Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3320779
zurca schreef:Ja leuk is tie he?! :cool:
Het is een pelletkachel. Thuis hebben we een houtkachel maar voor in Garderen willen we graag wat minder werk hebben voor wat warmte ;)
Het gas zal steeds duurder worden en op het park is dat ook nog eens propaangas dus zijn we eens gaan rondkijken naar pelletkachels. Deze kwam ik als eerste tegen bij mijn googlehits en grappig genoeg is deze het nog geworden ook.

https://nordicfire.nl/assortiment/pelletkachel_arya/

Angelique ik zag dat jij ook op zoek bent/was naar een pelletkachel. Al iets gevonden?
Ja ik had al wat gevonden, compleet met offerte die na wat vergelijk toch wel meeviel. Alleen verder nog niks gedaan omdat ik eerst moest uitvogelen hoe ik some sort van schoorsteen/schouw ga fabriceren.
Door zurca
#3320890
Angelique schreef:Ja ik had al wat gevonden, compleet met offerte die na wat vergelijk toch wel meeviel. Alleen verder nog niks gedaan omdat ik eerst moest uitvogelen hoe ik some sort van schoorsteen/schouw ga fabriceren.
Je wilt voor het mooie een schoorsteen/schouw creëren? Want om de kachel werkend te hebben is een rookkanaal toch voldoende?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3320895
zurca schreef:Je wilt voor het mooie een schoorsteen/schouw creëren? Want om de kachel werkend te hebben is een rookkanaal toch voldoende?

Ja klopt. We hadden als eerste het plan om het nog bestande rookkanaal te gebruiken, maar dat is ene beetje kansloos, want net te smal enz. Dus veel te vele werk om die passend te maken. Toen kwam het plan om km centraal in de kamer te zetten op de plek waar men ooit een sschappenkast heeft gebouwd om de vormalige voordeur daar weg te werken. Dus die kast wil ik wat verbouwen tot some sort van schouw.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3320924
Ik heb nog geen kachel aan. Het is hier nog steeds stabiel 19 graden in huis. En dan zet ik dagelijks ook de deur open om te luchten. Scheelt dat ik tegenwoordig een behoorlijk warmbloedig mens ben.
Door eelke
#3320927
Hier zijn we al weer volop aan het stoken hoor :cool: verwarming is nog niet aan geweest, ja, 1x keer 's nachts omdat bleek dat de thermostaat nog op 17 stond. Het koelt hier snachts wel meer af...eigenlijk zouden we meer aan isolatie moeten gaan doen, maar ja, dat kost wel wat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3320932
Hier was het vanochtend in de keuken 14 graden. Dus maar even de keukenkachel aan gedaan om de kou er wat uit te halen. In de woonkamer gaat hij vanavond pas aan, want daar zijn we overdag toch niet.
Door zurca
#3321023
Angelique schreef:Ja klopt. We hadden als eerste het plan om het nog bestande rookkanaal te gebruiken, maar dat is ene beetje kansloos, want net te smal enz. Dus veel te vele werk om die passend te maken. Toen kwam het plan om km centraal in de kamer te zetten op de plek waar men ooit een sschappenkast heeft gebouwd om de vormalige voordeur daar weg te werken. Dus die kast wil ik wat verbouwen tot some sort van schouw.
Ah zo... begrijpelijk! Wij hebben thuis de bestaande schouw/rookkanaal op de bovenverdieping weggebroken. Daar loopt gewoon een pijp zeg maar. Benenden vond ik dat niet mooi. Dus daar is de bestaande schouw blijven zitten en "gepimpt" (steenstrips netjes glad gestuced en een eiken balk er in en oude tegeltjes op de vloer)

In Garderen komt er gewoon een pijp(je) maar daar past het ook gewoon, in de ruimte maar ook bij de kachel.

Hier thuis is de houtkachel al dagelijks aan. De cv slaat 'snachts nog niet aan, die staat op 15 graden.
Door - pien -
#3323985
Afbeelding
Eíndelijk, na 2 jaar of zo, brandt ons kacheltje :smitten: (eerst hadden we een Franklinkachel maar daar was het rookkanaal niet voor geschikt, toen zat de schoorsteen nog vól met kauwennest :-X , Franklinkachel moest verkocht en op jacht naar een ander kacheltje (Jotul 100) en toen moest ik nog een kleur uitzoeken voor op de schoorsteen en dat duurde even ::) )
Streep vindt het ook lekker warm :biggrin2:
Afbeelding
En Joepie ook...
Ik stook ook...als meneer pien weg is. Hij steekt 'm aan en ik hou de fik er in. Mét ovenwant want ik heb geen vuurvaste handen :biggrin2:
Er komt ook nog een mooiere (koperen) bak/pot/ketel voor het haardhout.
Door src_esther
#3323996
- pien - schreef:Afbeelding
Eíndelijk, na 2 jaar of zo, brandt ons kacheltje :smitten: (eerst hadden we een Franklinkachel maar daar was het rookkanaal niet voor geschikt, toen zat de schoorsteen nog vól met kauwennest :-X , Franklinkachel moest verkocht en op jacht naar een ander kacheltje (Jotul 100) en toen moest ik nog een kleur uitzoeken voor op de schoorsteen en dat duurde even ::) )
Streep vindt het ook lekker warm :biggrin2:
Afbeelding
En Joepie ook...
Ik stook ook...als meneer pien weg is. Hij steekt 'm aan en ik hou de fik er in. Mét ovenwant want ik heb geen vuurvaste handen :biggrin2:
Er komt ook nog een mooiere (koperen) bak/pot/ketel voor het haardhout.
Wat een mooi kacheltje. Wij hebben de Jøtul F 602. Waarom steek je hem zelf niet aan? Het is super makkelijk met de Zwitserse methode.
Door - pien -
#3324000
src_esther schreef:Wat een mooi kacheltje. Wij hebben de Jøtul F 602. Waarom steek je hem zelf niet aan? Het is super makkelijk met de Zwitserse methode.
Jaaa, die is ook leuk! In de onze passen wat grotere stukken hout ;)
Uh, ik heb gisteravond nét leren 'stoken' en ben nog niet toegekomen aan leren 'aanmaken' ;D
Meneer pien zit nu net een filmpje te kijken van de Zwitserse methode, hij doet het precies andersom maar gaat het uitproberen, leuk torentje :D
Door src_esther
#3324001
- pien - schreef:Jaaa, die is ook leuk! In de onze passen wat grotere stukken hout ;)
Zoveel ontloopt het elkaar niet hoor. Bij Jøtul staat dat er hetzelfde formaat houtblokken ingaat. ;)
- pien - schreef:Uh, ik heb gisteravond nét leren 'stoken' en ben nog niet toegekomen aan leren 'aanmaken' ;D
Oh, dat verklaard. Ik leerde stoken rond mijn 12de. Toen er alleen maar 1 kolenkachel stond om een mega grote ruimte te stoken.
- pien - schreef:Meneer pien zit nu net een filmpje te kijken van de Zwitserse methode, hij doet het precies andersom maar gaat het uitproberen, leuk torentje :D
Die Zwitserse methode ken ik ook pas een jaartje ofzo, heb het ook andersom geleerd. Zag het 1 keer, toen uitgeprobeerd en doe het niet meer anders. Die Zwitserse methode werkt echt super. Meneer Esther doet het nog op de oude manier, maar dat gaat niet altijd goed. :biggrin2:
Door - pien -
#3324047
src_esther schreef:Zoveel ontloopt het elkaar niet hoor. Bij Jøtul staat dat er hetzelfde formaat houtblokken ingaat. ;)


Oh, dat verklaard. Ik leerde stoken rond mijn 12de. Toen er alleen maar 1 kolenkachel stond om een mega grote ruimte te stoken.


Die Zwitserse methode ken ik ook pas een jaartje ofzo, heb het ook andersom geleerd. Zag het 1 keer, toen uitgeprobeerd en doe het niet meer anders. Die Zwitserse methode werkt echt super. Meneer Esther doet het nog op de oude manier, maar dat gaat niet altijd goed. :biggrin2:
Woehoeeee! Ik heb vanmorgen (ik was het eerste wakker, meneer pien ligt nog te ronken) meteen maar de kachel aangestoken :crazy2: dus het is lekker warm en de poezen liggen er weer naast in hun de hondenmandjes ;D Echt supermakkelijk, die methode!
Door src_esther
#3324049
- pien - schreef:Woehoeeee! Ik heb vanmorgen (ik was het eerste wakker, meneer pien ligt nog te ronken) meteen maar de kachel aangestoken :crazy2: dus het is lekker warm en de poezen liggen er weer naast in hun de hondenmandjes ;D Echt supermakkelijk, die methode!
:thumbsupup:

's Ochtends al de kachel aan? Wauw. Wij doen dat meestal in de namiddag/avond, we vinden de vloerverwaming ook heel fijn.

Het is fijn om het zelf te kunnen. Hier viel deze week - toen ik alleen thuis was - 's avonds de stroom uit in de straat (of 'dorp') en dus waren de cv-ketel en ventilatie uit. Als de ventilatie uit is, moet er een raam op een kier... :cold: Dan is het heel fijn een heel goede (pro) zaklamp te hebben en de houtkachel aan te kunnen steken. Het duurde een uur of 3 voordat er weer stroom was.
Door eelke
#3324050
Hier brand ie ook al weer hoor! We hebben onze cv eigenlijk niet meer aan. Ja heel soms snachts denk ik, hij staat op 14 dus als het hard vriest dan zal hij wel eens aan slaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door