Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3004268
hannabelgje schreef: Hij is nu helemaal vol. Voller mag niet.
Ik bedoelde meer, je maakt m nu vol met 550 euro en dan kost het ergens verderop in de winter nog 300, omdat je minimaal 500 liter moet afnemen. Dan istie die 2e keer dus niet helemaal vol en kun je m dan niet, vanwege bezorgkosten oid gelijk helemaal vol maken? Ik weet niet hoeveel liter gas er in je tank gaat.
Door tt-tjes
#3010174
Yeahh, vandaag de afrekening gehad van gas/ licht . Krijg 550,00 terug. Meteen maar weer het voorschot omhoog gezet. Ik ben helemaal happy. Weet al waar ik dat geld voor kan gebruiken!!
Door Anneloog
#3010258
Wij kregen 251 terug maar ons maandbedrag ging ook omhoog.
Dit maar zo gelaten en direct plannen gemaakt om bijkeuken te isoleren van de zomer en dan oude koelkast en hele oude vriezerkist te vervangen en dat soort zaken om nog beter met het gebruik om te kunnen gaan :).
Door Lil
#3010265
ik krijg een 100 euro terug. nieuwe voorschot 104 euro, maar terug op 115 gezet. wie weet wordt het nu wel koud. hier komt voor de kerst een nieuwe koel- vriescombi voor mijzelf.
Door tt-tjes
#3010383
Mijn maandbedrag hadden ze met 40,00 omlaag gezet maar dat heb ik nu teruggezet naar het oude. Ben nu gewend om dat te betalen dus laat ik dat maar zo.
Door TMG1961
#3010407
6 weken geleden zou ik volgens de verbruiksmanager van Essent 385 euro terug krijgen. 3 weken later was dat nog maar 290 en afgelopen zondag nog maar 200. Dit terwijl ik meer dan 400 m3 gas en bijna 250 Kwh minder verbruikt heb als vorig jaar en met hetzelfde maandelijkse voorschot. Klopt dus geen ene ruk van. Ben benieuwd wat ze er bij de eindafrekening van maken. Moet alles nog doorgeven, krijg denkelijk volgende week of de week erna de opname brief.
Door Nadia
#3010412
Hier klopte het ook niet. Begon ook ineens te kelderen. Was wel een nieuwe vriezer bij gekomen. Maar dat scheelt niet zoveel als dat het bedrag kelderde.
Uiteindelijk meer terug gekregen dan de verbruikt manager aan gaf.
Door Lil
#3010753
Ik kijk niet naar die verbruiksmanager. na 6 jaar ken ik mijn verbruik. Vriest het hard en veel, ben ik meer thuis dan verhoog ik het bedrag een beetje en zoals afgelopen winter erg zacht, dan krijg ik een paar tientjes terug. Best simpel, maar met internet wordt het alleen maar verwarrend. Het is een gek programma...
Door **Jolanda**
#3011085
TMG1961 schreef: 6 weken geleden zou ik volgens de verbruiksmanager van Essent 385 euro terug krijgen. 3 weken later was dat nog maar 290 en afgelopen zondag nog maar 200. Dit terwijl ik meer dan 400 m3 gas en bijna 250 Kwh minder verbruikt heb als vorig jaar en met hetzelfde maandelijkse voorschot. Klopt dus geen ene ruk van. Ben benieuwd wat ze er bij de eindafrekening van maken. Moet alles nog doorgeven, krijg denkelijk volgende week of de week erna de opname brief.
Je kunt het ook zelf uitrekenen ;)
Kijk naar wat je gemiddelde verbruik per dag is, vraag de meterstand van vorig jaar op (of zoek het op) Vervolgens kijk je naar je huidige meterstand. Reken het verschil tussen vorig jaar en nu uit.
Dan doe je het aantal dagen tot de komende opnamen keer het gemiddelde dagverbruik. Die uitkomst doe je bij het verschil van de eerder uitgerekende som.
Dan heb je een geschat verbruik tot aan de dag dat de opname is.
Vervolgens kijk je wat je per eenheid betaald, vermenigvuldig dat met je uitkomst. Dat is dan het bedrag wat je in totaal op jaarbasis zou moeten betalen.
Dan kijk je naar wat je betaald hebt (tot aan de dag van opname), en trek daar de geschatte verbruikskosten vanaf. Dan zie je of je moet bij betalen en hoeveel je (ongeveer) terug gaat krijgen)


Om met cijfers te rekenen en daardoor misschien duidelijker (noem me gek maar ik vind deze dingetjes leuk) De cijfers zijn helemaal verzonnen.

Vorige meterstanden waren op 2 december 2013:
53285 kw/h stroom
24592 m³ gas

Huidige meterstand
58412 kw/h stroom
25253 m³ gas

Verschil :
58412 - 53285 = 5127 kw/h stroom
25253 - 24592 = 661m³ gas

Gemiddeld dagverbruik in de winter is 11 kw/h en 4m³
Tot aan de volgende meting zijn 38 dagen.
38 x 11 = 418 kw/h
38 x 4 = 152 m³

Het geschatte verbruik word dan:
5127 + 418 = 5545 kw/h
661 + 152 = 813 m³

Als je 23 cent per kw/h betaald en 65 cent per m³ dan betaal je op jaarbasis:
5545 x 0,23 = 1275,35
813 x 0,65 =    528,45
Totaal =          1803,80

Als je voorschot 180euro per maand is, heb je op jaarbasis betaald: 12 x 180 = 2160
Dan krijg je terug : 2160 - 1803,80 = 356,20 :biggrin2:
(en waarschijnlijk een beetje meer aangezien we natuurlijk geen super winterdagen gaan hebben tot 2 december en het gemiddelde dagverbruik dus niet fair is)

De verbruiksmanager, daar ga ik al helemaal niet vanuit! Dat ding heeft nog niet 1x geklopt sinds ik bij Essent zit. Ik reken het liever zelf uit. Het is iets meer werk, maar wel betrouwbaarder (als je tenminste inzicht hebt in je verbruik)
Door TessaThomas
#3011976
Goed, ik snap er niks meer van. Energieverbruik schijnt te zijn verdubbeld, terwijl we niks anders hebben gedaan. Ja, twee oude vriezers en koelkast er uit en nieuwe zuinige vriezer erin. We moeten dus voor het 2e jaar op rij enorm bij betalen, terwijl we de CV amper gebruikt hebben en juist op de houtkachel zijn overgestapt...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door