Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3324053
src_esther schreef::thumbsupup:

's Ochtends al de kachel aan? Wauw. Wij doen dat meestal in de namiddag/avond, we vinden de vloerverwaming ook heel fijn.

Het is fijn om het zelf te kunnen. Hier viel deze week - toen ik alleen thuis was - 's avonds de stroom uit in de straat (of 'dorp') en dus waren de cv-ketel en ventilatie uit. Als de ventilatie uit is, moet er een raam op een kier... :cold: Dan is het heel fijn een heel goede (pro) zaklamp te hebben en de houtkachel aan te kunnen steken. Het duurde een uur of 3 voordat er weer stroom was.
Als ik de kachel niet aan doe moet de cv aan want dan is het hier niet warmer dan 16C en een graadje of 18 á 19 minimaal vind ik wel lekker.
Nu we (nog) gratis hout hebben gaat standaard de kachel aan als meneer thuis is.
Door zurca
#3324138
Wat een leuke kachel Pien!!

Wij hebben ook een Jotul, een cremekleurige... Vind het zulke schattige kacheltjes die ze maken bij Jotul :)
Als ik thuis ben brandt de houtkachel dag en nacht! Voor we naar bed gaan gaat er een groot blok op. Ik moet 's nachts altijd wel een keer mijn bed uit en dan por ik de kachel weer aan. Mijn vriend gaat 's morgens om 5 uur uit bed om naar zijn werk te gaan en zorgt dat er dan weer hout op gaat. Als ik dan uit bed kom dan brandt tie meestal nog of is zo weer aan te krijgen door de aslade ff open te zetten. Heerlijk die warmte van een houtkachel.
Door eelke
#3324140
zurca schreef:Wat een leuke kachel Pien!!

Wij hebben ook een Jotul, een cremekleurige... Vind het zulke schattige kacheltjes die ze maken bij Jotul :)
Als ik thuis ben brandt de houtkachel dag en nacht! Voor we naar bed gaan gaat er een groot blok op. Ik moet 's nachts altijd wel een keer mijn bed uit en dan por ik de kachel weer aan. Mijn vriend gaat 's morgens om 5 uur uit bed om naar zijn werk te gaan en zorgt dat er dan weer hout op gaat. Als ik dan uit bed kom dan brandt tie meestal nog of is zo weer aan te krijgen door de aslade ff open te zetten. Heerlijk die warmte van een houtkachel.
Ja, ik zat dus aan nachtbriketten te denken (haha, al 2 jaar) maar wanneer leeg je de asla dan, als je kachel dus altijd warm is?
Door Too
#3324141
Pien wat een fijn kacheltje...speciaal voor de beestjes, wat attent ;D
Door zurca
#3324142
eelke schreef:Ja, ik zat dus aan nachtbriketten te denken (haha, al 2 jaar) maar wanneer leeg je de asla dan, als je kachel dus altijd warm is?
Wij hebben nachtbriketten gehad maar een een groot blok hout (en dan geen "waaibomenhout" maar een eik of iets vergelijkbaars) gaat net zo lang mee.
De aslade kan hier wel een dag of drie/vier mee zonder leeg te maken. En aangezien ik een deel van de week meestal in Garderen ben maken we, als we dan weer thuis komen, eerst de aslade leeg en dan kan de kachel weer aan ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3324145
Tis hier binnen nu 15 graden , dat is een stuk aangenamer dan gisteren, 12 binnenshuis is wel erg koud :cold:
Maar veel warmer mag ik nu nog niet gaan ( vloerverwarming, ivm nieuwe vloer) , dus het zal wel ff bij die 15 blijven, maar dat is stukken beter dan 12 :biggrin2:
Door eelke
#3324146
zurca schreef:Wij hebben nachtbriketten gehad maar een een groot blok hout (en dan geen "waaibomenhout" maar een eik of iets vergelijkbaars) gaat net zo lang mee.
De aslade kan hier wel een dag of drie/vier mee zonder leeg te maken. En aangezien ik een deel van de week meestal in Garderen ben maken we, als we dan weer thuis komen, eerst de aslade leeg en dan kan de kachel weer aan ;)
Ah, ja, onze aslade is vrij klein, en maar een cm hoog ofzo. Dus die haal ik elke dag leeg (om de dag zou ook wel kunnen als we niet al te veel stoken).

Maar dat is wel een ingewikkeld punt dus. ff over nadenken nog. (een jaar of 2?)
Door zurca
#3324148
Misschien is er een losse aslade te koop van jullie kachel?
Dan is het een kwestie van snel wisselen en kan de kachel blijven branden.
Door eelke
#3324149
zurca schreef:Misschien is er een losse aslade te koop van jullie kachel?
Dan is het een kwestie van snel wisselen en kan de kachel blijven branden.
Ja. Alleen, wij gebruiken dus ook wel pallets in de kachel, omdat we daar via het werk van mijn vriend gratis aan kunnen komen. En dan heb je dus ook spijkers. En die gaan dan in de sleufjes van de bodem zitten en die blokkeren dan de asla.

Maar dan kunnen we natuurlijk ook proberen een mat oid op de bodem te leggen waardoor de spijkers niet meer zo makkelijk tussen die sleuven gaan zitten. Toch eens over broeden!
Door - pien -
#3324152
zurca schreef:Wat een leuke kachel Pien!!

Wij hebben ook een Jotul, een cremekleurige... Vind het zulke schattige kacheltjes die ze maken bij Jotul :)
Als ik thuis ben brandt de houtkachel dag en nacht! Voor we naar bed gaan gaat er een groot blok op. Ik moet 's nachts altijd wel een keer mijn bed uit en dan por ik de kachel weer aan. Mijn vriend gaat 's morgens om 5 uur uit bed om naar zijn werk te gaan en zorgt dat er dan weer hout op gaat. Als ik dan uit bed kom dan brandt tie meestal nog of is zo weer aan te krijgen door de aslade ff open te zetten. Heerlijk die warmte van een houtkachel.
Ik kan me nog een foto van die van jullie herinneren :)
Ik vind de klassieke van Jotul erg leuk! Vooral de 'kleine' 602, die heeft alleen een klein raampje, wij vinden het leuk om meer vuur te zien :D
Het valt me een beetje tegen hoeveel troep er van af komt, of meneer pien wappert erg met de as ::) (moet zeggen dat ik er niet op heb gelet omdat ik nog niet alle ins en outs van stoken ken ;D )
Door - pien -
#3324153
Too schreef:Pien wat een fijn kacheltje...speciaal voor de beestjes, wat attent ;D
Ja joh :P
Door src_esther
#3324154
- pien - schreef:Ik kan me nog een foto van die van jullie herinneren :)
Ik vind de klassieke van Jotul erg leuk! Vooral de 'kleine' 602, die heeft alleen een klein raampje, wij vinden het leuk om meer vuur te zien :D
Het valt me een beetje tegen hoeveel troep er van af komt, of meneer pien wappert erg met de as ::) (moet zeggen dat ik er niet op heb gelet omdat ik nog niet alle ins en outs van stoken ken ;D )
Heeft jullie Jøtul een aslade? Zo niet, dan moet er altijd een laagje as blijven liggen, zie pagina 50 hfdst 9.2 van de Gebruikershandleiding. Wij halen vaak pas na een week stoken een laag as uit de kachel.
Door zurca
#3324188
Angelique schreef:Pelletkachels besteld :cool:
Kachels nog wel :)
Welke zijn het geworden?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door