Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3009583
Ik zoek voor de komende sneeuwperiode een tuigje dat voorkomt dat de hond aan de lijn trekt, of er in ieder geval voor zorgt dat hij meteen stopt met trekken. Liefst een beetje hondvriendelijk, dus gepolsterd, zodat het niet snijdt. Het is bestemd voor Scotch. Normaal gesproken trekt hij niet veel aan de lijn of laat hij zich snel corrigeren, maar ik wandel nu regelmatig bergop-bergaf hier, en zodra er sneeuw ligt en het glad is, lig ik op mijn snuit wanneer hij trekt. Met de hoeveelheid elanden die hier op de berg wonen is dat nu al kantjeboord af en toe (gladde rotsen met mos erop, zoef); als ie daar de lucht van oppikt ben ik even niet belangrijk.

Weet iemand een goed merk?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 22 okt 2014, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3009601
Ik vind de tuigjes van Hunter en Hurtta het fijnste . Ook easydog quickfit is fijn en bij die kan de borstband en buikband versteld worden . Bij hurtta en hunter alleen de buikband
Door Anne in Zweden
#3009626
Ramses1 schreef: Voor Ramses gebruik ik een U-lead tuig.
Er zit een oog aan de voorkant waar je de riem aanklikt. Als hij dan gaat trekken dan trekt hij zichzelf schuin en dat is niet fijn dus snel over.
Werkt prima!

http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Hmm, dit ziet eruit alsof het ook met een megalange lijn werkt, wat wel een voorwaarde is. Scotch heeft tijdens wandelingen 20 meter lijn tot zijn beschikking, waardoor rechtstreeks corrigeren lastig is (want een rukje aan de lijn komt niet met dezelfde kracht aan na 20 meter). Ik ga deze link maar eens goed doorlezen.

@Sigbrid: die van ezydog is niet speciaal voor trekkende honden bedoeld, toch? en welke tuigjes van Hunter en Hurtta bedoel je?
Door Anne in Zweden
#3009636
Nadia schreef: Probeer eens een gewoon tuig met de ring op de borst. En het dan aan die ring vast maken.
Moet even kijken of ik zo'n tuig heb. Misschien heeft het autotuigje een bevestigingsmogelijkheid op de borst. Goed idee!
Door Borke
#3009639
Ramses1 schreef: Voor Ramses gebruik ik een U-lead tuig.
Er zit een oog aan de voorkant waar je de riem aanklikt. Als hij dan gaat trekken dan trekt hij zichzelf schuin en dat is niet fijn dus snel over.
Werkt prima!

http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Ulead is prima, ook met lange lijn.
Maar ieder willekeurig tuig met ring op borst voldoet ook, net zoals Nadia zegt  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3009642
Anne in Duitsland schreef: Hmm, dit ziet eruit alsof het ook met een megalange lijn werkt, wat wel een voorwaarde is. Scotch heeft tijdens wandelingen 20 meter lijn tot zijn beschikking, waardoor rechtstreeks corrigeren lastig is (want een rukje aan de lijn komt niet met dezelfde kracht aan na 20 meter). Ik ga deze link maar eens goed doorlezen.

@Sigbrid: die van ezydog is niet speciaal voor trekkende honden bedoeld, toch? en welke tuigjes van Hunter en Hurtta bedoel je?
De ulead geen ervaring mee , met die platbekken werkt dat niet .
Ik heb de Hurtta pro ( lifeguard) en de zwarte gevoerde hunter en de bruin gevoerde met skulls
De hunter en hurtta zullen sterker zijn dan de easydog verwacht ik ( degene die die heeft  trekt helemaal niet hier) hunter is er zowiezo voor gemaakt ook voor sledehonden
Laatst gewijzigd door Sigbrid op wo 22 okt 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3009645
Sigbrid schreef: De ulead geen ervaring mee , met die platbekken werkt dat niet .
Ik heb de Hurtta pro ( lifeguard) en de zwarte gevoerde hunter en de bruin gevoerde met skulls
De hunter en hurtta zullen sterker zijn dan de easydog verwacht ik ( degene die die heeft  trekt helemaal niet hier) hunter is er zowiezo voor gemaakt ook voor sledehonden

Ik ben fan van Hurtta, maar deze tuigen zijn precies zoals jij zegt gemaakt om te trekken: gevolg als de hond trekt, voelt de hond niets en jij als baas valt op je gezicht. Ik heb hier namelijk ook bijna 50 kg aan hond aan een Hurtta tuig en gebruik deze dus alleen in situaties dat ik niet ondersteboven kan worden getrokken. Zie ik bijv. andere honden en zo dan haal ik hem subiet van het tuig af en doe hem bijv. aan halti.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3009654
Voor degen die trekt hebt ik de hurtta y tuig waardoor trekken niet fijn is . Mijn fransjes krijgen alleen maar tuigjes en absoluut geen halsband om
Door C@rine
#3009657
Anne en is het misschien een idee om de lijn 10 meter korter te maken?
Hoe langer de lijn hoe zwaarder de kg. Van de hond worden.
Door Anne in Zweden
#3009664
C@rine schreef: Anne en is het misschien een idee om de lijn 10 meter korter te maken?
Hoe langer de lijn hoe zwaarder de kg. Van de hond worden.
Nee, die lengte van lijn heb ik juist gekozen opdat hij zoveel mogelijk vrijheid heeft zonder helemaal los te lopen. Het is ook niet zo dat hij standaard in de lijn hangt, het gaat er echt om dat hij stopt met trekken zodra hij daarmee begint, bv. wanneer hij iets interessants ruikt of ziet. En soms loopt hij net even te enthousiast naar voren. Op een normaal stuk weg of pad is een kort rukje aan de lijn of een gesproken commando voldoende om hem te stoppen, maar bergafwaarts op een besneeuwd bospad ben ik vaak net iets te veel bezig m'n voeten veilig neer te zetten. Vandaar dat ik aan een speciaal tuigje zit te denken; dan kan ik hem aanleren dat "tuigje = moet niet trekken."
Door Roef & Hidde
#3009667
ik gebruikte voor 42 kilo dolle labrador ook een U-lead aan een lange lijn en dat werkte prima  :)
nu met implantaat is dat gelukkig niet meer nodig,maar wat was ik blij met dat tuigje!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3009693
Ik gebruikte voor een 42 kilo zware labrador tank met wild in zn neus graag een Halti Harness Anti Trek Tuig. Zelfs op drassig gebied trok ie me daar niet mee omver.
Voor Flow gebruik ik zo nu en dan een u-lead, als ze weer even vergeten is dat ik ook nog aan de lijn mee bungel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door