Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2996849
Voor het eerst in 20 jaar hebben/hadden we vlooien :-X. In totaal heb ik de afgelopen week ergens tussen de 1 en 4 vlooien per hond afgehaald. Nou ja, je weet het, 1 vlo op je hond = 10 vlooien in huis ::)

Maar goed, we denken dat we wel weten hoe het komt. Vorige week heeft Leo 1 aangereden maar nog niet dode kat opgehaald, 1 net dode egel en nou ja, als hij katten moet laten euthanaseren bij de DA, dan verlaten die etters ook het net overleden dier en lopen ze zo van tafel :-X

Niet te moeilijk om er zo een paar mee naar huis te nemen :-X

Maar hoe voorkomen jullie dat nou, dat je vlooien mee naar huis neemt en die je eigen huis/huisdieren bespringen?
#2996855
Ik denk niet dat dat te voorkomen is. Bij mij zijn een jaar of 30 dagelijks vreemde honden in huis geweest, die soms vergeven waren van de vlooien. Meestal ontdekte ik dat bij binnenkomst en konden ze meteen rechtsomkeert maken, maar een enkele keer ontdekte ik het pas later. Mijn eigen dieren hebben echter hoogst zelden een vlooitje gehad. Ik heb ze nog nooit met gif behandeld. Áls er al eens een vlo op mijn eigen dieren was, deed ik ze in bad met een milde shampoo waaraan wat teatree was toegevoegd en behandelde ik alleen de kat(ten) met een pipetje. Vlooien springen zelden over (tenzij ze op een dood dier zitten). Het huis heb ik nog nooit ontsmet. Mocht er ooit eens een vlo in huis gezeten hebben, dan springt die vanzelf op de kat (die dan behandeld werd met een pipetje). Wél de ruimte waar de dieren van anderen kwamen werd steeds meteen en grondig ontsmet als daar aanleiding toe was.
Ik geloof zelf dus niet zo in 1 vlo op de hond 10 in huis. Heb het zoals gezegd nog nooit meegemaakt en dat had dan in die 30 jaar echt wel eens kunnen gebeuren.
Vlooien in huis wordt pas een probleem als er tijdelijk geen dieren aanwezig zijn. Als je een beetje allert bent en je dieren goed in de gaten houdt is er naar mijn ervaring helemaal niets aan de hand.
#2996862
Oef, praat me er niet van... gelukkig hebben we ze nu niet. Maar in de loop der jaren hebben we ze een paar keer in huis gehaald. Telkens idd door een dier van buitenaf. Wij zijn dan ook erg huiverig voor bezoek van mensen met honden. Want als onze honden besmet raken, dan kost het ons meteen honderden euro's om ze allemaal te laten behandelen. Een bezoek aan de dierenarts gaat bij ons ook niet zonder angst voor een besmetting. Als mensen hier komen met honden dan moeten ze ofwel in de auto blijven, ofwel willen we dat ze een paar dagen vooraf behandeld zijn tegen vlooien. Verder zoveel mogelijk opletten bij alles wat je naar binnen haalt en als je denkt dat het risico er is iig meteen kleren in de was.
#2996867
De beste en simpelste methode om vlooien weg te krijgen is naar mijn mening een behandelde kat in huis. Een kat werkt als het ware als een soort stofzuiger voor vlooien. Vroeg of laat springen de vlooien vanzelf op de kat, omdat ze een voorkeur voor katten hebben en lost het probleem zich vanzelf op.
Alleen heeft iedereen waarschijnlijk niet een kat in huis, dus zullen in dat geval de honden wél behandeld moeten worden. De omgeving behandelen heb ik nog nooit een noodzaak toe gezien, tenzij je geen dieren (meer) hebt.
Laatst gewijzigd door doranto op za 27 sep 2014, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2996872
Ik weet ook niet of dat waar is hoor, 1 op je hond = 10 in je omgeving. Ze zeggen het maar misschien is het een broodje aap.

Ik heb vanmorgen operatie Botlek uitgevoerd. Met omgeving-gif gespoten. Maar, geen gif op de honden hoor. Ik zal echt alles proberen om dat te voorkomen! Ik houd niet van gif op mijn honden. Ik heb vandaag overigens geen vlo meer gevangen en gisteren 1.

Maar goed, ja, Leo komt dus elke dag wel in aanraking met dieren die onder de vlooien zitten. Echt elke dag. En ik voel er echt niks voor om maandelijks operatie Botlek uit te voeren... We hebben hier namelijk een woonkamer met 38 m2 kier. Tussen iedere houten plank van onze vloer zit een kier :-X

En een kat nemen voor de vlooien.... :biggrin2:. Nee maar serieus, we willen geen kat.....
#2996875
Of je moet het heel rigoureus aanpakken:

Een omkleedhok/washok voor Leo buiten het huis bouwen.



En nu serieus. Hier vorige week 1 vlo op Bas gevonden. De honden geborsteld, de dekentjes gewisseld en schone in de manden gelegd. De andere gewassen. En met een stofzuiger door huis gegaan, maar had wel wat poeder opgezogen zodat dat in de zak zit. En dat is alles wat ik doe.
#2996882
Mandarijn schreef: Of je moet het heel rigoureus aanpakken:

Een omkleedhok/washok voor Leo buiten het huis bouwen.



En nu serieus. Hier vorige week 1 vlo op Bas gevonden. De honden geborsteld, de dekentjes gewisseld en schone in de manden gelegd. De andere gewassen. En met een stofzuiger door huis gegaan, maar had wel wat poeder opgezogen zodat dat in de zak zit. En dat is alles wat ik doe.
Ik wou serieus al dat hij zich in de schuur ging omkleden en zijn kleding in een vuilniszak deed :biggrin2:

Maar dat is alleen handig als hij Den Haag dienst heeft. Als hij Z'meer dienst heeft, loopt hij hier de hele dag in en uit. Kan hem moeilijk 50 keer per dag vragen zich om te kleden :biggrin2:. Hoewel...?

Maar goed, jij had 1 vlo. Ik had er in totaal wel stuk of 6 a 7 !
#2996888
Na het borstelen had ik er nog 1 gevonden op Bad en ook eentje bij Bobbie. Maar dat zijn er nog altijd minder dan wat jij gevonden hebt.
Daarom zuig ik de boel altijd nadat ik er eentje gevonden heb en mochten ze in de stofzuigerzak terecht komen. Dan zit daar wat vlooienpoeder in. Zelf ben ik ook niet van gif op hobden. En daarom worden alle plekjes van de honden zittend op de knieën en met de hand gezogen. Niet zo'n leuk werkje maar dan heb ik het gevoel dat daar niets meer aan ongedierte in kan zitten.
#2996893
Hier is stofzuigen gewoon een hel..... Nogmaals, 38 m2 een kier al kier. Tussen iedere plank van onze houten vloer zit een kier. En ik stofzuig elke dag en om de dag op de knieen alle kieren :-X

Ik heb nu omgevingsspray gebruikt. Van onder tot boven. Vanwege die Kwalitatief Uitermate Teleurstellende vloer.... :-\. Ik heb alle honden kleden in de was gedaan. Ik heb de honden gesopt en gekamd en een stuk vlooienband in de stofzuiger gedaan.

Maar goed, ik wil graag voorkomen dat ik ooit weer zoveel vlooien op de honden krijg...... :-\
#2996894
Ik zou in ieder geval heel goed zorgen voor stofzuigen=vlooien die je opzuigt dood. Ons werd geadviseerd steeds met een omgevingsspray in de stofzuigerzak te sprayen. Nadeel is wel dat de geur van die spray steeds uit je stofzuiger komt. Maar dan gaan de vlooien die je opzuigt wel dood. Vlooienband in de zak doen schijnt niet te werken zei deze dierenarts
#2996911
Op mijn werk ook altijd veel in aanraking geweest met vlooien, maar kan me niet herinneren dat dat ooit een groot probleem is geweest. Ik gaf mijn honden af en toe een pipetje advantage (misschien 2 of 3x in een zomer), maar meer niet.
Waar ik wil altijd voorzichtig mee ben geweest is dingen als Parvo pupjes, en kennelhoest... dan ging ik eerst een stukje wandelen, in de hoop dat het meeste verwaaid, en dan thuis gelijk kleren uit en in de was...
Of die angst terecht was weet ik niet, mijn honden hebben nooit iets opgepikt van het werk, ook al gingen ze vaak mee en zaten ze in de opname, bij soms zieke dieren. Ik denk dat als je dieren gezond zijn en een normale weerstand hebben, ze heel wat aankunnen. Ik zou nu met mijn oude Mickey wel iets voorzichtiger zijn, omdat haar weerstand lager is...
Hmmm... afgedwaald  ::) sorry !
#2996920
Hier vorig week voor het eerst sinds we honden hebben een vlo gevonden op Mees. En ik heb hier operatie Botlek  :biggrin2: uitgevoerd. En, zeer tegen mijn gevoel in, de honden een Seresto-band omgedaan. Ook de auto is gesprayd. Met, denk ik, het gevolg dat ik zelf een hevige uitbraak van netelroos heb gekregen: van het gif en de vlooienstress... ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door