Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3009784
wel lekker vaag :

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. Als er al één van de indicaties van toepassing is, dan kan er al sprake zijn van bedrijfsmatig bezig zijn.

De indicaties zijn:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
U adverteert.
U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
Voor honden en katten is er naast bovengenoemde indicaties ook nog een getalsmatige indicatie: u heeft in een aaneengesloten periode van twaalf maanden in totaal meer dan twintig honden of katten verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt. Zit u beneden dit aantal maar is een of meer van de andere indicaties uit deze opsomming van toepassing, dan kunt u al bedrijfsmatig bezig zijn
Door sella
#3009874
En hoe zit het dan als je even in geval van nood voor iemand zijn hond opvangt omdat die het ziekenhuis ingaat?
Dat doen wij weleens, omdat we vinden dat alleenstaanden net zo goed voor hun dieren kunnen zijn als mensen die met zijn 2 en of meer wonen.
Daar verdienen we niets mee, en ik zou het ontzettend kwalijk vinden als dat als bedrijfsmatig gezien zou worden.
Het is weleens voorgekomen dat ik 10 honden tijdelijk heb opgevangen in 1 jaar,totdat de baas weer hersteld was, niet allemaal tegelijk, dan zou ik ook horendol worden.
#3009886
Elvira schreef: wel lekker vaag :

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. Als er al één van de indicaties van toepassing is, dan kan er al sprake zijn van bedrijfsmatig bezig zijn.

De indicaties zijn:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
U adverteert.
U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
Voor honden en katten is er naast bovengenoemde indicaties ook nog een getalsmatige indicatie: u heeft in een aaneengesloten periode van twaalf maanden in totaal meer dan twintig honden of katten verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt. Zit u beneden dit aantal maar is een of meer van de andere indicaties uit deze opsomming van toepassing, dan kunt u al bedrijfsmatig bezig zijn
Een van de ? Of allemaal? Je meesten doen het niet voor de winst hoor (tenminste dat zegt iedereen. ja ook die dat wel doen)
Heel vaag hoor, is er een van toepasssing dan kan het bedrijfmatig zijn? Kan dus maar hoeft niet?
sella schreef: En hoe zit het dan als je even in geval van nood voor iemand zijn hond opvangt omdat die het ziekenhuis ingaat?
Dat doen wij weleens, omdat we vinden dat alleenstaanden net zo goed voor hun dieren kunnen zijn als mensen die met zijn 2 en of meer wonen.
Daar verdienen we niets mee, en ik zou het ontzettend kwalijk vinden als dat als bedrijfsmatig gezien zou worden.
Het is weleens voorgekomen dat ik 10 honden tijdelijk heb opgevangen in 1 jaar,totdat de baas weer hersteld was, niet allemaal tegelijk, dan zou ik ook horendol worden.
ik zie dat als je opvangt dat dat ook geldt, tenminste dat kan gelden.... Euh

Maar goed je registreert je en dan? That's all of? Wat houdt registreren in?
#3009892
Dan moet je een diploma gaan halen, de vorm van honden en kattenbesluit. Als je dat niet hebt mag je niet meer hobby matig fokken. Althans zo begrijp ik het. Maar je hebt wel tot 2020 of zo de tijd om dat te halen??? ???
#3009894
Ik zie weinig verkeerds in deze maatregel. 20 pups is gemiddeld genomen 3 nesten per jaar. Dat betekend dat je 3x 8 = 24 weken (zeg 6 maanden) pups in huis hebt (of je moet ze tegelijk hebben).Nou dan vind ik ook dat je beroepsmatig bezig bent en een dergelijke kennis van zaken best mag aantonen. Opvang kent toch ook en wildgroei met alle website die bemiddelen tegenwoordig. Is voor veel mensen die nu bijv zonder werk thuis zitten toch een leuke bijverdienste. En vast een doorn in het oog van de pensionhouders. Ik snap deze regelgeving wel en vind het een goede zaak. Mits het ook goed gecontroleerd gaat worden...
#3009896
Nou het geld ook als je maar 1 nest per jaar heb. Daar ik dit jaar maar 2 kittens had,ik was iig niet van plan om hoge kosten extra te maken om een cursus te volgen. Wie gaat dat controleren? Mogen verenigingen zomaar je gegevens geven? Gezien de wet op de privacy?
#3009903
lightning schreef: Dan moet je een diploma gaan halen, de vorm van honden en kattenbesluit. Als je dat niet hebt mag je niet meer hobby matig fokken. Althans zo begrijp ik het. Maar je hebt wel tot 2020 of zo de tijd om dat te halen??? ???
even goed lezen:

Bent u beheerder van een voor 1 juli 2015 bestaande inrichting met andere huisdieren dan honden en katten? Dan heeft u tot 1 juli 2020 de tijd om een bewijs van vakbekwaamheid krijgen.

;)
#3009905
Er stond ook over hobby matig fokken. A wel heb nog nooit 1 cent over gehouden, maar goed. Ik was het iig niet van plan. Ik stop net zo makkelijk met fokken, daar ik mijn katten daarvoor niet heb in de eerste plaats :)
#3009912
Jantina schreef: Ik zie weinig verkeerds in deze maatregel. 20 pups is gemiddeld genomen 3 nesten per jaar. Dat betekend dat je 3x 8 = 24 weken (zeg 6 maanden) pups in huis hebt (of je moet ze tegelijk hebben).Nou dan vind ik ook dat je beroepsmatig bezig bent en een dergelijke kennis van zaken best mag aantonen. Opvang kent toch ook en wildgroei met alle website die bemiddelen tegenwoordig. Is voor veel mensen die nu bijv zonder werk thuis zitten toch een leuke bijverdienste. En vast een doorn in het oog van de pensionhouders. Ik snap deze regelgeving wel en vind het een goede zaak. Mits het ook goed gecontroleerd gaat worden...
Maar je dier brengen naar een pension of een vertrouwd adresje waar in huis oppvang wordt gedaan is toch heel anders? Kan het een doorn zijn voor pensionhouders maar het is wel zo dat ik mijn dieren niet daarheen breng en dan mogen ze alle diploma's ter wereld hebben. Het gaat mij met name om de massaliteit en anonimiteit. Het is gewoon geen plek voor mijn dieren. Maar goed onze diertjes gaan toch altijd mee  ;)

Maar het gaat niet om 3 nesten per jaar hoor. Kan ook om 1 nestje gaan of om opvang van dieren, ook een hamster.
Ik mis even wie het gaat beoordelen in het verhaal? Ik bedoel wanneer blijft iets hobbymatig en wanneer is iets bedrijfsmatig?

Maar wat houdt dat in bewijs van vakbekwaamheid, ik bedoel wat zijn de kosten en effort, misschien helemaal niet iets geks?
#3009932
Jantina schreef: Ik zie weinig verkeerds in deze maatregel. 20 pups is gemiddeld genomen 3 nesten per jaar. Dat betekend dat je 3x 8 = 24 weken (zeg 6 maanden) pups in huis hebt (of je moet ze tegelijk hebben).Nou dan vind ik ook dat je beroepsmatig bezig bent en een dergelijke kennis van zaken best mag aantonen. Opvang kent toch ook en wildgroei met alle website die bemiddelen tegenwoordig. Is voor veel mensen die nu bijv zonder werk thuis zitten toch een leuke bijverdienste. En vast een doorn in het oog van de pensionhouders. Ik snap deze regelgeving wel en vind het een goede zaak. Mits het ook goed gecontroleerd gaat worden...
Tja, net als dat oppassende grootouders/buurvrouwen vast een doorn in het oog zijn voor kinderdagverblijven. Het leven is nou eenmaal geen krentenbol en als je zaak niet loopt moet dat geen opdracht zijn voor de overheid om de regelgeving zo aan te passen dat men verplicht is jouw diensten af te nemen.
Stel dat een pupkoper aan jou vraagt of pupje een weekendje over mag blijven bij jou...jij denken...ow leuk en ondertussen heeft de overheid geregeld dat jij dat niet mag zonder vakbekwaamheidsdiploma. En tuurlijk zullen die regels niet voor deze gevallen gemaakt zijn, maar je wordt wel onder dezelfde noemer geveegd en als je dus niet voldoet ben je in "overtreding".

Maar goed, de zoveelste regeltjesdwaling die oncontroleerbaar is, dus al met al zal er niks veranderen, maar de dames en heren van de licg hebben zich weer even belangrijk gemaakt.
#3009945
Ik denk ook dat het absoluut niet controleerbaar is en ook niet gecontroleerd gaat worden want daar heeft niemand geld voor (over). Alleen, als er op een bepaald moment een misstand bovenkomt drijven, ook al gaat het bij wijze van spreken "maar" om een klein hobbydiertje waar niet goed voor wordt gezorgd, dan ligt er wel een serie wetten achter de hand waarmee daar iets aan kan worden gedaan. Zou het niet zoiets wezen?
#3009971
Beetje vaag, die opsomming. Ik heb een mailtje gestuurd naar de LICG. Wij fokken eens in de 2 of 3 jaar een nestje en natuurlijk verkopen wij de pups. Zie mezelf niet wonen met alle 11 pups uit ons eerste nest, wordt een beetje vol dan ;D
Heb er niets op tegen om te registreren of een cursus te doen, maar wat duidelijker info, ook omtrent die cursus en de kosten, was fijn geweest, vandaar dat ik maar even een mailtje heb gestuurd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door