Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door malimaniac
#3020132
Volgens mij is een cursus niet verplicht en kan je ook gelijk examen (meerkeuze vragen,  behalve rassen kennis) doen. Met het "nieuwe" boekje van de raad van beheer is het best te doen. Die rassen kennis is wel het zwaarste onderdeel. Ik heb daarvoor een paar boeken geleend bij de bieb en ben op een show gaan kijken.
Vind het wel raar dat ze maar 1 jaar toekennen als overgangs periode.
Door Esther Q
#3020474
Wij zijn nog nooit lid van een RV geweest. Wel daarvoor uitgenodigd in Estland, maar we waren het niet eens met bepaalde regels. Misschien dat we ons hier in Zweden aansluiten bij de malamute vereniging, maar ik waarschijnlijk niet bij de HH club. Hun focus is niet de mijne, dus waarom zou ik er dan geld aan uitgeven. Ik trek mijn eigen plan wel. Dus ja, snap heel goed dat dit een reden kan zijn om lidmaatschap op te zeggen.
Door Lizzy
#3020965
Lizetta schreef: Als ik deze uitleg lees: niemand kan meer gewoon fokken... Hiermee speel je juist 'foute' fokkers in de hand en de gelegenheidsfokker wordt het fokken onmogelijk gemaakt. :-X
Onmogelijk niet. Maar je moet je KK1 eerst halen. Tja, we waren er natuurlijk al een tijdje van op de hoogte dat vooral de hobbyfokkertjes door alle maatregelen het genaaide haasje zouden zijn.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3020978
Lizzy schreef: Onmogelijk niet. Maar je moet je KK1 eerst halen. Tja, we waren er natuurlijk al een tijdje van op de hoogte dat vooral de hobbyfokkertjes door alle maatregelen het genaaide haasje zouden zijn.
Dat bedoel ik ;)
Zeker voor de gelegenheidsfokker is dat wel een probleem: extra investering (geld én veel tijd), veel gedoe en veel regels waar je je aan moet houden.
Ik denk niet dat ik van genaaide haas hou :P
Door Lizzy
#3020983
Ah ja, die regels zijn volgens mij trouwens al oud. En wie heeft hier KK1? En wie gaat dit controleren? Het is toch gewoon een lachwekkend verhaal eigenlijk?
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3020996
Lizzy schreef: Ah ja, die regels zijn volgens mij trouwens al oud. En wie heeft hier KK1? En wie gaat dit controleren? Het is toch gewoon een lachwekkend verhaal eigenlijk?
True that!
Door vagebond
#3021050
Lijkt me dat de chipper van de rvb dat gaat controleren? Die komt bij de fokker thuis.
Alleen hoe zit het met alle stamboomloze honden dan? De da moet dan controleren? Die gaat dat echt niet doen!
Eerlijk gezegd heb ik zelf denk als een van de eersten het akk diploma gehaald. Nog les gehad van Robert vd Molen toen. Dat kan wel 30 jaar geleden zijn, zal eens op het papiertje kijken, hangt in de trimsalon.
Mss dat kk1 niet veel inhoudt, maar ik vond de akk cursus en het examen best wel inhoud hebben. Het examen was toen mondeling bij 3 examinatoren, weet niet eens meer of het ook een deel schriftelijk was.
Gr. Ingrid
Door Erna
#3021132
De eis van de RV om binnen een jaar KK1 te halen om als clubfokker vermeld te blijven staan is misschien wat ridicuul maar op zich ben ik niet tegen wat meer onderlegd zijn als fokkers zijnde.

Hoe vaak wordt er niet op fora (ook op barfplaats) geroepen dat hondenbezitters eigenlijk ook eerst een soort van bekwaamheidstest zouden moeten ondergaan alvorens een hond te mogen houden? Best heel vaak denk ik. Waarom zou dat dan niet voor fokkers gelden?

Op dit moment kan iedere gek met een gitaar en een versterker een nestje pups fokken en als clubfokkers te boek staan zolang ze zich maar aan een fokreglement houden. Dat is op zich niet zo heel erg moeilijk. Clubfokker zegt dan ook niets over het verstand van zaken hebben wat fokken betreft. Het zegt alleen maar dat een fokker zich aan de regels houdt. Ik denk dat je iets meer mag verwachten van een clubfokker maar of dat nu een KK1 cursus zou moeten zijn weet ik ook niet. Het is in ieder geval een basis.  Ik lees op internet nog best veel enge dingen die fokkers doen met hun pups zoals b.v. een pup die niet op gang komt ff met zijn hoofdje in een emmer ijskoud water stoppen. Volgens mij moet zo'n fokker nog best even wat bijleren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door