Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anneloog
#2990923
hier een hout kachel en wij stoken het liefst zelf gedroogd kersen ( prunus) hout en berk  we hadden het voordeel dat buren 2 grote bomen weg wouden hebben dus dat hout is bij ons beland en zelf gedroogd eerst buiten en nu gekloofd in de schuur opgestapeld, Hoe harder het hout de langer het brand en warmte afgeeft, kers is hard hout dus zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2990929
Hij brandt hier lekker. Was wat fris vanavond maar nu zit ik in een T-shirt. We hebben een hele berg hout overgenomen toen we hier kwamen wonen 3 jaar geleden. En die berg slinkt maar langzaam. Het is voornamelijk eiken en beuken.
Vorige week wel een kloofmachine aangeschaft.
's Winters gooien we er 's avonds, voor het slapen gaan, wel eens briketten in dan kun je de volgende morgen zo verder stoken.
In ons vorige huis stookten we ongeveer 4 kub per jaar. 
Door Lil
#2990957
Men noemt het allesbrander, maar of het officieel anders heet? Ding zat al in het huis, was al zo'n 70 jaar oud. Zo te zien altijd met kool en ehhh hoe heet dat goedkopere spul in het abn ? Gestookt. Wij hebben alleen hout gebruikt voor de dun, want er was al jaaaaaaaaaren CV.
Door evelyn02
#2990965
keetje schreef: Dank jullie allemaal voor de antwoorden.

Wij krijgen een houtkachel dus geen allesbrander, Zoals het er nu uitziet gaat het deze worden. http://www.altechkachels.nl/complet
Ik hoop dat de link werkt.

We zullen hoe dan ook eerst voor hout moeten gaan wat al droog is aankomende winter. Onze eik moet nodig wat heel dikke takken af en die gaan we dan ook bewaren tot dat stookklaar is. Ik zie online heel wat aanbieders en die  huppeldepup-gigant heeft volgens mij prima aanbiedingen. Is het dus zo dat je eigenlijk gemengd moet stoken? Dus eiken en iets wat sneller brandt? Of begrijp ik dat fout? En hoe doe je dat, half om half ofzo?
Geweldige kachel, wij hebben het zelfde model maar zonder oven. Het duurt even voor de kachel lekker gaat stralen maar dan heb je ook een heerlijke warmte. Het warmt ook de muren op dus als je een dag of wat gestookt hebt, blijft je huis ook warm als de kachel uit is.  Het koelt veel langzamer af dan met CV? In de gebruiksaanwijzing van de Altech staat dat je er geen hardhout in mag stoken. Dat wordt te warm. Ook eikenhout wordt erg warm, daarom kan je het beter mengen met andere soorten zoals bv. Berk.
Ik zou eens op Markplaats kijken. Daar vind je vaak adressen die veel goedkoper zijn dan die ...gigant enz.
Wij stoken op advies van onze schoorsteenveger wel den maar dat moet wel eerst een paar jaar drogen anders zit er teveel hars in.
Gebruikersavatar
Door Else
#2991082
Wij zagen/ kloven zelf maar dan moet je wel het materiaal hebben, ruimte hebben om te drogen (we laten het 2-3 jr liggen), aan bomen kunnen komen en het leuk vinden om zonder kachel aan zelf al aan het zweten te komen want t kost best wat tijd.
Wij stoken van alles door elkaar en letten nooit op wat we bij wat gooien.
Mijn ouders stoken ook dennen, wel bewust gemixt met ander hout.
Bij ons wordt het boven ook wel warm door de kachel, we hebben van die roostertjes in de koof ( heet dat zo? Ik bedoel de betimmering om de pijp heen) laten maken en dat werkt goed.
Uiteindelijk denk ik dat je t vooral moet doen vanwege de gezelligheid want voordat je bespaart (als je de aankoop vd kachel en plaatsingskosten meerekent en al helemaal als je hout moet kopen) moet je heel veel jaren stoken.
Veel plezier van je kachel!!!
Door Aprilsnow
#2991433
Wij hebben ook een eigen voorraad hout liggen. Eik en beuk als hardhout, berk en wilg als zachthout. Dit wisselen we af. Eerst flink opstoken met het zacht hout en dan het hardhout erop. Let op dat de verschillende houtsoorten verschillende droogtijden hebben. Eik bijv. kan het beste een jaar of 2 op stam buiten liggen voor het looizuur. Dan kluiven en nog eens een jaar of 2 drogen. Dan heb je perfect droog hout. Het zachte hout moet je echter zsm droog leggen en in een jaar of 2, 3 wel weg hebben. Dat rot graag weg.

Een speksteenkachel stook je trouwens anders dan een gewone houtkachel. Je stookt ze goed warm, vaak met het zachtere hout omdat dit sneller een hogere verbrandingswaarde heeft. Als de kachel warm is kan je in principe stoppen met stoken, de zooi dicht gooien zodat de kachel zijn warmte af kan blijven geven. Speksteenkachels zijn dan ook een stuk zuiniger in het houtgebruik dan een gewone houtkachel.

In huis stoken we zo'n 5 kuub, afhankelijk van de winter periode..... Ik kan heeeeel goed tegen de warmte 28 graden in de winter is heerlijk hoor  :biggrin2:

Veel plezier met je nieuwe kachel en het uitvogelen hoe je hem het beste kan stoken.

Je hebt overigens ook van die handige metertjes om het vochtpercentage in hout te meten. Hoe droger het hout des te hoger is de verbrandingswaarde, dus meer warmte.
Laatst gewijzigd door Aprilsnow op ma 15 sep 2014, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#2991472
Wij hadden in 1982 een allesbrander van de Gamma, enkelwandig.
Daar stookten wij alle soorten hout in, tot aan spaanplaat toe.
Dat kan dus allemaal wel, maar is niet erg gezond en tegenwoordig terecht ook verboden.

Daarna hadden we een dubbelwandige Scandinavische kachel met convectie.
Super ding!
Cv gebruikten we niet meer, stookten alleen met die kachel het huis warm, was een gelijkvloers woning van ca 80 m2.

In dit huis zit een convectie-inzethaard die ze later in de openhaard hebben gebouwd, met convectiesysteem in de schoorsteen. Toen we hier kwamen wonen stookten we alleen dat ding, want i.v.m. nieuwe vloer mocht de vloerverwarming nog niet aan. Dat ging goed.

Qua hout: zelf drogen werkt het voordeligste.
Wij hadden en hebben daar houtbergingen voor met vakken, waardoor je een vak gedroogd hout leegstookt en dat lege vak dan weer kan vullen met nat hout. Aan de grijstint van het hout zie je welk hout je het eerste stookt. Dat is het lichtgrijze hoog, hoe lichter hoe droger.

Verder krijg je veel hout van mensen als je het laat weten.
Je helpt mensen met het omzagen van een boom.
Ze nemen latjes mee die jij als aanmaakhout kunt gebruiken enz.
Mijn schoonzus werkte bij een aannemer en daar hebben ze vaak afvalhout, zij nam dat altijd mee.

Verder is het ook wat Esther zegt: iedere kachel is anders.
Op vakantie huren we vaak huizen met houtkachels en ze branden allemaal anders.

Kunnen jullie een convectiesysteem laten aanleggen in de schoorsteen?
Zo ja, dan zou ik dat doen, dan kan je boven ook profiteren van de warmte!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door