Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#3165352
Uhmm.. Ik maak de ruitjes gewoon sch oon met een sopje afwasmiddel. Niks dure HG of krassende as.
Gaat super makkelijk schoon.
Door eelke
#3165359
keetje schreef: Ik stook ook al weer redelijk. Ik knal hem gelijk op fullpower nadat de aanmaakhoutjes eenmaal fikken en mijn ruitje is nog steeds brandschoon. Kachel goed wit van binnen. Als je echt goed stookt dan hoeft je ruit helemaal niet vuil te worden, zo is me verteld door kenners en het blijkt echt zo te zijn.
Ja dat zeggen ze inderdaad. Ik weet alleen echt niet wat ik dan verkeerd doe...
Gebruikersavatar
Door Neally
#3165447
- pien - schreef: Ons rookkanaal is nagekeken (er moest van 16 jaar kauwnest uit  :-X ) en nu blijkt dat onze Franklinkachel er niet op aangesloten kan worden. Te klein rookkanaal voor zo'n kachel die je open stookt (rookkanaal is 130 en het moet minimaal 150 zijn voor een opengestookte kachel).
Dus gaat mr. Franklin weer op MP en dan komt er een Jotul F100 waarschijnlijk...
Afbeelding
Hier kunnen ook best grote houtblokken in (40 cm).
Wat een knappe kachels....hier voorzichtig op zoek naar een houtstookkachel voor in ons houten huisje.
Door Ike
#3165456
Doranto schreef: Beetje as werkt inderdaad ook. Maar je wilt niet weten hoe het je ruitje beschadigt :-X
Ik heb dat ook lang gedaan. Het resultaat is nu een totaal bekrast ruitje. Logisch eigenlijk achteraf gezien. De reden dat je de aanslag eraf kunt krijgen is namelijk door de schurende werking van de as.  :-\
Spray is dan misschien niet zo milieuvriendelijk maar wél beter voor je ruitje!

ps. Ik heb ook wel een de oven/grill spray van HG gebruikt. Die werkt net zo goed als de kachelruitjes spray. Een van de 2 is ietsje minder duur, maar ik weet niet meer welke.
Daar heb ik eigenlijk nooit bij nagedacht  :-\
Moet zeggen dat er godzijdank geen krassen op zitten, heb m toch al 4 jaar maar ga t
maar niet meer zo doen.
Had ook al eens de tip gekregen om een gebruikt theezakje te nemen en t daar mee schoon te maken....
Gisteren geprobeerd en t werkt ook super!
De volgende x ga ik Nadia's tip uitproberen, t wordt steeds simpeler en goedkoper  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3165632
- pien - schreef: Nee hoor, hier gaan we alleen bij zitten kneuteren met een goed glas slobberwijntje en een biereke  ;D
Dat klinkt helemaal goed!  ;D


Wij zijn ook aan het sparen voor zo'n leuk kacheltje. Er moet ook een rookkanaal aangelegd worden en intern verbouwd. We sparen dus nog even rustig door.  ;) :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3165758
Hier branden de kachels nog lang niet dagelijks. We vinden het nog niet koud genoeg. Vandaag zijn zo ook nog niet aan en dat blijft waarschijnlijk ook zo. Misschien dat we de kachel in de woonkamer vanavond even aansteken.
Ik trek liever iets warms aan, dan dat het binnen zo warm is. Overdags is 18 graden hier de grens. Daaronder gaat er eentje aan (afhankelijk van waar we zijn) en erboven niet. Alleen 's-avonds ligt de grens echt wel bij 20  :).
Door eelke
#3189014
Brand ie bij jullie ook zo lekker? :)

Gaat nu wel hard het met het hout. Gelukkig kunnen voortaan gratis het afval hout van een meubelmakerij afhalen, dat ligt dan gewoon buiten in een container. Ik kom er ook nog eens wekelijks voorbij dus dat is wel makkelijk. Het brand zo op natuurlijk maar zeker als aanmaak hout prettig. En het was de vorige keer al zo klein dat het zo het hok in kon, en de rest op aanmaakhout formaat was. Verder hebben we nog wat stukken boom bij elkaar gesprokkeld die de gemeente gezaagd had, en wat maar bleef liggen, en al een aantal bomen omgezaagd bij de vader van een vriendin. Mooie stukken hout die nu bij oma mogen liggen drogen voor volgend jaar of het jaar er na.
Bij een vriend ligt ook nog droog hout opgeslagen.

Komende tijd zitten we dus we gebakken!
Door zurca
#3189026
Hier net de kachel aangemaakt... echt lekker hoor!
Het houthok zit nokvol, er ligt nog hout wat gehakt moet worden, bij mijn ouders ligt nog ruim een kub hout en bij mijn zusje en haar vriend ligt ook nog 2 kub hout te wachten op een enkeltje deze kant op. Vooral dat laatste is goed hout, eik en wat berk. Was maar een tientje de kub. Mijn zusje belde of haar vriend voor ons ook wat mee kon nemen, nou graag!! Het moet nog wel gekloofd worden en drogen....bij aankomt op het adres bleek ook dat de bomen nog tegen de grond moesten ;D ;D Maar het is allemaal goed gekomen en er ligt een vrachtje op ons te wachten. Waar we het gaan laten?! Nog geen idee ik denk dat er eerst een houthok bij gemaakt moet worden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3189079
eelke schreef:Brand ie bij jullie ook zo lekker? :)

Gaat nu wel hard het met het hout. Gelukkig kunnen voortaan gratis het afval hout van een meubelmakerij afhalen, dat ligt dan gewoon buiten in een container. Ik kom er ook nog eens wekelijks voorbij dus dat is wel makkelijk. Het brand zo op natuurlijk maar zeker als aanmaak hout prettig. En het was de vorige keer al zo klein dat het zo het hok in kon, en de rest op aanmaakhout formaat was. Verder hebben we nog wat stukken boom bij elkaar gesprokkeld die de gemeente gezaagd had, en wat maar bleef liggen, en al een aantal bomen omgezaagd bij de vader van een vriendin. Mooie stukken hout die nu bij oma mogen liggen drogen voor volgend jaar of het jaar er na.
Bij een vriend ligt ook nog droog hout opgeslagen.

Komende tijd zitten we dus we gebakken!

Nou, nee. Er moest eerst een ander autootje komen. ::) :D We sparen dus nog even door. ;D

Fijn als je zo aan hout kunt komen! :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3189130
Bij ons gaat binnenkort de houtkachel van de woonkamer er ook uit. Hij wordt dan vervangen door een pelletkachel. De houtkachel in de keuken hebben we 1 1/2 jaar geleden al vervangen. Hier ging er 15 kub hout per jaar doorheen. We zijn het werk beu wat het verwerken van al dat hout (klieven, stapelen enz.) met zich meebrengt. Bovendien is de verbranding veel effectiever van een pelletkachel (rendement ca. 90%!) dus véél minder uitstoot van schadelijke stoffen in de lucht. (Je ziet niet eens rook uit de schoorsteen komen)
Eigenlijk wilden we eerst het hout dat we nog hebben liggen opstoken (zo'n 4 à 5 kub nog schat ik), maar de overheid geeft dit jaar subsidie op de aanschaf van een pelletkachel, dus doen we het maar wat eerder.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3192761
Vandaag hebben we de houtkachel uit de woonkamer verwijderd en het rookkanaal gemodificeerd zodat straks de pelletkachel erop aangesloten kan worden. Pfff was best wel een klus. We zijn er toch wel een uurtje of 6 mee zoet geweest.
Woensdag komen ze de pelletkachel installeren. Voor die tijd moeten we nog wel even het rookkanaal vegen als het ff stopt met regenen. :P
Gisteren hebben we de houtkachel voor de allerlaatste keer aan gehad. Ergens wel jammer, want het was een fijne kachel en hout brand toch anders en mooier dan pellets. Maar ja, pellets heeft wel veel voordelen.
Door hannabelgje
#3192766
Hier staat dagelijks de petroleumkachel aan. De petroleumprijzen zijn erg laag op het moment. Ik vind het zalig zo'n kacheltje.
Door Parelridder
#3192779
Doranto schreef:Hier zal die voorlopig ook nog niet aan gaan. Al was het alleen maar omdat ik (nog) niet weet hoe hij werkt  :-\. (De houtkachel uit de keuken is pas vervangen door een pelletkachel). Mijzelf kennende zal ik me waarschijnlijk pas in de gebruiksaanwijzing gaan verdiepen als ik inmiddels een heule dikke trui aan heb  ;D.
;D Ow wat herkenbaar..
Door zurca
#3192810
Zijn er hier mensen die een kloofmachine hebben?
Ben benieuwd naar ervaringen met zo'n ding ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door