Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022429
Lizzy schreef: Wat heeft het eigenlijk voor zin, dat ophokken, als het vooral wilde vogels zijn die het overbrengen? Die blijven toch gewoon over ons land vliegen, kippen of niet? Wat maakt het dan uit dat mijn kippen opgehokt zijn en de Turkse Tortels in mijn tuin de grootste lol hebben?
Vroeg ik me ook al af. Ook omdat de besmette kippen geen uitloop hadden en dus niet zijn besmet door overvliegend wild.
Door eelke
#3022431
Ik denk inderdaad omdat je zelf een turkse tortel niet aanraakt.

Angelique schreef: Vroeg ik me ook al af. Ook omdat de besmette kippen geen uitloop hadden en dus niet zijn besmet door overvliegend wild.
Misschien had de nieuwe lading hennen wel een uitloop gehad?

Of kunnen vliegende vogels wel de loodsen in?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022433
eelke schreef: Ik denk inderdaad omdat je zelf een turkse tortel niet aanraakt.


Misschien had de nieuwe lading hennen wel een uitloop gehad?

Of kunnen vliegende vogels wel de loodsen in?
Geen idee, de eerste berichten zeiden dat de kipsen daar geen uitloop hebben. Lijkt me ook best lastig met 150.000 kippen.  En nieuwe kippen arriveren als kuikentjes en die zullen in de kuikenfabriek ook wel geen speelweidje gehad hebben. Maar goed, als je door contact met vogelstront besmet kan raken, dan is dat natuurlijk zo geregeld als je dat per ongeluk onder je schoenen hebt zitten .
Door keetje
#3022459
Wat ik begreep is dat het bedrijf een eigen broederij heeft en dus de kuikens van eigen erf heeft. Dus niet van een ander bedrijf. Als ik het goed begrijp zijn de kippen daar dus geboren en opgefokt en gaan als ze uitgelegd pas van het erf.
Door Samjo
#3022469
pff wat een ellende weer.
Heb mijn krielkipjes onder in de volière gestopt. Hebben ze tenminste nog 6 vierkante meter om heen en weer te lopen. Gelukkig hebben we vorig jaar de gehele buiten volière afgedekt met golfplaat dus ze zijn bedekt. Neem aan dat dat voldoende is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022507
keetje schreef: Wat ik begreep is dat het bedrijf een eigen broederij heeft en dus de kuikens van eigen erf heeft. Dus niet van een ander bedrijf. Als ik het goed begrijp zijn de kippen daar dus geboren en opgefokt en gaan als ze uitgelegd pas van het erf.
Ach so, oké.
Door Mandarijn
#3022554
Pluimvee-experts van de Europese Commissie denken dat de besmetting met vogelgriep veroorzaakt is door trekvogels. Die zijn op hun winterroute naar het zuiden vermoedelijk in contact geweest met vogels uit Azië. In Japan en Korea komt deze vorm van vogelgriep veel vaker voor.

Zaterdag werd in Nederland vogelgriep vastgesteld bij een pluimveebedrijf in Hekendorp, in de provincie Utrecht. Gisteren is een geval van vogelgriep opgedoken bij een boerderij in Engeland met 6000 eenden. Vermoedelijk gaat het hier ook om dezelfde variant van vogelgriep. In Duitsland dook twee weken geleden eenzelfde geval van vogelgriep op bij een kalkoenenhouderij. Toen zijn 30.000 kalkoenen afgemaakt en is het gebied afgesloten.

Omdat de boerderijen geen contact met elkaar hebben, denken de experts dat de vogelgriep is overgedragen door trekvogels. Bron: NOS.nl
Ik denk dat de boer van het bedrijf vreselijke pech heeft gehad. Kan goed dat er een besmette trekvogel bij zijn bedrijf in de buurt is geweest en dan kan via de ontlasting van zo'n vogel en domme pech zijn bedrijf zijn besmet.

Trouwens de wilde vogels trekken de komende weken verder naar het zuiden. De experts kijken niet verrast op als er de komende weken meer gevallen opduiken in landen waar veel pluimvee wordt gehouden (denk aan België, Frankrijk,  Italië).
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3022562
Kinderboerderij voorlopig 3 dagen gesloten

de groene bakken mogen niet worden opgehaald (groente en fruit afval) alsof niemand iets in de grijze daarvan gooit!!!!!!!!!!
Door Lizzy
#3022640
Wat een ellende allemaal... Nou ja, de kippen hebben de eerste ophokdag goed doorstaan in de kas. Kreeg nog wel een hartkleppentest :-X. Ik had ineens nog maar 3 hennen. Een (1) hen pleite. Kan toch niet, de kas zat dicht! De lichte paniek brak uit "zou ze dood in het nachthok liggen, nee toch?". Ik kijken, nee hoor, niks. De tuin afgezocht, bij de buurman gekeken. Niks. En ineens valt mijn oog op het kratje achter in de kas, waar de zak strooisel in staat. Ja hoor, daar zat 1 van die mutsen, tussen een omgevallen zak stro en de rand van het krat. Bezig met een ei. Maar omdat ze er een beetje lijp bij lag, heb ik haar daar toch maar uitgepakt, bekeken, laten lopen en toen dacht ze denk ik "stik, dan leg ik toch midden in het hok een ei ::)". Pfft. Het hart doet het nog......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022862
*Marga* schreef: Kinderboerderij voorlopig 3 dagen gesloten

de groene bakken mogen niet worden opgehaald (groente en fruit afval) alsof niemand iets in de grijze daarvan gooit!!!!!!!!!!
Verschilletje is zal zijn dat die grijze kliko rechtstreeks naar de verbranding gaat en die groene niet.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3022895
Angelique schreef: Verschilletje is zal zijn dat die grijze kliko rechtstreeks naar de verbranding gaat en die groene niet.
Nu gaan die mensen het toch in de grijze bak gooien, trouwens dat zal er toch wel in zitten, sommige gebruiken die groene bak niet eens :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3022896
*Marga* schreef: Nu gaan die mensen het toch in de grijze bak gooien, trouwens dat zal er toch wel in zitten, sommige gebruiken die groene bak niet eens :-\
Leuk dat je mijn posting quote...heb je 'm ook gelezen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door