Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#2983088
Nu had ik een heel lekker recept voor vlierbessensap, maar ja HAD. Ik ben het kwijt. Het was heel simpel, met kruidnagel, laurierblaadje en zoethout. Juist de zoethout maakte het heel lekker, maar HOEVEEL? Ik heb geen idee meer. Wie helpt me. Ik heb nu ca 5 liter sap, klaar om op smaak gemaakt te worden en in de flesjes te worden gegoten.
Wie heeft een goed recept?
Laatst gewijzigd door Lida. S op ma 01 sep 2014, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2983277
Was het niet 2 soeplepels? Gehakte zoethout! En dan volgens mij op 1 liter water!

Edit: soeplepels komt neer op ongeveer 1 misschien 2 zoethout,ligt eraan hoe groet/dun ze zijn!
Laatst gewijzigd door Radja op vr 29 aug 2014, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
#2983376
lijkt mij zoveel. 2 soeplepels per liter, maar ik ga maar wat proberen. Morgen moet ik om 5 uur mijn bed uit, en kom pas maandag weer thuis, dus ik moet het nu maar afmaken.
Door Lida. S
#2984392
We hebben maar wat geexperimenteerd. Als basis hebben we overal wat kruidnagel en een laurierblaadje in gedaan. Verder hebben we een deel met zoethout gedaan (ca 1 eetlepel op 1 liter sap), een deel met verse gember (ca 1/2 eetleper op 1 liter sap) een deel met munt (ca 1/2 eetlepel op 1 liter sap). Ook hebben we een deel naturel gelaten. Daar kunnen we later nog van alles mee doen.
Met gember hadden we nog nooit gedaan, maar dat is heel erg lekker.
Voorlopig kunnen we aardig vooruit. We hadden meer dan 10 kg vlierbes.
Nu is het wachten op de appels en peren. Daar kunnen we ook heel lekkere dingen mee doen, maar als iemand een leuk/lekker recept weet is dat welkom.
#2984469
Wat leuk Lida, heb je vlierbes van eigen land? Doe je het dan in flessen zoals je ook jam zeg maar inmaakt?

Misschien een beetje simpel maar denk dat een soeplepel vergelijkbaar is met een eetlepel! Had zelf in iedergeval direct beeld bij een echte soeplepel waarmee je de soep uit de pan schept maar dat is volgens mij toch niet helemaal de bedoeling  ::)
#2984729
Ja de vlierbessen komen uit eigen tuin.
Het is idd hetzelfde als jam maken. Maar dan zonder (gelei)suiker.
Met soeplepel dacht ik eerst ook aan zo'n grote opscheplepel, maar dat leek me toch echt te veel. Zoveel zoethout had ik ook niet in huis.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door