Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jolly
#3031506
Lizzy schreef: Ik ben heel eerlijk. Ik vind vaccineren helemaal niks. Maar als ik daarmee het leven mijn kippies kan redden (aan kan tonen "opzouten, niks ruimen, mijn kippen zijn gevaccineerd"), doe ik dat wel.
Helaas Lizzy  :(  :-\ :sofa:, als er bij jou op de hoek (bij wijze van spreken) vogelgriep uitbreekt, zullen ze jou kippies testen en die hebben dan residu van het vaccin in zich, ze testen dan dus positief op vogelgriep en er kan dan niet aangetoond worden welke variant dat is. Dan wordt er gewoon geruimd.
Je kips kunnen dan dus ondanks dat ze gevaccineerd zijn drager van een andere variant vogelgriep zijn.
Tevens is er voor deze H5N8 nog geen vaccin.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3031509
Als ze het zo doen, is het nog niet zo erg, want dan zullen ze waarschijnlijk gewoon negatief testen als ze opgehokt blijven.
Maar ik denk dat Lizzy zich vooral zorgen maakt dat ze helemaal niet gaan testen, gewoon preventief gaan ruimen. En wat dan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3031513
Martine-Tom schreef: Ik verlang steeds meer naar een wereld waarbij jij kippen houd en de buurman koeien en je met elkaar ruilt, dat je aardappels koopt op de markt die het ook weer lokaal ingekocht hebben.... :-\
Dat ga je in r"dam zuid niet vinden hoor  :biggrin2:

Maar goed, terug naar zo'n 70 jaar geleden dus. Jammer alleen dat de bevolking wat vermeerderd is en dat jouw wereld voor de meesten niet haalbaar is. Op hetk platte land zou je nog best een end kunnen komen.
Door Lizzy
#3031514
Jolly schreef: Helaas Lizzy  :(  :-\ :sofa:, als er bij jou op de hoek (bij wijze van spreken) vogelgriep uitbreekt, zullen ze jou kippies testen en die hebben dan residu van het vaccin in zich, ze testen dan dus positief op vogelgriep en er kan dan niet aangetoond worden welke variant dat is. Dan wordt er gewoon geruimd.
Je kips kunnen dan dus ondanks dat ze gevaccineerd zijn drager van een andere variant vogelgriep zijn.
Tevens is er voor deze H5N8 nog geen vaccin.
OK.... Duidelijk. Dank voor je uitleg :-*. Maar hoe gaat het verder in z'n werk bij hobbykippies? Ik bedoel, nu is in Zoeterwoude vogelgrieppleuris uitgebroken, hoeveel zorgen moet ik me maken en wanneer en waarom zou men besluiten dat mijn kippies geruimd moeten worden?
Door Martine-Tom
#3031515
Angelique schreef: Dat ga je in r"dam zuid niet vinden hoor  :biggrin2:

Maar goed, terug naar zo'n 70 jaar geleden dus. Jammer alleen dat de bevolking wat vermeerderd is en dat jouw wereld voor de meesten niet haalbaar is. Op hetk platte land zou je nog best een end kunnen komen.
Niet  ??? :o

Het is ook niet dat ik er zwaar actief iets mee doe, maar als ik dit soort dingen lees besef ik me weer even hoe bizar we eigenlijk bezig zijn.
Door Jolly
#3031517
Lizzy schreef: OK.... Duidelijk. Dank voor je uitleg :-*. Maar hoe gaat het verder in z'n werk bij hobbykippies? Ik bedoel, nu is in Zoeterwoude vogelgrieppleuris uitgebroken, hoeveel zorgen moet ik me maken en wanneer en waarom zou men besluiten dat mijn kippies geruimd moeten worden?
Als je binnen 1 km van een besmet bedrijf woont, dan wordt het spooky. Dan gaan ze testen.
Door Mandarijn
#3031592
Dit staat nu op de site van de rijksoverheid:
Vogelgriep aangetroffen bij wilde eenden

Nieuwsbericht | 01-12-2014

In twee monsters van wilde eenden (smienten) in de omgeving van Kamerik bij Woerden is vogelgriep van het H5-type (hoogpathogeen) aangetroffen. De bemonstering is onderdeel van het onderzoek naar de mogelijke rol van wilde vogels in de verspreiding van vogelgriep in Nederland.

Daarnaast blijkt uit een analyse van het Centraal Veterinair Instituut (CVI) dat de drie hoogpathogene vogelgriepgevallen in Hekendorp, Ter Aar en Kamperveen onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgende stap

Op basis van resultaten uit het onderzoek naar wilde vogels en de analyse van het CVI zal Dijksma dinsdag 2 december 2014 tijdens het overleg met de sector bekendmaken wat de vervolgstappen zijn ten aanzien van de maatregelen die genomen zijn om vogelgriep te bestrijden.
Morgen maar kijken wat ze voor maatregelen gaan nemen en welke acties ze gaan ondernemen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3031604
Mandarijn schreef: Dit staat nu op de site van de rijksoverheid:

Morgen maar kijken wat ze voor maatregelen gaan nemen en welke acties ze gaan ondernemen.
De grenzen sluiten voor die eenden natuurlijk, wat anders. Of ja nee, je kan de kipsen natuurlijk ook nog meer Ab geven in voor-en najaar.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3031671
Deze mail kreeg ik zojuist in mijn mailbox:

Nieuwsbrief NBvH december 2014 Vogelgriep
Beste leden,
Op onze website proberen wij jullie zo goed mogelijk te informeren over de laatste stand van zaken over de vogelgriep.

We zijn tevreden dat het draaiboek van Economische Zaken, waar we veel tijd in hebben gestopt, goed wordt uitgevoerd. Dit bericht is ook verschenen in diverse regionale dagbladen waarbij ik gequote werd onder de kop "Les van eerdere uitbraak, hobbykip blijft gespaard" (zie bijlage).

Hobbypluimvee wordt niet meer preventief geruimd. De ophok/afschermplicht gold maar kort landelijk en nu alleen in de 10 km gebieden rond de besmette bedrijven. Watervogels kunnen niet opgehokt en daar wordt zorgvuldig mee om gegaan. Mochten jullie stuiten op NVWA medewerkers die onvoldoende hiervan op de hoogte zijn, laat het ons weten. Wij kunnen dan via ons netwerk zorgen dat het in orde komt.

De grootste schade voor het hobbypluimvee zit nu bij de rasfokkers. Zij kunnen geen tentoonstellingen houden.

De oorzaak van de uitbraken zijn nog niet achterhaald. Het verband met wilde vogels lijkt moeilijk te leggen nu zich de uitbraken keer op keer in gesloten bedrijven voordoen en er bij wilde vogels, noch bij eendenbedrijven virus is gevonden. Toch moet men bij het onderzoek alle opties openhouden.

Niet iedere dode vogel bij een hobbyhouder wijst op vogelgriep. Het tegendeel is gelukkig waar. Je kent je eigen dieren en je kunt zelf beoordelen of het nodig is om de NVWA te waarschuwen.

Als er vragen zijn kun je mailen aan
NBvH: [email protected] of
een vraag stellen op www.levendehave.nl of aan
rijksoverheid:  http://www.rvo.nl/actueel/nieuws/stel-u ... antcontact
Twitter: @PaulaPpolman

Bestuur NBvH
Paula Polman, Hans Meijer, Linda Zeevenhoven
Gebruikersavatar
Door kiara
#3032079
Net 144 gebeld hier vlak om de hoek zit een zieke eend, uitgezette veren, niet aangereden, ik loop daar wel vaak, in Hoofddorp is nog geen Vervoers verbod
In nieuw vennep wel, exact 5 min met auto
Vraag mij af of je nog kan bellen of het vogel griep is??
Heb ook 3 kipjes vind het maar niks zo dichtbij
Zijn dit verschijnselen ??
Door Lizzy
#3032102
kiara schreef: Net 144 gebeld hier vlak om de hoek zit een zieke eend, uitgezette veren, niet aangereden, ik loop daar wel vaak, in Hoofddorp is nog geen Vervoers verbod
In nieuw vennep wel, exact 5 min met auto
Vraag mij af of je nog kan bellen of het vogel griep is??
Heb ook 3 kipjes vind het maar niks zo dichtbij
Zijn dit verschijnselen ??
http://www.levendehave.nl/artikelen/ver ... vogelgriep
Gebruikersavatar
Door pike
#3032216
dinky89 schreef: Geen idee of het al voorbij is gekomen in dit topic maar er is nu dus vaccin en de toediening zonder naalden wordt doorgetrokken naar menselijke vaccinaties:
http://www.rug.nl/news/2014/11/nieuw_-v ... oor-kippen
De vraag is dan wel of die gevaccineerde kippen dan nog wel geëxporteerd mogen worden (lees: of andere landen die kippen wel willen importeren).
En dat vernevelen lijkt me overigens een eng idee.  :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door