Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3003388
dinky89 schreef: Gas omdat ik dat ook zo gewend ben van huis uit.

Keramisch of inductie zou betekenen dat ik alle pannen ook zou moeten vervangen want wanneer die eenmaal op gas zijn geweest schijnen ze niet meer geschikt te zijn voor inductie/keramisch.
Klopt, die platen vragen apestrakke pannen en van gas krijg je nou eenmaal bolle bodems.
#3003393
Keramisch. Het zat in ons huis en het wordt pas vervangen als de keuken in elkaar stort.
Ik hoop dat hij dat snel doet, want ik vind het een drama.

Moet je vlees bakken bijvoorbeeld en wil je dat op hoog vuur aanbakken en op laag vuur laten garen, dan krijg je een soort stoelendans met pannen. Kookt je melk dan moet hij direct van de plaat want die blijft snikheet. Ook leuk: een hond die op de plaat springt met zijn voorpoten. Dat deed Duuk hier. Godzijdank was hij al flink afgekoeld. Ik had niet willen weten wat er gebeurd was als hij dat gedaan had net na het koken  :-X

Na het koken staat het hele aanrecht vol pannen want een lege pan kan niet terug op een warme plaat. Soep, stoofschotels en vlees dat moet sudderen is een heel gedoe, want die platen blijven niet constant dezelfde temperatuur.
Een gasaansluiting hebben we hier niet, dus bij een nieuwe keuken gaan we over op inductie. Dan is lager ook meteen lager en uit is meteen koud. Een kinderslot (of hondenslot voor Duuk) was ook zeker geen overbodige luxe geweest.

Owja, nog zo'n leuke: iets laten over koken. Je hele keuken ruikt naar brand want alles brandt meteen in de gloeiend hete plaat. Ik dacht ooit slim te zijn door het meteen met een doek af te doen. Resultaat: gat in de doek  ::)
#3003396
Gas omdat ik het gewend ben al kan ik ook koken op elektra/inductie/keramisch etc.
Ik hou van het geluid/geur en snelle handelen van gas.
Het liefst had ik mijn gas oven terug maar daar helaas geen ruimte voor dus moet het nu doen met een combi magnetron/oven.
#3003406
Na gas, keramisch, weer gas, weer keramisch nu inductie. Vind het ideaal. Heb het gevoel dat het nog sneller is dan gas. Water kookt supersnel.
Laag zetten gaat ook meteen. Een doek op de plaat gaat niet branden of schroeien.
Was een fervente gasliefhebster maar ben helemaal om. Doekje erover en alles is schoon.
#3003407
Inductie, omdat die er is. Was gewend  op gas te koken. Inductie heb je sneller de boel aan de kook, lager zetten is ook gelijk lager en hoger zetten gelijk hoger. Ook een turbo boost erop dan kookt het megasnel.

Nadeel, gaat kapot en duur in aanschaf, we hebben al een nieuwe plaat moeten aanschaffen omdat de printplaat van de andere kapot was. Maar kwa koken ben ik er erg content mee.
Ook makkelijk schoon te maken. Met kinderslot ook handig en timer, als ik eitjes kook , kan ik de timer aan zetten en gaat dan vanzelf uit.

Ik zou dan weer eerder voor inductie kiezen dan voor gas.

En de pannen had ik nog nog niet zo lang geleden vervangen voor we verhuisden en doen het prima hier, wel een aantal pannen die het niet deden maar dat vond ik geen ramp.

De oude oranje gietijzeren braadpan doet het ook prima op de indcutie.

En als je heel erg gehecht bent aan een krom pannetje kan je er een plaatje tussen leggen en dan doet de inductie het ook.
Laatst gewijzigd door Urs op vr 10 okt 2014, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3003416
Kim_S schreef: Keramisch. Omdat er geen gasaansluiting is hier, en inductie te duur was in aanschaf.
Dus niet echt een bewuste keuze  ;)
Dat dus. Keramisch, en het bevalt prima. Hiervoor op gas, en och, als je eenmaal gewend bent maakt het weinig uit. Ik heb er eentje met zones en een tijdklok, dus naar stoofpotjes heb ik geen omkijken meer. Na de 'piep' is de pit uit en de pot klaar.
Wat pannen betreft is het niet meer zo'n probleem. Bijna alle pannen zijn inmiddels wel geschikt voor keramisch. We gebruiken de dure pannensets die voorheen op gas branden gewoon, die trekken niet krom en dat voel je snel hoor. En goedkope pannetjes (Ikea) trekken wat eerder krom maar vervang ik dan gewoon.
#3003418
Wij koken op inductie, maar dit was geen vrije keuze :-\.

Misschien is dit een verhaal om in je achterhoofd te houden.
We hadden eerst een gaskookplaat in onze nieuwe keuken gekozen, maar ondanks de verzekering van de medewerkers van de keukenafdeling van het bekende Zweedse woonwarenhuis dat dit prima samen zou gaan met het door ons uitgekozen houten aanrechtblad (waar ik al jaren helemaal weg van was), bleek dit wel degelijk een gevaarlijke combinatie. De buitenste metalen rand van de gaskookplaat bleek namelijk te smal en toen we dus een keer een grote pan gebruikten (diameter 30 cm, verkopen ze 'gewoon' beneden in het grote woonwarenhuis, helemaal geen rare afmeting), ontstonden er schroeiplekken op het houten aanrechtblad :o.

Daarna gebeurde er van alles oftewel niets, het woonwarenhuis zette de hakken in het zand en gaf ons de schuld van alles. We hadden namelijk een te grote pan gebruikt op de grote gaspit (?, die is toch voor iets grotere pannen?).
Om een lang, vervelend verhaal kort te maken: na een telefoontje van een journalist van een grote landelijke krant, vergoedde het woonwarenhuis (de plaatsing van) een nieuw aanrechtblad en mochten wij op hun kosten een inductiekookplaat uitkiezen. Geen open vuur dus meer naast het houten aanrechtblad.

Een gegeven paard moet je niet in de bek zien, maar ik heb constant ruzie met die kookplaat. Hij wordt te snel te warm/blijft te lang te koud/gaat uit/doet moeilijk als de pan zijn inziens bij een bepaalde pit iets te klein/te groot is/veroorzaakt een pieptoon ten teken dat hij zelf denkt en valt tenslotte af en toe 'op slot'.
Het zal uiteraard mijn onhandigheid zijn, maar ik verlang zoooo terug naar mijn goede, oude gasfornuis van vroeger. Daar voelde ik veel beter aan of iets te snel ging of niet. Allerlei gepruts in de keuken, zoals chutney maken, of jam, of sambal, of pannenkoeken, gaat daar in mijn beleving veel prettiger op. Ik zou er zelfs mijn houten aanrechtblad voor willen inleveren.

Voordeel van de inductiekookplaat: hij is wel heel snel schoongemaakt.
#3003421
Hope schreef: Keramisch. Het zat in ons huis en het wordt pas vervangen als de keuken in elkaar stort.
Ik hoop dat hij dat snel doet, want ik vind het een drama.

Moet je vlees bakken bijvoorbeeld en wil je dat op hoog vuur aanbakken en op laag vuur laten garen, dan krijg je een soort stoelendans met pannen. Kookt je melk dan moet hij direct van de plaat want die blijft snikheet. Ook leuk: een hond die op de plaat springt met zijn voorpoten. Dat deed Duuk hier. Godzijdank was hij al flink afgekoeld. Ik had niet willen weten wat er gebeurd was als hij dat gedaan had net na het koken  :-X

Na het koken staat het hele aanrecht vol pannen want een lege pan kan niet terug op een warme plaat. Soep, stoofschotels en vlees dat moet sudderen is een heel gedoe, want die platen blijven niet constant dezelfde temperatuur.
Een gasaansluiting hebben we hier niet, dus bij een nieuwe keuken gaan we over op inductie. Dan is lager ook meteen lager en uit is meteen koud. Een kinderslot (of hondenslot voor Duuk) was ook zeker geen overbodige luxe geweest.

Owja, nog zo'n leuke: iets laten over koken. Je hele keuken ruikt naar brand want alles brandt meteen in de gloeiend hete plaat. Ik dacht ooit slim te zijn door het meteen met een doek af te doen. Resultaat: gat in de doek  ::)
Ooh je omschrijft het helemaal goed, dat electrisch koken  ;D  :censored2:

In ons vorige huis hadden we overigens gas, maar dan eentje die makkelijk schoon te maken, met kleine pitrekjes was zoiets:
Afbeelding
RVS en dan overheen vegen, eens in de zoveel tijd met rvscleaner. De zwarte houdertjes en pitjes kunnen in de vaatwasser of makkelijk even in de spoelbak te donderen.
#3003425
Inductie, er is geen gas in ons appartement. Keramisch of halogeen vond ik geen optie vanwege de langzame opwarm- en afkoeltijd,echt een andere manier van koken en dat ervaar ik bij inductie niet.
Wel jammer: een wokbrander is geen optie. Ondanks dat wokken we toch regelmatig en hebben we een hele goede wok gekocht, die goed ingebrand en dat werkt nu ook heel goed.
#3003455
MargaS schreef: Na gas, keramisch, weer gas, weer keramisch nu inductie. Vind het ideaal. Heb het gevoel dat het nog sneller is dan gas. Water kookt supersnel.
Laag zetten gaat ook meteen. Een doek op de plaat gaat niet branden of schroeien.
Was een fervente gasliefhebster maar ben helemaal om. Doekje erover en alles is schoon.
Dit dus, Inductie is super en ik wok er ook gewoon op. No probs.
#3003464
Heb inductie en het werkt net zo als gas. Denk als je de mogelijkheid hebt het wel verstandig is om te kijken naar een 'fatsoenlijk' merk. Daarnaast hebben we nog een aparte wokbrander op gas (die we nu hoofdzakelijk nog voor de oude gietijzeren braadpan gebruiken  ::) omdat we nog geen gietijzeren inductiepan hebben).

Mocht deze plaat ooit aan vervanging toe zijn dan weet ik nog niet wat ik kies. Gas heeft zo toch ook wel zijn voordelen maar voor nu ben ik dik tevreden over de inductie. (elektrisch en keramisch zal het nooit worden)

We hebben er overigens wel nieuwe pannen aangeschaft, die we incidenteel wel op gas mogen gebruiken (handig als je keer iets voorbereid voor een groep en dat in de pan op moet warmen bijvoorbeeld) is geen enkel probleem.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door