Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Urs
#3022295
tsjonge dan heb ik nog n hoop uit te zoeken voor Otje d'r eerst nest kan krijgen.

Heb ooit het hkb gehaald, niet die van 1999 nog van die daarvoor, heb jaren werkervaring in asiel/pension/ kennel. Heb een UBN en KVK nummer en HBO opleiding dierhouderij / diergezondheidszorg. Dus dan zou ik nog steeds die cursus moeten doen? Weinig zin in.
Door Erna
#3022317
Urs schreef: tsjonge dan heb ik nog n hoop uit te zoeken voor Otje d'r eerst nest kan krijgen.

Heb ooit het hkb gehaald, niet die van 1999 nog van die daarvoor, heb jaren werkervaring in asiel/pension/ kennel. Heb een UBN en KVK nummer en HBO opleiding dierhouderij / diergezondheidszorg. Dus dan zou ik nog steeds die cursus moeten doen? Weinig zin in.
Lol, zolang jij geen kennelnaam aanvraagt wordt het nest van Otje toch onder de mijne geboren. Dus geen zorgen.
Door Kinnie
#3022337
Erna schreef: Lol, zolang jij geen kennelnaam aanvraagt wordt het nest van Otje toch onder de mijne geboren. Dus geen zorgen.
Ja weet je, dat is erg leuk, dat zegt de fokker van Mirre ook.
Maar het is toch juist leuk als je op een gegeven moment naar eigen inzichten en ervaringen je eigen kant op kunt en je "eigen" lijnen kunt gaan ontwikkelen?
Tenminste, dat zou ik enorm leuk vinden, indien dit verantwoord kan...
Natuurlijk kan het via de fokker waar Mirre vandaan komt, maar dat is niet helemaal mijn "droom"
Door Erna
#3022382
Kinnie schreef: Ja weet je, dat is erg leuk, dat zegt de fokker van Mirre ook.
Maar het is toch juist leuk als je op een gegeven moment naar eigen inzichten en ervaringen je eigen kant op kunt en je "eigen" lijnen kunt gaan ontwikkelen?
Tenminste, dat zou ik enorm leuk vinden, indien dit verantwoord kan...
Natuurlijk kan het via de fokker waar Mirre vandaan komt, maar dat is niet helemaal mijn "droom"
Dat is het ook. Maar ieders droom is anders. :-)
Door Jantina
#3022385
Erna schreef: Lol, zolang jij geen kennelnaam aanvraagt wordt het nest van Otje toch onder de mijne geboren. Dus geen zorgen.
Ik denk niet dat dat klopt Erna. Een UBN nummer is locatie gebonden. Dus pas als Otje bij jou bevalt en daar de pups gechipt worden heb je al die rompslomp niet nodig. Althans zo begrijp ik het.
Door Jantina
#3022416
Ik heb de RVO gesproken zojuist. UBN nummer moet apart per diersoort aangevraagd worden. Dus onze UBN voor de paarden is niet voor de honden. Krijg je je nestje in 2015 dan pas na 1 januari aanvragen anders betaal je voor dit jaar ook nog. Vraag hoe dan ook voor 1 juli 2015 aan, anders kan je geen gebruik maken van de overgangsregeling. Je papieren meteen uploaden bij de aanvraag, of voor 2020. Denk je een ander bekwaamheidsdiploma te hebben (zoals ik en Urs de HBO dier en veehouderij) dan moet je je onderwijsinstelling vragen om een toetsing/certificaat. Dat is dus nog een toer...
Door Erna
#3022630
Jantina schreef: Ik denk niet dat dat klopt Erna. Een UBN nummer is locatie gebonden. Dus pas als Otje bij jou bevalt en daar de pups gechipt worden heb je al die rompslomp niet nodig. Althans zo begrijp ik het.
Aha, zover was ik nog niet op de hoogte. Dat wordt nog wat voor fokkers met uitgezette teven.
Door Lizzy
#3022633
Erna schreef: Aha, zover was ik nog niet op de hoogte. Dat wordt nog wat voor fokkers met uitgezette teven.
Die bevallen toch meestal bij de fokker?
Door Erna
#3022656
Lizzy schreef: Die bevallen toch meestal bij de fokker?
Geen idee eigenlijk. Ik zou dat niet willen maar ik heb sowieso geen uitgezette teven :-)
Door Urs
#3022822
Jantina schreef: Ik heb de RVO gesproken zojuist. UBN nummer moet apart per diersoort aangevraagd worden. Dus onze UBN voor de paarden is niet voor de honden. Krijg je je nestje in 2015 dan pas na 1 januari aanvragen anders betaal je voor dit jaar ook nog. Vraag hoe dan ook voor 1 juli 2015 aan, anders kan je geen gebruik maken van de overgangsregeling. Je papieren meteen uploaden bij de aanvraag, of voor 2020. Denk je een ander bekwaamheidsdiploma te hebben (zoals ik en Urs de HBO dier en veehouderij) dan moet je je onderwijsinstelling vragen om een toetsing/certificaat. Dat is dus nog een toer...
Tsjonge dus na tig jaar moet je nog weer vragen naar een certificaat bij je HBO opleiding?
Je diploma's zijn niet genoeg?

Zou verdorie zelf les kunnen geven bij die cursus.
Door Jantina
#3023056
Ja klopt. De opleiding/studie moet aan kunnen geven of de gevolgde vakken voldoende zijn. En daar dan een certificering voor afgeven. Ik weet niet waar jij heb gezeten maar ik weet nu al dat ik bot ga vangen. Ik heb dier- en veehouderij gedaan aan de voormalige Hogeschool Delft. En dat is in de tussentijd In Holland geworden. En dat was ook nog voor het bachelor/master systeem dus die weten al lang niet weer welke vakken ik gevolgd heb enz. Ik denk dus niet dat ze mij verder gaan helpen hiermee.
Gebruikersavatar
Door kira
#3023062
Ik vind dit wel van de zotte.

De overheid zal naar ik verwacht als zij dit wil controleren ook zonder probleem kunnen controleren. De dierenarts moet chippen en de chip moet aangemeld worden bij de databank. Die databank kan ongetwijfeld zo ingericht worden dat je enkel kunt invoeren met een uniek bedrijfsnummer dan wel met een nummer waarop een vrijstelling is gegeven, welke vrijstelling je enkel kunt krijgen indien je aan de vereisten doet om als niet bedrijfsmatig aangemerkt te worden. Daar iedereen met een nestje adverteert (vroeger het briefje in de supermarkt, tegenwoordig de website of marktplaatsvermelding) is feitelijk een ieder bedrijfsmatig bezig. Ik ken tenminste niemand die niet adverteert met een nest. Zelfs bij een oepsnestje gebeurd dit nog. Als ik kijk naar de regelgeving dan krijg ik het gevoel dat er of niet over is nagedacht hoe ver dit doorwerkt, of dat de Nederlandse overheid er voor wil zorgen dat er binnenkort geen dieren meer als huisdier worden gehouden.
Door Jantina
#3023065
Ik heb ook geen idee hoe de controle zal gaan plaatsvinden.
De mevrouw die ik aan de telefoon had zei zelf ook dat de term 'bedrijfsmatig' wat ongelukkig gekozen was. Volgens haar was het puur te doen om in kaart te brengen waar welke dieren zitten. Maar waarom dan die verplichte cursussen? En zouden die dan niet heel massaal door het hele land georganiseerd moeten gaan worden? Er zijn toch bizar veel fokkers in dit land?
Ik vind het allemaal nog erg vaag.
Gebruikersavatar
Door kira
#3023086
Jantina schreef: Ik heb ook geen idee hoe de controle zal gaan plaatsvinden.
De mevrouw die ik aan de telefoon had zei zelf ook dat de term 'bedrijfsmatig' wat ongelukkig gekozen was. Volgens haar was het puur te doen om in kaart te brengen waar welke dieren zitten. Maar waarom dan die verplichte cursussen? En zouden die dan niet heel massaal door het hele land georganiseerd moeten gaan worden? Er zijn toch bizar veel fokkers in dit land?
Ik vind het allemaal nog erg vaag.
Ik ook. Bedrijfsmatig is 20 per jaar als ik goed begrijp is dat een "hard" criterium. Waar ook nog weinig aandacht aan besteed is, ook niet door de RvB is dat voor bedrijfsmatig heel specifieke regels gelden voor onder meer voer, hygiëne en entingen. Er zijn op dit moment behoorlijk wat fokkers die met enige regelmaat, bv eens per drie of vier jaar 20 honden in een jaar fokken, zij hebben altijd een website met info voor puppen en zullen dus altijd bedrijfsmatig zijn. Daar zitten fokkers bij die heel bewust titeren en niet enten, die heel bewust voeren, heel bewust kiezen voor fokken in hun doorzonwoning waarin ze in de woonkamer puppyrenpanelen gebruiken voor scheiding. Die fokkers zullen hun fokkerij ernstig aan moeten passen. Je moet dan nl aantonen in logboeken dat alle honden keurig conform geent zijn tegen alle mogelijke besmettelijke ziekte (dus ook kennelhoest etc.), in een logboek moet je bijhouden hoe je schoonmaakt en met welke middelen waarbij de middelen aan allerlei vereisten moeten voldoen en als er een beleidsregel is afgegeven over voer zul je ook dat voer moeten gebruiken, je moet aparte ruimte hebben voor afzondering van een ziek dier, je moet je waterbakken op een bepaalde hoogte hebben hangen etc. Op basis van de "hoofd" wet kunnen op alle punten nadere regels gesteld worden. Als je de hele wet doorleest, (dus niet enkel het stukje dat de RvB onder de aandacht brengt nl die van de opleiding en het unieke nummer) lijkt het erop dat er of geen enkele vorm op naleving gaat komen, of daar waar er door controle bij grotere fokkerijen sancties volgen zij deze terecht kunnen gaan aanvechten omdat er met twee maten gemeten wordt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het de bedoeling is dat de gemiddelde fokker van de rashond ooit aan die verplichtingen kan en wil voldoen.
Ik vraag mij ook af of de RvB al heeft geinventariseerd aan de hand van stamboomaanvragen welke fokkers op basis van het getalsaantal vallen onder de opleidingsverplichting. Als ik binnen mijn eigen ras kijk zijn er "nette" fokkers die gezien het aantal gefokte honden, het hebben van de website, het onmogelijk zijn van verkoop aan enkel kennissen en familie gedurende een fokduur van meer als drie jaar onder de strenge eisen vallen. Nu lijkt mij net dat wil je een ras in stand houden dit alleen gaat als je langdurig fokt, een deel van de fokkerij problemen is juist terug te voeren op het feit dat er weinig fokkers meer zijn die jarenlang fokken en een jarenlange ervaring hebben met het bekijken van nakomelingen van hun fokproducten, die bij het enkel zien van de hond al weten dat kenmerk komt van die en dat kenmerk komt van die hond.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door