Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2994048
Goh, met kleine aanpassingen. Denk ik eigenlijk van wel.
Net als er geen onderscheid gemaakt wordt in honden van bepaalde rassen of dergelijke.  Ja, bij Dalmaten let je op met purines, maar verder... Wel zijn er steeds kleine aanpassingen die hondafhankelijk zijn.  En dat denk ik ook wel bij mensen.
Ik geloof vooral dat je  moet eten waar je je goed bij voelt, dat doet ook veel, en dat is persoonlijk. 
#2994067
Esther Q schreef: pearlsofpassion, geloof jij dat er een ideaal dieet bestaat dat voor iedereen even ideaal is? Even los van mensen met een duidelijke ziekte die daardoor sommige dingen niet kunnen eten.
Als gezondheid een dieet was dan kunnen we heeeeel veeel gezondheidsproblemen simpel oplossen toch? Voeding is één van de pijlers van gezondheid.
Vijf jaar geleden dacht ik, mede door informatie paleo waar bijna niemand van gehoord had, ook ik niet, dat voeding richting paleo je van het was.
Leerde wel heel snel dat het geen dieet is maar een levenswijze. Wat ik nog steeds zoveel mogelijk nastreef.

Nu vijf jaar verder en heel veel artikelen, lessen, nascholingen verder (vooral van wederhelft die de wetenschappelijke artikelen leest) komen wij er steeds meer achter, met onderbouwingen, dat niet zo zeer bepaald wat je eet (even ervan uitgaande basale gezonde voeding) maar meer wanneer je eet en hoe vaak.
Héél kort door de bocht: je kan beter 1x in de 18 uur iets minder gezond eten dan 3-6x of vaker heel gezond.
Dat laatste leef ik dus. Ik eet gemiddeld hoogstens 2x op een dag. Als ik eet dan eet ik veel en achterelkaar. Ik belast mijn verteringsorganen in een korte tijd aansluitend met voedsel (en lekkere toetjes  :P :biggrin2:) en daarna krijgt het met gemak 16 uur of meer rust.

Buiten voeding is stress en beweging enorm belangrijk. Ach er worden tegenwoordig hele boeken over geschreven  :)
Leuk boek wat we hebben gekregen van de schrijver zelf is Het oerdieet door Remko Kuiper. Remko is arts en apotheker en is als eerste wetenschapper gepromoveerd in de evolutionaire geneeskunde.
Richard de Leth brengt binnen kort zijn derde boek uit (makkelijk leesbaar geschreven)
En net uitgekomen is een boek (in het Duits) van Leo Pruimboom met meer dan 500 referenties.

Veel leesplezier  :biggrin2:
#2994075
Fido schreef: Als gezondheid een dieet was dan kunnen we heeeeel veeel gezondheidsproblemen simpel oplossen toch? Voeding is één van de pijlers van gezondheid.
Vijf jaar geleden dacht ik, mede door informatie paleo waar bijna niemand van gehoord had, ook ik niet, dat voeding richting paleo je van het was.
Leerde wel heel snel dat het geen dieet is maar een levenswijze. Wat ik nog steeds zoveel mogelijk nastreef.

Nu vijf jaar verder en heel veel artikelen, lessen, nascholingen verder (vooral van wederhelft die de wetenschappelijke artikelen leest) komen wij er steeds meer achter, met onderbouwingen, dat niet zo zeer bepaald wat je eet (even ervan uitgaande basale gezonde voeding) maar meer wanneer je eet en hoe vaak.
Héél kort door de bocht: je kan beter 1x in de 18 uur iets minder gezond eten dan 3-6x of vaker heel gezond.
Dat laatste leef ik dus. Ik eet gemiddeld hoogstens 2x op een dag. Als ik eet dan eet ik veel en achterelkaar. Ik belast mijn verteringsorganen in een korte tijd aansluitend met voedsel (en lekkere toetjes  :P :biggrin2:) en daarna krijgt het met gemak 16 uur of meer rust.

Buiten voeding is stress en beweging enorm belangrijk. Ach er worden tegenwoordig hele boeken over geschreven  :)
Leuk boek wat we hebben gekregen van de schrijver zelf is Het oerdieet door Remko Kuiper. Remko is arts en apotheker en is als eerste wetenschapper gepromoveerd in de evolutionaire geneeskunde.
Richard de Leth brengt binnen kort zijn derde boek uit (makkelijk leesbaar geschreven)
En net uitgekomen is een boek (in het Duits) van Leo Pruimboom met meer dan 500 referenties.

Veel leesplezier  :biggrin2:
Niet om lullig te doen, maar wie weet hoe hier over vijf jaar over wordt gedacht...  :P :biggrin2:
#2994156
pearlsofpassion schreef: Goh, met kleine aanpassingen. Denk ik eigenlijk van wel.
Net als er geen onderscheid gemaakt wordt in honden van bepaalde rassen of dergelijke.  Ja, bij Dalmaten let je op met purines, maar verder... Wel zijn er steeds kleine aanpassingen die hondafhankelijk zijn.  En dat denk ik ook wel bij mensen.
Ik geloof vooral dat je  moet eten waar je je goed bij voelt, dat doet ook veel, en dat is persoonlijk.
Ok. Ik kan me daar ook wel in vinden, zolang sommige dingen eruit gelaten worden, zoals zuivel, die, ook volgens dit artikel, bij hele volksstammen problemen geven.
#2994158
Fido schreef: Als gezondheid een dieet was dan kunnen we heeeeel veeel gezondheidsproblemen simpel oplossen toch? Voeding is één van de pijlers van gezondheid.
Vijf jaar geleden dacht ik, mede door informatie paleo waar bijna niemand van gehoord had, ook ik niet, dat voeding richting paleo je van het was.
Leerde wel heel snel dat het geen dieet is maar een levenswijze. Wat ik nog steeds zoveel mogelijk nastreef.

Nu vijf jaar verder en heel veel artikelen, lessen, nascholingen verder (vooral van wederhelft die de wetenschappelijke artikelen leest) komen wij er steeds meer achter, met onderbouwingen, dat niet zo zeer bepaald wat je eet (even ervan uitgaande basale gezonde voeding) maar meer wanneer je eet en hoe vaak.
Héél kort door de bocht: je kan beter 1x in de 18 uur iets minder gezond eten dan 3-6x of vaker heel gezond.
Dat laatste leef ik dus. Ik eet gemiddeld hoogstens 2x op een dag. Als ik eet dan eet ik veel en achterelkaar. Ik belast mijn verteringsorganen in een korte tijd aansluitend met voedsel (en lekkere toetjes  :P :biggrin2:) en daarna krijgt het met gemak 16 uur of meer rust.

Buiten voeding is stress en beweging enorm belangrijk. Ach er worden tegenwoordig hele boeken over geschreven  :)
Leuk boek wat we hebben gekregen van de schrijver zelf is Het oerdieet door Remko Kuiper. Remko is arts en apotheker en is als eerste wetenschapper gepromoveerd in de evolutionaire geneeskunde.
Richard de Leth brengt binnen kort zijn derde boek uit (makkelijk leesbaar geschreven)
En net uitgekomen is een boek (in het Duits) van Leo Pruimboom met meer dan 500 referenties.

Veel leesplezier  :biggrin2:
Nou, ik sla even over :biggrin2:
Nee, 1 of 2 keer per dag eten gaat hem bij mij niet worden. Ik doe dat wel trouwens tijdens ons trainingsseizoen, noodgedwongen, 's morgens veel, en eind van de dag nog eens veel, maar blij wordt ik daar niet van.
#2994280
Ik eet ook maar 2 keer per dag.
Maar dat komt spontaan, en dan verzet ik me daar niet tegen...
Ik drink wel steeds 1 glas vers vruchtensap 's ochtends, dus als je dat meerekend als maaltijd is het meer. 
Ik doe dat niet omdat ik denk dat dat goed is, maar gewoon omdat ik niet inzie dat ik zou moeten eten als ik daar geen nood toe voel.  Ik eet zoals ik het zelf het aangenaamt vind.  Ik weet ook niet of ik me wel kan vinden in het feit dat vele kleine hapjes gezond eten, zo slecht zou zijn of dat het beter zou zijn maar 1 keer te eten. 

Verder weet ik dat zuivel niet gezond is, maar dat is het punt waarop ik mezelf toelaat te 'zondigen'.  Anders weet ik dat ik het gewoonweg niet volhoudt, dat is iets dat ik niet kan laten.  Er zijn veel slechtere zaken die ik wel laat...  En ik voel me daar prima bij, tis niet dat me dat veel moeite kost of zo. Het is inderdaad een levenswijze en ik zou nooit meer terug willen naar de tijd dat ik 2 broodmaaltijden at en vaak veel transvetten en koolhydraten 's avonds.  Als ik het nu nog eens doe, overdrijven in koolhydraten (ik spreek niet van een klein broodje of eens een pizza eten, maar iets meer dan dat) heb ik gegarandeerd contipatie samen met borrelende darmen en winderigheid, voel ik me gewoon mottig en zwak en heb buikpijn.  En niet te vergeten: honger!
Nee, mij krijg je nooit meer terug.
Ik had vroeger altijd wel wat last in mijn buik, maar had het nooit anders geweten. Het is pas als die tot rust komt dat je het merkt als het terug wordt als voorheen.  En dat je merkt dat dat precies niet echt normaal is...

Ik geloof ook zeker dat dat gezondheidkwalen kan vermijden.  We eten heel veel kankerverwekkende stoffen zonder dat we het doorhebben.  Transvetten, maar ook bewaarmiddelen enz...  Das bij mensenvoeding niet anders dan bij dierenvoeding, en daar kan je op dit forum toch echt wel veel over vinden. 
Er zijn mensen die beweren dat suiker kankerverwekkend zou zijn.  Ik weet niet of dat klopt, maar het is alleszinds niet gezond, dus ik laat het zowiezo zoveel mogelijk.  Cola light is door de combinatie van aspartaam en cafeïne, verslavender en schadelijker dan alcohol. Maar weinig mensen die dat weten.  Aspartaam wordt bij het afbreken methanol en daar moet je maar eens op googlen als je niet weet hoe giftig dat is.
Je kan leverfalen, nierfalen, diabetes, hart en vaatziekten terugbrengen door je eten enz...  Eigenlijk exact hetzelfde principe als bij honden... Het verschil tussen barf en brok... 
#2994424
pearlsofpassion schreef: Ik eet ook maar 2 keer per dag.
Maar dat komt spontaan, en dan verzet ik me daar niet tegen...
Ik drink wel steeds 1 glas vers vruchtensap 's ochtends, dus als je dat meerekend als maaltijd is het meer. 
Ik doe dat niet omdat ik denk dat dat goed is, maar gewoon omdat ik niet inzie dat ik zou moeten eten als ik daar geen nood toe voel.  Ik eet zoals ik het zelf het aangenaamt vind.  Ik weet ook niet of ik me wel kan vinden in het feit dat vele kleine hapjes gezond eten, zo slecht zou zijn of dat het beter zou zijn maar 1 keer te eten. 

Verder weet ik dat zuivel niet gezond is, maar dat is het punt waarop ik mezelf toelaat te 'zondigen'.  Anders weet ik dat ik het gewoonweg niet volhoudt, dat is iets dat ik niet kan laten.  Er zijn veel slechtere zaken die ik wel laat...  En ik voel me daar prima bij, tis niet dat me dat veel moeite kost of zo. Het is inderdaad een levenswijze en ik zou nooit meer terug willen naar de tijd dat ik 2 broodmaaltijden at en vaak veel transvetten en koolhydraten 's avonds.  Als ik het nu nog eens doe, overdrijven in koolhydraten (ik spreek niet van een klein broodje of eens een pizza eten, maar iets meer dan dat) heb ik gegarandeerd contipatie samen met borrelende darmen en winderigheid, voel ik me gewoon mottig en zwak en heb buikpijn.  En niet te vergeten: honger!
Nee, mij krijg je nooit meer terug.
Ik had vroeger altijd wel wat last in mijn buik, maar had het nooit anders geweten. Het is pas als die tot rust komt dat je het merkt als het terug wordt als voorheen.  En dat je merkt dat dat precies niet echt normaal is...

Ik geloof ook zeker dat dat gezondheidkwalen kan vermijden.  We eten heel veel kankerverwekkende stoffen zonder dat we het doorhebben.  Transvetten, maar ook bewaarmiddelen enz...  Das bij mensenvoeding niet anders dan bij dierenvoeding, en daar kan je op dit forum toch echt wel veel over vinden. 
Er zijn mensen die beweren dat suiker kankerverwekkend zou zijn.  Ik weet niet of dat klopt, maar het is alleszinds niet gezond, dus ik laat het zowiezo zoveel mogelijk.  Cola light is door de combinatie van aspartaam en cafeïne, verslavender en schadelijker dan alcohol. Maar weinig mensen die dat weten.  Aspartaam wordt bij het afbreken methanol en daar moet je maar eens op googlen als je niet weet hoe giftig dat is.
Je kan leverfalen, nierfalen, diabetes, hart en vaatziekten terugbrengen door je eten enz...  Eigenlijk exact hetzelfde principe als bij honden... Het verschil tussen barf en brok...
Wat eet jij zo ongeveer op die 2 maaltijden?
#2994774
Ik eet dus voornamelijk groenten en fruit, met wat vlees, vis, zuivel (kaas en Yoghurt) aangevuld met wat noten en zaden.  Af en toe eet ik wel wat brood of pasta hoor, maar erg weinig.  Pasta is vaak eens een gerechtje waar ik toch wat tagliatelli in draai, of gewoon spaghetti bolognaise.  Mijn man maakt die zo lekker! Of we maken eens pizza of quiche.  Ik denk dat ik gemiddeld aan 2-3 maaltijden per week met koolhydraten kom.  Fructose in de vruchten zelf reken ik niet als koolhydraten, omdat dat heel anders reageert in je lichaam (geen of toch veel minder insulinepieken). En van de frisdrank ben ik ook nog niet helemaal afgekickt, dat staat wel op mijn lijst van to do. ;)

Je kan erg lekkere gerechtjes maken met groenten en vlees/vis/kaas, dat zijn er al een heleboel. En een aantal met enkel groenten gaat ook, maar das soms wat meer creatief uit de hoek komen. 
Wat ik vb wel doe is courgette in slierten snijden en als tagliatelli gebruiken.  Is heel lekker als je er vb dan wat ricotta of room onder doet. Zonder heb ik nooit geprobeert...  Ook worden vele groenten gemarineerd met notenolie of balsamico ed...  Dat geeft een garing zonder dat je moet verhitten en een heel fijne frisse smaak.  Veel van de ideeën komen van Pascale Naessens.
Verder wel wat  maaltijdsalades (heel gevarieerd in rauwe groenten) met vb scampi's, of geitenkaas/champignons/noten/appel en evt een likje koudgeslagen honing...  Ook daar kan je erg in variëren.  vb met tomaat-garnaal, of gewoon met een appeltje en wat nootjes, zonder vlees of vis.
Zaken als gewoon kraakverse tomaat (liefst nog coeur de beuf) met olijfolie, peper (zwarte), zout (grof zeezout) en wat basilicum is ook super lekker.  Ik eet er zelf nog het liefst mozzarella bij, maar het kan ook zonder.  Dat is wel zomereten, je moet de tomaten in het seizoen eten.
We maken zelf soep, hebben we minstens 10 soorten van in de vriezer zitten.  En ik maak ook mijn eigen tomatensaus.  Das ook erg lekker om wat groentjes in tomatensaus te maken. 

Groene smoothie's maak ik ook.  Of gewone fruitsmoothie's.  Mijn favoriet is ananas met aardbeien, beetje citroen en een stuk rauwe rode biet.  Heerlijk. Maar een gewone spinazie met halve banaan, kiwi en appel, peer of perzik valt ook erg in de smaak. In de winter haal ik bio-postelein. Heerlijk in de smoothie of in de salade. 
Ontbijt is vaak fruitsalade met of zonder yoghurt en zaden (lijnzaad, sesamzaad, zonnebloem- en pompoenpitten, ik heb nu ook chiazaad in huis, maar nog niet geprobeerd).  Soms neem ik dat ook als lunch mee, maar dat is eerder in de zomer en dan als ik 's ochtends niet gegeten heb.
Ik begin elke ochtend met een glas vers fruitsap. Zelf geperst, of gekocht sap dat niet van concentraat komt uit de versafdeling.  Daar hebben ze wat meer keuze dan enkel sinaasappel. ;)
Er zijn vast nog wel zaken die ik vergeet.  Als de bananen te snel rijpen kan je er 'chocoladepudding' mee maken. Smaakt net als bananasplit maar dan zonder het ijs.  :D  Ideaal moet dat met rauwe cacao, maar ik doe het nu nog met gewone...


Vandaag zal ik vanochtend niet veel eten, of het zou een kop kervelsoep moeten zijn.  Anders gaat die mee naar het werk en verder heb ik ook  nog een restje gevulde courgette mee.  Het is meer vulling als courgette en de vulling is van aubergine, wortel, paprika, chilipeper, venkel, ui, olijven, zongedroogde tomaten, en een beetje feta (kan je zo weglaten natuurlijk), en een goede scheut olijfolie, heel belangrijk! :)
Volledig vegetarisch dus.  Normaal zou ik er nog wat champignons bij doen, maar die waren net de dag ervoor opgegeten.

Vanavond maakt Stijn spruitjes, met iets van vlees afgeleid van gehakt.  Niet ideaal, maar moet wel eens kunnen, hij heeft het altijd met zoiets gecombineerd als hij opgroeide, en vind dat dat zo hoort.  8)  Ik ben niet gek van spruitjes (ik eet ze voor hem), maar als hij ze heel fijn snijdt en met wat ui aanstooft, vind ik ze best wel te pruimen.  Hij eet ze in zijn geheel met spek en ui. ;)
#2995057
Ja, het is niet zo eenvoudig.
Bij mij was het ook lang wel willen, maar niet echt kunnen. Ik wist gewoon niet hoe ik het dan moest gaan doen.
Tot ik dan die kookboeken van Pascale Naessens kreeg. Toen kwam het plots in een mega stroomversnelling en op een paar maanden tijd zijn we dan toch volledig om gegaan. 
Heel vreemd, maar het voelt heel natuurlijk en spontaan. Niets geforceerd. En ik denk dat dat de enige manier is waarop het kan.  Als het een opgave is, hou je het nooit vol en voel je je er nooit helemaal goed bij.  :)
#2995097
Anne in Duitsland schreef: Niet om lullig te doen, maar wie weet hoe hier over vijf jaar over wordt gedacht...  :P :biggrin2:
Dan eet ik nog 1x in de week  :biggrin2: :P of misschien wel ieder uur een hele zak suiker  :D Áls het maar goed onderbouwd is met een paar honderd referenties  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door