Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2993002
Ja, dat denk ik dus ook, dat de mens at waar ie gewoon goed/makkelijk aan kon komen. En ik denk dat vegetarisch levende volkeren geen vegetariërs waren omdat ze vlees eten immoreel vonden.... Ethisch onverantwoord. Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar dat zou ik me zo voor kunnen stellen. En ik interpreteer het ook zo dat er niet 1 paleo-dieet bestaat, het paleo-dieet is afhankelijk van waar de mens woonde/hoe de omstandigheden waren/hoe ze leefde. Maar 1 ding is volgens mij wel zeker: wat ze aten was puur. Niet verziekt door bestrijdingsmiddelen, kunstmest en onze manier van bewerken met allerlei E nummers en toevoegingen.

Ik heb echt geen idee wat mijn voorouders precies aten. Maar ik denk dat als je probeert zo puur mogelijk te eten, zo min mogelijk bewerkt en niks in je menu overdrijft (niet overdreven veel granen, niet overdreven veel zuivel, niet overdreven veel vlees of vis - de zee is te vervuild om daar nu straffeloos veel van te kunnen eten, van vis): je redelijk op de goede weg bent. En dingen als suiker vallen dan al direct af. Want dat is ontzettend bewerkt. Dingen als Cola-met-zeer-nette-zoetstoffen-in-de-vorm-van-stevia-ook.

Zo puur mogelijk en onbewerkt eten is al lastig genoeg :-X. Ik eet overigens wel granen. Ik eet al geen vlees en geen vis en nauwelijks zuivel. En er moet voor mij wel iets te eten overblijven :biggrin2:. Maar goed, in plaats van brood van de Albert Heijn met broodverbeteraar-in-de-vorm-van-Chinese-mensenharen zou ik beter zelf brood kunnen bakken of het bij de natuurvoedingswinkel kunnen kopen....

Ik denk dat geld bij gezonde voeding wel een heel belangrijke rol speelt, vandaag de dag. Was de dagtaak van de oermens niet het verzamelen/zoeken van voedsel? Onze dagtaak is werken op een kantoor of fabriek of iets degelijks. En afhankelijk van hoeveel geld je daar mee opstrijkt en hoe belangrijk je voeding vindt, ga je of naar de natuurvoedingswinkel en koop je 1 klein stukje net vlees of ga je naar de Lidl en koop je voor de zelfde prijs een halve koe. Dus of we echt iets kunnen leren van de voeding van onze voorouders....? Ik denk dat we er zeker veel van kunnen leren. Maar of het anno 2014 nog van toepassing is/kan zijn....? Ik denk dat de westerse wereld niet stopt met het plunderen van moeder aarde. We zijn met teveel mensen en we willen teveel voor weinig.
#2993005
Ik moet zeggen dat boodschappen doen een stuk makkelijker is geworden sinds ik volgens het motto "zo onbewerkt mogelijk" eet. Bij binnenkomst van de supermarkt steven ik rechtstreeks op de groente- en fruitafdeling af, daar laad ik het wagentje vol, ook met noten, soms nog even naar de visafdeling (af en toe voor onszelf, maar meestal om zalmkoppen voor de honden te halen :biggrin2:), even langs de diepvriesafdeling voor wat bevroren groente voor het gemak, en hup, naar de kassa. Er zijn hele rekken waar ik echt nooit kom; toen ik laatst voor een feestje met barbecuen bij ons thuis op zoek moest naar de sausjes, heb ik echt de hele supermarkt moeten afstruinen met zukke vraagtekens boven m'n hoofd.  ::)
En als je, zoals ik, probeert zoveel mogelijk biologisch in te slaan, dan wordt het nog makkelijker. Biologische groenten en fruit liggen in "onze" supermarkt allemaal bij elkaar, dus de helft van de groente- en fruitafdeling zie ik ook nooit. ;D

Enige nadeel is dat wanneer de kassajuf het bedrag noemt, je het gevoel hebt voor een gezin met acht kinderen te hebben gehamsterd. :-X
#2993021
Anne in Duitsland schreef: Ik moet zeggen dat boodschappen doen een stuk makkelijker is geworden sinds ik volgens het motto "zo onbewerkt mogelijk" eet.
Ik heb hier zo veel bewondering voor! Wij, nu ja ik  ::), wil ook graag die richting uit, maar het lijkt me zo moeilijk! Wat eet je dan eigenlijk nog?? Ik geef niet veel om vlees/vis, nooit gedaan. Maar om de 1 of andere reden 'hoort het erbij'. en eet ik vaak wel een klein stukje mee. En geen granen, poeh! Behalve bio groenten en fruit en noten; wat hou je dan over? Wat eten jullie dan zoal?

Overigens, wat betreft het artikel ben ik het eens met Esther Q.
#2993026
S schreef: Wat eten jullie dan zoal?
Anne in Duitsland eet vooral overheerlijke chocoladetaartjes :P

Waar had je die vandaan, Anne, in Zweden gekocht? :biggrin2:

Ik probeer naar mijn lichaam te luisteren. Met als gevolg dat ik nauwelijks nog zuivel eet, roomboter als vet, ofwel soms wat olie, een enkele keer wat vlees of vis eet, maar meestal vegetarisch, donkere rijst, donkere pasta, soms een aardappel, verder groente en bananen en soms sinaasappels. En brood, maar niet zo heel veel. En muesli, maar ook niet veel. Ik eet eigenlijk heel saai en naturel, maar mij bevalt dat erg goed. Suiker is uit den boze, maar ik kan me daarin nog steeds niet helemaal bedwingen, helaas.

Wat we idd kunnen verbeteren is ons eten zo puur mogelijk te houden. Maar wat we precies moeten eten: ik denk dat dat zó verschillend is, wat voor individuen het beste is, dat is een kwestie van uitproberen.
#2993028
Dat is dus ook mijn uitdaging, wat kan je nog wel eten als je gluten niet meer kan verdragen, vlees ook niet zo graag eet, als ik dan ook nog rijst en glutenvrije en tarwe vrije melen moet laten staan, dan wordt het wel heel saai en moeizaam.
Ik eet ook amper kaas meer.
En dan ben ik aan het expirimenteren met rogge, dat kost slechts 2.50 per kg, tegenover een kg tarwebloem 0.49.
Ik heb al een haat/liefde verhouding met eten, als ik dan ook nog de hele dag moet puzzelen wat ik nog kan eten en wil eten, en of het haalbaar is qua financieen.
#2993037
S schreef: Ja, de financiën, daar zeg je wat...  ::) Kokosolie al eens vergeleken met bakboter/olijfolie? Pfieuwww...
Maar die verandering heb ik er intussen gelukkig wel al door gekregen thuis!  :biggrin2:
En daar ligt gelijk een groot deel van het probleem om (jongeren) gezond te laten eten. Een blikje cola is (gokje) 0,70 cent (?) en een flesje water al snel 1,50. Een zak chips is goedkoper dan een zakje worteltjes, daarnaast heeft gezond eten helaas nog steeds een duf imago onder jongeren, althans, ik zie in de supermarkt zeer zelden een scholier gezonde producten kopen. Meestal is het red bull of andere troep.
En dan hebben we het nog niet eens over de leugens van het voedingscentrum.
#2993042
Ik denk dat het er ook met te maken heeft dat ze, net zoals ik, niet weten wat de alternatieven zijn. Wat je dan wel moet eten en hoe je dat een beetje smakelijk kunt klaar maken. Althans, dat is hier toch het Grote Probleem. Ik geniet van eten, dat is een moment waar ik naar uit kijk (ahum  :biggrin2:), en dat zou ik graag zo houden...
#2993044
Ja ik weet van de prijzen van kokosolie, ik heb het gekocht toen het jaren geleden werd gepromoot in de natuurwinkel, een jaar of 10 terug.
Ziek, ziek maar echt ziek ben ik ervan geworden. Ook maanden later meteen weer ziek.
Dus dat is de kliko ingegaan en ben ik terug gegaan naar roomboter en goede olijfolie en nu wat rijstolie erbij. Een liter olijfolie die ik eetbaar en acceptabel vindt ik ook 24.95. Die gebruik ik dus heel spaarzaam.

Wij zijn al jaren bezig om ons voedingspatroon aan te passen. Maken heel veel dingen in het groot zodat we kunnen invriezen.
Ik denk dat ik al 6 jaar geleden de margarines en vloeibare bakprodukten eruit gegooid hebben.
Meteen was het hoge cholesterol van broerlief verdwenen.
#2993045
S schreef: Ik denk dat het er ook met te maken heeft dat ze, net zoals ik, niet weten wat de alternatieven zijn. Wat je dan wel moet eten en hoe je dat een beetje smakelijk kunt klaar maken. Althans, dat is hier toch het Grote Probleem. Ik geniet van eten, dat is een moment waar ik naar uit kijk (ahum  :biggrin2:), en dat zou ik graag zo houden...
Ik zal een voorbeeld geven van wat ik doe.
Ik heb van de week vatzuurkool gehaald, ik had wat superrijpe appelen die op moesten. Rookspekjes van een goede slager, een fles witte wijn.
Alles bij elkaar lang laten stoven, wat plantaardig kookroom erdoor en de gekookte piepers erdoor stampen.
Ik heb dan meteen voor 3 maaltijden en het is lekker, heeft een heerlijke struktuur.
#2993046
S schreef: Ik denk dat het er ook met te maken heeft dat ze, net zoals ik, niet weten wat de alternatieven zijn. Wat je dan wel moet eten en hoe je dat een beetje smakelijk kunt klaar maken. Althans, dat is hier toch het Grote Probleem. Ik geniet van eten, dat is een moment waar ik naar uit kijk (ahum  :biggrin2:), en dat zou ik graag zo houden...
Gezond en verantwoord eten is juist veel lekkerder dan koken uit een pakje of magnetron. Er zijn tig recepten te vinden online, de voedselzandloper heeft zijn eigen receptenboek..
Ik geniet ook van lekker eten, maar proef tegenwoordig wel of een saus uit een pakje komt of zelf gemaakt is.
#2993050
Of dat je je verheugt op een hapje uit de oven met bladerdeeg.
Blijkt de bladerdeeg walgelijk zoet te zijn.
Dus nu aan het experimenteren met boekweit om daar bladerdeeg van te maken.
Ik ga ook daar proberen speculaasjes van te maken.
#2993105
Lizzy schreef: Ik doel op pearlsofpassion's reactie.

Zou een beetje raar zijn he, als ik het artikel hier zou plaatsen maar het zelf niet zou lezen.
Dit stuk:
Een steentijddieet “is het enige dieet dat echt aansluit bij onze genetische eigenschappen”, stelt evolutionair voedingsdeskundige Loren Cordain. Hij onderzocht de diëten van jagers-verzamelaars en concludeerde dat 73 procent van deze samenlevingen meer dan de helft van hun calorieën uit vlees haalden. Zo ontwikkelde hij zijn eigen paleodieet: veel mager vlees en vis, maar geen zuivel, bonen of graanproducten – dingen die we pas zijn gaan eten na de uitvinding van koken en landbouw. Volgens voorstanders van paleodiëten als Cordain kunnen we beschavingskwalen als hartziekten, hoge bloeddruk, suikerziekte en zelfs acne voorkomen als we ons zouden beperken tot het voedsel van onze voorouders.

Dat klinkt mooi. Maar zijn we echt gebouwd om voornamelijk vlees te eten? Volgens paleontologen die de botten van onze voorouders bestuderen en antropologen die de diëten van inheemse volken van nu beschrijven, ligt het in werkelijkheid gecompliceerder. Ungar en anderen wijzen erop dat de populariteit van het paleodieet op een reeks misvattingen berust.

Vlees speelt een hoofdrol in de evolutie van het menselijke dieet. Raymond Dart, die in 1924 in Afrika het eerste fossiel van een menselijke voorouder vond, is verantwoordelijk voor het beeld van vroege voorouders die op de Afrikaanse savanne op wild joegen. In de jaren vijftig omschreef hij hen als “vleesetende wezens die levende prooien vingen en doodsloegen (...) en hun onstilbare dorst lesten met het warme bloed van hun slachtoffers en gretig het nog lillende vlees verslonden”.

Sommige wetenschappers denken dat het eten van vlees essentieel is geweest voor de evolutie van de grotere hersenen bij onze voorouders, zo’n twee miljoen jaar geleden. Door calorierijk vlees en merg te eten in plaats van het laagwaardige plantendieet van mensapen, kreeg onze directe voorouder, Homo erectus, bij elke maaltijd genoeg extra energie binnen om een groter brein te onderhouden. Doordat ze minder plantenvezels hoefden te verteren, krompen hun darmen. De energie die hierdoor vrijkwam, kon worden gebruikt door het brein, denkt Leslie Aiello, die dit idee als eerste opperde. Het brein eist 20 procent van de energie van een mens in rust, tegen 8 procent bij mensapen. Dit betekent dat het menselijk lichaam, sinds de tijd van H. erectus, afhankelijk is geworden van energierijk voedsel.


En het feit dat er hier ook een aantal mensen spreken over meer vlees eten. Sella vb in de eerste zin van haar reactie. Daar is toch sprake van meer vlees eten? Of lees ik dat dan verkeerd?
En dat vind ik dus geen goed idee, ben het daar echt niet eens mee. Ik vind dat we al veel te veel vlees eten.

Ik kan helemaal volgen hoor dat er sprake is van meerdere dieëten en dat het dus  niet mogelijk is om 1 dieet op te stellen. Maar dan vind ik dus dat men het verkeerd benaderd ook.  Ik vind zeker dat we veel kunnen leren van onze voorouders, maar minder van wat volkeren op andere plaatsen in de wereld op dit moment doen.
Het is inderdaad zo dat er gewoon vaak gegeten wordt wat er gekregen kan worden, en dat is afhankelijk van waar men leeft en in welke omgeving.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen ideaal zou zijn.  De meeste mensen kunnen waarschijnlijk niet aan het ideaal dieet geraken in het 'wild', net als andere dieren, maar dan nog is er wel een ideaal dieet. Ik dacht dat men daar naar op zoek is? Want in het westen hebben we daar wel meer mogelijkheden in....Kiezen wat we eten en niet afhankelijk zijn van wat voorhanden is. Zowat alles is voorhanden...

Das net als dat de meeste mensen hier toch geloven dat het voordelig is om je honden iets van groenten te voeren? Ookal zijn er wolvenroedels die vrijwel geen plantaardig materiaal eten.  Die overleven ook prima, maar jullie geloven toch dat het beter is om een beetje groenten toe te voegen?  Als je zoekt naar het ideale dieet van de hond kom je er op uit dat de gemiddelde wolf toch nog wat plantaardig materiaal eet. 
Dat geldt voor mensen ook, volgens mij.  Je kan wel al doe verschillende dieten van vroeger bekijken en daaruit een doorsnede maken met waar de mens het beste op gebouwd is. Zeker weet je dat natuurlijk nooit, maar met wat gezond verstand kom je al een heel eind.
Je mag ook niet vergeten waar we echt vandaan komen (mensapen zoals Chimps), en wat dat wil zeggen over onze evolutionaire afkomst.  Ik wil niet zeggen dat een Chimpansee-dieet het ideale dieet van de mens is, maar het is wel het vertrekpunt waaruit de mens begonnen is. We hebben wel grotere hersenen ontwikkeld, dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Maar ik denk dat ik een beetje op een andere golflengte denk dan de anderen hier?  ::)
Nou, maakt niet uit hoor.  Praten jullie maar lekker verder en vergeet wat ik hier allemaal zit te bazelen....  :biggrin2: 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 19 sep 2014, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2993107
Anne in Duitsland schreef: Ik moet zeggen dat boodschappen doen een stuk makkelijker is geworden sinds ik volgens het motto "zo onbewerkt mogelijk" eet. Bij binnenkomst van de supermarkt steven ik rechtstreeks op de groente- en fruitafdeling af, daar laad ik het wagentje vol, ook met noten, soms nog even naar de visafdeling (af en toe voor onszelf, maar meestal om zalmkoppen voor de honden te halen :biggrin2:), even langs de diepvriesafdeling voor wat bevroren groente voor het gemak, en hup, naar de kassa. Er zijn hele rekken waar ik echt nooit kom; toen ik laatst voor een feestje met barbecuen bij ons thuis op zoek moest naar de sausjes, heb ik echt de hele supermarkt moeten afstruinen met zukke vraagtekens boven m'n hoofd.  ::)
En als je, zoals ik, probeert zoveel mogelijk biologisch in te slaan, dan wordt het nog makkelijker. Biologische groenten en fruit liggen in "onze" supermarkt allemaal bij elkaar, dus de helft van de groente- en fruitafdeling zie ik ook nooit. ;D

Enige nadeel is dat wanneer de kassajuf het bedrag noemt, je het gevoel hebt voor een gezin met acht kinderen te hebben gehamsterd. :-X
Zo doe ik het ook.
Behalve dat biologische dan.
Maar het gevolg is dat ik net minder geld kwijt ben dan voorheen.
Al die voorgemaakte gerechten kosten echt wel meer dan de ingrediënten apart.
Ik merk wel dat dat een verschil is tussen Belgie en NL, in NL is het vlees goedkoper dan in BE en met de groenten en fruit net omgekeerd. 
Die speciale noten of zaden zijn wel duurder.

Biologisch krijg ik mijn man nog niet mee omwille van de prijs en dat hij dat overdreven vind.  Stap voor stap, is ook al snel genoeg waarschijnlijk.  ;)
Bovendien zie ik het financieel inderdaad niet zitten om biologische groenten te kopen voor mijn konijntjes, en nu koop ik veel groenten in het groot omdat een deel voor ons is en een deel voor de konijnen.


Ik vind helemaal niet dat wij saai eten.
Voor mensen die daar ideetjes voor willen opdoen, wat je dat kan eten, zijn de boeken van Pascale Naessens een grote aanrader.
Ik gebruik vooral de vegetarische gerechtjes, maar ook de gerechten met vis en vlees (ze gebruikt vooral veel te veel vis naar mijn mening), kan je lichtjes aanpassen als je er meer gevoel mee krijgt. Dat gaat vrij snel, is mijn ervaring.

Je kan vb hamburgertjes maken van noten en champignons, of  linzen met spinazie en champignons.  Dat werkt prima. En als je dat dan aanbakt en dan in de oven schuift met tomatensaus ( zelfgemaakt in mijn geval) met wat courgette, aubergine, paprika, ui, ... Wij doen er nog een tikkeltje kaas bij. En dat is echt overheerlijk. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 19 sep 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door