
keetje schreef: Tjee, wat een verhalen alleen om mijn opmerking dat ik 2 rode poezen heb?  :)

Sientje, mijn autistische poes die overleden is was ook rood. Nelis, onze 3poot was ook rood. Om de een of andere reden komen er steeds roden op mijn pad.
En nu dus weer 2 rode poezen en een rode kater.
Allemaal EKH trouwens.
Ach, we nemen wel eens een hele lange zijweg in een topic. ;D
Maar... uh, met zoveel rode katten ken je natuurlijk ook de uitdrukking 'Rooien en valen zijn donderstralen!' :biggrin2:
Door Ruisje
#3081002
lightning schreef: De lijst met die klopt niet met wat er uit wat komt. Er is veel meer mogelijk.

http://www.briticamagnifico.nl/pages/su ... euren.html

Niet te vergeten ook wat poes of kater onder hun jasjes nog dragen.
Al die kleuren zijn afgeleiden van (de basiskleuren) zwart of rood! Lilac bijvoorbeeld (was onze Ruis z'n kleur) is genetisch zwart -- Lilac is de verdunde kleur van chocolate wat op zijn beurt weer een afgeleide is van zwart.
Onder welke jas? Alleen wit is een jas ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081126
Ik ga toch met Ruisje on this one.
Kleur ligt op het X-chromosoom. Ik dacht voorheen dat er een heleboel mogelijke kleuren waren, en dat vb black tabby een ander gen was dan zwart.  Maar ik kan de uitleg volgen dat dat gewoon een variatie is op een basiskleur(en die variatie ligt vervat in een heleboel andere genen, duidelijk). Je hebt een gen tot uiting voor tabby (en dan wordt je black tabby) of je hebt een gen tot uiting om geen tabby te zijn (en dan ben je effen zwart).  Ik begreep voorheen ook al niet waarom een lapje altijd rood-zwart of creme-blauw was (of andere variatie's).  En nooit creme met zwart vb.  Of rood-blauw.  En met deze uitleg is dat dus duidelijk.  Het is dezelfde basiskleur, alleen hebben ze een ander gen dat het verschil maakt tussen rood en creme en zwart en blauw, waardoor deze kleuren altijd hand in hand gaan.

Je hebt een heleboel varianten op kleuren, en dat zijn genen die vererven. Die liggen op normale chromosomen en kunnen dus latent aanwezig zijn en niet tot uiting komen in de kat zelf, maar wel terug in de nakomelingen. Ze zijn onderhevig aan dominant en recessief (effen zwart is duidelijk dominant over tabby)
Maar de basiskleur ligt op het X-chromosoom. En dus is er maar plaats voor 1 kleur, en kan het nooit dominantie-gerelateerd zijn. Dat is onmogelijk bij genen op geslachtschromosomen.  Bij de katers 1 kleur voor de hele kat, bij poezen 1 kleur voor elke plaats op het lichaam (afhankelijk van welk X-chromosoom op die plaats actief is en welk uitgeschakeld).

Ik heb me er eens een beetje in verdiept bij gerbils, en daar heb je echt oneindig veel kleurslagen.  Een heleboel genen die invloed hebben. Je hebt diluted, en smokey, enz... En afhankelijk van welke van die variatie's tot uiting komen en welke basiskleur ze op toegepast worden, krijg je die hele waaier aan kleuren die mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 03 mar 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#3081169
Ruisje schreef: Ach, we nemen wel eens een hele lange zijweg in een topic. ;D
Maar... uh, met zoveel rode katten ken je natuurlijk ook de uitdrukking 'Rooien en valen zijn donderstralen!' :biggrin2:
Klopt helemaal. Ik vind dat roden over het algemeen een ander karakter hebben. Toch wat pittiger, de poezen zeker.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3081288
keetje schreef: Klopt helemaal. Ik vind dat roden over het algemeen een ander karakter hebben. Toch wat pittiger, de poezen zeker.
Echt wel mijn rode Tijger ( poes ) deed haar naam echt eer aan ! Pittig is nog zacht uitgedrukt . Mijn rode kater is heel rustig maar heeft zn streken , ben benieuwd hoe het andere rode monstertje word , de verwachting is vooral het rustige typische ragdol karakter van zijn lieve knuffelmoeder
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081290
Poezen zijn zowiezo al een stuk pittiger dan katers. Eigenwijzer en pittiger.
Maar de rode zouden wel eens nog wat meer kunnen zijn ja. Misschien daarmee dat de lapjes en schildpadjes daarom bekend staan...
Ik ken wel een knalrode poes, die heel rustig is...  Zekerheden heb je natuurlijk nooit.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3081572
Sien is ook rood!
Ik weet niet of ik haar karakter als pittig zou omschrijven. Wel is het een apart geval  :P

Otje is driekleur en eigenlijk heel lief en schattig.
Door BelleFae
#3081715
Naast de prachtige Heilige Birmaan (die ik nu heb en heb gefokt) zou ik zoveel rassen willen haha.
Brits Langhaar, Brits Korthaar, Maine Coon etc.  :D

Maar de Birmaan is toch wel mijn ras..  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door