Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2984649
hoi allemaal.
Nu weet ik dat er hier niet veel mensen zullen zijn met een geit, laat staan een van een voedselallergie. Toch hoop ik dat jullie wat tips voor mij hebben. Een van onze geitjes heeft een tarweallergie. Dit weten we door een soort van eliminatiedieet.  :biggrin2: We zijn afgestapt van de standaard geitenbrok en stellen het "krachtvoer" nu zelf samen. Gebleken is dat mevr geit zeer heftig reageert op tarwe. Ze krijgt nu daarom (oa) haver. Sinds deze aanpassing in het voer ging het helemaal prima met mevr. geit en is ze ruim een jaar klachtenvrij geweest. Echter ineens begon de heftige allergiereactie (korsten op de huid, prutogen) weer. We zijn gelijk het voer zijn gaan napluizen. Bleek dat de zak haver "vervuild" te zijn met restjes tarwe.

Maar nu lijkt het erop dat ook de gewrichten meedoen in de allergische reactie. Ze loopt heel stram, alsof ze op eieren loopt. Haar lijf is pijnlijk. In overleg met de veearts hebben we haar corporal gegeven. Verder heeft ze geen klachten, ze eet/drinkt goed, ontlasting is goed en is allert.

Nu hopen we dat jullie nog tips hebben om mevr geit haar lijf nog verder te ondersteunen zodat deze heftige allergiereactie snel haar lijf uit is. Ik zat zelf te denken aan ontgiften met groene leem en verder kwam ik niet. 
Tips en ideeën zijn dus van harte welkom!!  :-*
#2984665
Zou ze tegen spelt kunnen?
Ik zou haar ook kurkuma gaan geven (en ja, ik heb aandelen, voor het geval dat iemand zich dat afvraagt ::) :biggrin2:). Je kunt dit geven met een snufje vers gemalen zwarte peper, kokosolie (wel extra vergine en bio) of extra vergine olijfolie. Het ontgift maar het helpt ook bij gewrichtsproblemen en bij allergieen.
#2984671
Groene Leem weet ik niet of dat kan met de pens?

De kalfjes met diarree reageren goed op de groene leem, maar die krijgen niet anders dan melk, dus de pens doet nog niet mee.

Maar moet mevr Geit perse krachtvoer eten? Geeft ze melk? De droge koeien hier krijgen vooral geen brokken, alleen maar gras of hooi van de beheersgronden. Brok is alleen nodig bij herkauwers als ze extra energie nodig hebben voor bv de melkproductie of in de laatste maand van de dracht.
#2984709
thanks voor de reacties tot nu toe. Ik vroeg het me ook af of ontgiften nu niet te heftig zou zijn. De andere dingetjes ga ik zo even rustig naar kijken zo of dat kan/mag bij een geit. Eerst de dames even melken.
Met alleen gras en hooi redt mevr geit het niet. Ze heeft wel extra nodig in dracht- en melktijd. Ik ben verder dan ook tevreden over haar voerrantsoen an sich. Alleen nu dus drama omdat er toch stukjes tarwe in deze zak met haver zitten. >:( Overigens hebben we dat al opgelost door in de toekomst elders haver in te kopen.
maar nu dus driftig zoekende naar ondersteuning voor het allergieprobleem.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door