Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3021498
Esther Q schreef: Het stikt van de berichten over voeding, entingen, gebruik van allerlei stoffen in de industrie, stralingen en wat al niet meer, waarin beweerd wordt dat van alles dat we al jaren, decennia, eten, gebruiken en doen 'nu ineens' slecht is. Het maakt ons ziek en ons milieu gaat eraan.
Nemen jullie de berichten serieus? Houd je je er veel mee bezig, of juist niet? Zet het aan tot het maken van andere keuzes? Of juist niet? Vind je het allemaal onzin? Stoor je je eraan? Of vind je het goed dat er aandacht voor is? Of meer genuanceerd, het ene daar kun/doe je wel iets mee, en het andere niet? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)
Ik kijk o.a. naar de bron. Als de bron "het voedingscentrum" is, kijk ik er niet eens naar/doe ik er niks mee. En ook sommige groepen die je voorbij ziet komen op facebook over chemtrails en andere complot-theorieen: die laat ik voor wat het is. Dat spreekt mij niet aan.

Maar ja, ik merk zelf dat ik last heb van sommige straling. Dus ik draag mijn mobiel niet lang bij me in de buurt en ik heb die dingen liever niet op de slaapkamer (helaas heeft Leo vaak avond/nachtdienst en ontkomen we er niet aan). Een magnetron hebben we niet omdat ik eten uit de magnetron goor vind. Niet eens zozeer vanwege de straling dus, dat we zo'n ding niet hebben. En het zal ook best niet goed zijn maar ja weet je, hier in de stad wonen naast een auto-weg: ik weet zeker dat dit rete-ongezond is. Maar ja, ik heb nou eenmaal niet de mogelijkheid om in het noorden van Zweden te gaan wonen.

Maar leuk vind ik het niet dat Sterigenics in Zoetermeer jarenlang teveel kankerverwekkende stoffen uit heeft staan stoten (illegaal) en wij 25 jaar onder de rook van Sterigenics hebben gewoond :-X

Vaccineren doe ik al jaren zo min mogelijk en het hoognodige en daar lees ik alles, voor en tegenstanders en dan luister en beslis ik op basis daarvan, op basis van mijn gevoel en op basis van mijn ervaringen. Mijn ervaringen met vaccineren zijn ronduit slecht te noemen.

En verder laat ik mijn logische verstand vaak op dingen los (en dat is dan wat IK logisch vind he). Ik vind het logisch dat vlooien, teken, wormengif niet gezond is voor je huisdier. En als het even niet hoeft, komt dat niet in de buurt van mijn huisdieren. Tenzij je niet anders kunt. Kijk als je hond besmet is met Franse hartworm, ga ik daar niet naar zitten kijken en stop ik er een gezellig pilletje propolis in, dan gaat de Botlek er in. Idem voor reguliere medicijnen. Ik neem en geef ze liever niet, maar als mijn hond bijna dood ligt te gaan van mastitis: dan gaat er echt wel een dikke AB kuur in.

En qua eten: ja idem. Het hangt er vanaf wie wat zegt. Zo'n Kassa Groen over kokosolie: ik neem er kennis van en ga na of er meer bekend is over dat zogenaamde nieuwe onderzoek van Wageningen. Kan er minder dan 3 keer niks over vinden, weet van tegen en voorstanders (heb er dagen over gelezen) en besluit dan gewoon dat ik zelf kokosolie blijf eten en aan mijn honden geef. Omdat ik niet geloof dat het zo slecht is als beweerd wordt. En ja, mag ik er diabetes of een te hoog cholesterolgehalte van krijgen: dat is dan jammer. Gegokt en verloren. Maar ik voel me er goed bij dus ik eet het. En de ene week is koffie gezond en de andere week ga je er dood aan. Nou, ik ben dol op koffie dus ik drink lekker twee bakjes per dag. Verder probeer ik zoveel mogelijk vers te eten. En waar kan biologisch. En ik eet zeker meer dan 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag. Maar helaas is echt goed eten duur. Dus probeer ik vooral om niet teveel te kopen voor weinig maar liever heel weinig te kopen van goede kwaliteit. Ik ben heel erg niet gecharmeerd van het "Action effect".

En het milieu: ik zamel plastic en papier/karton allemaal apart in. Ik gooi uit principe geen eten weg. Ik gebruik zo min mogelijk chemische reinigingsmiddelen. Maar ook hier geldt helaas weer: milieuvriendelijk is duur. Ik zou best met Ecover willen wassen, maar dit is ronduit onbetaalbaar. Ik zou best met Ecover of Sonett alles schoon willen maken maar dat is ronduit te duur. Dus probeer ik voor zo weinig mogelijk geld toch zo min mogelijk troep te kopen. Ik gebruik echt hoogst zelden chloor en dergelijke. Ik ga zo min mogelijk met de auto, want helaas, die van mij is een oude diesel en dus hartstikke vervuilend. Leo en ik hebben alles op alles op alles gezet om zo min mogelijk energie en gas te verbruiken en dat begint nu eindelijk de goede kant op te gaan. Ik sluit zonnepanelen nog steeds niet uit.

Het liefst, het aller allerliefst zou ik volledig zelfvoorzienend zijn. En de aarde niet/nauwelijks belasten. Ik was in Amerika voor mijn werk en op een vrij dagje ben ik wezen shoppen en zag deze:

Afbeelding

De Eco-Sphere. Dit is een gesloten eco systeem. En er leven garnalen, bacterieen en algen in. Ik vond dat ZO prachtig (wilde er eigenlijk een mee naar huis nemen maar dat kon en mocht niet) maar toen ik dat zag dacht ik "ja, dat wil ik ook, volledig zelfvoorzienend zijn, mezelf 100% kunnen bedruipen". Misschien in een volgend leven.
Door K&D
#3021520
Esther Q schreef: Opvallend hoe er tot nu toe bijna alleen op voeding wordt ingegaan!
Deels. Ik doel zeker ook op andere zaken als autorijden en ons consumptiegedrag. Wij hebben twee zuunige auto's en hebben daar bewust voor gekozen. Helaas redden we het met eentje niet, maar zodra het kan gaat er eentje weg. We proberen zo min mogelijk afval te genereren en doen lang met onze spullen, meubels etc. De helft van ons meubilair is ouder dan dat wij zijn. :biggrin2: omdat ik houd van dingen met karakter, die doorleefd zijn.
We maken ook veel zelf, en scheuren niet gelijk naar de Ikea of intratuin als we wat nodig hebben.
Pas als iets kapot is gaat het in de ton, en andere naar de kringloop. Kleding wordt weggegeven of gaat in de kledingcontainer.
Ik raak heftig in de stress als ik foto's zie van metropolen :-X . toevallig nog een leuke link: http://www.architecturendesign.net/30-i ... re-a-bird/ gezien, en van bv Mexico City wordt ik enorm depri. Al die mensen, troep, vervuiling, criminaliteit...dat kan niet goed zijn en gaan. Op geen enkel vlak.
Laatst gewijzigd door K&D op za 15 nov 2014, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#3021554
CelineS schreef: Ik lees het wel,maar doe er niks mee.Om eerlijk te zijn steek ik mijn kop in het zand en doe maar gewoon wat ik altijd al deed en wat ik altijd al at.En of dat goed zal zijn op lange termijn dat zie ik dan wel weer.Ik eet redelijk gezond(min.6 dagen per week groente en fruit),maar overdrijf er niet in.Ik wil graag iedere avond een koekje bij de koffie,en in het weekends gebak en een chippie,en wekelijks een patatje vind ik ook wel lekker.En verder denk ik er maar niet over na. :-\
Ik denk dat heel veel mensen zich hier ook zo in kunnen vinden :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3021555
Ik had alleen van het voedsel gelezen.

Maar wat betreft de andere dingen. Straling merk ik niets van, dus ik heb ook niet zo'n drang om er wat aan te doen. We hebben geen magnetron. Ik vind een magnetron in ieder geval niet iets om dagelijks uit te eten en we missen hem ook niet voor het gemak dat ie geeft. Wifi staat gewoon de hele dag en nacht aan en de mobiel ligt soms wel soms niet naast het bed. Ik denk dat met alle zendmasten ed in de stad, dat weinig verschil maakt.
Schoonmaken doe ik nu meer met de stoomreiniger, dat scheelt best wel wat schoonmaakmiddel. Ik gebruik verder wel reguliere producten, maar minderen is wel prettig. Verder sta ik daar niet zo bij stil, ook niet bij mijn eigen verzorgingsproducten.

Entingen heb ik niet meer nodig, tenzij iets bijzonders en dan beslis ik wel of het gepast is of niet. De dieren worden alleen nog nav titers geënt. Oscar moet eigenlijk weer rabies hebben, want we willen wel eens naar DL of Belgie, maar aangezien dat momenteel niet lukt, zal dat nog wel even duren. Ik vind het ook helemaal niet erg dat ie hem bijvoorbeeld pas volgend voorjaar krijgt, terwijl hij nu verlopen is. Ontwormen alleen na ontlastingonderzoek.

En verder blijf ik bij wat ik over het voedsel zei. Dat geld ook voor de andere dingen: ik laat het maar wat langs me heen gaan. Je gaat tegenwoordig overal dood aan. Wat mij betreft komt dat heel erg voort uit het idee dat we met zijn allen niet meer ziek-zwak-misselijk mogen zijn of dood mogen gaan. Zo heb ik ook mijn eerste oproep voor een uitstrijkje voorbij laten gaan. Ja, ik zou nu wel eens de kans op een vroege diagnose voor iets heel engs voorbij kunnen laten gaan. Maar ik zou morgen ook onder een auto kunnen komen, ofzoiets. Ik heb niet zo de behoefte om al die risico's af te willen dekken.
Door Borke
#3021557
Aan de ene kant erger ik me er behoorlijk aan. Al dat gepraat over het klimaat, milieu en noem maar op.
Dan rijden wij in een Prius, maar ik betwijfel of dat nou zo'n milieubijdrage levert...  :-\

Aan de andere kant vind ik het goed dat met veel informatie de mensen, die dat willen, bewust kunnen zijn/worden dat er iets te kiezen valt in hoe je je leven wilt leiden.
Meer bewustwording, in plaats van klakkeloos maar doen wat er altijd gedaan werd  :biggrin2:

En ja door al dat 'milieugezeur'  zet ik nu een kliko aan de straat die slechts voor 1/5 deel gevuld is.
We hebben veel minder afval, gooien veel minder weg, scheiden ons afval en dan hoop ik maar dat er iets positiefs met dat gescheiden afval gedaan wordt.

Ten aanzien van voeding vind ik het minder ingewikkeld.
Alles wat mijn oma en haar generaties van voor 1900 niet als voedsel herkenden, dat eet ik bij voorkeur niet.
Hoe langer de ingredientenlijsten op verpakkingen, hoe minder aannemelijk dat wij het product kopen.
Alles wat de overheid en de gesubsidieerde organen verkondigen over voeding (en deels ook over vaccinaties), neem ik sowieso niet serieus. Daar spelen mij te veel financiële belangen in mee van de industrie.

Gezondheidsproblemen voor mijzelf of onze dieren, los ik bij voorkeur alternatief op.
Ik luister daarbij graag naar mijn gevoel en intuïtie.
Als het niet werkt, dan toch maar m.b.v. chemie.

Wat ik wel lastig vind, is het kopen van vlees en vis die minder dieronvriendelijk is geproduceerd en met minder kans op allerlei verontreinigingen.
Vegetariër worden is voor mij geen optie.

Leven is ook keuzes maken en daarmee risico's lopen.
Eens ga ik dood, dat moment zal komen.
Ik probeer mijn leven naar mijn normen en waarden zo goed mogelijk te leven, met gezonde keuzes voor mijzelf en voor de wereld en als het voorbij is, dan ga ik dood...
Ook dat hoort bij het leven  :)
Door Esther Q
#3021560
Lizzy schreef: Hoe is dat voor jouzelf Esther? Ben ik wel benieuwd naar!
Mijn kijk is wel veranderd sinds ik hier woon. In NL kon ik me nog wel eens in de dingen vastbijten. Om een voorbeeld te noemen, toen ik leerde dat het lichaam bij gebruik van deodorant allerlei stoffen uit de deo opneemt, die je vervolgens weer moet uitscheiden, omdat je lichaam niks aan die stoffen heeft, of ze in het ergste geval schadelijk zijn, en die uitscheiding weer energie kost en wat met sommige stoffen niet zomaar lukt omdat ze in de lever of elders blijven zitten, dan ging ik met enorm veel daadkracht op zoek naar een gezond alternatief. Zo kocht ik bv een tijd lang Deo2 en vond dan dat ik goed bezig was. Nu gebruik ik gewoon helemaal geen deo meer. En ik zoek oplossingen steeds vaker in non-consumeren, ipv ‘goed’ consumeren. Dat geeft veel rust. Met ‘goed’ consumeren steun ik ten slotte nog steeds die consumptiemaatschappij, die volgens mij ten grondslag ligt aan zowat alle ‘problemen’. Deo2 zit nl ook in een plastic flesje met nog een plastic hoesje eromheen, en wordt ook de halve wereld over vervoerd, voordat het bij mij in de kast terecht komt. Dus of dat nou zoveel beter is…

Soms hoor of lees ik iets en dan wil ik ineens daarvan het naadje van de kous weten. Dan zoek ik van alles op. Daar kan ik ook dagen of zelfs weken mee bezig zijn. Maar dat heb ik toch steeds minder hier. Ik besef dat het al snel om details gaat die zo los staan van het totale plaatje dat het imo haast onzinnig is om er op die manier naar te kijken. Ik wil me liever concentreren op de hoofdzaken. De hoofdzaken zijn voor mij zo helder als wat. We eten teveel. We kopen te veel. We verbruiken teveel energie. We vervuilen teveel. En we zijn met teveel.

Verbaasd over berichten over allerlei schadelijke effecten ben ik totaal niet. Misschien komt dat door mijn achtergrond. Mijn grootouders waren antroposofisch. Mijn oma is dood gegaan in een antroposofische instelling, waar ze elke dag biologisch dynamisch at. En naar de ‘vooruitgang’ werd altijd kritisch gekeken bij ons thuis. Dat je beter de fiets nam, dat je beter groente en fruit at ipv eten uit een pakje, dat je beter zuinig deed met schoonmaakmiddelen en shampoo en heet water uit de boiler omdat alles het riool inging en daar toch weer iets mee moest gebeuren voordat wij het water weer konden drinken, dat je niet zomaar medicijnen gebruikte, niet tien paar schoenen nodig had en dat soort dingen is er bij mij met de paplepel ingegoten. Toch ben ik duidelijk een product van de consumptiemaatschappij. Het is voor mij nog steeds een heel vanzelfsprekende gedachte dat als ik iets wil, ik dat iets gewoon ff koop. In plaats van maak, of gewoon niet nodig heb. Lekker makkelijk. En waarom niet. Want iedereen doet dat toch. Ik vind het een uitdaging om daarvan los te komen. En ik geloof dat als de consumptie van ons allemaal drastisch zou zakken heel veel schadelijke effecten geen noemenswaardige problemen meer zouden geven.

Dat koffie de ene dag gezond is en je er de andere dag van dood gaat verbaast me ook niks. Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Op welk detail je inzoomed. En hoe je het resultaat interpreteert. Al die tegenstrijdige berichten zeggen mij dat het leven immens complex is. En zelf voel ik niet zo de behoefte om die complexiteit te bevatten. Niet op het niveau van details en hoe die met elkaar interactie hebben althans. Ik geniet liever gewoon van een mooie boom, dan dat ik dat ding ga ontleden, zeg maar.

Als ik meer geld had zou ik wel alles aan eten biologisch dynamisch kopen. Ik kan me echt schuldig voelen als ik bioindustrie troep koop. En ja, nee, niet alles uit de bioindustrie is zo vreselijk, maar ik zie aan het pakje niet wat erachter schuil gaat. En als ik aan die arme beestjes denk dan kan ik echt in tweeën breken… zo las ik hier ooit voor het eerst hoe het eraan toe gaat in de donsindustrie. Ik heb en gebruik mijn donsjas en deken nog steeds. Maar er gaat eigenlijk geen dag voorbij zonder dat ik besef hoe die dingen tot stand zijn gekomen. Dat dat bewustzijn er nu is ervaar ik overigens als iets positiefs. Dus in die zin, als berichtgeving bij mij nieuw bewustzijn tot stand brengt, dan omarm ik die zeker.
Door Esther Q
#3021561
Lizzy schreef: Afbeelding

De Eco-Sphere. Dit is een gesloten eco systeem. En er leven garnalen, bacterieen en algen in. Ik vond dat ZO prachtig (wilde er eigenlijk een mee naar huis nemen maar dat kon en mocht niet) maar toen ik dat zag dacht ik "ja, dat wil ik ook, volledig zelfvoorzienend zijn, mezelf 100% kunnen bedruipen". Misschien in een volgend leven.
Ja, te gek wauw is dat! Die eco sphere en zelfvoorzienend leven. Maar nee, niet voor mij ook in dit leven, helaas...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3021686
Ik lees me erop in, en ben wel in een fase in mijn leven waarop ik mijn eigen beslissingen maak.
Uit alle info dier er voorhanden is, ben ik nu mijn eigen weg en overtuiging aan het vinden en ik keer daarbij voor een groot deel terug naar de roots van de mensheid. Al die beschaving, chemicaliën en bewerkte voedingswaren zijn volgens mij nergens goed voor. Dat is iets wat altijd al in mij gezeten heeft en heeft dus eigenlijk weinig te maken met de voedingsrevolutie's die je nu ziet passeren. 
Het komt gewoon omdat ik nu in een fase zit waarin ik een richting insla, net afgestudeerd, eerste job, trouwen, gezin stichten enz...  Ik ben 26 jaar en op dit moment stel ik mij daar vragen bij, iets wat ik voorheen, als kind of tiener nooit gedaan heb. Alhoewel ik het wel een beetje van thuis uit meegekregen heb. Zuinig zijn vb of kippen houden voor je restafval en eigen eitjes, je eigen compostvat en moestuin. Dat is iets waar ik niet zonder zou kunnen.  Dat kan ik me niet voorstellen. 
Dat ik teruggrijp naar onze roots komt grotendeels door mijn opleiding tot bioloog.  En daar voel ik me goed bij.
Ik denk echt niet dat de mensen het beter kunnen dan de natuur, in vrijwel niets eigenlijk.
Door Esther Q
#3021690
pearlsofpassion schreef: Ik lees me erop in, en ben wel in een fase in mijn leven waarop ik mijn eigen beslissingen maak.
Uit alle info dier er voorhanden is, ben ik nu mijn eigen weg en overtuiging aan het vinden en ik keer daarbij voor een groot deel terug naar de roots van de mensheid. Al die beschaving, chemicaliën en bewerkte voedingswaren zijn volgens mij nergens goed voor. Dat is iets wat altijd al in mij gezeten heeft en heeft dus eigenlijk weinig te maken met de voedingsrevolutie's die je nu ziet passeren. 
Het komt gewoon omdat ik nu in een fase zit waarin ik een richting insla, net afgestudeerd, eerste job, trouwen, gezin stichten enz...  Ik ben 26 jaar en op dit moment stel ik mij daar vragen bij, iets wat ik voorheen, als kind of tiener nooit gedaan heb. Alhoewel ik het wel een beetje van thuis uit meegekregen heb. Zuinig zijn vb of kippen houden voor je restafval en eigen eitjes, je eigen compostvat en moestuin. Dat is iets waar ik niet zonder zou kunnen.  Dat kan ik me niet voorstellen. 
Dat ik teruggrijp naar onze roots komt grotendeels door mijn opleiding tot bioloog.  En daar voel ik me goed bij.
Ik denk echt niet dat de mensen het beter kunnen dan de natuur, in vrijwel niets eigenlijk.
Ja, dat is ook mijn stellige overtuiging :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3021798
Martine-Tom schreef: Ik weet dat je oa stralingswerend raamfolie hebt, geen idee of dat in jouw geval toepasbaar is, maar mss zijn er wel meer dingen die straling afweren of ombuigen oid  :)
Da's mooi, en als het echt werkt kun je tenminste ook niet meer bellen binnenshuis met je gsm  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3021806
Kaio schreef: Ja nog iets wat niet meer mag  :D
http://www.metronieuws.nl/nieuws/hobbyk ... mUPtvbLv2/
Wij hebben een flink aantal jaren kippen gehad. Hartstikke leuk en gezellig, niet dat ze zoveel eieren legden dat we er met het hele gezin meer dan 3 per week van konden eten, maar dat terzijde.  ;)
De tokkies leefden stuk voor stuk, ongeacht het ras en de herkomst nooit langer dan 2/3 jaar. Ze hadden prima huisvesting, goed voer en mochten de hele tuin door. En daar zit 'em -denk ik- de crux.

Er is hier (oude boerderij vanaf 1925) de meest vreselijke rotzooi in de grond geplempt, om het hele huis heen. We hadden de moestuin al voorzien van schone aarde, de rest van de tuin niet. Wij zijn gestopt met de kippen omdat we heel erg twijfelden aan de grond.
We hebben alles wat we uit de moestuin eten nu ook in bakken, met alweer nieuwe grond.
Stel dat de kippen niet heel snel het loodje leggen dan zijn de eieren waarschijnlijk toch niet helemaal fris. Ik kan me daar best wel iets bij voorstellen.
Niet dat ik nu voor het hele paniekzaaien/eigen kippen/dioxine verhaal ben hoor. Maar ik wil alleen maar zeggen dat wij daar een x aantal jaren geleden ook al aan twijfelden. Of het altijd wel zo gezond is.  :-\
Door sella
#3021812
Maar he, zouden de eieren van de eigen kippen toch niet minder ellende bevatten dan die uit de bio industrie? Daar zie ik nooit zo een driftig onderzoek naar als onze eigen produkten de grond in te boren.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3021813
Hope schreef: Ik lees het niet eens meer. Als je alle berichten naast elkaar legt moet je verhuizen naar een onbewoond eiland. Daar waar ze geen enkel menselijke invloed uitoefenen en je kan eten zoals moeder natuur het bedoeld heeft.

Ik eet gezond. Dat wil zeggen weinig slecht vet, zo min mogelijk suiker, maak zoveel mogelijk vers. Ik probeer daar waar ik kan rekening te houden met dierenwelzijn, fairtrade en milieu. Als ik zin heb ik chips, dan eet ik een keer chips. We gaan toch uiteindelijk ergens dood aan, dan doe ik dat liever na een leven waarin ik heb kunnen genieten. Alles echt met mate, maar als je alle berichten serieus neemt ga je misschien wel dood van de stress.
+ 1  :)







Ik lees veel, en maak dan mijn eigen keuze. Het één doe ik wel, en het ander niet. Op het gebied van voeding, maar ook v.w.b. vaccinatie en medicatie voor hond en mens.
Maar ik word er ook wel eens heel erg moe van, als je voor de zoveelste keer leest dat iets niet mag, of juist moet. Maar overall ben ik blij dat die informatie makkelijker beschikbaar is dan 15 jaar geleden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door