Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kallista
#3329395
Laika schreef:Leuke kachels!
Wij hebben ook zitten dubben over een hout of pelletkachel. We hebben geen schoorsteen dus er komen veel extra kosten bij. Houthakken zien we op de lange termijn niet zitten en wat de prijs voor de pellets gaat doen moet je ook maar afwachten.
Nu hebben we offertes aangevraagd voor een warmtepomp en een flinke rij zonnepanelen. Hebben we helemaal 0 op de meter (maar wel een lege knip ;) )
Dat zou ik ook graag (ongeveer) willen weten, want een cv installatie op pellets kost ook een godsvermogen (als je wat goeds wilt kopen). Wij zijn ook bezig met offertes voor het aanleggen van een cv, hebben nu hier alleen maar hout/kolen kachels.

Gebruiken die warmtepompen niet veel stroom ook?
Door eelke
#3329400
Zonnepanelen hebben wij sinds een jaar ook inderdaad. Het huis verwarmen doet de houtkachel met gratig rest-pallethout, dus de enige kosten die we hebben is voor het warme water voor het douchen enzo, en het gasfornuis (maar die kunnen we ook beter gaan vervangen voor inductie, want we houden nu stroom 'over' doordat we een vriezer minder hebben).
Gebruikersavatar
Door Laika
#3329403
We moeten de offertes nog binnenkrijgen maar het zal wel schrikken worden (wij schatten tussen de 10 en 15 duizend).
Een pelletcv hebben we ook naar geinformeerd maar voor een knappe cv ben je veel geld kwijt en de onzekere pelletprijs blijft natuurlijk (en het werk en onderhoud). Voor ons viel de cv af.
We hebben nu al 12 panelen liggen maar als we de lucht/water pomp willen laten verwarmen (de ruimte en het water) hebben we nog 20 panelen nodig. We hebben nu vloerverwarming in de kamer en keuken. In de andere ruimtes (die we bijna niet verwarmen) moeten wel lt radiatoren komen.
Voor een warmtepomp moet je huis wel goed geisoleerd zijn.
Door eelke
#3329404
Nou dat zijn inderdaad veel panelen, dat zou hier hier eens op het dak passen...
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3329407
Laika schreef:We moeten de offertes nog binnenkrijgen maar het zal wel schrikken worden (wij schatten tussen de 10 en 15 duizend).
Een pelletcv hebben we ook naar geinformeerd maar voor een knappe cv ben je veel geld kwijt en de onzekere pelletprijs blijft natuurlijk (en het werk en onderhoud). Voor ons viel de cv af.
We hebben nu al 12 panelen liggen maar als we de lucht/water pomp willen laten verwarmen (de ruimte en het water) hebben we nog 20 panelen nodig. We hebben nu vloerverwarming in de kamer en keuken. In de andere ruimtes (die we bijna niet verwarmen) moeten wel lt radiatoren komen.
Voor een warmtepomp moet je huis wel goed geisoleerd zijn.
Als het daarvoor zou lukken dan ging ik daar ook wel voor, maar een gewone cv (compleet nieuwe installatie, hier ligt nog helemaal niks, gasleiding op 10 kilometer zowat) met gas uit een tank kost hier al 10.000 euries, een cv op pellets (met automatisch aanvoersysteem, dus geen geklooi met zakjes) gaat al heel ruim meer als 15.000 euro kosten.
Alleen al een goeie cv ketel (waar ook een warm-watervoorziening op zit) op pellets kost zeker 8.000 euro, dan nog de radiatoren, de opslagruimte voor de pellets, hevelpomp etc.
Wij waren ook net bezig met offertes binnen halen ;)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3329408
Kallista schreef:Als het daarvoor zou lukken dan ging ik daar ook wel voor, maar een gewone cv (compleet nieuwe installatie, hier ligt nog helemaal niks, gasleiding op 10 kilometer zowat) met gas uit een tank kost hier al 10.000 euries, een cv op pellets (met automatisch aanvoersysteem, dus geen geklooi met zakjes) gaat al heel ruim meer als 15.000 euro kosten.
Alleen al een goeie cv ketel (waar ook een warm-watervoorziening op zit) op pellets kost zeker 8.000 euro, dan nog de radiatoren, de opslagruimte voor de pellets, hevelpomp etc.
Wij waren ook net bezig met offertes binnen halen ;)
Ik hoop niet dat wij er heel veel naast zitten met onze schatting. Krijg je in Belgie ook subsidie op een pelletcv?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3329409
Maar waarom een cv aanleggen? Is een (of meer) pelletkachel(s) dan niet handiger? Wij hebben wel cv maar die staat al een jaar of 15 niet meer aan. Wij hebben in de keuken en woonkamer een pelletkachel (voorheen stonden daar houtkachels). Alle binnendeuren staan altijd open, zodat de warmte overal naar toe kan. Boven is het wel een stuk kouder, maar dat vinden wij niet erg.
Wij zitten te denken aan een zonneboiler voor het douche en tapwater zodat we evt. helemaal zonder gas kunnen.
Laatst gewijzigd door doranto op di 23 jan 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3329410
In de badkamer hebben wij elektrische vloerverwarming, dus ook daar geen cv voor nodig. Kost amper wat (zeker nu met de panelen niet) dat is buiten de huiskamer en keuken de enige ruimte die ik verwarmd wil hebben eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3329415
Doranto schreef:Maar waarom een cv aanleggen? Is een (of meer) pelletkachel(s) dan niet handiger? Wij hebben wel cv maar die staat al een jaar of 15 niet meer aan. Wij hebben in de keuken en woonkamer een pelletkachel (voorheen stonden daar houtkachels). Alle binnendeuren staan altijd open, zodat de warmte overal naar toe kan. Boven is het wel een stuk kouder, maar dat vinden wij niet erg.
Wij zitten te denken aan een zonneboiler voor het douche en tapwater zodat we evt. helemaal zonder gas kunnen.
We worden er ook niet jonger op, we willen na 15 jaar toch wel wat meer comfort in huis, niet meer moeten sjouwen met hout of zakken kolen. Niet onbelangrijk, ik heb een stof-allergie, ik wil eigenlijk iets wat zo min mogelijk stoft in huis.

In de ruimte voor de nieuwe keuken willen we graag vloerverwarming, die dan aan de cv gekoppeld kan worden.

Laika, ook in Belgie zijn er renovatiepremies, maar dat is maar een schijntje op de hele investering.

Voor ons belangrijk wat is het minst mileuvervuilend, hoe kan ik de kosten in de hand houden, en vooral hoeveel ga je afschrijven/levensduur van een installatie. Hoe zit het met onderhoud.

We zijn er nog niet helemaal over uit wat het zou kunnen worden.
Door src_esther
#3329454
Laika schreef:We moeten de offertes nog binnenkrijgen maar het zal wel schrikken worden (wij schatten tussen de 10 en 15 duizend).
Een pelletcv hebben we ook naar geinformeerd maar voor een knappe cv ben je veel geld kwijt en de onzekere pelletprijs blijft natuurlijk (en het werk en onderhoud). Voor ons viel de cv af.
We hebben nu al 12 panelen liggen maar als we de lucht/water pomp willen laten verwarmen (de ruimte en het water) hebben we nog 20 panelen nodig. We hebben nu vloerverwarming in de kamer en keuken. In de andere ruimtes (die we bijna niet verwarmen) moeten wel lt radiatoren komen.
Voor een warmtepomp moet je huis wel goed geisoleerd zijn.
Wij kregen een offerte van tussen de 40 en 60k voor warmtepomp (water) + boiler + vloerverwarming zonder zonnepanelen en een groot vraagteken over de levensduur en onderhoudskosten...
Wij zijn dol op haardvuurtjes dus nu kijken we naar Brunner, jou vast wel bekend want een van de NL dealers zit volgens mij bij je om de hoek. Pellets willen wij niet, prijs + productieprocessen vinden we een probleem.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3329459
src_esther schreef:Wij kregen een offerte van tussen de 40 en 60k voor warmtepomp (water) + boiler + vloerverwarming zonder zonnepanelen en een groot vraagteken over de levensduur en onderhoudskosten...
Wij zijn dol op haardvuurtjes dus nu kijken we naar Brunner, jou vast wel bekend want een van de NL dealers zit volgens mij bij je om de hoek. Pellets willen wij niet, prijs + productieprocessen vinden we een probleem.
We zijn Waterland ontvlucht omdat alles zo duur was...dat klopt dan wel een beetje ;)
Ik vind tussen de 40 en 60k heel veel geld.
Als je water op wilt pompen uit de bodem dan ben je een stuk duurder uit dan met een luchtpomp.
Wij hebben al vloerverwarming, geen mega groot huis en we stoken zuinig. Elektramotoren gaan doorgaans lang mee en het onderhoud valt mee.
Wij hebben geen rookkanaal (kachel + kanaal ging ook ca.5k kosten) en willen niet dagenlang houthakken dus een houtkachel gaat het niet worden.
Door src_esther
#3329749
Laika schreef:We zijn Waterland ontvlucht omdat alles zo duur was...dat klopt dan wel een beetje ;)
Ik vind tussen de 40 en 60k heel veel geld.
Als je water op wilt pompen uit de bodem dan ben je een stuk duurder uit dan met een luchtpomp.
Wij hebben al vloerverwarming, geen mega groot huis en we stoken zuinig. Elektramotoren gaan doorgaans lang mee en het onderhoud valt mee.
Wij hebben geen rookkanaal (kachel + kanaal ging ook ca.5k kosten) en willen niet dagenlang houthakken dus een houtkachel gaat het niet worden.
Wij vinden dat ook heel veel geld en we gaan het dus anders doen. Maar voorlopig zijn we nog lang niet zover, dus wat het uiteindelijk precies gaat worden zal de toekomst leren.
Door zurca
#3329794
Toch best lastig als je en een houtkachel hebt en een houtdraaibank...

We kregen vandaag weer een vrachthout en ik heb staan sorteren wat voor de kachel is en wat voor de draaibank is... De weegschaal sloeg toch meer uit naar de draaibank dan naar de kachel :g:
Als je weet hoe mooi hout kan zijn, dan is het echt bijna zonde om het in de kachel te gooien :-[ :biggrin2:
Hout1.jpeg
Iepenhout
Hout1.jpeg (56.46 KiB) 1819 keer bekeken
Hout2.jpeg
Kastanjehout
Hout2.jpeg (58.29 KiB) 1819 keer bekeken
Hout3.jpeg
Taxushout
Hout3.jpeg (31.34 KiB) 1819 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door