Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3019754
De teckelclub gaat aan het predikaat clubfokker strengere eisen stellen. Je dient in het bezit te zijn van KK1 of het Honden en Kattenbesluit. Nu ben ik destijds clubfokker geworden omdat ik gewoon een goed gegeven vond om te laten zien dat ik me aan de regels houd qua gezondheid en dergelijke. Ik ben er nooit een steek wijzer van geworden, nooit ergens van gebruik gemaakt (pupbemiddeling ofzo niet nodig gehad) het kost alleen maar een extra jaarlijkse bijdrage. Maar dat vind ik prima, eigen keuze. Nu heb ik eens even gekeken en rondgemaild naar de KC's die voor mij aan te rijden zijn (straal van 45 min rijden). Geen van allen organiseren ze de KK cursussen in 2015. Honden en kattenbesluit via de LOI zit je op zo'n 800 euro en afgezien daarvan heb ik momenteel echt even geen tijd voor een dergelijke opleiding met praktijk, stages enz. Ik werk gewoon...
Conclusie, ik zal geen clubfokker meer zijn. En zo zullen er vele hobby matige teckelfokkers met mij besluiten.
Zoals ik het zie, gaan ze hiermee toch een averechts effect teweeg brengen? Je moet toch juist proberen zo veel mogelijk fokkers aan je te binden als rasvereniging om invloed op de gezondheid etc. uit te kunnen oefenen? Ik vind dit zo onwijs zonde!
Wat vinden jullie daar nou van, en zijn er meer rasverenigingen die dit soort stappen maken in een poging de rashondenfokkerij te professionaliseren? (Als dat al de bedoeling is, maar ik zou niet weten wat anders de reden zou kunnen zijn)
Door TessaThomas
#3019765
Heeft dat niet gewoon te maken met de nieuwe regelgeving dat elke fokker een UBN nummer (heet dat zo?) moet hebben. Daar moet je toch die cursus ook voor doen? Dan maakt het niet uit of je via de RV, de RVB of gewoon stamboomloos fokt.
Door TessaThomas
#3019791
En verkoop je ze alleen aan vrienden of familie? Want dat is het rare, zelfs als je maar aan één eis voldoet kan je al bedrijfsmatig bezig zijn. Dus misschien gaat de RV ervanuit dat iedereen die aangesloten is en fokt dit toch al moet.
Door Jantina
#3019795
Tsja wat is de definitie daar dan van he? In die paar weken zijn het zeker goede bekenden geworden, ik adverteer niet... Misschien dat dat de achterliggende gedachte is hoor. Maar dan nog, de overheid geeft je tot 2020 de tijd om dat in orde te maken, en de RV stelt een veel kortere overgangsperiode (1 jaar).
Door TessaThomas
#3019810
Jantina schreef: Tsja wat is de definitie daar dan van he? In die paar weken zijn het zeker goede bekenden geworden, ik adverteer niet... Misschien dat dat de achterliggende gedachte is hoor. Maar dan nog, de overheid geeft je tot 2020 de tijd om dat in orde te maken, en de RV stelt een veel kortere overgangsperiode (1 jaar).
Ja, dat is inderdaad het lastige haha. Dan zouden de gelegenheidsnestjes eerder bedrijfsmatig bezig zijn, want bij de meeste heb je geen lange tijd om kennis te maken, terwijl de dat meestal bij de stamboomfokkers wel hebt. (even generaliseren hoor)

Hier niks gehoord van de RV metzulke plannen trouwens. Ik zou wel snappen als ze het zouden melden, maar waarom maar zo kort de tijd geven? En ja, ik geloof meteen dat het juist een nadelig effect heeft, vooral bij jullie.
Door Lizzy
#3019870
Als een RV nou zijn leden/fokkers weg wil jagen, dan is dit wel de manier! Ah joh, je zegt het zelf al, je hebt die RV helemaal niet nodig. Ik zou het wel weten en gelijk een opzeggingkje (met uitleg) de deur uit doen!
Door Jantina
#3019976
Ja dat gaat me dus eeecht niet lukken om wekelijks naar Waalwijk te gaan 20 weken lang. En de meeste zijn in september gestart dus daar heb ik nu niks meer aan.
Door Ruisje
#3020003
Jantina schreef: Ja dat gaat me dus eeecht niet lukken om wekelijks naar Waalwijk te gaan 20 weken lang. En de meeste zijn in september gestart dus daar heb ik nu niks meer aan.
Een cursus van 20 weken voor anderhalf nest per jaar ??? Je zou wel 'gek' zijn!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3020034
Bij ons, KC de Hofstad in Den Haag, start er in januari weer een KK1 cursus, mocht je het toch willen gaan doen.

Ik denk overigens dat KK1 met wat zelfstudie ook best te doen is. Heb zelf de cursus gedaan en zo moeilijk is het allemaal niet.
Boek kun je zo bestellen bij RvB. 
Gebruikersavatar
Door nova
#3020112
Jantina schreef: De teckelclub gaat aan het predikaat clubfokker strengere eisen stellen. Je dient in het bezit te zijn van KK1 of het Honden en Kattenbesluit. Nu ben ik destijds clubfokker geworden omdat ik gewoon een goed gegeven vond om te laten zien dat ik me aan de regels houd qua gezondheid en dergelijke. Ik ben er nooit een steek wijzer van geworden, nooit ergens van gebruik gemaakt (pupbemiddeling ofzo niet nodig gehad) het kost alleen maar een extra jaarlijkse bijdrage. Maar dat vind ik prima, eigen keuze. Nu heb ik eens even gekeken en rondgemaild naar de KC's die voor mij aan te rijden zijn (straal van 45 min rijden). Geen van allen organiseren ze de KK cursussen in 2015. Honden en kattenbesluit via de LOI zit je op zo'n 800 euro en afgezien daarvan heb ik momenteel echt even geen tijd voor een dergelijke opleiding met praktijk, stages enz. Ik werk gewoon...
Conclusie, ik zal geen clubfokker meer zijn. En zo zullen er vele hobby matige teckelfokkers met mij besluiten.
Zoals ik het zie, gaan ze hiermee toch een averechts effect teweeg brengen? Je moet toch juist proberen zo veel mogelijk fokkers aan je te binden als rasvereniging om invloed op de gezondheid etc. uit te kunnen oefenen? Ik vind dit zo onwijs zonde!
Wat vinden jullie daar nou van, en zijn er meer rasverenigingen die dit soort stappen maken in een poging de rashondenfokkerij te professionaliseren? (Als dat al de bedoeling is, maar ik zou niet weten wat anders de reden zou kunnen zijn)
Ik heb KK1 gedaan, en als je mij vraagt of ik er wat aan heb binnen mijn ras en fokkerij? Nee dus :-\
Daar gaat men tijdens de cursus echt niet diep genoeg ik op de stof. Dan zou je al KK2 moeten gaan doen, die gaan dieper in op de stof.
Daarnaast, het is een ongelooflijke bulk tijd en werk om alle rassen in al zijn variëteiten , te herkennen vanaf een plaatje.
(het meest tijdrovende deel van de hele cursus)

En of ik daar nu wat aan heb voor mijn berners????
Jij mag t zeggen .

Rasver. wedden hiermee op t verkeerde paard :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door